ats22, atv32, atv312 Motion & Drives
ats22 wstęp ats22 oferta specyfikacja techniczna funkcjonalność hmi
wstęp ats22 altistart 22: soft starter Układ łagodnego rozruchu ats22 dla silników średniej mocy zakres ats22 zintegrowany by – pass z pełną kontrolą 3~faz szeroki zakres prądu rozruchu 15 do 590 A zakres napięcia sterowania 200 V do 600 V 5 typów i 15 zakresów mocy ats22
ats22 zakres mocy Kompaktowy ATS22 Wielofunkcyjny ATS48 optimized 4 15 400 optimized Kompaktowy ATS22 Kompaktowy ATS01 0,37 3 75 900 kW
oferta ats22 korzyści zalety ats22 ats22 stycznik bocznikujący zwarciowy wbudowany w softstart redukcja obudowy przyjazne menu ( klawisze funkcyjne, menu językowe, menu start-up ) integralność (zdalny hmi , sieć, …) wykonanie ( zaprojektowany zgodnie z wymaganiem aplikacyjnym, dobór ats22,...) ats22 wbudowany by-pass pełna kontrola faz redukcja wymiaru ats22: średnio 25% mniejszy rozmiar do ats48 (bez by-pass) cyfrowa nastawa, nowe HMI menu startu, wbudowany Modbus Pełne zabezpieczenie ats22 i silnika pełna kontrola faz zasilania Szeroki zakres oferty – 400kW (590A)
X X X X oferta ats22 korzyści – wbudowany by-pass ats48 sosftstart ats22 by-pass X X X X
Gdzie stosować ALTISTART 22 ? oferta ats22 korzyści – aplikacje Gdzie stosować ALTISTART 22 ? Pompy Wentylatory Kompresory Przenośniki … i wiele wiele innych …
Znamionowa moc silnika 4 kW do 400 kW oferta ats22 zakres oferty Znamionowa moc silnika 4 kW do 400 kW Zintegrowany by-pass – redundancja sterowania Kontrola 3 faz SCR Zakres napięcia sterowania 208 V do 600 V 230V -15% – 440V +10% dla ATS22... Q 208V -15% – 600V +10% dla ATS22... S6 lub S6U Kompletna oferta od 17 do 590 A (4 – 400kW) 5 rodzin oraz 15 zakresów mocy Prąd 17A, 32A, 47A, 62A, 75A, 88A, 110A, 140A, 170A, 210A, 350A, 320A, 410A, 480A, 590A
ATS22 ... ... oferta ats22 zakres oferty Prąd Starter’a D17 : 17 A C17 : 170 A D32 : 32 A C21 : 210 A D47 : 47 A C25 : 250 A D62 : 62 A C32 : 320 A D75 : 75 A C41 : 410 A D88 : 88 A C48 : 480 A C11 : 110 A C59 : 590 A C14 : 140 A Napięcie sterowania Q : 230-440VAC Power 230VAC Control 24VDC Logic Inputs S6 : 208-600VAC Power S6U : 208-600VAC Power 110VAC Control 110VAC Logic Inputs
oferta ats22 zakres oferty – standardy i certyfikaty Główne normy i standardy w przemyśle i infrastruktury środowisko zgodność RoHs EMC IEC/EN 60947-4-2 Klasa A odporność na serię szybkich elektrycznych stanów przejściowych: IEC 61000-4-4 Zgodność ze znakiem CE CE nadanie znaku zgodne z Europejską dyrektywą niskonapięciową (73/23/CEE i 93/68/CEE) oraz EMC(89/336/CEE. certyfikaty UL CSA C-Tick GOST CCC
oferta ats22 integralność z ofertą Schneider Electric Pełna Synergia Schneider Electric PLCs : Twido, M340,… : połączenia elektryczne, komapatybilne przypisania LI Modbus Magelis Human Machine Interface Modbus port Typ Koordynacja styczników Typ Koordynacja wyłączników silnikowych Oprogramowanie SoMove (wspólne dla Altivar, Lexium & TeSys)
oferta ats22 akcesoria Konsola zdalnego sterowania (Panel LED) Wentylator (zakres ATS22 A, B, C) Akcesoria Modbus SoMove® lite Oprogramowanie PC do parametryzacji i nadzoru Zabezpieczenie obwodów sterowania i mocy (zgodność IP20 dla zakresu ATS22 C,D,E) “Flashing” firmware poprzez złącze RJ45
porównanie starterów ats22 vs. ats48 kontrola faz pełna 3-fazowa kontrola typ silnika 3~fazowe zintegrowany By-pass wbudowany By-pass wymagany zewnętrzny stycznik by-pass typ aplikacji standard – ciężkie standard & ciężkie ograniczenie prądu 350% ICL (ICL : znamionowy prąd rozruchu) 500% ICL obciążenie podczas startu 20s przy 3,5In (rozruch cykliczny, S4 95%) 25s at 4In (rozruch cykliczny, S4 50%) max czas rampy 60s połączenie Δ możliwe komunikacja zintegrowany Modbus opcje z mostkiem komunikacyjnym I / O 3LI, PTC, 2 przekaźniki 4LI, PTC, 3 przekażniki, 3LO, 1AO wyświetlacz wbudowany i zdalny narzędzia programowania SoMove® Lite PowerSuite 2 miękki stop zatrzymanie wybiegiem lub na rampie Freewheel, ramp lub hamowanie dynamiczne kontrola momentu TCS – system kontroli momentu funkcja Boost tak 2nd silnika funkcja kaskady nie silniki mniejszej mocy nie (ograniczenie prądu) kontrola silników mniejszej mocy zabezpieczenie pełne zabezpieczenie silnika i ats22 pełne zabezpieczenie silnika i ats48
oferta ats22 główne funkcje zintegrowany stycznik bocznikujący „by-pass” funkcja ograniczenia prądowego silnika wybór typu zatrzymania silnika (poprzez wybieg lub zwalnianie na rampie) opcja podłączenia ATS22 do zacisków trójkąta silnika (wersja Q) kontrola momentu oraz forsowanie napięcia przy starcie – adaptacja do wymagań aplikacji funkcja „boost” podwójna funkcja parametryzacji silnika (podstawowa i zaawansowana) zabezpieczenie cieplne silnika : całka silnika I²t, Softstartera, PTC, SCR (mostek tyrystorowy z zabezpieczeniem termicznym) … zabezpieczenie przed przeciążeniem i niedociążeniem. diagnostyka fazy : detekcja utraty fazy, sekwencja faz, nierównowaga faz, limitacja prądu upływu… automatyczny restart wbudowany Modbus . . .
