Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regresja i korelacja materiały dydaktyczne.
Advertisements

Test zgodności c2.
Rangowy test zgodności rozkładów
hasło: student Szymon Drobniak pokój konsultacje: wtorek 13-14
Wykład 9 Analiza wariancji (ANOVA)
Wykład 5 Standardowy błąd a odchylenie standardowe
Wykład 11 Przykład z muszkami (krzyżówka wsteczna CcNn z ccnn)
Wykład 7: Moc Moc testu to prawdopodobieństwo odrzucenia H0, gdy prawdziwa jest HA Moc=czułość testu Moc = 1 – Pr (nie odrzucamy H0, gdy prawdziwa jest.
Wykład 6 Dwie niezależne próby
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Opinie, przekonania, stereotypy
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Metody ekonometryczne
Mgr Sebastian Mucha Schemat doświadczenia:
Wykład 7 Przedział ufności dla 1 – 2
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 8 Testy Studenta Jest kilka różnych testów Studenta. Mają one podobną strukturę ale służą do testowania różnych hipotez i różnią się nieco postacią.
Wykład 14 Liniowa regresja
Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA) Sposób analizy danych gdy mamy więcej niż dwa zabiegi lub populacje. Omówimy ANOV-ę w najprostszej postaci. Te same.
Wykład 5 Przedziały ufności
Wykład 12 Statystyczny model dla jednoczynnikowej ANOVy
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 4 Przedziały ufności
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Rozkład t.
Hipotezy statystyczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Analiza wariancji.
Testy nieparametryczne
Testowanie hipotez statystycznych
Hipotezy statystyczne
Testy nieparametryczne
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
na podstawie materiału – test z użyciem komputerowo generowanych prób
Testy nieparametryczne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Modelowanie ekonometryczne
Hipotezy statystyczne
Zagadnienia regresji i korelacji
Kilka wybranych uzupelnień
Ekonometria stosowana
Statystyka - to „nie boli”
Ekonometria stosowana
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Testowanie hipotez statystycznych
ANALIZA ANOVA - KIEDY? Wiele przedsięwzięć badawczych zakłada porównanie pomiędzy średnimi z więcej niż dwóch populacji lub dwóch warunków eksperymentalnych.
Wnioskowanie statystyczne
Ekonometria stosowana
Wykład 5 Przedziały ufności
Weryfikacja hipotez statystycznych
Testowanie hipotez Jacek Szanduła.
Treść dzisiejszego wykładu l Weryfikacja statystyczna modelu ekonometrycznego –błędy szacunku parametrów, –istotność zmiennych objaśniających, –autokorelacja,
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 7 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Estymacja parametrów populacji. Estymacja polega na szacowaniu wartości parametrów rozkładu lub postaci samego rozkładu zmiennej losowej, na podstawie.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Estymacja parametryczna dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz.
Wnioskowanie statystyczne. Próbkowanie (sampling)
Rozkład z próby Jacek Szanduła.
Statystyka matematyczna
Statystyka matematyczna
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Zapis prezentacji:

Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA) Sposób analizy danych gdy mamy więcej niż dwa zabiegi lub populacje. Omówimy ANOV-ę w najprostszej postaci. Te same podstawowe założenia/ograniczenia co przy teście Studenta W każdej populacji badana cecha ma rozkład normalny Obserwacje są niezależne i losowe Będziemy testowali hipotezy o średnich w populacjach i Założenie – standardowe odchylenia badanej cechy w każdej populacji są sobie równe (podobne) więc możemy użyć uśrednionego SE

Uwaga: ANOVA może być stosowana także gdy próby nie są niezależne Np. W układzie zrandomizowanym blokowym (zasada podobna do testu Studenta dla powiązanych par) Nie będziemy tego omawiać. Omówimy tylko układy zupełne zrandomizowane. Cel: Testujemy hipotezy postaci: H0: 1 = 2 = 3 = … = k HA: nie wszystkie średnie są równe

Dlaczego nie stosujemy wielu testów Studenta? Wielokrotne porównania P-stwo błędu pierwszego rodzaju (p - stwo odrzucenia prawdziwej hipotezy) jest trudne do kontrolowania)

Korekta Bonferoniego Prosta ale na ogół konserwatywna (p-stwo błędu pierwszego rodzaju mniejsze niż założone – strata mocy).

Estymacja błędu standardowego ANOVA wykorzystuje informację zawartą we wszystkich obserwacjach: zwykle daje większą precyzję

Notacja: k = 3 zabiegi (próby, grupy) 1 48 40 39 2 30 3 42 44 32 4 43 35 średnia 34 SS 46

SS df MS Between Within Total Trzy rodzaje rachunków: Wewnątrz grup, pomiędzy grupami, całkowite. Liczymy trzy wartości: SS, df, MS SS df MS Between Within Total

Notacja: k = # grup (prób, zabiegów) k = n1, n2, n3, …, nk = rozmiary grup (# obserwacji) n1 = , n2 = , n3 = y1 , y2, … yk = średnie w grupach y1= ,y2 = , y3= = całkowita średnia n* = całkowita liczba obserwacji n* =

Dwa podstawowe typy rachunków: (gdzie konieczne, będziemy używali i do indeksowania grup a j do indeksowania obserwacji w każdej grupie : yij ) Wewnątrz każdej grupy oznacza sumę ``wewnątrz grupy’’

