Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obrazy cyfrowe - otrzymywanie i analiza
Advertisements

I część 1.
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Elementy przetwarzania obrazów
Rozpraszanie światła.
Geometria obrazu Wykład 5
ŚWIATŁO.
Przestrzenie barw.
Grafika komputerowa Wykład I Konstanty Kalicki
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Budowa oka Za percepcję światła odpowiedzialne są fotoreceptory, w skład których wchodzą pręciki i czopki Czopki (ok. 100 tys. czopków) - widzenie barwne.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Łukasz Piwowar Anna Kapecka 11.XI.2001
Detektory promieniowania elektromagnetycznego
Prawo Bragga.
Wykład VIII LIGHT EMITTING DIODE – LED
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Usuwanie zakłóceń Rysowanie w przestrzeni dyskretnej powoduje powstanie w obrazie zakłóceń (Aliasing) Metody odkłócania (Antyaliasing) zwiększenie rozdzielczości.
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Właściwości optyczne.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Dlaczego śnieg jest biały???
Podstawy grafiki komputerowej
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Symulacje komputerowe
Czemu malarz krajobrazów nie używa czarnej barwy -
Półprzewodnikowe źródła światła
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BARWA Metodyka Projektowania Graficznego 2008 Hyc Wojciech.
DANE INFORMACYJNE Barwy Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
FOTOMOZAIKI Tomasz Szymanowski, 8 czerwca Wstęp Fotomozaika – obraz złożony z innych obrazów. Cel projektu – stworzenie programu generującego fotomozaiki.
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Grafika Rastrowa.
Grafika komputerowa Barwy.
Aleksandra Welik kl. II lic.
Skanery i digitizery.
Kolory w kodzie RGB i HEX
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Dlaczego śnieg jest biały??
Opracowywanie materiałów multimedialnych
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
Grafika komputerowa Postrzeganie światła Modele barw
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
Modele powstawania barw
Grafika Komputerowa.
Podsumowanie omówionych zagadnień
Modele barw.
Widmo fal elektromagnetycznych
Multimedia Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wstęp do Multimediów Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wzrok i właściwości widzenia
LOG – iczność światła.
Promieniowanie ciał.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efekt fotoelektryczny
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Geometria obrazu Wykład 5
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
Kolory w grafice.
Opracował Tomasz Durawa
Wprowadzenie Związek chemiczny wykazuje barwę jeśli pochłania odpowiednie promienie elektromagnetyczne w zakresie widzialnym. Absorbowanie promieniowania.
Zapis prezentacji:

Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987 rozróżnialne odcienie barw - 128 poziomy nasycenia barwy - 130 poziomy jasności - 16 (niebieskiej) 23 (żółtej) czyli ok. 400 000 różnych barw, (inne źródła 8-10 mln) Receptory Czopki umożliwiają widzenie barwne (9 mln) Pręciki - poziomy szarości (100 mln) Rozdzielczość - ok. 1 minuty kątowej Bezwładność Kontrast Adaptacja wzroku Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Postrzeganie jasności Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Postrzeganie jasności Światła achromatyczne Dobór natężenia światła [I0 – 1] I0 – najmniejsze natężenie światła I1= rI0; I2= rI1= r2I0; ...; In= rnI0 = 1 Powstawanie pasm Macha Pokazac czułość receptorów!! Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Aproksymacja półtonowa Stosowana głównie na urządzeniach dwupoziomowych w celu zwiększenia liczby dostępnych poziomów zmiana średnicy plamki mikrowzory Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Percepcja barwy Odcień barwy - potocznie określane jako kolor np. zielony, czerwony Nasycenie Jasność Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Modele barw w grafice Model barw jest to określony trójwymiarowy system współrzędnych barw wraz z widzialnym podzbiorem , w którym leżą wszystkie barwy z określonej gamy barw. Addytywne Subtraktywne Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

HSV HSB,HLS H – hue S – saturation V – value B – brightness L – lightness Intuicyjny (RGB,CMY - zorientowany sprzętowo) V=1 nie oznacz (percepcyjnie) takiej samej jasności H: <0-360> S: 0-100% V: 0-100 (0-1) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

RGB R – czerwona G – zielona B – niebieska model addytywny dyskretny Barwy pośrednie Sześcian jednostkowy w kartezjańskim ukł. współrzędnych Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