oferta ats22 specyfikacja techniczna Referencja In Moc [kW] ATS Wys Szer Gł. (mm) IP (Amp) ( 400 Volt) (mm) bez - wentylator* stopień ATS22D17 17 7,5 kW A ATS22D32 32 15 kW 265 130 169 – 209* IP20 ATS22D47 47 22 kW ATS22D62 65 30 kW B ATS22D75 75 37 kW 295 145 207 – 247* ATS22D88 88 45 kW ATS22C11 110 55 kW C ATS22C14 140 75 kW 356 150 230 – 270* IP00 ATS22C17 170 90 kW ATS22C21 210 110 kW D 425 206 299* ATS22C25 250 132 kW ATS22C32 320 160 kW ATS22C41 410 220 kW ATS22C48 480 250 kW E 455 304 340* ATS22C59 590 315 kW
oferta ats22 specyfikacja techniczna – napięcie sterowania Napięcie zasilania: 230V -15% do 440V +10% 3 ~ dla ATS22... Q 208V -15% do 600V +10% 3 ~ dla ATS22... S6 lub S6U Częstotliwość pracy : 50Hz - 5 % do 60Hz + 5 % Napięcie sterowania: 220V -15% do 230V +10% 1~ dla ATS22... Q lub S6 110V -15% / +10% 1~ dla ATS22... S6U Zasilanie wejść cyfrowych : +24VDC ± 6VDC dla ATS22... Q lub S6
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zaciski sterowania górne zaciski (podłączenie) 208V – 600V, 3φ dolne zaciski (silnik) 5/L3 3/L2 1/L1 5/T3 4/T2 2/T1
oferta ats22 specyfikacja techniczna – część sterowania w pełni sterowany mostek SCR z zabezpieczeniem temperaturowym wbudowany stycznik zwarciowy (wewnętrzny By-Pass) Wewnętrzny pomiar prądu
Połączenie obwodów mocy Do linii zasilającej silnik Podłączenie do zaciskow trójkata silnika Funkcja dostępna tylko w wersji Q Kolejność faz 1-2-3 jest obowiązkowa ATS22 redukcja prądu In dla silnika Redukcja prądu fazy √3
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zaciski sterowania ATS 22 … Q lub S6 Napięcie sterowania Przekaźniki Wejścia LI Sonda PTC Modbus ATS 22 … S6U
oferta ats22 specyfikacja techniczna – wewnętrzne źródło ATS 22 … Q & S6 Napięcie zasilania: CL1 CL2 220V -15% - 230V +10% Źródło : 24V Com +24VDC ± 6VDC 42mA ± 10% max ATS 22 … S6U Napięcie zasilania: CL1 CL2 110V +10% -15% Źródło: NC Com brak
oferta ats22 specyfikacja techniczna – wejścia cyfrowe ATS 22 … Q or S6 Impedancja wej. : 4,3 kΩ Umax = 30VDC – Imax = 8mA Stan 1 : U > 11VDC – I > 5mA Stan 0 : U < 5VDC – I < 2mA opóźnienie : sprzętowe: < 15ms programowe: < 70-85ms 3 Logic Inputs LI1, LI2, LI3 ATS 22 … S6U Impedancja wej. : 20 kΩ Umax = 121VAC – Imax = 5mA Stan 1 : U > 79VAC – I > 2mA Stan 0 : U < 20VAC – I < 1,5mA opóźnienie : sprzętowe : < 15ms programowe : < 70-85ms
oferta ats22 specyfikacja techniczna – przypisanie wejść cyfrowych LI1 : polecenie jazdy / rozruchu musi być wymuszone 24V do rozruchu silnika polecenie Stop wymuszone na 0V LI2 : w ruchu przypisanie polecenia RUN w ustawieniach fabrycznych może być przypisane do innych funkcji : Start, Run, ustawienia 2nd silnika, błąd zewnętrzny, kasowanie błędu, sterowanie wentylatorem, wstrzymanie błędu, forsowanie trybu lokalnego LI3 : Przypisanie polecenia Kasowanie błędu w ustawieniach fabrycznych
oferta ats22 specyfikacja techniczna – sterowanie 2 / 3 przewodowe LI2 przypisane do polecenia Run (ustawienia fabryczne) polecenie Start poziom „1” (+24VDC lub 110VAC) polecenie Start poziom „0” (0V) poziom wejścia LI1 musi posiadać wartość 1 sterowanie 3-przewodowe : LI2 przypisane do polecenia Start polecenie Start przejście na „1” (+24VDC lub 110VAC) na LI1 polecenie Stop przejście na „0” (0V) na LI2
oferta ats22 specyfikacja techniczna – przekaźniki wyjściowe 2 wyjściowe przekaźniki R1, R2 1 Normalanie Otwarty styk. 1 Normalanie Otwarty styk Maksymalny prąd przełączenia : 5A pod 250VAC lub 30VDC rezystancja obciążenia 2A pod 250VAC lub 30VDC rezystancja indukcyjna Minimalne obciążenie : 100mA – 12VDC
oferta ats22 specyfikacja techniczna – czujnik PTC 1 wejście PTC zabezpieczenie cieplne silnika jeśli PTC jest na silniku całkowita rezystancja obwodu sondy : 750 Ω (3x250) przy 25°C wyzwolenie pomiędzy 2700Ω a 3100Ω (1) Ekranowany przewód opcja
