Obszary korozyjne (anodowe) W stopach konstrukcyjnych i częściach maszyn obszary anodowe można zlokalizować w trzech grupach: Obszarem anodowym w skojarzeniu dwóch metali, stopów jest ten materiał (metal), który w szeregu napięciowym jest bardziej elekroujemny.
Obszary korozyjne (anodowe) c.d Obszar anodowy stanowią miejsca o większej energii wewnętrznej, czyli o większym odstępstwie od równowagi strukturalnej i naprężeniowej. Jeżeli metal znajduje się w warunkach ogniwa stężeniowego, anodą jest obszar o mniejszym stężeniu, np. tlenu
Szereg napięciowy w skojarzeniu dwóch metali 1 2 -1 -2 Pt Au Br Ag Hg Cu H Pb Sn Ni Fe Zn Al Mg K A Potencjał względem elektrody wodorowej E0, V
Miejsca występowania korozji i jej mechanizm Powłoka katodowa (np.Sn) Stal - anoda Stal - katoda Powłoka anodowa (np.Zn) Zniszczenia korozyjne stali przy stosowaniu różnych powłok Mechanizm korozji – mikroogniwo galwaniczne (skojarzenie dwóch faz, w których anoda to część układu, który w szeregu napięciowym jest bardziej elektroujemny).
Miejsca występowania korozji i jej mechanizm c.d Katoda Anoda Miejsca odkształcone (zgniecione) i nie wyżarzone szybciej korodują niż pozostała część. Mechanizm korozji – ogniwo naprężeniowe np. szybko korodują okolice spoiny (miejsce występowania naprężeń spawalniczych)
Miejsca występowania korozji i jej mechanizm c.d Niedomiar tlenu pod warstwą usypanego na płycie stalowej warstwy piasku, powoduje że tam płyta będzie korodowała szybciej niż na powietrzu Szczelina o profilu zamkniętym, to miejsce korozji tej konstrukcji. Mechanizm korozji – ogniwo stężeniowe (niejednakowego napowietrzenia). Części otoczone roztworem o dużym stężeniu tlenu- katoda, o małym stężeniu tlenu – anoda. Występuje w wąskich szczelinach zawilgoconych albo pracujących w wodzie. K Pęknięcie to też miejsce o mniejszym stężeniu tlenu i tam będzie zachodziła korozja