Prowadnice i przekładnie
Prowadnica Jest to część konstrukcyjna służąca do prowadzenia innej części konstrukcyjnej zwanej prowadnikiem, tj. zapewnienia mu określonego położenia lub określonych zmian jego położenia w przestrzeni; tworzy wraz z nim połączenie prowadnicowe. Powierzchnia lub zespół powierzchni prowadnic, z którymi styka się prowadnik, nazywa się torem prowadzącym. W zależności od wzdłużnego kształtu toru rozróżnia się:
Schematy prowadnic 1. Płaskich (rys. a) 2. Wewnętrznych (rys. b-j) : Rowkowe (rys. b) Wodzidłowe (rys. c) Otworowe (rys. d) 3. Zewnętrznych (rys. e) Wypustowe (rys. f) Wodzikowe (rys. g,h) Drążkowe (rys. j)
Oznaczenia prowadnic
Zastosowanie - urządzenia mechaniczne
Przekładnie - zastosowanie Przekładnie zębate służą do zmiany prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Są one przeznaczone do różnych maszyn i urządzeń, i znajdują zastosowanie prawie we wszystkich gałęziach przemysłu, w szczególności w przemyśle maszynowym, hutniczym, górniczym, chemicznym, spożywczym oraz do mechanizacji prac w rolnictwie, budownictwie, itp.
Rodzaje przekładni - cierne, cięgnowe, zębate Przekładnie cierne dzielimy na pośrednie i bez pośrednie. W pośrednich występuje dodatkowy wałek który dociskany jest do obu pozostałych. W przekładniach ciernych energia przekazywana jest poprzez siłę tarcia między stykającymi się powierzchniami obrotowymi.
Przekładnie cięgnowe ze sprzęgnięciem ciernym przenoszą prędkości obrotowe na znaczne odległości. Przekładnie cięgnowe ze sprzęgnięciem kształtowym – wymagane jest od nich przenoszenie ruchu obrotowego o mniej niż jeden obrót (np.urządzenia pomiarowe kontrolne). Przekładniami tego typu są przekładnie z pasami zębatymi z tworzyw sztucznych lub gumy.
Przekładnie zębate – występuje w nich kształtowe sprzęgnięcie kół (nie jest potrzebny wstępny naciąg). Koła zębate mają na obwodzie zęby, które zazębiając się przenoszą napęd. Dzielimy na: - czołowe - stożkowe
Przekładnie wykonuje się jako: walcowe szeregowe, walcowe szeregowe przystosowane do bezpośredniego połączenia z silnikiem elektrycznym kołnierzowym za pomocą sprzęgła wbudowanego w przekładnię,
Rodzaje wykonań przekładni: wymiary czopów końcowych wałów i wpustów zgodne z normami PN i ISO, środowisko pracy - klimat umiarkowany, typy, odmiany, wielkości, przełożenia, układy wałów - według katalogu, warunki pracy według PN-92/M-88560, a w przypadku przekładni przystosowanej do mocowania silnika (M) obowiązują dodatkowe wymagania dla silników,
typy przekładni przystosowane do mocowania silnika (M) - dostarczane są bez silnika wały szybkoobrotowe i wolnoobrotowe bez otworów gwintowanych od czoła poziom głośności do 85 dB (A),
Budowa przekładni Przekładnie składają się z dzielonej sztywnej obudowy zamkniętej, w której są umieszczone elementy zębate osadzone w łożyskach tocznych. Obudowa stanowi równocześnie zbiornik oleju. Uzębienia i łożyska są smarowane olejem rozbryzgiwanym przez wirujące części przekładni.
Przykłady przekładni : Przekładnia trzystopniowa walcowa Przekładnia jednostopniowa walcowa
Przekładnia dwustopniowa kątowa-walcowa
Przekładnie są wykonywane z poziomo lub pionowo usytuowanymi końcowymi czopami wałów szybkoobrotowych i wolnoobrotowych. Czop końcowy wału wolnoobrotowego przekładni może być również wykonany jako tuleja stożkowa, przystosowana do bezpośredniego nasadzania przekładni na wał maszyny lub urządzenia napędzanego (układy wałów wyjściowych 01, 02...).
Eksploatacja przekładni Warunki eksploatacyjne, sposób obsługi i warunki transportu są określone w Dokumentacji Techniczno Ruchowej (DTR), która jest załączona przez producenta do przekładni.
Przekładnia SR 16,5 - przekładnia redukcyjno-nawrotna stosowana na jednostkach morskich i śródlądowych (wchodząca także w skład morskich zespołów napędowych DELFIN2, DELFIN 2T i DELFIN 3TS).
Podstawowe parametry techniczne: N/n[KM/ obr/min]: - 0,1 N max - na wale: - 2400 obr/min kierunek obrotu wału: - przeciwny do ruchu wskazówek zegara przełożenia aktualnie w produkcji: - 2:1; 3:1; 4:1 inne możliwe do uzyskania przełożenia: - 2,5:1; 3,5:1 ciśnienie oleju: - 1,4 MPa wydatek płynu chłodzącego: - 85 l/min. masa całkowita: - 285 kg typ kołnierza: - SAE 1
Rysunek:
Eksploatacja przekładni. Warunki eksploatacyjne, sposób obsługi i warunki transportu są określone w Dokumentacji Techniczno Ruchowej (DTR), która jest załączona przez producenta do przekładni.
Przekładnia watt drive
Przekładnia ciągnikowa AutoQuad II Nowoczesne przekładnie AutoQuad Plus obsługiwane jedną z dźwigni zlokalizowaną bardzo blisko operatora zapewniają wysoki komfort sterowania. W przekładnia tych zmiana zakresu stopni następuje przy użyciu sprzęgła, natomiast zmiana stopnia przełożenia w ramach zakresu.
Zasada działania przekładni samochodowej: Zobacz film