oferta ats22 specyfikacja techniczna – Modbus RJ45 Modbus konektor, zdalny terminal tekstowy lub SoMove RS485 - 2 przewodowy tryb transmisji : RTU rędkość transmisji tbr : 4800 bps do 19,2 kbps ustawienia fabryczne : 19,2 kbps konfiguracja formatu fxr ustawienia fabryczne: 8bits / odd parity / 1 stop Konfigurowalny adres add 1 do 248 ustawienia fabryczne: 248 zwłoka Modbus tt0 0.1 do 60.0 s ustawienia fabryczne: 10.0 s
oferta ats22 specyfikacja techniczna – funkcjonalność kontrola 3 faz rozruchu auto-adaptacja do częstotliwości pracy funkcje by-pass w początkowej i końcowej fazie startu wewnętrzne zabezpieczenie w momencie kontroli poprzez by-pass. połączenie gwiazda / trójkąt pozwala na redukcję prądu rozruchu startera (ATS22 … Q) złącza konektorów do sygnałów sterowania zarządzanie pracą wentylatora Modbus serial link (RJ45)
oferta ats22 specyfikacja techniczna – ustawienia parametrów pracy parametry silnika na tabliczce znamionowej silnika Adaptacja prądu rozrusznika z zakresem dopuszczalnym prądu silnika (prąd In) napięcie liniowe typ połączenia dostęp i blokowanie parametrów poprzez kod dostępu dostęp do trybu zaawansowanego (tryb adaptacji zaawansowanych funkcji) powrót do ustawień fabrycznych
oferta ats22 specyfikacja techniczna – ustawienia parametrów pracy ograniczenie prądu rozruchu limitowany do wartości 350% icl (prąd rozrusznika) ustawienia forsowania napięcia przy starcie (uniknięcie stanów oporowych) parametryzacja typu sterowania - czasu zwalniania po rampie (napięciowe lub momentowe) Wybór sposobu zatrzymania silnika Zatrzymanie wybiegiem lub rampa zwalniania
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zaawansowane funkcje pracy funkcja boost (boost time) forsowanie wysokiego momentu rozruchu w celu uniknięcia momentów oporowych (tarcie lub luz oporowy) wybór sterowania / kontroli momentu lub napięcia podczas startu i hamowania różnorodne profile poleceń dla sterowania zmianami napięcia konfiguracja parametrów pracy dla 2-go silnika funkcja sterowania ręcznego (lokalnego) z kasowaniem trybu automatycznej pracy poprzez wejścia cyfrowe LI
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zabezpieczenie rozrusznika zabezpieczenie cieplne ATS22 (czujnik temperaturowy na radiatorze) zarządzanie liczbą oraz czasem startów rozruchu ats22 zabezpieczenie instalacji regulacja czasem zwłoki pomiędzy restartem rozrusznika ats22 kontrola napięcia zasilania kontrola utraty fazy (phase losses) detekcja błędnego przypisania faz sterowania detekcja niezrównoważonej wartości napięcia kontrola prądu upływu rozrusznika (ATS … S6 lub S6U) wyzwolenie błędu stanu podnapięciowego i przepięciowego Funkcja „samotestu” rozrusznika
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zabezpieczenie silnika zabezpieczenie cieplne (przeciążeniowe) poprzez kalkulację całki cieplnej I²t 3 możliwe klasy rozruchu (10, 20, 30) Detekcja przeciążenia napędu również w stanie ustalonym (funkcja ATS22 by-pass) zabezpieczenie cieplne silnika wyposażonego w sondę PTC zabezpieczenie przed stanem podprądowym zabezpieczenie przed stanem nadprądowym nadzór i kontrola kierunku obrotów silnika
oferta ats22 specyfikacja techniczna – zabezpieczenia funkcja wstrzymania błędów i zabezpieczeń reset błędów (łącznie z błędami termicznymi) automatyczny re-start reakcja na błąd zewnętrzny (np: czujnik ciśnienia,... )
oferta ats22 specyfikacja techniczna – status wyświetlacza hmi ats22 wizualizacja prądu rozruchu wizualizacja statusu pracy rozrusznika oraz aplikacji ostatni cykl startu status rozrusznika (ready, błąd, modbus) całkowity czas pracy, rozruchu całkowita liczba startów status wejść / wyjść historia błędów Last trip’s cause + motor current when the starter was tripped 9 history faults Total number of trips