Uwzględniające wszystkie grupy oznacza sumę we wszystkich grupach np. n* = i

UWAGA: Gdy rozmiary prób nie są równe nie jest średnią z k średnich!!! Ale można ją obliczyć jako = (n1y1 + n2y2 + …+n3y3) / n*

Wewnątrz grup (wypełniamy drugi rząd w tabeli) Suma kwadratów wewnątrz grup (SSW) Liczymy SS wewnątrz każdej grupy (itd. - SS2, SS3 , …) SS1 = SS2 = … = 32, SS3 = … = 46

SSW = SS1+SS2+…+SSk= SSW = Stopnie swobody wewnątrz grup: dfw = n* - k dfw = Średnia suma kwadratów wewnątrz grup MSW = SSW / dfw MSW = To samo co uśredniona wariancja Dla przypomnienia dla dwóch prób

Uśrednione standardowe odchylenie sc = Pomiędzy grupami (wypełniamy pierwszy rząd tabeli) Porównujemy średnie grupowe do średniej całkowitej Ważone przez rozmiar grupy Suma kwadratów pomiędzy grupami (SSB) SSB =

Stopnie swobody pomiędzy grupami (dfb) dfb = k – 1 dfb = Średnia suma kwadratów pomiędzy grupami (MSB) MSB = SSB/dfb MSB = Całkowite Całkowita suma kwadratów (SST) SST= SST=82+12+22+…+82+52=348

Uwaga: SST = SSW+SSB 348 = 120 + 228 Zwykle nie trzeba liczyć SST z definicji Całkowita liczba stopni swobody (dft) dft = n* – 1 dft = Uwaga: dft = dfb+dfw 10 = 2 + 8

Tablica ANOV-y SS df MS Between Within Total

Ta tabela będzie dostępna na kolokwium i egzaminie: SS df MS Pomiędzy SSB= dfb = k – 1 SSB/dfb Wewnątrz SSW= dfw = n* – k SSW/dfw Całkowite SST= dft = n* – 1

Test F Dane dla k  2 populacji lub zabiegów są niezależne Dane w każdej populacji mają rozkład normalny ze średnią i dla populacji i, i tym samym odchyleniem standardowym 

Testujemy H0: 1 = 2 = 3 = … = k (wszystkie średnie są sobie równe) vs. HA: nie wszystkie średnie są sobie równe (HA jest niekierunkowa ale obszar odrzuceń będzie jednostronny) Kroki: Obliczenie tabeli ANOV-y Testowanie

Jak opisać F test Zdefinować wszystkie  H0 podać za pomocą wzoru i słownie HA tylko słownie Statystyka testowa Fs = MSB/MSW przy H0, Fs ma rozkład Snedecora z dfb, dfw stopniami swobody Na kolejnych slajdach podane są wartości krytyczne z książki D.S. Moore i G. P. McCabe ``Introduction to the Practice of Statistics’’ "numerator df" = dfb i "denominator df" = dfw.

Odrzucamy H0 gdy zaobserwowane Fs > Fkrytyczne Przykładowy wniosek - Na poziomie istotności α (nie) mamy przesłanki aby twierdzić, że grupy różnią się poziomem badanej cechy.

Przykład: Losową próbę 15 zdrowych mężczyzn podzielono losowo na 3 grupy składające się z 5 mężczyzn. Przez tydzień otrzymywali oni lekarstwo Paxil w dawkach 0, 20 i 40 mg dziennie. Po tym czasie zmierzono im poziom serotoniny. Czy Paxil wpływa na poziom serotoniny u zdrowych, młodych mężczyzn ? Niech 1 będzie średnim poziomem serotoniny u mężczyzn przyjmujących 0 mg Paxilu. Niech 2 będzie średnim poziomem serotoniny u mężczyzn przyjmujących 20 mg Paxilu. Niech 3 będzie średnim poziomem serotoniny u mężczyzn przyjmujących 40 mg Paxilu.

H0: 1 = 2 = 3 ; średni poziom serotoniny nie zależy od dawki Paxilu HA: średni poziom serotoniny nie jest ten sam we wszystkich grupach (albo średni poziom serotoniny zależy od dawki Paxilu). Zastosujemy F-Test

Fs = MSB / MSW przy H0 ma rozkład Testujemy na poziomie istotności  = 0.05. Wartość krytyczna F.05 = . Obserwujemy Fs = Wniosek:

Na jakiej zasadzie to działa ? Dla przypomnienia: Test Studenta patrzy na różnicę między średnimi (y1-y2) Dzieli ją przez miarę rozrzutu tej różnicy (SEy1-y2 ) Jeżeli (y1-y2) jest duże w porównaniu do błędu standardowego to statystyka testu Studenta jest duża i odrzucamy H0.

Dla testu F, Liczymy ``uśredniony kwadrat różnicy między średnimi’’ (MSB) Dzielimy go przez oszacowanie zróżnicowania w próbie (MSW) Jeżeli MSB jest duże w porównaniu do MSW wówczas statystyka testu F jest duża i odrzucamy H0. Test F jest analogiczny do testu Studenta ale umożliwia jednoczesne porównanie kilku średnich.

Test F można stosować również gdy mamy tylko dwie próby Statystyka testu F dla dwóch prób jest równa kwadratowi statystyki testu Studenta Decyzje i p-wartości są dokładnie takie same dla obu testów.