Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zasady dobrego wychowania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zasady dobrego wychowania"— Zapis prezentacji:

1 Zasady dobrego wychowania
Opowiem wam o kilku najważniejszych zasadach dobrego wychowania, czyli jak kulturalnie zachować się w szkole, na przyjęciu, w kinie i kilku innych miejscach.

2 Nowe znajomości: Przy zawieraniu nowych znajomości ważne jest, aby na początku przedstawić osobę mniej ważną osobie ważniejszej, np. Kiedy przyprowadzamy do domu koleżankę/kolegę to należy ich jako pierwszych przedstawić rodzicom.

3 Na przyjęciu: Na przyjęcia także nie należy się spóźniać
Na przyjęciu: Na przyjęcia także nie należy się spóźniać. Mężczyzna, jeżeli chce poprosić do tańca swoją koleżankę, sympatię lub żonę używa słowa „zatańczymy?”, natomiast dalsi znajomi lub bardziej obcy powinni zadać pytanie „czy można panią prosić?”. Kobieta nie powinna odmawiać tańca, ale jeżeli już to zrobi pod pozorem zmęczenia nie może zatańczyć z kimś innym. Mężczyzna powinien, chociaż raz zatańczyć z gospodynią przyjęcia. Zachowanie w kinie i teatrze: Jeżeli wybieramy się do kina/teatru sami bądź z osobą towarzyszącą nie należy się spóźniać, gdyż innym ludziom mogłoby to przeszkadzać. Zawsze do rzędu należy wchodzić przodem do siedzących. W kinie/teatrze nie wolno śmiecić, szeleścić papierkami, komentować na głos filmu/przedstawienia, a także nie należy wychodzić przed zakończeniem.

4 W mieście Kulturalny człowiek na ulicy nie śmieci i nie spluwa na chodnik. Nie może on pokazywać palcem niczego ani tym bardziej kogoś, bo ta osoba mogłaby się poczuć obrażona. Każdy wychowany człowiek powinien wiedzieć, że po chodniku powinien się poruszać prawą stroną a nigdy lewą, bo wtedy mogłoby dojść do zderzenia z osobą z naprzeciwka.

5 Przy dawaniu prezentu: Osoba dająca prezent powinna trafić w gust solenizanta, aby on nie poczuł się urażony. Najlepiej nie kupować bardzo drogich prezentów, gdyż obdarowana osoba nie mogłaby się zrewanżować idąc na urodziny do niej. Każda osoba dostająca prezent lub kwiaty powinna za nie podziękować. Natomiast prezent powinien zostać rozpakowany w obecności gości. W rozmowach telefonicznych: Nie wypada do nikogo dzwonić po godzinie 22.00, gdyż mogłoby się okazać, że dana osoba lub członek jej rodziny mógłby zostać obudzony. Rozmowę zawsze należy zacząć od słów: „dzień dobry”, „dobry wieczór” lub „cześć”, następnie należy się przedstawić. Rozmowę powinna skończy ta osoba, która dzwoniła oczywiście słowami „dobranoc” lub „cześć”.

6 Przywitanie i pożegnanie:
Przywitanie i pożegnanie: Kto pierwszy się kłania? - Mężczyzna kobiecie - Młodszy starszemu - Uczennica nauczycielowi - Studentka profesorowi - Pracownik szefowi - Osoba idąca osobie stojącej - Ten, kto wyprzedza znajomego na ulicy - Ten, kto wchodzi do mieszkania

7 Ubiór Wiadomo, iż nie szata zdobi człowieka. Jednak istnieją zasady, jakie należy przestrzegać, chcąc ubierać się odpowiednio do sytuacji. Wszyscy pamiętamy, że odświętnie ubieramy się przede wszystkim na specjalne okazje, np. uroczystości szkolne, poszukiwanie pracy. Odpowiedni, uroczysty ubiór zakładamy na bankiety i inne przyjęcia. Do pracy, szkoły czy uczelni nie powinniśmy zakładać za krótkich spodni lub spódnic.

