Prowadnice i przekładnie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uszczelnienia łożysk tocznych
Advertisements

Przetworniki pomiarowe
T46 Układy sił w połączeniach gwintowanych. Samohamowność gwintu
Łączniki gwintowe Do znormalizowanych łączników gwintowych należą śruby, wkręty i nakrętki. Śruby są to łączniki z gwintem zewnętrznym, zakończone łbem.
Teoria maszyn i części maszyn
Napędy hydrauliczne.
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Dynamika Całka ruchu – wielkość, będąca funkcją położenia i prędkości, która w czasie ruchu zachowuje swoją wartość. Energia, pęd i moment pędu - prawa.
Sprawność mechaniczna
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Przekładnie cięgnowe – cd…
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Przekładnie cięgnowe
Podstawy Konstrukcji Maszyn Przekładnie zębate cz. III
Maszyny proste.
Przekładnie i sprzęgła.
Sprzęgła i przekładnie
Sprężyny Autor Termobimetale Łożyska Sprzęgła Przekładnie.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Połączenia kołkowe i sworzniowe
STOSOWANE W SCHEMATACH
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
Pomiar prędkości obrotowej i kątowej
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Nowy pojazd egzaminacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
Mariusz Postół Przemysław Małek
MECHANIZMY ZEGAROWE Jaś Szulfer IIA.
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA SKRZYNKI BIEGÓW
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Połączenia Gwintowe.
Jarosław Choiński KL II TPS
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Inteligentna Elektrownia Hybrydowa
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Metody wytwarzania odlewów
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Maszyny proste obrotowe.
Metodyka projektowania wałów
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Dynamika.
1. Układy pneumatyczne..
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Dynamika ruchu płaskiego
180.Jaką prędkość uzyskało spoczywające na poziomej powierzchni ciało o masie m=1kg pod działaniem poziomej siły F=10N po przebyciu odległości s=10m? Brak.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Łożyska – Wstęp.
185.Pociąg o masie M=1000t i drezyna o masie m=100kg jadą po poziomych torach z prędkościami v=10m/s. Jakie drogi przebędą one do chwili zatrzymania się,
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Połączenia łączne i rozłączne metali
Układ smarowania (olejenia)
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Obróbka Ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA IM. STANISŁAWA STASZICA W KRAKOWIE
Diagnostyka układu hamulcowego
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
6. Ruch obrotowy W czystym ruchu obrotowym każdy punkt ciała sztywnego porusza się po okręgu, którego środek leży na osi obrotu (ruch wzdłuż linii prostej.
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
PRZEKŁADNIE ZĘBATE PKM III.2a Schemat układu przenoszenia napędu.
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
Zapis prezentacji:

Prowadnice i przekładnie

Prowadnica Jest to część konstrukcyjna służąca do prowadzenia innej części konstrukcyjnej zwanej prowadnikiem, tj. zapewnienia mu określonego położenia lub określonych zmian jego położenia w przestrzeni; tworzy wraz z nim połączenie prowadnicowe. Powierzchnia lub zespół powierzchni prowadnic, z którymi styka się prowadnik, nazywa się torem prowadzącym. W zależności od wzdłużnego kształtu toru rozróżnia się:

Schematy prowadnic 1. Płaskich (rys. a) 2. Wewnętrznych (rys. b-j) : Rowkowe (rys. b) Wodzidłowe (rys. c) Otworowe (rys. d) 3. Zewnętrznych (rys. e) Wypustowe (rys. f) Wodzikowe (rys. g,h) Drążkowe (rys. j)

Oznaczenia prowadnic

Zastosowanie - urządzenia mechaniczne

Przekładnie - zastosowanie Przekładnie zębate służą do zmiany prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Są one przeznaczone do różnych maszyn i urządzeń, i znajdują zastosowanie prawie we wszystkich gałęziach przemysłu, w szczególności w przemyśle maszynowym, hutniczym, górniczym, chemicznym, spożywczym oraz do mechanizacji prac w rolnictwie, budownictwie, itp.

Rodzaje przekładni - cierne, cięgnowe, zębate Przekładnie cierne dzielimy na pośrednie i bez pośrednie. W pośrednich występuje dodatkowy wałek który dociskany jest do obu pozostałych. W przekładniach ciernych energia przekazywana jest poprzez siłę tarcia między stykającymi się powierzchniami obrotowymi.

