Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 11 Przykład z muszkami (krzyżówka wsteczna CcNn z ccnn)
Advertisements

Wykład 10 Rozważmy populacje i jej podgrupy.
Analiza współzależności zjawisk
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
WYKŁAD 2 cz. 2.
GENETYKA BLIŹNIĄT JEDNOJAJOWYCH
Spowodowane trisomią chromosomów
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Zmienność organizmów i jej przyczyny
Kojarzenia 2007.
Mapowanie loci genów cech ilościowych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 12 Statystyczny model dla jednoczynnikowej ANOVy
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
DZIEDZICZENIE POZAJĄDROWE
21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
Podział komórki:.
Podstawy grafiki komputerowej
Analiza współzależności cech statystycznych
Autor: Nawrot Izabela Pod kierunkiem: mgr Ewy Czupry
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Biologia semestr I odnośniki do stron internetowych
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Drzewo rodowe.
Choroby genetyczne.
Mitoza i mejoza mgr Ilona Marciniak.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Choroby Genetyczne Daltonizm.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Co to jest dystrybuanta?
Biologia Karolina Iwanowska
Przejawy życia organizmów heterotroficznych
Algorytmy Genetyczne Anna Tomkowska Politechnika Koszalińska
Dorota Gieruszczak - Białek
Mitoza - kariokineza somatyczna, podział pośredni jądra komórkowego z wyróżnicowaniem się chromosomów, poprzedzony (w interfazie) podwojeniem liczby chromosomów;
Prawdopodobieństwo.
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Zmiany w informacji genetycznej
Od Mendla do Watsona i Cricka
Genetyczne uwarunkowanie płci
Wykonały: Natasza Richter Nina Linde Angelika Wabik
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
1.25. Choroby genetyczne człowieka
Michał Pietrusiński Uniwersytet Medyczny w Łodzi Łódź 2008
Zadania do rozwiązania
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Ewolucja.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Dziedziczenie cech
MUTACJE CHOROBY GENETYCZNE
mitoza i mejoza; cykl komórkowy;
PRACE I PRAWA GRZEGORZA MENDLA
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Cykl komórkowy w prawidłowym procesie rozwoju
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski Genetyka ogólna wykład dla studentów II roku biotechnologii Andrzej Wierzbicki Uniwersytet Warszawski Wydział Biologii andw@ibb.waw.pl http://arete.ibb.waw.pl/private/genetyka/

Genetyka mendlowska - przypomnienie Genetyka to nauka o zjawisku dziedziczności. Geny mają naturę dyskretną. Dziedziczenie odbywa się zgodnie z prawami Mendla. W gametach jest po jednym allelu danego genu. Allele różnych genów przechodzą do gamet niezależnie od siebie. Różne zależności fenotypu od genotypu powodują odstępstwa od rozkładów mendlowskich. AABB X aabb AA aa X AaBb X AaBb F1 Aa gamety ojcowskie AB Ab aB ab F1 AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb gamety ojcowskie A a Ab A AA Aa aa F2 gamety matczyne gamety matczyne aB a ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Wykonano dwie niezależne krzyżówki świnek morskich: czarnej i białej. W pierwszej uzyskano 12 czarnych, w drugiej 6 czarnych i 5 białych. Jakie były najprawdopodobniejsze genotypy rodziców? krzyżówka 1 krzyżówka 2 ?? x ?? ?? x ?? F1 ?? ?? ?? ?? F1 ?? ?? ?? ?? wszystkie czarne 6 czarnych 5 białych

Jak interpretować wyniki krzyżówek Wykonano dwie niezależne krzyżówki świnek morskich: czarnej i białej. W pierwszej uzyskano 12 czarnych, w drugiej 6 czarnych i 5 białych. Jakie były najprawdopodobniejsze genotypy rodziców? A - czarny a - biały krzyżówka 1 krzyżówka 2 AA x aa Aa x aa F1 Aa Aa Aa Aa F1 Aa Aa aa aa wszystkie czarne 6 czarnych 5 białych

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano czyste linie kukurydzy o żółtych liściach i kukurydzy o krótkich korzeniach. W F1 wszystkie rośliny były normalne. W F2 otrzymano 609 normalnych, 194 o żółtych liściach, 197 o krótkich korzeniach. Jakie zachodzą relacje między genotypem a fenotypem? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AAbb X aaBB AaBb F1 AB Ab aB ab F2 AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb zielone, długie 609 Ab żółte, długie 194 zielone, krótkie 197 aB ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano czyste linie kukurydzy o żółtych liściach i kukurydzy o krótkich korzeniach. W F1 wszystkie rośliny były normalne. W F2 otrzymano 609 normalnych, 194 o żółtych liściach, 197 o krótkich korzeniach. Jakie zachodzą relacje między genotypem a fenotypem? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AAbb X aaBB AaBb F1 AB Ab aB ab F2 AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb zielone, długie 9 Ab żółte, długie 3 zielone, krótkie 3 aB żółte, krótkie ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano dwie normalne rośliny kukurydzy. W F1 otrzymano 747 normalnych i 253 o krótkich korzeniach. Jakie były genotypy roślin macierzystych? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie ???? X ???? ?? ?? ?? ?? F1 ?? ?? zielone, długie 747 ?? zielone, krótkie 253 ??