oferta ats22 interfejs hmi 4 LED 4 segmentowy wyświetlacz ESC Powrót do poprzedniego menu ENT Enter do menu, akceptacja parametrów konfiguracji i sterowania Rdy On : Line and control supplied Off : No voltage on control Flashing : Control supplied but no power line (nrdy massage) Com : On : Modbus status OK – Communication present Off : Modbus status non OK Run : On : Motor runs at full voltage and by-pass contactor On Off : Motor stopped Flashing during ACC and DEC phases Trip : On : Trip with immediate stop Off : No problem Flashing : Alarm warning – No stop Klawisz przwijania Klawisz przwijania
oferta ats22 interfejs hmi Prosty Start Up lac=xff Zaawansowany Start Up lac=on
ATS 22 Dobór i Uruchomienie Kryteria doboru softstartu Altistart 22
Ćwiczenia Aplikacja 1 : Wentylator Aplikacja : Przemysł papierniczy - wentylator wewnątrz suszarni papieru Dane Zasilanie: 400V, 50Hz – podłączone bezpośrednie Motor: 45kW, 81A, 400V, 50Hz, 1485rpm, klasa 10 Aplikacja: Maksymalny prąd podczas startu: 300A Cykl pracy: W normalnym użytkowaniu 1 lub 2 starty na dzień. Rozruch : 15s, zatrzymanie wybiegiem Podczas serwisu : S4 współczynnik obciążenia = 90%, maksymalnie 6 startów na godzinę. Środowisko: temperatura otoczenia = 35°C Wybór - ATS22 Czy możliwy jest taki cykl pracy? Ustawić parametry dla tej aplikacji
Ćwiczenia Aplikacja 1 : Wentylator Wybór - ATS22 Wybór z katalogu : ATS22D88Q Bez obniżania prądu (temperatura do 40˚C) Dla silnika (81A) < IcL starter (88A) Czy jest możliwy taki cykl pracy? Maksymalny prąd nie może przekroczyć 350% IcL 3,5 x 88 = 308 A > 300A : prąd wymagany przez aplikację. Czas rozruchu i ilością startów w dopuszczalnych granicach. Ustawienie parametrów dla tej aplikacji. IcL=88A, dLtA=LInE (typ podłączenia), UIn=400V (Ustawienia fabryczne) In=81A, ILt max=350(88/81)=380%In (ograniczenie prądu) Dla tej aplikacji : ILt=300/81=370%In (ograniczenie prądu) ACC=15s, DEC=FrEE, thP=10 Pozostałe parametry jako ustawienia fabryczne Wentylator wymaga niskiego momentu rozruchowego (obciążenie odśrodkowe), więc t90 (napięcie początkowe) nie wymaga modyfikacji.
Ćwiczenia Aplikacja 2 : Pompa Aplikacja : Pompa w instalacji dla agregatów rozdzielających i myjących Dane Zasilanie: 400V, 50Hz – podłączone bezpośrednie Motor: 37kW, 72A, 400V, 50Hz, 1492rpm, klasa 10 Aplikacja : Pompa normalnie startuje w czystej wodzie, ale czasami start może być w zmieszanej wodzie z piaskiem Brak wpływu uderzenia wody na obwód. Cykl pracy: W normalnym użytkowaniu: S4 współczynnik obciążenia = 60%, maksymalnie 6 startów na godz. Czas rozruchu : 10s, zatrzymanie wybiegiem Środowisko: temperatura otoczenia = 45°C Wybór - ATS22 Czy możliwy jest taki cykl pracy? Ustawić parametry dla tej aplikacji Dobrać samodzielnie!
Ćwiczenia Aplikacja 2 : Pompa Wybór - ATS22 Wybór : ATS22D88Q 11% redukcja (2,2% na każdy stopień od 40˚C do 60˚C) Dla silnika (72A) < IcL redukcja prądu (88 x 0,89 =78,32A) Czy jest możliwy taki cykl pracy ? Maksymalny prąd nie może przekroczyć 350% IcL Czas rozruchu i ilością startów w dopuszczalnych granicach Ustawienie parametrów dla tej aplikacji. IcL=88A (tylko do odczytu), dLtA=LInE, UIn=400V (ustawienia fabryczne) In=72A, ILt max=350(88x0,89/72)=380%In ACC=10s, DEC=FrEE, thP=10 W niektórych przypadkach pompa może startować w wodzie zmieszanej z piaskiem. Ten fakt wymaga zwiększenia momentu podczas startu pompy, więc zaleca się ustawienie t90=50% (maksymalna wartość dla napięcia początkowego) Dla zredukowania uderzenia wody ustawić na kontrolę momentu SSC=On Pozostałe parametry jako ustawienia fabryczne.
Ćwiczenia Aplikacja 3 : Kompresor Aplikacja : Kompresor dla stacji gazu Dane Zasilanie: 400V, 50Hz – podłączenie wewnątrz gwiazdy Silnik: 30kW, 59A, 400V, 50Hz, 1475rpm, klasa 10 Aplikacja : Cykl pracy: S4 współczynnik obciążenia = 60%, liczba startów zależy od użycia stacji gazu Czas rozruchu: 4s, zatrzymanie wybiegiem Środowisko: temperatura otoczenia = 25°C Wybór ATS22 Czy możliwy jest taki cykl pracy? Ustawić parametry dla tej aplikacji Dobrać samodzielnie!
