KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
Advertisements

MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Liczby Pierwsze - algorytmy
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Reguły Bradis-Kryłowa
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Działania na ułamkach zwykłych
Kolejność wykonywania działań
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
opracowanie: Agata Idczak
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
mgr Anna Walczyszewska
Wyrażenia algebraiczne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Mnożenie i dzielnie liczb dziesiętnych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
GMINNE GIMNAZJALNE POTYCZKI MATEMATYCZNE
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych
Teraz będę czytał w twoich myślach...
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Podzielność liczb naturalnych
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
XVI edycja Konkursu Matematycznego im. Jana Śniadeckiego
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Matematyka i system dwójkowy
Liczby Naturalne.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH.
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Dwójkowy system liczbowy
Działania w systemie binarnym
Iloraz dwóch liczb naturalnych można zapisać w postaci ułamka.
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Matematyka.
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
GO! Gdy zaznaczysz poprawną odpowiedź, otrzymasz oklaski – jeśli nie, to komputer odrzuci dwie błędne… Jeśli znowu zaznaczysz złą odpowiedź komputer cofnie.
Matematyczne statki ABCDEFGHIJ 1 xxX 2 XX 3 XXX 4 Xx 5 xXX 6 XxX 7 xX 8 XxX 9 Xx 10 xxxXXxX.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Działania podstawowe w zbiorze liczb naturalnych
Opracowała: Sylwia Wieczór
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Autor: Małgorzata Paszyńska
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
To ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, itd. np.: 1,5; 2,75; 0,032;
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Cechy podzielności liczb
Liczby pierwsze oraz kryptologia
Zapis prezentacji:

KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura

Mnożenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe

245 · 3

245 · 3 3 · 5 = 15

245 · 3 1 3 · 5 = 15 5

245 · 3 1 3 · 4 = 12 5

245 · 3 1 3 · 4 = 12 12 + 1 = 13 5

245 · 3 1 1 3 · 4 = 12 12 + 1 = 13 3 5

245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 3 5

245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 6 + 1 =7 3 5

245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 6 + 1 =7 7 3 5

Dzielenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe

315:7

315:7 Ponieważ w liczbie 3

315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7

315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu

315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu, pod uwagę bierzemy dwie pierwsze cyfry 3 i 1.

315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu, pod uwagę bierzemy dwie pierwsze cyfry 3 i 1.

W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 315:7 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 31:7 = 4 r 3 więc piszemy 4 nad cyfrą 1.

W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 315:7 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 31:7 = 4 r 3 więc piszemy 4 nad cyfrą 1.

Teraz mnożymy przez 4 nasz dzielnik, czyli 7: 315:7 Teraz mnożymy przez 4 nasz dzielnik, czyli 7: 4 ·7 = 28

Otrzymany wynik 28 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 31 4 315:7 28 Otrzymany wynik 28 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 31

i wykonujemy odejmowanie: 4 315:7 28 i wykonujemy odejmowanie: 31 – 28 = 3

i wykonujemy odejmowanie: 4 315:7 28 03 i wykonujemy odejmowanie: 31 – 28 = 3

Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5. 4 315:7 28 3 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5. 4 315:7 28 3 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5. 4 315:7 28 35 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

4 315:7 28 35 Teraz zastanówmy się, ile razy w liczbie 35 zmieści się liczba 7 35:7 = 5. Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5

Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5 45 315:7 28 35 35:7 = 5. Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5

Teraz mnożymy przez 5 nasz dzielnik, czyli 7: 45 315:7 28 35 Teraz mnożymy przez 5 nasz dzielnik, czyli 7: 5 ·7 = 35

Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35 45 315:7 28 35 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35

Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35 45 315:7 28 35 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35

i wykonujemy odejmowanie 45 315:7 28 35 i wykonujemy odejmowanie 35-35=0

i wykonujemy odejmowanie 45 315:7 28 35 i wykonujemy odejmowanie 35-35=0

45 315:7 28 35 Ponieważ nie mamy już więcej cyfr do spisania i wynikiem ostatniego odejmowania jest 0, zatem dzielenie 315:7 zostało zakończone. Wynikiem naszego dzielenia jest 45.

ZADANIA Pamiętaj o zapisaniu rozwiązania pod odpowiednim numerem zadania w zeszycie. Potrzebne działania wykonaj sposobem pisemnym. Kolejność zadań może być dowolna.

ZADANIE 1 Piotr mieszka w odległości 164 m od szkoły. Adrian mieszka 4 razy dalej. Jak daleko od szkoły mieszka Adrian?

ZADANIE 2 W klasie IV jest 28 uczniów. Każdy z nich przyniósł 3 zł z przeznaczeniem na schronisko dla zwierząt. Ile pieniędzy przekazali uczniowie klasy IV do schroniska?

ZADANIE 3 W każdą kratkę wpisz odpowiednią cyfrę: 5 · 7 2 4 6 4

ZADANIE 4 Rozszyfruj dzielenie pisemne: 1 5 3 : 2 1

ZADANIE 5 Najstarsza ze znanych zagadek ma ok. 3500 lat. Oto ona: Gdy podążałem do miasta, spotkałem człowieka z siedmioma żonami. Każda z żon miała siedem toreb, a w każdej torbie było siedem kotów. Ile kotów niosły te kobiety?

ZADANIE 6 Każdego dnia koliber wypija nektar z około 2000 kwiatów. Ile kwiatów odwiedza koliber w ciągu roku?

ZADANIE 7 Ułóż zadanie tekstowe do podanego obliczenia: 176 : 8 i rozwiąż je.

ZADANIE 8 Osiem skrzynek z jabłkami waży 224 kilogramy. Każda skrzynka waży tyle samo. Ile waży sześć takich skrzynek?

ZADANIA DODATKOWE Napisałem na kartce pewną liczbę. Pomnożyłem ją przez 6 i otrzymałem w wyniku 408. Jaką liczbę napisałem na kartce? Trzy dziewiętnastoosobowe klasy wybierają się na wycieczkę. Czy wystarczy zamówić autokar o 54 miejscach? Osa, słoń, koń, struś i chart postanowiły urządzić zawody, kto przebiegnie dłuższy dystans w ciągu 9 minut. Osa przelatuje w ciągu minuty 100m, słoń przebiega 466m, koń – 1166 m, struś – 1083 m, chart – 1833 m. a) Powiedz bez wykonywania obliczeń, kto wygra te zawody, a kto będzie w nich ostatni. Które miejsce zajmie struś? b) Oblicz, jaki dystans przebędzie każde ze zwierząt. c) O ile więcej przebiegnie koń od strusia? A chart od słonia? W pięciu identycznych dużych pojemnikach mieści się 3425 litrów benzyny, a w dziewięciu identycznych małych pojemnikach – 3906 litrów. O ile litrów benzyny więcej mieści się w dużym pojemniku niż w małym?