Zainspirowani barokiem
Motywy vanitas Czaszka, ludzkie kości, mroczna kolorystyka, płomień świecy, a obok przedmioty związane z doczesnością, symbolizują marność życia ludzkiego. Zdzisław Beksiński, bez tytułu, 1980 Pieter Claesz Vanitas, 1630
Martwe natury Studium przedmiotu jest próbą uchwycenia życia w przemijającym świecie. Świadectwem prawdy? Fernand Léger Martwa natura z kuflem piwa, 1921 Pieter Claesz Martwa natura ze srebrnym pucharem, 1642
Barokowe rozdarcie Praca Bacona ukazuje zdeformowaną postać człowieka samotnego, wyobcowanego, umieszczonego w dramatycznej przestrzeni. Diego Velázquez Portret Innocentego X, 1650 Francis Bacon Studium portretu papieża Innocentego X, 1953
Iluzjonizm Gry odbić w lustrach, szybach, kałużach, karoseriach samochodów przypominają iluzjonistyczny język baroku. Artyści XVII- -wieczni wyrażali za jego pomocą filozoficzne przekonanie co do natury świata – będącego niczym więcej, jak tylko ułudą, iluzją, urojeniem zmysłów. Richard Estes People’s flowers, 1971
Hiperrealizm Postacie turystów doskonale imitują rzeczywistość. Są naturalnej wielkości i zostały wykonane z włókna szklanego. Tak wstrząsająco realistyczne efekty osiągali barokowi malarze holenderscy. Duane Hanson Turyści, 1970
Subiektywizm spojrzenia Gra przestrzenią, postrzeganie uzależnione od punktu widzenia, względność świata – to typowe motywy barokowe. Cornelius Escher Wchodzenie po schodach, 1953
Niepokój egzystencjalny Nowoczesny świat luksusu, bogactwa, komfortu. Widowiskowy skok do wody, po którym pozostał wielki rozprysk i pusta trampolina, a na dalekim planie – samotne krzesło. Gdzie jest w tym człowiek? David Hockney Wielki rozprysk, 1966 René Magritte Ludzka kondycja, 1935
Barokowość jako nadmiar i teatralizacja Wszystkiego tu dużo i wszystko przybiera tu postać przesadną, wszystko chce się nam narzucać, zaszokować i przytłoczyć. Jakbyśmy mieli słaby wzrok, słaby słuch, słaby węch... Ryszard Kapuściński, Wojna futbolowa Wystudiowana forma niektórych kreacji haute couture sprawia, że przypominają one bardziej dzieła sztuki niż ubranie.
Barok w sztuce użytkowej Wyrafinowany kształt fotela zdaje się wzorowany na dziełach XVII-wiecznych mistrzów rzemiosła, zaś tapicerka w kolorowe plamki przywodzi na myśl obrazy impresjonistów. Współczesne wzornictwo przemysłowe czerpie z różnych stylów i epok. Alessandro Mendini Armchair, 1978