Przekładnie cięgnowe ze sprzęgnięciem ciernym przenoszą prędkości obrotowe na znaczne odległości. Przekładnie cięgnowe ze sprzęgnięciem kształtowym – wymagane jest od nich przenoszenie ruchu obrotowego o mniej niż jeden obrót (np.urządzenia pomiarowe kontrolne). Przekładniami tego typu są przekładnie z pasami zębatymi z tworzyw sztucznych lub gumy.

Przekładnie zębate – występuje w nich kształtowe sprzęgnięcie kół (nie jest potrzebny wstępny naciąg). Koła zębate mają na obwodzie zęby, które zazębiając się przenoszą napęd. Dzielimy na: - czołowe - stożkowe

Przekładnie wykonuje się jako: walcowe szeregowe, walcowe szeregowe przystosowane do bezpośredniego połączenia z silnikiem elektrycznym kołnierzowym za pomocą sprzęgła wbudowanego w przekładnię,

Rodzaje wykonań przekładni: wymiary czopów końcowych wałów i wpustów zgodne z normami PN i ISO, środowisko pracy - klimat umiarkowany, typy, odmiany, wielkości, przełożenia, układy wałów - według katalogu, warunki pracy według PN-92/M-88560, a w przypadku przekładni przystosowanej do mocowania silnika (M) obowiązują dodatkowe wymagania dla silników,

typy przekładni przystosowane do mocowania silnika (M) - dostarczane są bez silnika wały szybkoobrotowe i wolnoobrotowe bez otworów gwintowanych od czoła poziom głośności do 85 dB (A),

Budowa przekładni Przekładnie składają się z dzielonej sztywnej obudowy zamkniętej, w której są umieszczone elementy zębate osadzone w łożyskach tocznych. Obudowa stanowi równocześnie zbiornik oleju. Uzębienia i łożyska są smarowane olejem rozbryzgiwanym przez wirujące części przekładni.

Przykłady przekładni : Przekładnia trzystopniowa walcowa Przekładnia jednostopniowa walcowa

Przekładnia dwustopniowa kątowa-walcowa

Przekładnie są wykonywane z poziomo lub pionowo usytuowanymi końcowymi czopami wałów szybkoobrotowych i wolnoobrotowych. Czop końcowy wału wolnoobrotowego przekładni może być również wykonany jako tuleja stożkowa, przystosowana do bezpośredniego nasadzania przekładni na wał maszyny lub urządzenia napędzanego (układy wałów wyjściowych 01, 02...).

Eksploatacja przekładni Warunki eksploatacyjne, sposób obsługi i warunki transportu są określone w Dokumentacji Techniczno Ruchowej (DTR), która jest załączona przez producenta do przekładni.

Przekładnia SR 16,5 - przekładnia redukcyjno-nawrotna stosowana na jednostkach morskich i śródlądowych (wchodząca także w skład morskich zespołów napędowych DELFIN2, DELFIN 2T i DELFIN 3TS).

Podstawowe parametry techniczne: N/n[KM/ obr/min]: - 0,1 N max - na wale: - 2400 obr/min kierunek obrotu wału: - przeciwny do ruchu wskazówek zegara przełożenia aktualnie w produkcji: - 2:1; 3:1; 4:1 inne możliwe do uzyskania przełożenia: - 2,5:1; 3,5:1 ciśnienie oleju: - 1,4 MPa wydatek płynu chłodzącego: - 85 l/min. masa całkowita: - 285 kg typ kołnierza: - SAE 1

Rysunek:

Eksploatacja przekładni. Warunki eksploatacyjne, sposób obsługi i warunki transportu są określone w Dokumentacji Techniczno Ruchowej (DTR), która jest załączona przez producenta do przekładni.

Przekładnia watt drive

Przekładnia ciągnikowa AutoQuad II Nowoczesne przekładnie AutoQuad Plus obsługiwane jedną z dźwigni zlokalizowaną bardzo blisko operatora zapewniają wysoki komfort sterowania. W przekładnia tych zmiana zakresu stopni następuje przy użyciu sprzęgła, natomiast zmiana stopnia przełożenia w ramach zakresu.

Zasada działania przekładni samochodowej: Zobacz film