PROW – działania samorządowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Priorytet 6 Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich Ogólne założenie: Dalszy.
Plan Odnowy Miejscowości
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt) Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt)
Projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata XV Kongres Gmin Wiejskich Ossa, Biała Rawska. 17 września 2014 r. Ministerstwo Rolnictwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Informacja na temat PROW 2014 – 2020
RLKS w ramach nowej perspektywy finansowej UE
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wsparcie obszarów wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Paweł Czyszczoń Dyrektor Wydziału Obszarów Wiejskich Wrocław r. Prezentacja opracowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Założenia projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata dla działań wdrażanych przez Samorząd Województwa z uwzględnieniem podejścia LEADER.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 z dnia 17 luty 2015 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Paczków dnia r..
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Podejście Leader w latach :
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

PROW 2014-2020 – działania samorządowe Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Wsparcie inwestycji w zakresie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich w ramach PROW 2014-2020

1. Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich – realizuje: priorytet 6: „Promowanie włączenia społecznego, zmniejszenie ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich” oraz priorytet 3: „Wspieranie organizacji łańcucha żywnościowego, w tym przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, dobrostanu zwierząt oraz zarządzania ryzykiem w rolnictwie”. 2. Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - scalanie gruntów realizuje priorytet 5: „Promowanie efektywnego gospodarowania zasobami i wspieranie przechodzenia w sektorach rolnych, spożywczym i leśnym na gospodarkę niskoemisyjna i odporną na zmianę klimatu.

Budżet działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”: - 1 000 000 049 Euro - 74 966 634 Euro (budowa lub modernizacja targowisk) z czego środki EFRROW stanowią odpowiednio: - 636 283 100 Euro - 47 700 000 Euro Pozostałe środki to wkład krajowy pochodzący ze środków własnych beneficjenta. „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - scalanie gruntów”: - 138 994 740 Euro (EFRROW i środki krajowe).

Wsparcie gmin w realizacji zadań własnych w PROW 2014 -2020 – działanie „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” Działanie składa się z 3 poddziałań w ramach których realizowane są typy operacji. Poddziałanie: Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii: budowa lub modernizacja dróg lokalnych; gospodarka wodno – ściekowa. Poddziałanie: Badania i inwestycje związane z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej odnawianie lub poprawa stanu zabytkowych obiektów budowlanych, zakup obiektów zabytkowych z przeznaczeniem na cele publiczne.

Poddziałanie: Inwestycje w tworzenie, ulepszanie lub rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury oraz powiązanej infrastruktury inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne; kształtowanie przestrzeni publicznej (centra miejscowości); inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów.

Budowa lub modernizacja dróg lokalnych Zakres wsparcia: Wsparcie w ramach tego typu operacji obejmuje budowę lub modernizację dróg lokalnych oraz infrastruktury towarzyszącej. Beneficjenci: Gmina, powiat lub ich związki. Stawka pomocy: Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 3 mln zł na  beneficjenta w okresie realizacji Programu.

Budowa lub modernizacja dróg lokalnych . Kryteria wyboru: dochód  podatkowego gminy, (preferencje dla gmin o niższym dochodzie podatkowym w przeliczeniu na jednego mieszkańca), bezrobocie w powiecie (preferencje dla gmin o wysokim poziomie bezrobocia), powiązanie operacji z inwestycjami dotyczącymi tworzenia infrastruktury szerokopasmowej, specyfika regionu. W przypadku operacji o tej samej liczbie punktów przewiduje się preferencje dla operacji których realizacja zapewni dostęp do sieci drogowej większej liczbie mieszkańców.

Gospodarka wodno – ściekowa. Beneficjenci: - gmina, - spółka, w której udziały mają wyłącznie JST, - związek międzygminny Stawka pomocy: Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 2 mln zł na  beneficjenta w okresie realizacji Programu.

Gospodarka wodno – ściekowa. Kryteria wyboru: dochód  podatkowego gminy, (preferencje dla gmin o niższym dochodzie podatkowym w przeliczeniu na jednego mieszkańca), bezrobocie w powiecie (preferencje dla gmin o wysokim poziomie bezrobocia), powiązanie operacji z inwestycjami dotyczącymi tworzenia infrastruktury szerokopasmowej, lokalizacja na terenie na którym istnieje największa potrzeba poprawy stanu wód zgodnie ze zaktualizowanym programem wodno – środowiskowym kraju, łączna realizacja gospodarki wodno –ściekowej, specyfika regionu. W przypadku operacji o tej samem liczbie punktów przewiduje się preferencje dla operacji których realizacja umożliwi oczyszczenie większej objętości ścieków.