Ćwiczenie Aplikacja 3 : Kompresor Wybór ATS22 Wybór : ATS22D47Q Bez obniżania prądu Podłączenie w gwieździe silnika (59/√3=34A) < IcL (47A) Czy jest możliwy taki cykl pracy ? Dla 350% IcL maksymalna liczba startów na godzinę wynosi 6 z rozruchem 20s, więc 120s na godz. Dla czasu rozruchu = 4s, otrzymujemy 120/4 = 30 startów na godzinę z 4s rozruchem, więc średnio 1 start co 2 min. Generalnie, czas pomiędzy dwoma tankującymi samochodami jest dłuższy Jeżeli nie, możemy użyć dodatkowego wentylatora i otrzymać do 50 startów na godz. z rozruchem 4s (10 startów z 20s rozruchem), więc średnio 1 start co 1min12s. Ustawienie parametrów dla tej aplikacji IcL=47A (tylko do odczytu), dLtA=dLt (w gwieździe silnika), UIn=400V In=34A(59/√3), ILtmax=350(47/34)=484%In ACC=4s, DEC=FrEE (wybieg), thP=10 Snb=10(liczba startów), SLG=20mn(w czasie) lub ewentualnie Snb=oFF (brak kontroli liczby startów)
Ćwiczenia Aplikacja 4 : Pompa Aplikacja : Stacja pomp Dane Zasilanie: 460V, 60Hz – podłączone bezpośrednie Napięcie kontrolne wewnątrz szafki elektrycznej: 110V, 60Hz Silnik: 50HP, 65A, 460V, 60Hz, 1170rpm, klasa 20 Cykl pracy: W normalnym użytkowaniu : S4 współczynnik obciążenia = 80%, maksymalnie 12 startów na godz. Czas rozruchu : 15s, zatrzymanie wybiegiem Środowisko: temperatura otoczenia = 30°C Wybór ATS22 Czy możliwy jest taki cykl pracy? Ustawić parametry dla tej aplikacji Dobrać samodzielnie !
Ćwiczenia Aplikacja 4 : Pompa Wybór ATS22 Wybór : ATS22D88S6U Bez obniżenia prądu 460V / 110V → zakres S6U Silnik klasy 20, przewymiarowanie o 1 zakres Czy jest możliwy taki cykl pracy ? Dla 350% IcL max. liczba startów wynosi 6 przy rozruchu 20s, czyli 120s na godz. Dla czasu rozruchu = 15s otrzymujemy 120/15 = 8 startów na godz. 12 startów na godz. Jest niemożliwe dla standardowego soft-startu. Trzeba użyć dodatkowego wentylatora który pozwoli na 10 startów na godz. Przy rozruchu 20s (200s/h) Dla czasu rozruchu = 15s otrzymujemy 200/15 = 13,3 < 12 startów na godz. Ustawienie parametrów dla tej aplikacji IcL=88A (tylko do odczytu), dLtA=LinE (typ podłączenia), UIn=460V In=65A, ILt=350%In (przyjąć tę wartość z powodu silnika klasy 20) ACC=10s, DEC=FrEE, thP=20 Snb=6(liczba startów), SLG=30mn (w czasie)
Oferta dla maszyn OEM Kompaktowe napędy ATV OEM Wspólna platforma: Architektura OEM, Opcje, Narzędzia ATV12 ATV312 ATV32 Lexium 32 Uniwersalny i optymalny napęd ATV12 Optymalizacja Niezawodność & Prostota Udoskonalony i rozszerzony o specjalne funkcje OEM Kompatybilny z ATV31 Nowe możliwości komunikacyjne Altivar 32 Book Zaprojektowany dla maszyn OEM, wspólna platforma Lexium Rozwiązanie Sterowania Ruchem Serwo Kompaktowy, Zaawansowany & Modułowy
ALTIVAR 312 Prosty w obsłudze, Nawigacja przemiennika, start/stop na panelu przednim pokrętło obrotowe dla: szybkiej nawigacji zadawania prędkości Nawigacja przemiennika, Pełnotekstowe menu w języku polskim jako panel IP54 lub IP67 Panel graficzny z parametrami przemiennika w wielu językach Oprogramowania SoMove PC, Bezpośrednie połączenie USB – RJ45 Wspólna platforma dla Serwonapędów i Przemienników SoMove Mobile Komunikacja Wi-Fi poprzez Bluetooth Wymiana informacji poprzez telefon
Multi-loader… Naciśnij i prześlij konfigurację do przemiennika w 5 sekund przy odłączonym zasilaniu
Simple-loader…. Konfiguracja przemiennika w stanie Power ON Kopiuj – Prześlij Konfigurację
SoMove Mobile Pełnotekstowe klawisze Personalizacja MENU Wi-Fi Bluetooth w przemienniku ATV312 Transfer konfiguracji jako plik Dostęp poprzez telefon : Wysyłanie konfiguracji poprzez @ mail Kompatybilny z oprogramowaniem SoMove Łączenie z innymi urządzeniami poprzez Wi-Fi
Zakres oferty Akcesoria Rezystory hamowania Dławiki liniowe Dławiki silnikowe Filtry wyjściowe Dodatkowe filtry EMC Opcja szyny DIN Braking resistors (existing offer) IP00 without thermal protection for the low powers IP30 with thermal contact protection for the entire range IP23 with protection by a separately ordered thermal relay for 11 and 15 kW 230V Line chokes (existing offer) protection against disturbances and unbalanced lines reduction of harmonic currents Motor chokes and output filters (existing offer) limitation of dV/dt reduction of leakage currents reduction of motor stress used for long cables Additional EMC filters (existing offer) For the most severe requirements (EN 55022 class B) For longer lengths of shielded cable To be used on TN and TT networks Din Rail option
