GRAFIKA W TURBO PASCALU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

STRUKTURY DANYCH.
Monitory i systemy graficzne
System graficzny komputera
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Pracownia komputerowa
Prezentacja o MS-DOS’ie
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
WYZWALACZE (TRIGGERY) Wyzwalacz jest specjalnym rodzajem procedury składowanej, która może być wykonana w odpowiedzi na jedną z trzech sytuacji: UPDATE.
Oprogramowanie rejestratora pikosekundowych przebiegów elektrycznych
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
1 Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk.
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Pliki. Pliki Pliki jako pamięć nieulotna Pliki jako pamięć nieulotna Nazwy, atrybuty i prawa dostępu Nazwy, atrybuty i prawa dostępu atrybuty atrybuty.
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Grafika wektorowa i bitmapa
Podstawy programowania
Szkoła Przysposabiająca do Pracy przy Zespole Szkół Nr 3 we Włocławku
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Procedury i funkcje.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Potęga liczby 2 Utworzone przez Macieja Kolankiewicza © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach
Karty graficzne Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem.
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Etapy pracy biosu.
Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa.
Podsystem graficzny i audio
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Tablice w Turbo Pascalu.
Tworzenie Aplikacji Internetowych dr Wojciech M. Gańcza 8.
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Ogólna struktura programu w TP
Konstrukcja i oprogramowanie
Linux. Legalność i Dostępność Oparty jest na licencji GNU – tzn. Dla zwykłych użytkowników jest bezpłatny Oparty jest na licencji GNU – tzn. Dla zwykłych.
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Wstęp do Podstawy Programowania
Podstawy tworzenia stron WWW w języku HTML Koło Naukowe Elektroniki Przemysłowej - KNEP Wykonali:Mariusz Zawistowicz i Karol Witowski.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
obsługa wyświetlacza graficznego
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Prezentacja na temat: Narzedzia do naprawy systemu.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim
Object vs. class (rozdzial 13 The NEURON book)
Zapis prezentacji:

GRAFIKA W TURBO PASCALU

Inicjalizacja trybu graficznego InitGraph (Sterownik: Integer, Tryb: Integer, Ścieżka: String); sterownik – identyfikator karty sterownika graficznego; tryb – tryb graficzny (rozdzielczość, ilość kolorów); ścieżka – katalog, w którym znajduje się sterownik *.bgi

Zakończenie trybu graficznego Inicjalizacja trybu graficznego cd… DetectGraph(sterownik,tryb); sterownik:=VGA; tryb:= VGAHi; Zakończenie trybu graficznego CloseGraph; Wyłącza tryb graficzny i wraca do poprzedniego trybu tekstowego.

PROSTY KOD - GRAFIKA program Grafika; uses Crt,Graph; var sterownik,tryb:integer; begin DetectGraph(sterownik,tryb); {sterownik:=VGA; tryb:= VGAHi;} InitGraph(sterownik,tryb,'C:/BP/BGI'); Line(10,10,100,100); <-rysowanie repeat until keypressed; CloseGraph; end.

Operacje trybu graficznego Po włączeniu trybu graficznego mamy szereg procedur graficznych. Procedury zwracają na ekran graficzny wynik swej pracy: np. rysunek linii , czy koła. Nasz tryb graficzny to VGA o rozdzielczości 640-480 i 16 kolorów. RYSOWANIE PUNKTU NA EKRANIE (PIXEL) PutPixel (X, Y: Integer; Pixel: Word); X- położenie w osi x (0-639) Y – położenie w osi y (0-479) Pixel – 0-15 kolor , Word – 0-256 liczby Przykład for i:=0 to 15 do begin PutPixel(100+i,100+i,i); end; Program narysuje 15 pikseli w różnych kolorach

Operacje trybu graficznego SetBkColor (ColorNum: Word); - ustawia kolor tła ekranu SetColor (Color: Word); - ustawia kolor np. podczas rysowania linii , czy koła Przykładowe kolory: 0- czarny 1- niebieski 4 - czerwony 15 - biały RYSOWANIE LINI NA EKRANIE (np. czerwonej) Line (x1, y1, x2, y2: Integer); rysuje linię prostą Przykład SetBkColor (0); - czarne tło SetColor (4); - kolor czerwony Line(200,200,400,200); - od x,y do x,y – rysowanie linii na ukranie

Rysowanie figur Rectangle (x1, y1, x2, y2: Integer); - rysuje prostokąt Rectangle(100,100,300,300); (kwadrat) Circle (X,Y: Integer; Radius: Word); - rysuje okrąg Gdzie X,Y – środek koła, Radius – długość promienia circle(100,100,70); Arc (X,Y; Integer; StAngle, EndAngle, Radius; Word); łuk, wycinek okręgu (gdzie x,y – początek rysowania, kąt początkowy, kat końcowy, długość promienia) arc(100,100,0,90,80);

Wypełnienie obszaru oznaczonego kolorem Ellipse(X, Y: Integer; StAngle, EndAngle: Word; XRadius, YRadius: Word); - rysuje elipsę Przykład: ellipse(320,240,0,360,100,50); - x,y – środek elpisy, kąty rysowania, np. 100 – długosć osi poziomej, 50 długosćosi pionowej Wypełnienie obszaru oznaczonego kolorem FloodFill (X, Y: Integer; Border: Word); wypełnia zamknięty (ograniczony liniami o innym kolorze) region ekranu wcześniej trzeba wypełnić kolor i wzór „wypełniacza” SetFillStyle (Pattern: Word; Color: Word); ustawia rodzaj „wypełniacza”

PRZYKŁAD Narysuj na ekranie okrąg np. czerwony a potem wypełnij go w środku na niebiesko SetBkColor (0); <-kolor tła czarne SetColor (4); <- kolor pisaka czerwony circle(320,240,100); <- rysowanie okręgu SetFillStyle(1,4); - wybieranie rodzaju i obwódki do jakiej będziemy wypełniać FloodFill(320,240,4); - wypełnienie okręgu na niebiesko

Napisy w trybie graficznym MoveTo (X, Y: Integer); - przesuwa kursor graficzny do wskazanego punktu OutText (TextString: string); - wyprowadza tekst OutTextXY (X,Y: Integer; TextString: string); - wyprowadza teks począwszy od punktu o zadanych współrzędnych X i Y napis:='Ala ma kota'; OutTextXY(200,200,napis); Przykład: wcześniej ( var napis:string;)

SetTextStyle (Font, Direction: Word; CharSize: Word); ustawia styl tekstu SetColor(4); SetTextStyle(4,0,4); napis:='To jest napis'; OutTextXY(200,200,napis); SetLineStyle (LineStyle: Word; Pattern: Word; Thickness: Word); ustawia rodzaj linii (ciągła, przerywana, gruba itp.) SetLineStyle(1,0,3); Line(100,100,300,300); Parametr 1 - (0-ciągła linia,1,2,3-przerywana) Parametr 3 – (1- cienka linia, 3 – pogrubiona linia)

ClearDevice – czyszenie urządzenia graficznego (ekranu) SŁUPKI DO WTKRESÓW SetColor(4); SetFillStyle(2,4); Bar(10,100,11,20); <- słupek zwyczajny Bar3D(50,50,290,230,50,true); <- słupek 3 wymiarowy