gmina – w przypadku kształtowania przestrzeni publicznej. Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne lub kształtowanie przestrzeni publicznej Zakres wsparcia: budowa, modernizacja lub wyposażanie budynków pełniących funkcje kulturalne, w tym świetlic i domów kultury; kształtowanie przestrzeni publicznej zgodnie z wymaganiami ładu  przestrzennego. Beneficjenci: gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest JST – w przypadku budowy, przebudowy, modernizacji lub wyposażenia obiektów pełniących funkcje kulturalne, gmina – w przypadku kształtowania przestrzeni publicznej.

Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne lub kształtowanie przestrzeni publicznej Kryteria wyboru (obiekty pełniące funkcje kulturalne): dochód  podatkowy gminy (preferencje dla gmin o niższym dochodzie podatkowym), bezrobocie w powiecie (preferencje dla gmin o wysokim poziomie bezrobocia), specyfika regionu. W przypadku gdy operacje dotyczące obiektów pełniących funkcje kulturalne uzyskają taką samą liczbę punktów wybrana będzie operacja, której realizacja umożliwi przeprowadzenie większej liczby inicjatyw społecznych. Kryteria wyboru (kształtowanie przestrzeni publicznej): wartość zabytkowej układu urbanistycznego, komplementarność z innymi inwestycjami  na obszarze objętym operacją, lokalizacja inwestycji (preferencje dla operacji zlokalizowanych na obszarze o potencjale turystycznym),

Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne lub kształtowanie przestrzeni publicznej c.d. Stawka pomocy: Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 500 000 zł na miejscowość w okresie realizacji Programu, łącznie na inwestycje realizowane w ramach zakresu dotyczącego budowy, przebudowy, modernizacji lub wyposażenia obiektów pełniących funkcje kulturalne i kształtowania przestrzeni publicznej oraz operacje realizowane w ramach podziałania „Badania i inwestycje związane z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej”.

Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego Zakres wsparcia: Wsparcie w ramach tego typu operacji obejmuje: Odnawianie lub poprawę stanu zabytkowych obiektów budowlanych, służących zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Zakup obiektów charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie z przeznaczeniem na cele publiczne. Beneficjenci: gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest JST. Kryteria wyboru: nadanie nowej funkcji odnowionemu obiektowi, wartość zabytku, lokalizacja inwestycji (preferencje dla operacji zlokalizowanych na obszarze o potencjale turystycznym), specyfika regionu. W przypadku operacji, o tej samej liczbie punktów o kolejności przyznania pomocy decyduje niższa wartość podstawowego dochodu podatkowego gminy przypadająca na jednego jej mieszkańca.

Beneficjenci: Gmina, powiat lub ich związki. Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów Zakres wsparcia: Wsparcie w ramach tego typu operacji obejmuje budowę lub modernizację targowisk lub obiektów budowlanych przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów. Koszty budowy przebudowy lub modernizacji obiektów budowlanych; koszty zakupu sprzętu, materiałów i usług, służących realizacji operacji; koszty ogólne, bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji. Beneficjenci: Gmina, powiat lub ich związki. Operacja może być realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 200 tys. mieszkańców; Kryteria wyboru: Preferencje dla targowisk, w których udział powierzchni handlowej przeznaczonej dla rolników w stosunku do całkowitej powierzchni jest większy Stawka pomocy: Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 1 mln zł na beneficjenta w okresie realizacji Programu.

INWESTYCJE W ŚRODKI TRWAŁE Poddziałanie: Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - scalanie gruntów Zakres wsparcia:  W warunkach polskich wiele gospodarstw użytkuje liczne, rozproszone działki rolne. Dla zachowania i wzrostu konkurencyjności polskiego sektora rolnego niezbędne są działania na rzecz poprawy struktury obszarowej gospodarstw poprzez udzielanie pomocy na scalenia gruntów rolnych i leśnych. Koszty opracowania projektu scalenia (dokumentacji geodezyjno-prawnej); Koszty zagospodarowania poscaleniowego związanego z organizacją rolniczej przestrzeni produkcyjnej; koszty ogólne. Beneficjenci: Starosta Warunki: (i) operacje zgodne z ustawą o scalaniu i wymianie gruntów, w szczególności poparte wystąpieniem do starosty ponad 50% właścicieli gospodarstw rolnych z projektowanego obszaru scalenia lub na wniosek właścicieli gruntów, których łączny obszar przekracza połowę powierzchni projektowanego obszaru scalenia, (ii) dla których opracowano założenia do projektu scalenia gruntów, (iii) zgodne z przepisami prawa mającymi zastosowanie do tego rodzaju inwestycji, dla której przeprowadzono badanie oddziaływania na środowisko, (iv) w przypadku ich realizacji na obszarach NATURA 2000 oraz innych obszarach chronionych - zgodne z planami zadań ochronnych i planami ochrony. .