8 Korzystanie z telefonu komórkowego
Gdzie nie należy używać telefonu kmórkowego? na lekcjach; na konferencjach i naradach; w autobusie; na uroczystościach; w kinie i teatrze; w kościele.

9 Jak korzystać z telefonu komórkowego...
Rozmawiając przez telefon komórkowy w miejscach publicznych pamiętajmy, by nie robić tego za głośno, nie wymachiwać rękoma. Według mnie osoba rozmawiająca powinna odejść na bok lub czasem wyjść z pomieszczenia.

10 Netykieta Wysyłaj listy krótkie, zwięzłe i na temat. Jeśli chciałbyś napisać bardzo długi list lub poruszyć w nim klika tematów, podziel swoją wiadomość na kilka mniejszych. Jeśli odpowiadasz na list innego użytkownika Internetu, cytuj w swojej odpowiedzi tylko naprawdę niezbędne fragmenty jego listu a pozostałe usuń ze swej odpowiedzi. Jeśli przesyłasz jakiekolwiek obce informacje, podawaj zawsze ich źródło bądź referencje od innych osób. Używaj dużych liter w tekście tylko wtedy, gdy chcesz podkreślić jakiś ważny punkt lub wyróżnić nagłówek. Całe zdania pisane w listach dużymi literami oznaczają podniesiony głos (krzyk) nadawcy listu.

11 Nie używaj skrzynek pocztowych zainstalowanych na uczelniach do celów handlowych i prywatnych. Nie wysyłaj informacji o charakterze komercyjnym (np. reklam) do innych użytkowników, jeśli wyraźnie Cię o to nie poproszą. Niechciane listy o charakterze komercyjnym są określane mianem spamu i bardzo źle przyjmowane przez użytkowników Internetu. Nie wysyłaj razem ze swym listem dużych prac tekstowych, zdjęć bądź innych plików zajmujących znaczne ilości miejsca na dysku. Łatwiej jest zainstalować je na stronie WWW i podać zainteresowanej osobie sam adres tych zasobów w sieci. Jeśli musisz do korespondencji dołączyć kilka plików, wyślij je w osobnych przesyłkach.

12 Komunikatory, jak np. GG · nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia · jesli ustawiasz status opisowy w programie GG postaraj się żeby dawał on jakąkolwiek(!) informację, jeśli masz zamiar w nim pisać o sprawach nikomu(!) nie potrzebnych jak np. "papa!!! :)))))))))", "Elvis żyje", "Eminem the best", "kocham Iksińską". Status opisowy wykorzystuj wtedy, gdy masz coś (niekoniecznie, choć najlepiej) ważnego do przekazania w tej akurat formie jak np. "będę o godzinie 22:00", "tylko w ważnych sprawach", "dziś jestem do 23:00", "chętnie porozmawiam z kimś" itp. · jeśli już piszesz do kogoś kto cię nie zna i rozmawiasz z nim przez ten komunikator pierwszy raz, to wypada się przedstawić, bo ten nieszczęśnik zamiast choćby twej ksywki widzi tylko twój numer id. · nie wstawiaj w wiadomości naraz całej galerii emoticon (tzw. buziek) np. 50 na raz, bo kogoś w końcu krew zaleje i poza tym jaki to ma sens? Emoticons mają jak sama nazwa mówi wyrażać uczucia, które nie tak łatwo przekazać przez internet. · nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż one oznaczają raczej krzyk i nie nadużywaj tego

13 Ku przestrodze... Pamiętaj, że tak na prawdę w internecie nikt nie jest anonimowy! Zawsze można dojść do tego kto, skąd, kiedy, gdzie i co nie ma jako takich odgórnych czystoprawnych zasad obowiązujących w internecie, ani "cyberpolicji" na każdym kroku, lecz pamiętaj, że tu społeczność się sama broni i też nieraz mogą Cię spotkać niemiłe konsekwencje ze strony innych użytkowników lub administratorów. · zawsze zapisuj sobie swoje hasła żebyś ich nie zapomniał, pilnuj ich i nie udostępniaj nikomu


Pobierz ppt "Zasady dobrego wychowania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google