CMY C – zielono- niebieska M – purpurowa Y – żółta model subtraktywny CMYK Druk wielokolorowy K = min(C, M, Y); C = C - K; M = M - K; Y = Y - K; YIQ Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rozczepienie światła (dyspersja światła) Barwy proste czerwone pomarańczowe żółte zielone niebieskie fioletowe Światło białe Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Opis fizyczny barwy kolorymetria długość fali rozkład energetyczny dominująca długość fali czystość pobudzenia Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Fotometria - pojęcia podstawowe Strumień światła v [lm] jest proporcjonalny do natężenia źródła światła I [cd] lub, przy obserwacji powierzchni, do luminancji L [cd/m2]. Jasność jest związana z natężeniem oświetlenia E [lx]; Jest to strumień świetlny v [lm] przechodzący przez wycinek powierzchni S [m2]. Światło to promieniowanie elektromagnetyczne o określonej wartości strumienia energetycznego E [W] (moc promienista). Gęstość widmowa rozkładu energetycznego () [W/nm]. Dla bieli równoenergetycznej E () = const. notatka Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Widmowy rozkład energetyczny Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Widmowy rozkład energetyczny z dominującą długością fali 1) dominująca długość fali (odcień barwy) 2) czystość pobudzenia (nasycenie barwy) - wysokosc - szerokosc(nienasycony) 3) strumień przechodzący przez źrenicę odpowiada za jasność czułość świtło białe (od 6000C), biel równoenergetyczna, świtło dzienne D6500 Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Określenia Kolorymetria percepcyjne Odcień barwy Nasycenie Jasność (obiekty odbijające) Jaskrawość (obiekty świecące) Dominująca długość fali Czystość pobudzenia Luminancja Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Układ CIE XYZ Międzynarodowa Komisja Oświetleniowa (CIE) układ ma umożliwiać reprezentację wszystkich barw widzialnych Przejście RGB -> XYZ funkcje dopasowania składowe trójchromatyczne współrzędne trójchromatyczne R - światło przepuszczone przez filtr tłumiący fale krótsze niż 700nm prążki z widma światła lampy rtęciowej G- 546 nm B - 435,8 nm Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Czułość czopków siatkówki B - 440nm G - 545nm R - 580nm dla światłamonochro- matycznego - 555nm Teoria trójpobudzeniowa (Trójskładnikowa teoria Younga-Helmholta) barwa = średnia ważona R+G+B Odbiór barwy zależy od: - właściwości obiektu (odbicie swiatla, absorbcja) - właściwości źródła światła - właściwości ośrodka - właściwości otoczenia obiektu (bialy na czarnym itp.) - stan oka (stan psychofizyczny) - poprzeniej obserwacji Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Kolorymetr wizualny określamy składowe trójchromatyczne r-, g-, b- - kalibracja światłem białymW => dobieramy przysłony dla W składowe = 1,1,1; a strumień światła dla bieli równoenergetycznej R(E) : G(E) : B (E) = 0,17697: 0,81240 : 0,01063 określamy składowe trójchromatyczne r-, g-, b- Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Funkcje dopasowania barwy Składowe trójchromatyczne w układzie CIE RGB Barwa F  r’ + g’ + b’ ( wizualnie) Współrzędne trójchromatyczne - opisują wyłącznie barwę ( w oderwaniu o cech ilościowej -strrumienia swiatła) r’ + g’ + b’ = 1 (płaszczyzna opis barwy ( trójkąt w Współrzędne trójchromatyczne r, g, b, r = r’ / m; g = g’/m; b = b’/m gdzie m = r’+g’+b’ Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Składowe trójchromatyczne w układzie CIE XYZ XYZ - wykorzystuje fikcyjne barwy podstawowe, dobrane tak, by: barwy widzialne opisane były przez nieujemne wartości składowych składowa y’ - niosła pełną informacje o strumieniu światła x’, z’ - niosła informację wyłącznie o barwie Rgb - XYZ - operacja liniowa Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Bryła światła o barwach widzialnych w układzie CIE XYZ x = x’ / m; y = y’/ m; z = z’ / m gdzie m = x’+y’+z’ x + y + z = 1 Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Wykres chromatyczności Międzynarodowej Komisji Oświetlenia CIE Fikcyjne barwy podstawowe X, Y, Z, umożliwiają określenie wszystkich barw widzialnych - biel słoneczna C x=0,310; y=0,316; z=0,374 - biel równoenergetyczna E x = y = z = 1/3 Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Barwy na wykresie chromatyczności nasycone nienasycone mieszanie barw dopełniające niespektralne gama barw - wykres nie jest pełńą paletą barw !!! (nie opisuje luminancji) nie ma np. brązowej (ciemny pomarańczowo-czerwoną) - biel słoneczna C - barwa A jest mieszaniną czystej barwy widmowej B i bieli C AC/BC nasycenie (%) - dopełniające to takie które po zmieszaniu dają światło białe(DE) - barwy niespektralmne F nie mogą być definiowane przez dominującą dł. fali. Mówimy że dominująca długość fali jest dopełnieniem dla długości fali (B) - gama barw (zakres barw) pokazuje efekt dodawania barw np. gamy dla różnych monitorów RGB Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Inne modele barw Modele telewizyjne YIQ, YUV Modele percepcyjnie równoważne CIE L*u*v – dla urządzeń emitujących CIE L*a*b – dla określenia koloru obiektu (światło odbite) Profil urządzenia (ICC) określa sposób przeliczania barwy z modelu odniesienia (np. Lab CIE) do modelu urządzenia YUV – PAL YIQ – tv NTSC – USA,JAponia Inne modele Lab -L luminancja (poziom bieli) Przestrzen Yxy nie jest percepcyjnie równomierna. Oznacza to, ze jednakowym zmianom wartosci parametrów nie odpowiadaja jednakowe zmiany postrzeganych kolorów. W celu usuniecia tej wady komisja CIE opracowala w 1976 roku przestrzenie barw L*a*b* (w skrócie CIELAB) i L*u*v* (w skrócie CIELUV). Obie przestrzenie sa percepcyjnie równomierne. Przestrzen L*u*v* jest uzywana glównie w odniesieniu do urzadzen emitujacych swiatlo, natomiast przestrzen L*a*b* jest uzywana glównie do specyfikowania kolorów obiektów (tj. swiatla odbitego). Poszczególne skladowe reprezentuja odpowiednio L* - jasnosc, a* - polozenie miedzy barwami czerwona a zielona, b* - polozenie na odcinku miedzy barwami niebieska a zólta. (Konstrukcja obu wymienionych przestrzeni bazuje na teorii barw przeciwstawnych, której geneza wywodzi sie ze spostrzezenia, ze nie spotyka sie okreslen takich barw jak czerwono-zielona czy zolto-niebieska, natomiast postrzegane sa barwy bedace kombinacja czerwonej i niebieskiej, zielonej i zóltej.) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej