Celica została zaprojektowana z myślą o kierowcach młodych duchem, którzy oczekiwali od samochodu więcej niż tylko środka transportu, Stylizacja, oparta na segmencie samochodów sportowych, była dosyć rewolucyjna jak na te czasy.
Pierwsza Celica była wyposażona w czterocylindrowy gaźnikowy silnik o pojemności 1.6 litra. Dostępna była wyłącznie w opcji ST jako dwudrzwiowe sportowe coupe. Celica od początku sprzedawała się dobrze. Pierwsza znacząca zmiana nastąpiła w 1974 roku, kiedy to wprowadzony został model GT. Posiadał on dwulitrową jednostkę, który w różnych wersjach napędzał celiki przez następne 11 lat. W 1976 roku linia Celiki została powiększona o model liftback, dostępny jedynie w wersji GT. Sam pakiet GT zawierał w sobie większy silnik, usportowione przełożenia, lepsze wyposażenie, itd. Liftback był markowany jako sport-touring. Oferował lepszy komfort oraz większą pojemność bagażową niż wersja notch-back.
Celica drugiej generacji została zaprezentowana w 1978 i podobnie jak model pierwszy oferowana była w wersjach ST i GT. Różnica pomiędzy I genaracją i II polegała na tym, że w nowym modelu zastosowano w obu wersjach 2.2- litrowy silnik o większej mocy. Nowa generacja oferowała ogólnie większe bezpieczeństwo, moc i ekonomiczność.
W 1981 roku wprowadzono do sprzedaży Celikę trzeciej generacji. W stosunku do poprzednbiego modelu została poprawiona stylizacja, a także moc, którą dostarczał już 2.4-litrowy silnik. Wprowadzony został dodatkowy model o oznaczeniu GT-S. Miał on sprowadzić Celikę na sportową ścieżkę, z której zjechała II generacja, kiedy to postawiono na powiększenie samochodu. Opcja GT-S zawierała większe koła i opony, inne zderzaki, sportowe zawieszenie oraz sportowe wnętrze, które posiadało specjalne fotele i skórzane obicia kierownicy i gałki zmiany biegów.
Od 1986 roku Celica została zmieniona kompletnie. Był to zupełnie nowy samochód z napędem na przednią oś, opływowym kształtem i nową czterocylindrową dwulitrową jednostką z dwoma wałkami rozrządu (TwinCam). Były dostępne 3 modele - ST, GT i GT-S. Wszystkie dostępne zarówno w wersji liftback, jak i coupe. Model ST posiadał 116-okonny natomiast GT-S 135- okonny silnik. Oba z pojemności dwóch litrów. Dostępne były wersje z napędem zarówno na przednią oś, jak i 4x4, co uczyniło z Celiki doskonały sportowy samochód. W 1988 roku, Toyota zaprezentowała "The Ultimate Celica", z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o napędzie na cztery koła. Z miejsca stała się ona flagowym reprezentantem linii Celiki.
Celika piątej generacji została zaprezentowana w 1990 roku. Ulepszono w niej stylizację, powiększono koła i opony oraz zwiększono moc. Wprowadzono wersję GT-S, która posiadała 2.2-ulitrowy silnik oraz wersję ST litra. Wszystkie posiadały szesnastozaworowe silniki DOHC. ABS, podobnie jak inne obfite opcjonalne wyposażenie możliwe było w każdej wersji. Jedynie wersja turbo posiadała wszystko w standardzie. Była to skórzana tapicerka, dziesięciogłośnikowe nagłośnienie, elektrycznie sterowane fotele, szyberdach. Wersja ta była najdroższa w historii modelu. Podobnie jak cenowo - była to też najmocniejsza jednostka w historii. Posiadała 200 koni.