INWESTYCJE W ŚRODKI TRWAŁE Poddziałanie: Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa - scalanie gruntów Kryteria wyboru: preferencje dla operacji, które będą miały wpływ na poprawę stanu środowiska przyrodniczego i walorów krajobrazowych. Maksymalna wysokość pomocy na opracowanie projektu scalenia nie może przekroczyć kwoty: równowartości 800 euro na 1 ha gruntów objętych postępowaniem scaleniowym dla województw: dolnośląskiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego; równowartości 650 euro na 1 ha gruntów objętych postępowaniem scaleniowym dla pozostałych województw. Maksymalna wysokość pomocy na wykonanie zagospodarowania poscaleniowego nie może przekroczyć kwoty: równowartości 2 000 euro na 1 ha gruntów objętych postępowaniem scaleniowym dla województw: dolnośląskiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego; równowartości 1 900 euro na 1 ha gruntów objętych postępowaniem scaleniowym dla pozostałych województw.

Działanie LEADER

LEADER a RLKS

Obszar kwalifikujący się do wsparcia LEADER będzie realizowany na obszarach wiejskich definiowanych jako obszar całego kraju z wyłączeniem obszaru miast o liczbie mieszkańców większej niż 20 000 Jedna LSR będzie realizowana na obszarze zamieszkanym przez min. 30 000 mieszkańców obszarów wiejskich i max. 150 000 mieszkańców i obejmować obszar przynajmniej 2 gmin z obszarów wiejskich Jedna forma prawna - stowarzyszenie mające osobowość prawną i działające w oparciu o przepisy ustawy o realizacji PROW oraz o RLKS

Wybór LGD/LSR Wybór dokonywany przez komisje utworzone przez poszczególne SW Jednolite kryteria dostępu i wyboru w całym kraju Skoordynowany termin ogłoszenia konkursu w całym kraju Wsparcie eksperckie do oceny LSR Konieczność poprawy LSR zgodnie ze wskazaniami komisji Wybór nie później niż 2 lata po zatwierdzeniu przez KE Umowy Partnerstwa

ZADANIA LGD (art. 34 ust. 3 rozporządzenia 1303/2013) Rozwijanie zdolności podmiotów lokalnych do opracowywania i realizowania operacji (plan komunikacyjny) Opracowanie niedyskryminującej i przejrzystej procedury i kryteriów wyboru operacji, które pozwalają uniknąć konfliktów interesów, gwarantują, że co najmniej 50 % głosów w decyzjach dotyczących wyboru pochodzi od partnerów spoza sektora publicznego i umożliwiają wybór w drodze procedury pisemnej Zapewnianie spójności ze strategią rozwoju lokalnego podczas wyboru operacji poprzez uszeregowanie ich pod względem ważności w zależności od ich wkładu w realizację celów strategii …

ZADANIA LGD (art. 34 ust. 3 rozporządzenia ramowego) … Opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków lub trwająca procedura składania projektów, w tym określanie kryteriów wyboru Przyjmowanie i dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie Wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia oraz, w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do organu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikowalności przed ich zatwierdzeniem Monitorowanie realizacji strategii rozwoju lokalnego i operacji będących przedmiotem wsparcia oraz przeprowadzanie szczegółowych działań ewaluacyjnych związanych z tą strategią

LEADER w PROW 2014-2020 Pełna nazwa działania: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Podziałania: Wsparcie przygotowawcze, Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalna grupą działania, Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

Budżet działania LEADER Wkład EFRROW – 467.668.000 Euro Wkład krajowy – 267.331.913 Euro Razem – 734.999.913 Euro Uwaga. W przypadku podmiotów sektora finansów publicznych poziom pomocy finansowej z EFRROW wynosi maksymalnie 63,63% kosztów kwalififikowalnych. Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości co najmniej 36,37% kosztów kwalifikowalnych projektu, pochodzi ze środków własnych beneficjenta.

