Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio inż. Tomasz Wroniak Praca dyplomowa magisterska Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio Opiekun pracy: mgr inż. Henryk Kowalski Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechnika Warszawska Warszawa, 14.10.2011
Cel pracy Studium wykonalności – zasadność stosowania heterogenicznych procesorów wielordzeniowych w urządzeniach audio Przeniesienie systemu CPEG na nową, bardziej wydajną platformę sprzętową Wypracowanie ogólnego modelu architektury oprogramowania systemów audio opartych na procesorach wielordzeniowych
Dziedzina Architektury wieloprocesorowe – rozproszenie sprzętowe i programowe Systemy operacyjne ogólnego przeznaczenia oraz specjalizowane Czas rzeczywisty w przetwarzaniu, wielodostęp i responsywność w warstwie io
System PEG (zdjęcie systemu)
Oprogramowanie sterująca modułem sprzętowym Aplikacja rozproszona – oddzielne aplikacje sterujące poszczególnymi rdzeniami Część GPP – procesor ARM, linux, łagodne ograniczenia czasowe, głównie zadania komunikacji Część DSP – aplikacja DSP/BIOS, twarde ograniczenia czasowe, algorytmy DSP Dobór właściwego modelu oprogramowania do specyfiki poszczególnych rdzeni
Aplikacje zdalnego sterowania Aplikacja uruchamiana na PC Aplikacja mobilna – smartphone z systemem Android Urządzenia peryferyjne Wspólny protokó komunikacyjny dla różnych kanałów wejściowych Agregacja komunikatów, pojedynczy punkt styku pomiędzy częścią DSP a częścią sterującą
Agregacja komunikatów sterujących Komunikaty sterujące pochodzące z wielu źródeł Przetwarzanie sygnału w czasie rzeczywistym pomimo zmieniających się parametrów
Architektura oprogramowania Oprogramowanie urządzeń audio z procesorami dwurdzeniowymi Warstwa IOL – obsługa interfejsu systemu Warstwa APL – logika aplikacji Warstwa SPL – przetwarzanie sygnału Weryfikacja proponowanego w literaturze modelu, dostosowanie do urządzeń audio
Architektura oprogramowania
Rezultat Poprawa wydajności rozwiązania poprzez zmianę platformy sprzętowej Zwiększenie możliwości systemu poprzez rozbudowę interfejsu użytkownika Modułowy, rozszerzalny model architektury oprogramowania systemu (urządzenia audio oraz urządzeń współpracujących)
Prezentacja działania systemu (miejsce na wideo)
Podsumowanie Udana implementacja urządzenia audio na platformie dwurdzeniowej z rdzeniami o różnej architekturze Testy wydajnościowe wykazały zwiększoną wydajność w stosunku do poprzedniej wersji Wypracowany uogólniony model architektury oprogramowania
Dziękuję za uwagę