Od 1994 roku Toyota przyhamowała. Szósta generacja miała niewiele wspólnego ze swoimi starszymi siostrami. Celica była dostępna wyłącznie w wersji ST i GT w modelu na 1994 rok. Było jednakże możliwe opcjonalne sportowe wyposażenie w wersji GT. Początkowo nie było wersji 4x4, ani convertible. Stylizacja nowej celiki z czterema okrągłymi światłami z przodu została okrzynięka jako "Supreska". Dostepne jednak były zarówno wersje coupe, jak i liftback. Zostało wprowadzone nowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem. Poduszki powieczne dla kierowcy i pasażera jak i ABS znalazły się w standardzie. W 1996 Celica otrzymała w opcji boczne, bardziej opływowe progi w celu zwiększenia aerodynamiki. Podobnie było z przerobionym przednim zderzakiem. W opcji znalazły się także dodatkowe przednie światła i grill (standardowy w wersji GT) roku zaprzestano produkcji modelu ST. Pozostał jedynie model GT (coupe, liftback i convertible). Wszystkie celiki z 1998 roku otrzymały dodatkowe wyposażenie, podnosząc jednocześnie Celikę do wyższego standardu.
Nowa Toyota Celica jest siódmą generacją słynnego sportowego coupe, które dwukrotnie zdobyło tytuł mistrza świata w rajdach w latach 1993 i Nowy model, którego prezentacja odbyła się na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie to zupełnie nowa maszyna. Odmienna od swych poprzedniczek zarówno stylistyką jak i konstrukcją poszczególnych mechanizmów. Zachowano dotychczasowy charakter auta, czyli czteromiejscowego coupe z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym przednie koła. Do napędu zastosowano jednak zupełnie nowy silnik i skrzynię biegów. Silnik ma pojemność 1.8 l i został skonstruowany w technologii VVT-i (zmienne fazy rozrządu). Skrzynia biegów otrzymała dodatkowy 6 bieg. Dzięki unikatowej konstrukcji nadwozia i nowoczesnemu silnikowi uzyskano wysoki stosunek mocy do masy auta co gwarantuje doskonałe osiągi. Nowa Toyota Celica jest siódmą generacją słynnego sportowego coupe, które dwukrotnie zdobyło tytuł mistrza świata w rajdach w latach 1993 i Nowy model, którego prezentacja odbyła się na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie to zupełnie nowa maszyna. Odmienna od swych poprzedniczek zarówno stylistyką jak i konstrukcją poszczególnych mechanizmów. Zachowano dotychczasowy charakter auta, czyli czteromiejscowego coupe z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym przednie koła. Do napędu zastosowano jednak zupełnie nowy silnik i skrzynię biegów. Silnik ma pojemność 1.8 l i został skonstruowany w technologii VVT-i (zmienne fazy rozrządu). Skrzynia biegów otrzymała dodatkowy 6 bieg. Dzięki unikatowej konstrukcji nadwozia i nowoczesnemu silnikowi uzyskano wysoki stosunek mocy do masy auta co gwarantuje doskonałe osiągi. Efektem wykorzystania najnowszych technik w dziedzinie projektowania nadwozi jest uzyskanie niebywale lekkiego szkieletu karoserii i doskonałego współczynnika oporu powietrza wynoszącego zaledwie 0,31. Dzięki tym usprawnieniom i nowoczesnemu silnikowi zużycie paliwa spadło do 7.7 lita na 100 km co w klasie samochodów sportowych do tej pory było niespotykane. Nowa Celica została seryjnie wyposażona w dwie poduszki powietrzne, ABS, EBD, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia. Progi przednie i środkowe poprzeczki płyty podłogowej wykonano z wysoko wytrzymałej stali w celu lepszej ochrony kierowców i pasażerów przed skutkami kolizji. Wzmocniono także belki w drzwiach i przednią część płyty podłogowej. Zastosowano nowy system mocowania pedału hamulca przez co zminimalizowano prawdopodobieństwo urazów stóp kierowcy. Układ hamulcowy wyposażono w 14" wentylowane tarcze. Do wyposażenia seryjnego nowej Celicy należy oprócz już wspomnianych poduszek, układów ABS, EBD między innymi skórzana tapicerka, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, otwierany dach, 16" aluminiowe koła.