dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Wstęp do strumieni danych
Programowanie obiektowe
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Zmienne i Typy.
Klasy i obiekty.
Wzorce.
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Programowanie w środowisku sieciowym
Podstawy języka Java Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski.
OOPSmalltalk - stałe, klasy, bloki, instrukcje sterujące1 Komunikaty do self Odbiorcą jest obiekt, w którym wykonuje się ten komunikat Szukanie metody.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Tablice tablica jest sekwencją elementów tego samego typu (prostego lub obiektowego) w Javie tablice są obiektami, a zmienne tablicowe przechowują referencję
Metody Matematyczne w Inżynierii Chemicznej Wprowadzenie do laboratorium.
Programowanie w języku Fortran 95
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Podstawy C# Grupa .NET PO.
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
opracowanie: Agata Idczak
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy programowania
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
TABLICE C++.
Podstawy programowania
Podstawy programowania w języku C i C++
Java – wprowadzenie, typy danych, operatory
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA.
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Informatyka I Wykład 4 Stałe Stałe liczbowe Stałe znakowe Stałe tekstowe Jerzy Kotowski Politechnika Wroclawska var = 5L - 0xA; -5.
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy informatyki 2013/2014
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Projektowanie stron WWW
Podstawy programowania
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Zmienne i typy danych w C#
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Strumienie w języku Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji:
Podstawowe konstrukcje języka Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin.
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Dane, zmienne, instrukcje
Założenia projektowe Javy
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki Java składnia dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki

Składnia- zbiór znaków programy w Javie zapisywane są przy użyciu Unikodu jest to standard, w którym każdy znak kodowany jest liczbą 16-bitową

Zbiór znaków znaki Unikodu niedostępne z klawiatury można wpisywać w programach Javy w formacie \uxxxx gdzie x jest cyfrą szesnastkową tj. cyfrą od 0 do 9 lub literą od a do f (wielkość liter jest nieistotna)

Zbiór znaków program Javy napisany w standardowym edytorze za pomocą kodu Latin-1 lub ASCII jest przed kompilacją "w locie" przekodowywany do formatu Unikod

Komentarze // komentarz komentarz jednowierszowy kończący się znakiem końca wiersza /* komentarz */ komentarz blokowy, który może być kontynuowany przez wiele wierszy /** komentarz */ komentarz dokumentacyjny (javadoc)

Komentarze komentarze Javy mogą zawierać dowolne znaki Unikodu w Javie nie można zagnieżdżać komentarzy

Identyfikatory identyfikatory są nazwami deklarowanych składników programu (zmiennych, stałych, nazw metod) oraz etykiet w Javie identyfikator jest ciągiem znaków, który nie jest słowem kluczowym lub zarezerwowanym, musi zaczynać się literą, znakiem podkreślenia _ lub znakiem dolara $, a po nich może wystąpić dowolny ciąg liter i cyfr Unikodu

Identyfikatory nie może zaczynać się od liczby identyfikatory mogą mieć dowolną długość identyfikatory różniące się choćby jednym znakiem są różne, w szczególności różniące się wielkością liter

Konwencje dotyczące tworzenia identyfikatorów w Javie typ konwencja przykład nazwa klasy każde słowo pisane dużą literą Pojazd, PojazdMechaniczny nazwa metody każde słowo oprócz pierwszego pisane dużą literą uzupełnijPaliwo nazwa pola lub zmiennej stanPaliwa nazwa stałej cały dużymi literami; wyrazy oddzielane znakiem podkreślenia MAKSYMALNA_PRĘDKOŚĆ

Identyfikatory oprócz słów kluczowych słowami zarezerwowanymi tj. takimi, których nie można używać jako identyfikatorów są: true, false i null

Typy danych typy proste: arytmetyczne typ char typ logiczny boolean typy złożone: obiektowe typ łańcuchowy string tablicowe

Typy liczb zakres możliwych do przedstawiania wartości jest ustalony z góry i nie zależy od platformy systemowej niezależnie od tego, na jakim systemie pracujemy (16-, 32- czy 64-bitowym) dokładnie wiadomo ile bitów zajmie zmienna danego typu