Wsparcie przygotowawcze Warunki kwalifikowalności Obszar objęty działalnością beneficjenta jest obszarem wiejskim lub zawiera obszar wiejski (2 gminy, 30-150 tys. mieszkańców). Członkowie - po jednym przedstawicielu z każdego sektora z każdej gminy. Beneficjenci Stowarzyszenie, fundacja lub związek stowarzyszeń, z wyłączeniem stowarzyszeń JST Rodzaj wsparcia Dotacja w formie zryczałtowanej płatności Wsparcie nie może być łączone ze wsparciem przygotowawczym w ramach innych programów współfinansowanych ze środków funduszy EFSI Planowana (zostanie podwyższona) wysokość płatności ryczałtowej uzależniona od wielkości obszaru planowanego do objęcia LSR: 30 -60 tys. – 70 000 PLN 60 – 100 tys. – 85 000 PLN 100 – 150 tys. – 100 000 PLN

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Wsparcie w ramach tego poddziałania musi spełniać cele szczegółowe dla działania oraz cele określone w LSR. Pomoc ma formę refundacji lub płatności zryczałtowanej w zależności od rodzaju operacji. W przypadku operacji polegających na rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej pomoc ma formę płatności zryczałtowanej (premii).

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Zakres wsparcia (1): 1) wspierania udziału społeczności lokalnej w realizacji LSR lub wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych; 2) rozwoju przedsiębiorczości na obszarze objętym LSR poprzez: a) podejmowania działalności gospodarczej podlegającej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców przy Krajowym Rejestrze Sądowym, b) dywersyfikację źródeł dochodu w gospodarstwie poprzez podejmowanie dodatkowej działalności gospodarczej podlegającej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, c) tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, d) rozwijanie przedsiębiorstw, e) podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR, w powiązaniu z operacjami, o których mowa w lit. a – d;

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Zakres wsparcia (2): 3) tworzenia sieci  podmiotów prowadzących działalność na obszarze objętym LSR, współpracujących w zakresie: świadczenia usług turystycznych, krótkich łańcuchów żywnościowych, rynków zbytu produktów i usług lokalnych; 4) rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, z wyłączeniem budowy lub modernizacji targowisk, objętych wsparciem w ramach działania Podstawowe usługi….  

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Zakres wsparcia (3): 5) zachowania dziedzictwa lokalnego tj. o cechach wynikających z historii lub tradycji danego obszaru; 6)rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury: turystycznej lub rekreacyjnej, kulturalnej, drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego; 7) promowania: produktów lub usług lokalnych, rynków zbytu produktów i usług lokalnych, turystyki, rekreacji lub kultury.

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Beneficjenci: Osoby fizyczne, osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną. Kryteria wyboru: Kryteria wyboru operacji oraz zasady dokonywania ich zmian określone zostaną przez LGD w LSR. Będą one podlegały ocenie przez komisję wybierającą w ramach konkursu na wybór LSR. Zmiana kryteriów wyboru będzie wymagała zgody samorządu województwa, z którym LGD podpisała umowę na realizację LSR. Co najmniej 50% budżetu LSR musi być zaplanowana na wsparcie operacji mających na celu tworzenie lub utrzymanie miejsc pracy.

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Beneficjenci inni niż jednostki sektora finansów publicznych oraz LGD – do 300 tys. zł. Grantobiorcy – do 100 tys. zł. Limit na operacje – 300 tys. zł z wyłączeniem operacji z zakresu rozpoczęcie działalności gospodarczej, tworzenia inkubatorów oraz operacji realizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych. Limit pomocy na utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego - 500 tys. zł. Limit na operację z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej – 100 tys. zł. Limit na operację własną – 50 tys. zł. Całkowita wartość operacji realizowanych poza projektem grantowym wynosi co najmniej 50 tys. zł. Całkowita wartość grantu wynosi nie więcej niż 50 tys. zł. Intensywność pomocy wynosi do 100%.

Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność LGD może być Beneficjentem jedynie w przypadku: „operacji własnych LGD” (bez uszczerbku dla art. 34 ust. 3 lit b rozporządzenia ogólnego wskazującego na konieczność stosowania niedyskryminującej i przejrzystej procedury wyboru, pozwalającej unikać konfliktów interesów); „projektów grantowych” tj. operacji, gdzie beneficjentem ubiegającym się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym jest LGD, i to LGD jest wskazywana w systemie jako beneficjent; operacja taka składa się z szeregu grantów, których realizatorami są różnorodne podmioty działające na obszarze objętym LSR; wszystkie granty wchodzące w skład projektu grantowego, są projektami komplementarnymi i łącznie przyczyniają się do realizacji, założonych dla danego projektu grantowego, celów i wskaźników. W przypadku projektów grantowych, grantobiorcami mogą być również sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej (np. koła gospodyń wiejskich). Grantobiorcami nie mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą lub deklarujące jej podjęcie.

