Savoir –vivre czyli ABC dobrego wychowania
Zasady savoir – vivre’u rzeczność przejmość ojalność śmiech yskrecja yczliwość unktualność
Nakrywamy do stołu
PAMIĘTAJ!!! Wyłącz telewizor! Ściągnij fartuszek!
Gospodarze dbają o swych gości Wchodzącym gościom trzeba pomóc rozebrać się, powiesić palta, a tym, którzy są u nas po raz pierwszy - wskazać łazienkę. Po wprowadzeniu gości do pokoju należy przedstawić sobie tych, którzy się nie znają. Gdy przybędą już wszyscy, należy zaprosić gości do stołu, wskazując im miejsca. Nie wolno nalegać, aby goście zostali, kiedy właśnie chcą wyjść. Wychodzącym do przedpokoju gościom trzeba pomóc ubrać się i poczekać, aż wyjdą. Przed wyjściem dziękujemy gościom za przybycie.
Przy stole nie należy: mlaskać nabierać zbyt dużych kęsów na widelec cmokać pociągać nosem wydawać innych nieprzyjemnych odgłosów nakładać zbyt dużych porcji na talerz
Ukłon symbolizuje uprzejmość Mężczyzna kłania się pochylając lekko korpus do przodu. Kobieta zawsze kłania się skinieniem głowy. mężczyzna kłania się kobiecie, młodsza osoba - osobie starszej, wchodzący (do sklepu, lekarza, mieszkania znajomego, zebranej grupki osób) – obecnym.
Podawanie ręki jest symbolem pokoju Zważając na reguły dobrego zachowania pierwsza podaje rękę osoba ważniejsza, osobie mniej ważnej, czyli: kobieta – mężczyźnie starsza osoba - młodszej zwierzchnik - podwładnemu
Jeszcze kilka dobrych rad!!! W kinie nie powinniśmy komentować na głos filmu, a w teatrze nie komentujemy na głos sztuki. Do rzędu wchodzi się zawsze przodem do osób siedzących. W gronie mniejszym niż 7 osób nie mówi się na ucho. Zawsze musimy dbać o czystość. Podczas rozmowy wyjmujemy ręce z kieszeni i nie wzruszamy ramionami. Nie trzaskamy drzwiami (zwłaszcza u kogoś w domu, biurze). Nie wypada dzwonić do kogoś po 22 godzinie.
Zostań mistrzem savoir-vivre’u