Zakres oferty Akcesoria : Zdalny terminal ATV31 zdalny terminal ATV12 zdalny terminal Panel Graficzny Nawigacyjny Przejrzyste menu 6 języków (język Polski) Panel jak dla ATV71/61 Łatwy i czytelny w obsłudze Nowość
Większa OTWARTOŚĆ Altivar 312, sieci i protokoły komunikacyjne Wbudowana komunikacja: Modbus CANopen Opcje komunikacyjne: CANopen (połączenie szeregowe Daisy Chain) + Modbus Potrójny port RJ45, Ethernet, Profibus, DeviceNet Altivar 312 Altivar Book Lexium 32 Zdalne I/O FTM/FTB
Porównanie ATV31->ATV312: główne cechy Funkcja ATV31 ATV312 ATV32 Book Ustawienia sterowania silnikiem. Tabliczka znamionowa 0 ustawień / maks moment Szybki czas odpowiedzi LI Jakość : Powłoka RoHS TAK (od niedawna) TAK Gama 0.18 do 15 kW, 2 zakresy (Eu&Asia) 1 jednoznaczna gama 0,18 do 15kW Kom: MoodBus/CanOpen CanOpen DaisyChain with RJ45 Profibus DP DeviceNet Bluetooth SoMove Mobile No TAK /Moduł (conf) TAK /Moduł (Konf) TAK (konfiguracja) TAK /Wbudowany (konf&progr) TAK (konf&programowanie) Bezpieczeństwo NIE Funkcje logiczne I/O 6LI+3AI+2AO+2R jak w ATV31 lub zgodnie COM 6LI+3AI+2AO+2R+1LO Zdalny terminal graficzny TAK (pełny: sterowanie) GV2 bezpośredni montaż HMI : Wyświetlacz Pokrętło obrotowe Potencjometr Panel: ATV12/ATV31/ATV71 4 cyfrowy TAK (Wersja Azja) NIE/ TAK / NIE TAK */ TAK / TAK TAK / NIE/ TAK Simple/Multi Loader : Power OFF Programowanie InBox PowerSuite: Ver 2.6 (SoMove) V3 TAK (Light V°)
Karty Komunikacyjne
Implementacja….. Standard Modbus CANopen RJ45 +24 +10 Standard Modbus CANopen RJ45 CANopen połączenie szeregoweDaisy Chain +24 +10 Podstawowa wersja : 6 Wejść Cyfrowych 2 Wejścia Analogowe 2 Przekaźniki wyjściowe 1 Wyjście Analogowe Port RJ45 Modbus/CANopen Karta DeviceNet : 3 Wejścia Cyfrowe 1 Wejscie Analogowe 1 Przekaźnik Wyjściowy 1 Port DeviceNet 1 Port RJ45 Modbus Karta CANopen daisy chain : 3 Wejścia Cyfrowe 1 Wejście Analogowe 1 Przekaźnik Wyjściowy 2 Porty RJ45 CANopen 1 Port RJ45 Modbus Karta Profibus DP : 3 Wejścia Cyfrowe 1 Wejście Analogowe 1 Przekaźnik Wyjściowy 1 Port SubD9 Profibus 1 Port RJ45 Modbus Device Net
Specyfikacje techniczne Zakres napięcia zasilania Liniowe napięcie zasilania : 200V -15% do 240V +10% 1 lub 3 fazowe dla ATV312... M2 lub M3 380V -15% do 500V +10% 1 lub 3 fazowe dla ATV312... N4 525V -15% do 600V +10% 1 lub 3 fazowe dla ATV312... S6 Częstotliwość : 50Hz - 5 % do 60Hz + 5 % Napięcie wyjściowe : Maksymalne 3 fazowe napięcie wyjściowe równie wartości liniowego napięcia zasilania.
Specyfikacje techniczne Zaciski mocy przemiennika Przykład PO PA/+ PB PC/- U/T1 V/T2 W/T3 R/L1 S/L2 T/L3 Zaciski Silnika Zacisk uziemienia Szyna DC + Szyna DC - Rezystor hamowania Zaciski mocy dla ATV312…M2 Zaciski mocy dla ATV312…M3, N4, S6
Specyfikacje techniczne Zaciski mocy przemiennika Przewody zacisków mocy przemiennika (dla zasilania 1~230 V) R/L1 S/L2 PO PA/+ PB PC/- U/T1 V/T2 W/T3 Silnik trójfazowy 230/400V Rezystor hamowania Nie zdejmować zworki pomiędzy PO i PA/+
Specyfikacje techniczne Listwa zacisków sterowania COM AOV AOC AI3 R1A R1B R1C R2A R2C Source CLI Sink COM 10V AI1 AI2 LI4 LI5 LI6 CLI 24V LI1 LI2 LI3 Złącze RJ45
Specyfikacje techniczne Zaciski Wejść / Wyjść Wewnętrzne źródło zasilania. Zabezpieczenie przeciwzwarciowe. + 24VDC - 100mA Jest również możliwe zasilania wejść cyfrowych z zewnętrznego zasilacza 24VDC. Zacisk CLI stanowi wspólny zacisk zasilania LI. + 10VDC (0 / +8%) - 10mA
Specyfikacje techniczne Wejścia cyfrowe LI 6 Cyfrowych wejść LI1, LI2, LI3, LI4, LI5, LI6. Impedancja : 3,5 kΩ Max. Czas odpowiedzi : 4ms Wartość progowa LI kompatybilna z IEC 61131-2 Konfiguracja Source, Sink lub CLI Różne przypisania wejść cyfrowych LI LI4 LI5 LI6 CLI Wejścia cyfrowe 24V LI1 LI2 LI3
Wybór konfiguracji wejść LI Specyfikacje techniczne Wejścia cyfrowe LI Wybór konfiguracji wejść LI Source CLI Sink Połączenie LI do 0V do aktywacji COM x 24V LI1 LI2 LI3 Sink COM CLI LI1 PLC PLC wyjścia tranzystorowe Połączenie LI do 24V do aktywacji 24V LI1 LI2 LI3 Source
Specyfikacje techniczne Wejścia cyfrowe LI 2 przewody 2 polecenia COM AOV AOC AI3 R1A R1B R1C R2A R2C Source CLI Sink Logika pozytywna Zadawanie prędkości COM 10V AI1 AI2 LI4 LI5 LI6 CLI 24V LI1 LI2 LI3 FW RV Sterowanie