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano dwie normalne rośliny kukurydzy. W F1 otrzymano 747 normalnych i 253 o krótkich korzeniach. Jakie były genotypy roślin macierzystych? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AABb X A?Bb AB AB ?b ?b F1 AB AABB A?Bb AABb A?bb AB zielone, długie 3 Ab zielone, krótkie 1 Ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Jak sprawdzić, jaki genotyp względem A miały rośliny macierzyste? AA czy Aa A? AA Aa

Jak interpretować wyniki krzyżówek Jak sprawdzić, jaki genotyp względem A miały rośliny macierzyste? AA czy Aa krzyżówka testowa AA X aa Aa X aa Aa Aa aa 1 : 1

Gdzie są ulokowane geny? Wykład 2 Gdzie są ulokowane geny? czy geny są na chromosomach? sprzężenie genów mapowanie genów genetyka człowieka

Pierwsze odkrycie Morgana Mutant o niezwykłym wzorze dziedziczenia w F2 rozkład niby mendlowski, ale białe oczy mają tylko samce X Thomas Hunt Morgan (1866-1945) F1 1 : 1 F2 Drosophila melanogaster 1 : 1 : 2

Chromosomy Chromosomy - struktury wewnątrzkomórkowe o szczególnie interesującym zachowaniu kariotyp człowieka

przygotowanie chromosomów Mitoza Przebieg podziału mitotycznego komórka macierzysta profaza przygotowanie chromosomów metafaza ułożenie chromosomów anafaza rozdział chromosomów telofaza odtworzenie komórki potomne

Mejoza Schematyczny przebieg podziału mejotycznego powielenie chromosomów pierwszy podział drugi podział

Chromosomy Chromosomowa teoria dziedziczenia: geny są na chromosomach Chromosomy - struktury wewnątrzkomórkowe o szczególnie interesującym zachowaniu podczas podziału komórkowego są powielane występują parami gamety mają dwa razy mniej chromosomów niż komórki somatyczne pary chromosomów rozdzielają się do gamet poszczególne chromosomy segregują niezależnie Chromosomowa teoria dziedziczenia: geny są na chromosomach

Chromosomy determinują płeć Chromosomy płciowe (X i Y) określają płeć organizmu samica samiec komórki somatyczne XX XY gamety X Y X

fenotypy sprzeczne z prawami Mendla Dowód teorii chromosomowej Mutant o niezwykłym wzorze dziedziczenia w F2 rozkład niby mendlowski, ale białe oczy mają tylko samce - mutacja dziedziczy się tak jak jeden z chromosomów (X) w krzyżówce wstecznej pojawiają się fenotypy sprzeczne z prawami Mendla i korelują z zaburzeniami chromosomowymi X X Xr Y XR XR XR Y Xr Xr F1 F1 XR Y Xr XR 1 : 1 Xr Y XR Xr ? XR Y ? ? Xr Xr ? 1 : 1 1/2000 1/2000 XR Xr Xr Y F2 fenotypy sprzeczne z prawami Mendla Xr Y XR Y Xr XR XR XR 1 : 1 : 2

Dowód teorii chromosomowej Determinacja płci u Drosophila przez liczbę chromosomów X 1 X - samiec (XY, X0, XYY etc.) 2 X - samica (XX, XXY, XXYY etc) Dlaczego ten eksperyment jest przekonujący? Bardzo rzadkie zaburzenie rozdziału genów koreluje z bardzo rzadkim zaburzeniem rozdziału chromosomów. Geny są na chromosomach.

Sprzężenie genów Geny czerwonych kwiatów i okrągłych ziaren pyłku są sprzężone zaburzenie rozkładu mendlowskiego nadreprezentacja fenotypów rodzicielskich w F2 nie w pełni losowy rozdział alleli do gamet sprzeczność z II prawem Mendla AABB aabb X F1 AaBb X AaBb A - fioletowe kwiaty a - czerwone kwiaty B - podłużne ziarna pyłku b - okrągłe ziarna pyłku oczekiwane obserwowane fioletowe, podłużne (A_B_) 9 56% 75% fioletowe, okrągłe (A_bb) 3 19% 6% czerwone, podłużne (aaB_) 5% czerwone, okrągłe (aabb) 1 14% F2

