Fiat 126p - maluch Tomasz Modrzyński
Oto historia popularnego do dziś malucha Rozpoczęła się w 1972 roku, kiedy to na turyńskim salonie zaprezentowano fiata 126 o modnej wtedy linii nadwozia typu pół-kombi i bezpiecznej, jak się wydawało, konstrukcji. Do zaprojektowania nowego modelu samochodu specjalistów z Turynu przekonała szalona popularność fiata 500, którego sprzedano we Włoszech przeszło 4 miliony. Przekonało to producentów do kontynuowania linii tanich, małych samochodów.
Tak wyglądał Fiat 500
Zmianami wprowadzonymi w porównaniu z Fiatem 500 była 4 biegowa skrzynia biegów z synchronizacją II, III i IV biegu, promieniowe opony 135-12, dwuobwodowy hydrauliczny układ hamulcowy, bezpieczna, dzielona kolumna kierownicy oraz tarcze kół (bez pokryw ozdobnych) mocowanych czterema śrubami. Zwiększono także rozmiar przedniego bagażnika, choć na dobra sprawę dopiero go wprowadzono. W Fiacie 500 bowiem bak znajdował się w bagażniku przednim, zajmując sporą jego część. Wzrosła również pojemność nadwozia. Na poprawę bezpieczeństwa miały wpłynąć duża powierzchnia szyb bocznych, brak ostrych linii nadwozia oraz wgłębione klamki drzwi.
Tak wygląda Fiat 126p
Wraz z Fiatem 126 ukazała się również nowa wersja Fiata 500, który w istocie był zmodyfikowana wersją 126, z tym, że miał obniżoną moc do 18 KM i prędkości maksymalnej 103 km/h. Tak wyglądała nowa wersja Fiata 500
Przez cały czas produkcji malucha powstawały jego najróżniejsze odmiany, w tym wersja kombi, cabrio, pojawiały się wersję 3 i 4 drzwiowe, zwiększano pojemność silnika, ale nadal był to ten sam maluszek o bardzo charakterystycznym brzmieniu silnika i jeszcze bardziej charakterystycznym, przestronnym wnętrzu.
Oprócz wersji włoskiej i polskiej, pojawiła się również limitowana seria maluchów, produkowanych w Austrii. Miała ona zamontowane silniki Steyr`a o mocy 25 KM, dzięki czemu mógł się ?rozbujać? do maksymalnej prędkości 120 km/h. 22.04.1980 roku wyprodukowano milionowy samochód marki Fiat 126 w fabryce w Bielsku Białej, 5 lat później wyprodukowano już dwumilionowy egzemplarz. W 1987 roku wprowadzono, a w 1991 roku wycofano Fiata 126 BIS z silnikiem 703 cm3 , natomiast w 1991 roku odbyła się premiera modelu Cabrio. W 1993 roku z linii montażowych schodzi 3 milionowy egzemplarz, rok później wprowadzono model el, oparty częściowo na podzespołach Cinquecento.
W grudniu 1996 roku pokazała się ostatnia wersja malucha W grudniu 1996 roku pokazała się ostatnia wersja malucha ? elx z katalizatorem. Ostatnią poprawką w maluchu było wprowadzenie w styczniu 1999 roku zagłówków na tylnych siedzeniach. We wrześniu 2000 roku z linii produkcyjnych uroczyście zjechał ostatni model fiata 126p.
Teraz ludzie robią z nimi różne rzeczy
KONIEC 6.12.2006