Projekty współpracy Rodzaj operacji Przygotowanie i realizacja projektu współpracy Beneficjenci LGD wybrane do realizacji LSR Kryteria wyboru Jednolite dla całego kraju opiniowane przez Komitet Monitorujący Rodzaj wsparcia Refundacja Intensywność pomocy Do 100% kosztów kwalifikowalnych operacji. Wysokość wsparci 50 tys. zł - minimalna wartość projektu międzyterytorialnego limit pomocy na LGD – do 5% wsparcia kierowanego na daną LSR w ramach poddziałań Realizacja operacji w ramach lokalnych strategii rozwoju oraz Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji.

Kryteria wyboru do projektów współpracy Cele projektu współpracy są zgodne z więcej niż jednym celem szczegółowym LSR wszystkich LGD uczestniczących w realizacji danego projektu współpracy Projekt współpracy ma innowacyjny charakter rozumiany jako wdrożenie nowego na danym obszarze lub znacząco udoskonalonego produktu, usługi, procesu, organizacji lub nowego sposobu wykorzystania lub zmobilizowania istniejących lokalnych zasobów przyrodniczych, historycznych, kulturowych czy społecznych W realizację projektu współpracy zaangażowany jest co najmniej jeden partner zagraniczny Projekt współpracy zakłada, że w wyniku jego realizacji zostanie utworzone przynajmniej jedno miejsce pracy Zarządzanie projektem współpracy -udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu projektami o zakresie podobnym do zakresu ocenianego projektu współpracy Budżet projektu współpracy zakłada proporcjonalny i racjonalny podział wydatków między partnerów Projekt współpracy jest projektem: 1) zintegrowanym, w którym co najmniej jedno zadanie realizowane przez każdego z partnerów projektu współpracy jest odmienne w swym zakresie od zadań realizowanych przez pozostałych partnerów projektu współpracy albo 2) symetrycznym, w którym takie same lub podobne w swym zakresie zadania są realizowane przez partnerów projektu współpracy.

Projekty współpracy (koszty kwalifikowalne) zakup dóbr, usług, roboty budowlane, organizacja i przeprowadzanie spotkań/wyjazdów/wydarzeń itp., najem, dzierżawa lub zakup oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń, maszyn, materiałów lub przedmiotów, przygotowanie badań, analiz, opracowań, dokumentacji, tłumaczenia, najem lub dzierżawa pomieszczeń, obiektów lub gruntu, promocja i informacja, wynagrodzenie za pracę oraz usługi świadczone w związku z przygotowaniem lub realizacją projektu współpracy, inne koszty związane z realizacją operacji. Koszty dotyczące animacji współpracy, w tym koszty związane z poszukiwaniem partnerów projektu współpracy, nie są kosztem kwalifikowalnym działania. Zadania w tym zakresie mogą podlegać finansowaniu ze środków KSOW.

Projekty współpracy (warunki kwalifikowalności) Projekt współpracy: jest zgodny z LSR wszystkich wnioskujących LGD, jest realizacją wspólnego przedsięwzięcia, przyczyni się do osiągnięcia wskaźników określonych w LSR wszystkich wnioskujących LGD (tych wskaźników, których osiągnięcie zaplanowano poprzez projekt współpracy)

Projekty współpracy a LSR Projekt współpracy może być zawarty w LSR. Jeśli projekt jest w LSR zawarty, musi to mieć odzwierciedlenie we wskaźnikach. Wskaźnik powinien mieć określoną wartość wyjściową i docelową. Wymagany poziom osiągnięcia wskaźnika na koniec realizacji LSR: minimum 50%. Jeśli projekt nie jest zawarty w LSR, jego realizacja będzie możliwa jeżeli do LSR zostaną dodane nowe wskaźniki lub zostanie podwyższony poziom obecnych, ze wskazaniem, że zostaną osiągnięte poprzez projekt współpracy. Pozostałe zasady analogiczne jak w przypadku projektu od początku zawartego w LSR.

Koszty bieżące i aktywizacja Beneficjenci LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu Możliwość uzyskania wsparcia zapewniona jest dla wszystkich LGD wybranych do realizacji LSR Rodzaj wsparcia finansowanie ryczałtowe określone przy zastosowaniu wartości procentowej do jednej lub kilku kategorii kosztów.

Dziękuję za uwagę