Całkowitoliczbowe typ liczba bitów zakres byte 8 -128 do 127 short 16 int 32 -2 147 483 648 do 2 147 483 647 long 64 -9 223 372 036 854 775 808 do 9 223 372 036 854 775 807

Zmiennopozycyjne typ liczba bitów zakres float (pojedynczej precyzji) 32 -3,4 ·1038 do 3.4 ·1038 double (podwójnej precyzji) 64 -1,8·10308 do 1,8 ·10308 Zmiennopozycyjne typy danych mogą przyjmować dodatkowe wartości plus nieskończoność, minus nieskończoność oraz "Not-a-Number" w skrócie NaN.

Typy proste typ char służy do reprezentacji znaków alfanumerycznych, w Javie jest on 16 bitowy i oparty na standardzie Unicode typ logiczny boolean

Literały Literał jest napisem reprezentującym wartość Literały typu int: 0 2 378 0378 0x378 początkowa cyfra 0 w przedostatniej liczbie oznacza, że podstawą liczenia jest 8 liczby zaczynające się znakami 0x lub 0X mają podstawę liczenia 16

Literały literały typu long: 0L 37689L 08695L 0x9876L literały zakończone są literą L litera l może być mała, ale wtedy łatwo pomylić ją z cyfrą 1

Literały literały typu float: 1e1f 2.F .3f 3.14F 23.467e+12f 3.7E-1f literały typu double: 1e1 2. .3 3.14 1e-9d 3.2e3D literały typu boolean: true false

Literały literały typu char: 'a' 'A' '\t' '\u039a' '\177‘ ostatnia liczba jest literałem zapisanym za pomocą liczby oktalnej -musi mieć postać liczby jedno dwu lub trzycyfrowej o cyfrach ósemkowych (od 0 do 7), i w przypadku trzech cyfr zaczynać się od 0, 1, 2 lub 3

Literały literały typu String: "ala" "\"" "\n" "" "\0116" "\116" literał referencyjny: null

Zmienne zmienna jest porcją danych określonego typu, do której można się odwołać poprzez jej nazwę ( identyfikator) w Javie wszystkie zmienne muszą być deklarowane deklaracja określa typ zmiennej, nazwę i ewentualnie wartość początkową (domyślną).

Zmienne deklaracje zmiennych mogą występować w dowolnym miejscu programu, ale przed pierwszym ich użyciem w Javie stałe deklarowane są jako zmienne z modyfikatorem final, można przekształcić zmienną w stałą używając w deklaracji słowa kluczowego static final

Przykład final int MAX_TEMP = 100; static final float VAT=22; int a; int b = 7; int c, d, e = 0, f = 7; char znak = 'a'; boolean warunek1 = false, warunek2 = true;

Typy złożone Są dwie klasy przeznaczone do przechowywania tekstów: String StringBuffer

Obiekty String obiekty tego typu służą do przechowywania stałych wartości (zmieniają się jedynie w wyniku prostego przypisania) obiekty te mogą być tworzone przy pomocy: String s= new String(„abc”); String s=„abc” obie konstrukcje są równoważne

Tablice jednowymiarowe tablica jest obiektem, indeksy tablicy są typu int i zaczynają się od 0 deklaracja tablicy tworzy referencję, nie alokuje pamięci dla samej tablicy int[ ] tab; użycie wyrażenia new lub inicjalizacja przydziela pamięć t1=new int[10]; int [ ] t2=new int[n];

Tablice jednowymiarowe rozmiar tablicy może być ustalony dynamicznie w fazie wykonania programu; odwołanie t2.length podaje aktualną liczbę elementów tablicy t2

Tablice - przykłady typowa deklaracja ma postać: int tab[]=new int[50]; inicjalizowanie elementów tablicy int liczby[ ] = { 1, 2, 3, 4, 5}; przetwarzanie wszystkich elementów tablicy for ( int i=0 ; i < t2.length ; i++) t2[ i ] = i;

Przykład class Instring {public static void main(String args[]) throws java.io.IOException {String imie; String nazw; imie=args[0]; nazw=args[1]; System.out.println("Witam "+imie+" "+nazw+ "!"); }}

Przykład