Specyfikacje techniczne Wejścia cyfrowe LI 3 przewody 2 polecenia COM AOV AOC AI3 R1A R1B R1C R2A R2C Source CLI Sink Logika pozytywna Zadawanie prędkości COM 10V AI1 AI2 LI4 LI5 LI6 CLI 24V LI1 LI2 LI3 Sterowanie RV FW STOP
Specyfikacje techniczne Przekaźnik wyjściowy Przekaźnik R1. 1 Normalnie Otwarty styk. 1 Normalnie Zamknięty styk. Przekaźnik R2. Dopuszczalny prąd z obciążeniem rezystancyjnym: 5A (poniżej 250VAC lub 30VDC) Dopuszczalny prąd z obciążeniem indukcyjnym: 2A (poniżej 250VAC lub 30VDC) Minimalny prąd przełączenia : 3mA (poniżej 24VDC) Maksymalny czas odpowiedzi : 8ms R1A R1B R1C R2A R2C Przekaźnik
Specyfikacje techniczne Analogowe Wejścia / Wyjścia Wejście analogowe AI1 Napięciowe 0 – 10V Wejście analogowe AI2 Napięciowe ± 10V Wejście Analogowe AI3 Prądowe X – Y mA (od 0 do 20mA) Impedancja wewnętrzna : 30 kΩ (konfiguracja jako napięciowe) 250 Ω (konfiguracja jako prądowe) Maksymalny czas odpowiedzi : 8ms Rozdzielczość : 10 bits Precyzja : ± 4,3% Liniowość : ± 0,2% COM AOV AOC AI3 Wejścia analogowe COM 10V AI1 AI2
Specyfikacje techniczne Analogowe Wejścia / Wyjścia Wyjście analogowe AOV Napięciowe 0 – 10V (wewnętrzne źródło) Minimalna impedancja obciążenia 470 Ω Wyjście analogowe AOC Prądowe 0 – 20mA (lub 4 – 20mA) Maksymalna impedancja obciążenia 800 Ω Może być konfigurowane jako 24V wyjście cyfrowe Minimalna impedancja obciążenia 1,2 kΩ Maksymalny czas odpowiedzi : 8ms Rozdzielczość : 8 bits Precyzja : ± 1% Liniowość : ± 0,2% COM AOV AOC AI3 Wyjścia analogowe
Specyfikacje techniczne Komunikacja Modbus protokół komunikacyjny lub zdalny terminal Konektor RJ45 Piny łącza są w pełni kompatybilne z serią ATV12&ATV31&ATV71. Fizyczny protokół : RS485 - 2 przewodowy Tryb transmisji : RTU Prędkość transmisji od 4800 bps do 19,2 kbps (ustawienia fabryczne: 19,2 kbps) Format ramki (ustawienia fabryczne : 8bits / even / 1 stop) Adres konfigurowalny: 1 do 127
Specyfikacje techniczne Sterowanie silnikiem asynchronicznym Zakres częstotliwości : 0,1 - 500Hz Częstotliwość przełączania : Od 2 do 16kHz krok, co 1kHz. Zakres prędkości : 50 do 1 (50:1 moment znamionowy już od 1 Hz) Maksymalne przeciążenie momentem : 150% znamionowego prądu przemiennika przez 60 sekund.
Specyfikacje techniczne Sterowanie silnikiem asynchronicznym IP31 i IP41 w górnej części przemiennika IP21 zaciski sterownia (listwa I/O) Temperatura pracy do 50°C bez ograniczenia prądu, Płyta czołowa ATV312: STEROWANIE LOKALNE Klawisze “Pokrętło Nawigacji” i “Esc”. “Mode”, “Run / Stop” są dostępne po zdjęciu przedniej klapki. “Run / Stop” dostępne po usunięciu pokrywy – „start / stop” przemiennika. New
Interfejs HMI Graficzny Panel HMI 1 Wyświetlacz Graficzny Pełny Tekst wyświetlany 6 języków 8 linii, 24 znaków Tekst może być spersonalizowany 2 Klawisze funkcyjne F1 : KOD F2, F3 : nie są użyte F4 : TRYB 7 Klawisz ESC Wyjście z Menu Powrót do wyższego poziomu 3 STOP / RESET - Zatrzymanie przemiennika - RESET błędów 6 FWD /REV Polecenie jazdy do przodu / wstecz silnika. 4 RUN Start przemiennika jeśli funkcje startu są zaprogramowane 5 Nawigacja Przemiennika - Up and Down navigation - Klawisz ENT
Mogą być póżniej modyfikowane w menu: Ustawienia ATV312 Standardowa Częstotliwość Silnika: bFr 50Hz lub 60Hz Parametr nie ma bezpośredniego wpływu na zachowanie przemiennika (praca) Menu bFr – nastawa parametrów FrS (znamionowa częstotliwość silnika) oraz tFr (maksymalna częstotliwość silnika) Kanał zadawania częstotliwości 1 : Fr1 Zobacz rozdział “Polecenia” Sterowanie 2/3 przewodowe : tCC Zobacz “Wejścia / Wyjścia Sterowania” Widoczne 3 parametry ukazują się przy pierwszym uruchomieniu przemiennika ATV312 Mogą być póżniej modyfikowane w menu: drC- dla bFr CtL- dla Fr1 I-O- dla tCC
altivar 32 book (czerwiec 2010) Znamionowa moc silnika 0,18 kW -15 kW 1~240VAC 0.18 - 0,37 - 0,55 - 0,75 - 1,1 - 1,5 - 2.2 kW 3~500VAC 0,37 - 0,55 - 0,75 - 1,1 - 1,5 - 2.2 - 3 - 4 - 5,5 - 7,5 - 11- 15 kW format book 4kW 4 rodzaje do 15 kW 15kw 7,5kW 4kW 1,5kW
altivar32 ? …. oferta dla OEM wykonanie Simple Machine Advanced Machine ATV 71 High End Machine Agresywna polityka cenowa ATV32 format Book dostępny ! ATV 12 ATV 312 wbudowane funkcje safety pwr cena ….. optymalizacja oferty atv!
