Teoria wyboru konsumenta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

Ćwiczenia 8 RYNEK DÓBR I KRZYWA IS
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Makroekonomia I Ćwiczenia
Ćwiczenia 9 RYNEK PIENIĄDZA I KRZYWA LM
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Mikroekonomia pozytywna
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Elastyczność popytu.
W4: Rynek – popyt i podaż.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Teoria konsumenta.
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Nadwyżka konsumenta.
Makroekonomia I Ćwiczenia
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Teoria zachowania konsumenta
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA Aneta Żurawińska
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria zachowania konsumenta
Teoria zachowania konsumenta
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
KONSUMENT.
P O P Y T , P O D A Ż.
Teoria zachowań konsumenta
PODSTAWY TEORII PODZIAŁU RYNKI CZYNNIKÓW PRODUKCJI
KONSUMENT.
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Wprowadzenie do mikroekonomii
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Prawo popytu.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
D. Ciołek Modelowanie popytu konsumpcyjnego – wykład 2
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR KONSUMENTA
Gospodarka Robinsona Crusoe Varian rozdz. 30 (s )
Cykl koniunkturalny Model niedoskonałej informacji Lucasa
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Przedsiębiorstwo jako oferent dóbr Dlaczego przedsiębiorstwa musiały powstać? Dlaczego przedsiębiorstwa uzyskały osobowość prawną? Przedsiębiorstwem będziemy.
Profesor Stefan Markowski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
przedmiot i metody analizy
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Teoria racjonalnego zachowania się konsumenta
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Teoria wyboru konsumenta

Teoria konsumenckiego wyboru: Mikroekonomia Teoria konsumenckiego wyboru: pozwala analizować upodobania konsumenta, uwzględnia wpływ dochodów i cen na wybory dokonywane przez konsumenta zakłada, że konsument chce znaleźć się w najkorzystniejszej sytuacji i uzyskać maksymalną satysfakcję w ramach swego budżetu. Teoria wyboru konsumenta

Preferencje konsumenta Mikroekonomia Preferencje konsumenta odzwierciedlają subiektywne pragnienia i oceny ważności oraz przydatności dóbr. zależą od tradycji, wychowania, środowiska, wykształcenia, poziomu dochodów, sposobu życia preferencje konsumenta są znacznie zróżnicowane Teoria wyboru konsumenta

Dochód konsumenta a poziom konsumpcji: Mikroekonomia Dochód konsumenta a poziom konsumpcji: Dochód jest najistotniejszym czynnikiem wyznaczającym poziom konsumpcji Zależność pomiędzy dochodem a poziomem konsumpcji wyjaśniają: teoria dochodu absolutnego teoria dochodu relatywnego teoria dochodu stałego Teoria wyboru konsumenta

Zasady zachowania konsumenta: Mikroekonomia Zasady zachowania konsumenta: konsument dokonuje wyboru spośród wielu możliwych rozwiązań i uwzględnia w tych wyborach swój system preferencji przy każdym z wyborów musi on zrezygnować z jednego lub większej liczby rozwiązań w dążeniu do maksymalizacji zadowolenia konsument podejmuje działanie przynoszące więcej korzyści niż kosztów Teoria wyboru konsumenta

Budżet konsumenta /linia ograniczenia budżetowego Mikroekonomia Budżet konsumenta /linia ograniczenia budżetowego Budżet konsumenta suma, którą chce i może wydać na zakup dóbr i usług. Dochody pieniężne (nominalne) otrzymywana ilość jednostek pieniądza. Dochody realne ilość dóbr jaką można kupić za dochód pieniężny Cena absolutna ilość pieniądza na jednostkę towaru. Cena względna stosunek jednej ceny do innej Teoria wyboru konsumenta

Linia budżetu (linia ograniczenia budżetowego) Mikroekonomia Linia budżetu (linia ograniczenia budżetowego) pokazuje wszystkie kombinacje dóbr dostępne dla konsumenta przy danym dochodzie i danych cenach. nachylenie linii wskazuje ile jednostek jednego dobra konsument musi poświęcić, aby zakupić jednostkę innego dobra. wyznaczają je ceny obu dóbr, jest równe stosunkowi cen -QY/QX = PX/PY odzwierciedla ilokrotnie droższy jest jeden towar od drugiego. Teoria wyboru konsumenta

Linia budżetu (linia ograniczenia budżetowego) Mikroekonomia Linia budżetu (linia ograniczenia budżetowego) Linia ograniczenia budżetowego - PX/PY QY QX X Y Teoria wyboru konsumenta

