Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio Tomasz Wroniak Praca dyplomowa magisterska Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio Opiekun pracy: mgr inż. Henryk Kowalski Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Warszawa, 14.10.2011
Cel pracy Studium wykonalności – zasadność stosowania heterogenicznych procesorów wielordzeniowych w urządzeniach audio Przeniesienie systemu CPEG na nową, bardziej wydajną platformę sprzętową Wypracowanie ogólnego modelu architektury oprogramowania systemów audio opartych na procesorach wielordzeniowych
Dziedzina Architektury wieloprocesorowe – rozproszenie sprzętowe i programowe Systemy operacyjne ogólnego przeznaczenia oraz specjalizowane Czas rzeczywisty w przetwarzaniu, wielodostęp i responsywność w warstwie io
System PEG (tutaj ładniejszy rysunek wkleić) zdjęcie
Oprogramowanie sterująca modułem sprzętowym Aplikacja rozproszona – oddzielne aplikacje sterujące poszczególnymi rdzeniami Część GPP – procesor ARM, linux, łagodne ograniczenia czasowe, głównie zadania komunikacji Część DSP – aplikacja DSP/BIOS, twarde ograniczenia czasowe, algorytmy DSP Dobór właściwego modelu oprogramowania do specyfiki poszczególnych rdzeni
Aplikacje zdalnego sterowania Aplikacja uruchamiana na PC Aplikacja mobilna – Smartphone z systemem Android Urządzenia peryferyjne Wspólny protokó komunikacyjny dla różnych kanałów wejściowych Agregacja komunikatów, pojedynczy punkt styku pomiędzy częścią DSP a częścią sterującą
Agregacja komunikatów sterujących Komunikaty sterujące pochodzące z wielu źródeł Brak wpływu na czas rzeczywisty przetwarzania audio
Architektura oprogramowania Oprogramowanie urządzeń audio z procesorami dwurdzeniowymi Warstwa IOL – obsługa interfejsu systemu Warstwa APL – logika aplikacji Warstwa SPL – przetwarzanie sygnału Weryfikacja proponowanego w literaturze modelu, dostosowanie do urządzeń audio
Architektura oprogramowania
Rezultat Nowe możliwości – zwiększenie dostępności systemu Poprawa wydajności rozwiązania poprzez zmianę platformy sprzętowej Nowe możliwości – zwiększenie dostępności systemu Modułowa, rozszerzalna architektura oprogramowania systemu (nie tylko samego urządzenia audio)
Prezentacja działania systemu
Podsumowanie Udana implementacja urządzenia audio na platformie wielordzeniowej Testy wydajnościowe wykazały zwiększoną wydajność w stosunku do poprzedniej wersji Wypracowany ogólny model architektury oprogramowania
Dziękuję za uwagę