altivar32 ? …. oferta dla OEM DC Bus Daisy Chain płaska budowa obok siebie GV2
altivar32 klasy bezpieczeństwa IEC 62061 & ISO 13849-1 SIL2 & Pld kat 3 altivar32 klasy bezpieczeństwa certyfikowane funkcje bezpieczeństwa ATV32: SIL 2 IEC 62061 – (IEC 61508) PL = kategoria 3 * ISO 13849-1 * SIL Safety Integrity Level * PL Performance Level – analiza ryzyka (określenie poziomu bezpieczeństwa maszyny) * double channel
funkcje bezpieczeństwa atv32 Safe Torque Off (STO) bezpieczne odłączenie momentu generowanego na wał silnika. pozwala na realizację funkcji „STOP” zgodnie z Kategorią Bezpiecznego STOP’u 0 EN 60204-1 Safe Stop 1 (SS1) bezpieczne zwolnienie przemiennika po monitorowanej rampie. w momencie osiągnięcia częstotliwości zwolnienia, ATV32 jest zatrzymany poprzez funkcję STO Safely Limited Speed (SLS) bezpieczne zatrzymanie lub utrzymanie częstotliwości wyjściowej ATV32 do predefiniowanej wartości. częstotliwość wyjściowa jest monitorowana i/lub limitowana jeśli częstotliwość przekroczy wartość maksymalną, ATV312 zwaInia poprzez funkcję STO Stop sûr 1 (SS1) Description de la fonction Fonction de sécurité permettant de réaliser un arrêt sûr de catégorie 1 selon EN 60204-1. Après activation de la fonction SS1, l'entraînement freine de manière autonome en suivant une rampe paramétrable surveillée et active automatiquement à 2 Hz les fonctions STO et SBC (si utilisées). Si l'entraînement ne suit pas la rampe paramétrée après l'activation de la fonction SS1, les fonctions STO et SBC (si utilisées) sont activées immédiatement. Application, avantages pour le client Cette fonction intégrée de freinage rapide permet de se passer d'appareils de surveillance externes. Souvent, on pourra renoncer aussi aux freins mécaniques sujets à usure ou du moins réduire leur sollicitation, ce qui se répercute positivement sur les coûts de maintenance et la sollicitation de la machine. Stop sûr 1 est utilisé pour les applications qui exigent une décélération contrôlée, par ex. centrifugeuses, engins de manutention. Safe Torque Off (STO) Description de la fonction Fonction de sécurité permettant d'éviter un démarrage inattendu selon EN 60204-1 section 5.4. La fonction Safe Torque Off a pour effet de supprimer les impulsions du variateur et de couper l'alimentation en énergie du moteur (ce qui correspond à la catégorie d'arrêt 0 selon EN 60204-1). L'entraînement ne développe avec certitude aucun couple. Cet état est surveillé en interne. STO a pour effet immédiat d'empêcher le variateur de fournir une énergie productrice d'un couple. STO peut être mis en œuvre dans toutes les situations dans lesquelles l'entraînement se met par lui-même à l'arrêt dans un temps relativement court du fait du couple résistant ou du frottement, ou dans lesquelles le ralentissement naturel ne représente pas de danger. Vitesse limitée sûre (SLS - Safely Limited Speed) Description de la fonction Fonction de sécurité permettant de réaliser, en fonction du paramétrage, la décélération avec surveillance sûre à la vitesse sûre, ou encore la surveillance sûre d'une vitesse maximale paramétrée. Si, après l'activation de la fonction, l'entraînement ne suit pas la rampe paramétrée ou qu'il dépasse la vitesse maximale, il sera décéléré suivant la rampe de Stop sûr 1 ou les fonctions STO et SBC (si utilisées) seront activées, suivant le mode sélectionné. Le réglage de nombreuses machines exige que le personnel opérateur travaille sur la machine en marche. Soit que le travail s'effectue étape par étape, car l'opérateur doit quitter la zone dangereuse à chaque démarrage de la machine, soit que l'opérateur travaille sur la machine en marche et est par conséquent exposé à un danger potentiel plus grand. La fonction SLS permet dans ce cas un gain de temps notable tout en assurant la sécurité du personnel opérateur. Attention Pas de mesure interne de vitesse “safe” Le variateur force une consigne de vitesse ou une commande STO et garantie de façon “safe” (redondance) qu’il ne prendra pas d’autre consigne ou commande que celle des entrées “safes”. Le variateur n’est pas capable de signaler de façon safe que l’action est effective sur le moteur sans module de surveillance type “Preventa” externe