Działania na ułamkach dziesiętnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
Advertisements

MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Reguły Bradis-Kryłowa
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Ułamki zwykłe Przygotowali: Przemek Konopko i Piotr Szydłowski
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
Temat: Mnożenie i dzielenie
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Mnożenie i dzielnie liczb dziesiętnych
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
DODAWANIE, ODEJMOWANIE,
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Ułamki zwykłe.
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
A kiedy dwa ułamki są sobie równe?
Matematyka i system dwójkowy
Liczby Naturalne.
Ułamki Zwykłe.
Matematyka 5 klasa Dalej.
NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH.
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Dwójkowy system liczbowy
Działania w systemie binarnym
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Opracowała: Anna Mikuć
12,3456 0,5= 5 10 = 1 2 Ułamki Dziesiętne 0,7= ,15= = 3 20
Matematyka.
Ułamki zwykłe i dziesiętne
DZIELENIE UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH
MATEMATYKA Ułamki zwykłe.
DODAWANIE I ODEJMOWANIE UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH. Dodawanie 1. W pamięci – proste przykłady obliczamy w głowie, np.: 0,9+0,1=11,5+1,5=3 1,41+0,59=21,55+1,45=3.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
POTĘGOWANIE.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
To ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, itd. np.: 1,5; 2,75; 0,032;
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach.
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Ułamki Z humorem :D.
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Ułamki.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Zapis prezentacji:

Działania na ułamkach dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych Przy pisemnym dodawaniu ułamków dziesiętnych należy pamiętać o prawidłowym zapisie. Chodzi o to, żeby przecinek znajdował się pod przecinkiem. Jeśli będziesz zaczynać od liczby z większą ilością cyfr, będzie Ci łatwiej, a przecież dodawanie jest przemienne. W przypadku, gdy ilość cyfr po przecinku jest nierówna dla ułatwienia można dopisać sobie zera. UWAGA : ZERA MOŻNA WSTAWIAĆ TYLKO NA KOŃCU CYFRY, BO GDY WPISZEMY ZERO W INNYM MIEJSCU TO ZMIENI SIĘ WARTOŚĆ LICZBY.

Dodawanie ułamków dziesiętnych Przykłady: 17,42 + 32,9 =50,32 2661,1 + 3923,08 =6584,18

Odejmowanie ułamków dziesiętnych Podobnie jak w dodawaniu, przy pisemnym odejmowaniu bardzo ważny jest prawidłowy zapis. Tu także chodzi o to, żeby przecinek znajdował się pod przecinkiem. Już w najmłodszych klasach uczyli nas, że zawsze od większej liczby odejmuje się mniejszą. W odejmowaniu trzeba dopisywać brakujące zera.

Odejmowanie ułamków dziesiętnych Przykłady: 13,8 – 6,22 987,55 – 292,4

Mnożenie ułamków dziesiętnych W pisemnym mnożeniu zapis jest inny niż w dodawaniu i odejmowaniu. Zapisywanie ostatniej cyfry zaczynamy zawsze od prawej strony. Mnożymy nie zważając na przecinki, po zsumowaniu wszystkiego, liczymy ilość miejsc po przecinku w obu składnikach i dopiero w wyniku zaznaczamy przecinek. .

Mnożenie ułamków dziesiętnych Przykłady: 3,8 x 17,2 = 65,36 29,33 x 9,01= 264,2633 Mnożenie przez zero można pominąć, trzeba tylko pamiętać o tym, że będziemy pisać od razu pod 9.

Mnożenie przez 10, 100, 1000… W mnożeniu przez 10, 100, 1000 itd. chodzi o przesuwanie przecinka, o tyle miejsc ile zer w liczbie przez, którą mnożymy. W mnożeniu zwiększamy liczbę, więc przesuwamy przecinek w prawo. W przypadku, gdy w liczbie nie umieszczono przecinka, wyobrażamy sobie, że jest on tuż za ostatnią cyfrą tej liczby np. 50 to inaczej 50, . Gdy przecinek znajdzie się za ostatnią cyfrą, a my dalej musimy mnożyć po prostu dopisujemy zera. 3,7 x 100= 370,=370

Dzielenie przez 10, 100, 1000… W dzieleniu przez 10, 100, 1000 itd. chodzi o przesuwanie przecinka o odpowiednią ilość miejsc równą ilości zer. W dzieleniu zmniejszamy liczbę, więc przesuwamy przecinek w lewo. W przypadku, gdy liczba nie posiada przecinka, wyobrażamy sobie, że przecinek jest tuż za ostatnią cyfrą np. w liczbie 98 przecinek jest po ósemce: 98, .

Mnożenie i dzielenie przez 10, 100, 1000… Przykłady: 15, 683 x 10 = 156 , 83 15, 683 x 100 = 1568 , 3 469, 21 : 100 = 4 , 6921 469, 21 : 1000 =0 , 46921

Dzielenie ułamków dziesiętnych Dzieląc ułamki dziesiętne należy pamiętać, że druga liczba (dzielnik) nie może być ułamkiem. Należy ją pomnożyć, przekształcić. Jeżeli przesuniesz przecinek o jedno miejsce, w drugiej liczbie, to tak samo musisz przesunąć przecinek w pierwszej liczbie, jeżeli o dwa, to w pierwszej też o dwa itd. A potem dzielisz normalnie jak zwykłą liczbę.

Dzielenie ułamków dziesiętnych Przykłady: 1,8 : 0,9=? 4,9 : 0,7 to tyle samo, co: Tak przekształcamy dzielną i dzielnik 18 : 9 = 2 49 : 7 = 7

Źródła W tej prezentacji wykorzystałam wiedzę własną i nie korzystałam z pomocy internetowej.

Koniec Katarzyna Serafin z klasy VI c. Serdecznie dziękuję za obejrzenie.