Teoria użyteczności krańcowej: Mikroekonomia Teoria użyteczności krańcowej: analizuje zachowania konsumenta w oparciu o koncepcję użyteczności dóbr i koncepcję krzywej obojętności Teoria wyboru konsumenta

Mikroekonomia Użyteczność satysfakcja, poczucie zaspokojenie potrzeby, które człowiek uzyskuje z konsumpcji dóbr i usług to subiektywna miara stopnia zadowolenia, pewne indywidualne odczucie psychiczne różne u poszczególnych osób w praktyce użytecznością określa się zmienną, której względna wielkość wskazuje porządek preferencji konsumenta. Teoria wyboru konsumenta

Teoria użyteczności krańcowej: Mikroekonomia Teoria użyteczności krańcowej: Całkowita użyteczność łączna satysfakcja, jaką daje konsumpcja danej ilości towaru (TU). Krańcowa użyteczność różnica między całkowitą użytecznością danej ilości dobra a całkowitą użytecznością konsumpcji ilości > lub < o jednostkę (MU) jest to zmiana TU, czyli satysfakcji wynikająca ze zmiany konsumpcji danego dobra o jednostkę. jest podstawą wyboru konsumenta w stosunku do dóbr i usług. Teoria wyboru konsumenta

Prawo malejącej krańcowej użyteczności Mikroekonomia Prawo malejącej krańcowej użyteczności (I prawo Gossena) użyteczność uzyskiwana przez gospodarstwo domowe z kolejnych jednostek danego dobra będzie malała wraz ze wzrostem jego spożycia, przy zachowaniu konsumpcji innych dóbr na tym samym poziomie (w miarę nabywania kolejnych jednostek dobra wrażliwość na te dobra maleje) Teoria wyboru konsumenta

Prawo malejącej krańcowej użyteczności Mikroekonomia Prawo malejącej krańcowej użyteczności (II prawo Gossena – prawo ekwimarginalizmu) dążąc do maksymalizacji uzyskiwanej użyteczności będą rozdysponowywać swoje wydatki na różne towary w ten sposób by użyteczność uzyskiwana z ostatniej jednostki pieniądza wydawanej na każdy z nich była równa. Teoria wyboru konsumenta

Mikroekonomia Krzywe obojętności określają wszystkie kombinacje dóbr, które przynoszą taka samo satysfakcję konsumentowi - dają równe zadowolenie. mają nachylenie ujemne i są wypukłe w stosunku do początku układu współrzędnych, jest ich nieskończenie wiele, nie mogą się przecinać, im są dalej oddalone od początku układu współrzędnych, tym reprezentują wyższy poziom użyteczności Teoria wyboru konsumenta

Mapa krzywych obojętności Mikroekonomia Mapa krzywych obojętności uporządkowany przez konsumenta zbiór wszystkich potencjalnie możliwych alternatyw konsumpcyjnych określa stopę substytucji między dwoma dobrami na różnych poziomach dochodu. Teoria wyboru konsumenta

Mapa krzywych obojętności Mikroekonomia Mapa krzywych obojętności QY QX I 1 I 2 I 3 Teoria wyboru konsumenta

Reakcje konsumenta na zmianę dochodów Mikroekonomia Reakcje konsumenta na zmianę dochodów B A C QY Qx linia dochód-konsumpcja Linia dochód-konsumpcja pokazuje jak zakupy konsumenta reagują na zmianę dochodu. Linia ta może być wykorzystywana do wyprowadzenia krzywych Engla Teoria wyboru konsumenta

Reakcje konsumenta na zmianę dochodów Mikroekonomia Reakcje konsumenta na zmianę dochodów QY Qx B C D A linia cena-konsumpcja Linia cena-konsumpcja pokazuje jak zakupy konsumenta reagują na zmianę jednej ceny przy utrzymaniu stałego dochodu i cen Teoria wyboru konsumenta

Nadwyżka konsumenta jest to korzyść netto osiągana przez konsumenta Mikroekonomia Nadwyżka konsumenta jest to korzyść netto osiągana przez konsumenta jest to różnica pomiędzy najwyższą ceną jaka konsument byłby skłonny zapłacić za pewną ilość dobra a, a ceną rzeczywiście zapłaconą. Teoria wyboru konsumenta

Nadwyżka konsumenta Cena Nadwyżka (renta) konsumenta B Mikroekonomia Nadwyżka konsumenta Nadwyżka (renta) konsumenta B Cena Popyt na dobro A P A D Teoria wyboru konsumenta

Mikroekonomia Teoria wyboru konsumenta