Sprzężenie genów Geny fioletowych oczu i krótkich skrzydeł są sprzężone zaburzenie rozkładu mendlowskiego nadreprezentacja fenotypów rodzicielskich nie w pełni losowy rozdział alleli do gamet sprzeczność z II prawem Mendla AABB X aabb A - czerwone oczy a - fioletowe oczy B - normalne skrzydła b - krótkie skrzydła krzyżówka testowa AaBb X aabb AaBb 25% 47% aaab 25% 42% Aabb 25% 5% aaBb 25% 6% oczekiwane obserwowane gamety F1 AB ab Ab aB rodzicielskie rekombinanty

Sprzężenie genów Sprzężone geny leżą na jednym chromosomie jest tyle grup sprzężeń co chromosomów A B a b X A - czerwone oczy a - fioletowe oczy B - normalne skrzydła b - krótkie skrzydła A B a b krzyżówka testowa X a b a b A a rekombinanty rodzicielskie B b A B a b A b a B a b a b a b a b oczekiwane 25% 25% 25% 25% A B rodzicielskie obserwowane 47% 42% 5% 6% A B a b a b A b gamety F1 AB ab Ab aB rekombinanty a B rodzicielskie rekombinanty

Crossing over Rekombinanty biorą się z wymiany fragmentów chromosomów w profazie I mejozy chromosomy łącza i wymieniają fragmentami wymianie fragmentów chromosomów odpowiada wymiana genów mikrofotografia rekombinujących chromosomów A B a b A b a B rekombinanty rodzicielskie Rekombinacja chromosomów to crossing over

Mapowanie genów Częstość rekombinacji odpowiada odległości genów im większa odległość tym większe prawdopodobieństwo crossing over A B a b X A - czerwone oczy a - fioletowe oczy B - normalne skrzydła b - krótkie skrzydła A B a b krzyżówka testowa X a b a b A B a b A b a B A B a b a b a b a b oczekiwane 25% 25% 25% 25% 11 cM obserwowane 47% 42% 5% 6% gamety F1 AB ab Ab aB odległość między genem fioletowych oczu a genem krótkich skrzydeł wynosi 11 cM rodzicielskie rekombinanty 89% 11%

Mapowanie genów 16 % ab/ab W F2 jest 16% ab/ab jaka jest odległość między genami A i B? AABB X aabb AaBb F1 gamety ojcowskie rekombinanty rodzicielskie F2 10% 10% 40% 40% A b a b A B a b A b 16 % ab/ab 10% a b 10% gamety matczyne 40% A B 40% a b ab/ab 16% pozostałe 74%

Mapowanie genów Odległości genów w obrębie grupy sprzężeń mapa genetyczna każdy gen ma swój locus grupa sprzężenia może być większa niż 50 cM ustalenie kolejności genów wymaga krzyżówki trójgenowej krzyżówki dwugenowe

Mapowanie genów Krzyżówka trójgenowa pozwala ustalić kolejność genów dokładniejszy wynik mapowania F1 ABC/ABC X abc/abc krzyżówka testowa ABC/abc X abc/abc abc 1779 ABC 1654 Abc 252 aBC 241 abC 131 ABc 118 AbC 13 aBc 9 81,8% rodzicielskie 11,8% A - B 5,9% B - C 0,5% A - B - C A B C A - B = 11,8% + 0,5% = 12,3 cM B - C = 5,9% + 0,5% = 6,4 cM A - C = 11,8% + 5,9% + 0,5% + 0,5% = 17,7 cM 12,3 cM 6,4 cM 17,7 cM

Mapowanie genów Jaka będzie częstość występowania poszczególnych klas w potomstwie krzyżówki testowej? F1 ABC/ABC X abc/abc A B C krzyżówka testowa 20 cM 10 cM ABC/abc X abc/abc abc 36% ABC 36% Abc 9% aBC 9% abC 4% ABc 4% AbC 1% aBc 1% 100%-18%-8%-2% = 72% 20% - 2% = 18% 10% - 2% = 8% 20% x 10% = 2%

Genetyka człowieka Dziedziczenie hemofilii w brytyjskiej rodzinie królewskiej występuje tylko u chłopców kobiety są nosicielami cecha recesywna sprzężona z płcią h H h H h Y H h h H h Y h H królowa Wiktoria h Y

Genetyka człowieka Daltonizm nieumiejętność rozróżniania koloru zielonego od czerwonego cecha recesywna sprzężona z płcią

Genetyka człowieka Dziedziczenie koloru oczu cecha autosomalna niebieski kolor - recesywny ciemny kolor - dominujący rodowód

Genetyka człowieka Eugenika mechaniczne zastosowanie praw Mendla do ludzkich cech charakteru nie bierze pod uwagę większości praw genetyki najpełniejsza realizacja przez nazistów rodowód pokazujący zainteresowanie stolarstwem

Podsumowanie Geny są na chromosomach. Geny leżące na jednym chromosomie są sprzężone. Rekombinanty powstają w wyniku crossing over Liczenie rekombinantów pozwala na stworzenie mapy genetycznej Niektóre cechy i choroby człowieka są dziedziczone zgodnie z zasadami genetyki mendlowskiej