Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Język C/C++ Funkcje.
Advertisements

Programowanie obiektowe
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Wykład 06 Metody Analizy Programów System Hoare
Algorytmy – zapis struktur programowania
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Nośniki sygnałów - przykład Nośniki sygnałów – przykład.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Materiały pomocnicze do wykładu
WYZWALACZE (TRIGGERY) Wyzwalacz jest specjalnym rodzajem procedury składowanej, która może być wykonana w odpowiedzi na jedną z trzech sytuacji: UPDATE.
Typy standardowe Typ Boolean Typ Integer Typ Float Typ Character Operacje wejścia-wyjścia.
Podprogramy 1 W Adzie mamy dwa rodzaje podprogramów (subprograms, subroutines): funkcje (functions) i procedury (procedures) Deklaracja i treść funkcji 
Pakiety i ATD 1 Definicja. Pakietem albo jednostką programową nazywamy grupę logicznie powiązanych elementów, które mogą być typami, podtypami, obiektami.
Kompilacja przechodnia
Tablice jednowymiarowe 1
Typy danych – podstawy 1 W Adzie wszystkie dane muszą być określonego typu. Definicja Typ danych (data type) jest to zbiór wartości i operacji, które można.
Rekordy 1 Definicja Typ strukturalny nazywamy typem rekordowym, jeżeli zawiera pewną liczbę nazwanych składowych, które mogą być różnych typów. Dostęp.
Stałe i zmienne 1 Definicja Literałem (literal) nazywamy wartość danej jawnie pisaną w programie Przykład Ada.Float_Text_Io.Put ( ); Definicja Stałą
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
Semantyki programów współbieżnych " Determinizm programów sekwencyjnych, " Nie-determinizm programów współbieżnych, " prawdziwa równoległość vs.przeploty.
Systemy Wbudowane Bascom
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Instrukcje sterujące część 1
Podstawy programowania
Podstawy programowania
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Algorytmy i struktury danych
PL/SQL Zajęcia nr II PL/SQL(2) M. Rakowski - WSISiZ.
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
Algorytmy.
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Programowanie baz danych
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
PL/SQL – dalsza wędrówka
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
Instrukcje wyboru.
1 SBD, L.Banachowski Oprogramowanie strony serwera cz. 1 Powtórzenie wyk ł adu 6.
Algorytmy równoległe Algorytm równoległy pozwala na wykonywanie w danej chwili więcej niż jednej operacji. EREW - wyłączny odczyt i wyłączny zapis; CREW.
Grafika animacyjna w Macromedia Flash ACTION SCRIPT Joanna Sekulska-Nalewajko Katedra Informatyki Stosowanej Politechnika Łódzka 2006/2007.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Projektowanie systemów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL Układy sekwencyjne.
Visual Basic w programie Microsoft Excel
Zapis prezentacji:

Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem. Efektem wykonania instrukcji jest przekształcenie stanu obliczeń. Stanem obliczeń nazywamy wartości wszystkich zmiennych programu. Kolejność wykonywania instrukcji w programie nazywamy czasami przepływem sterowania (flow of control).

Instrukcje 2 W danej chwili komputer steruje (kontroluje) wykonaniem jednej instrukcji Najprostszą sytuację mamy w przypadku sekwencyjnego przepływu (przekazywania) sterowania. Ciąg instrukcji Instrukcja_1; Instrukcja_2;. Instrukcja_N; sequence_of_statements – ciąg instrukcji.

Instrukcje 3 Instrukcja skoku – goto Każda instrukcja może być poprzedzona etykietą (label), która jest identyfikatorem ujętym w podwójne nawiasy kątowe. > Instrukcja; Umożliwia to wykonanie skoku do takiej instrukcji. Realizuje to instrukcja skoku goto Etykieta Wynikiem skoku jest przekazanie sterowania do instrukcji poprzedzonej etykietą.

Instrukcje 4 Nie można przekazać sterowania do wnętrza instrukcji warunkowych i pętli lub pomiędzy rozgałęzieniami instrukcji warunkowych. Można jej użyć do wyjścia z pętli, albo z bloku. Zalecenie. Nie stosować instrukcji skoku. Wymaganie dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych. Nie wolno stosować instrukcji skoku. Instrukcja pusta ;

Instrukcje 5 Instrukcja podstawienia (assignment statement) Desygnator := Wyrazenie; Akcje: Wyznaczenie wartości desygnatora opisującego zmienną Wyznaczenie wartości wyrażenia Zastąpienie wartości zmiennej opisanej desygnatorem przez wartość wyrażenia Desygnator i wyrażenie muszą być zgodnych typów. Wartość wyrażenia musi spełniać ograniczenia nałożone na zmienną.

Instrukcje 6 Pierwsza reguła sprawdzana jest podczas kompilacji. Druga reguła sprawdzana jest podczas wykonywania instrukcji i w przypadku naruszenia ograniczeń zgłaszany jest wyjątek Constraint_Error Instrukcja declare - bloku (block statement) declare [Deklaracje;] begin Instrukcje; end; Przykład. Instrukcje_001_Blok_Nazwy

Instrukcje 7 Zasięg i widzialność (scope and visibility) Zasięgiem nazywamy fragment tekstu programu, w którym obiekt ma znaczenie. Obiekt jest widzialny w swoim zasięgu tzn. można się do niego odwoływać, chyba że zostanie przesłonięty przez nową deklarację obiektu o tej samej nazwie.

Instrukcje 8 Instrukcja warunkowa if_then_else_statement ::= if condition then sequence_of_statements else sequence_of_statements end if; condition ::= Boolean_expression sequence_of_statements ::= statement{statement} condition – warunek – wyrażenie typu logicznego (Boolean)

Instrukcje 9 if_then_statement ::= if condition then sequence_of_statements end if; if_statement ::= if condition then sequence_of_statements {elsif condition then sequence_of_statements} [else sequence_of_statements] end if;

Instrukcje 10 Instrukcja wyboru case_statement ::= case expression is case_statement_alternative {case_statement_alternative} end case; case_statement_alternative ::= when discrete_choice_list => sequence_of_statements

Instrukcje 11 discrete_choice_list ::= choice{|choice} choice ::= component_simple_name| discrete_range| subtype_indication| expression| others Przykład Instrukcje_002_Funkcja_Signum

Instrukcje 12 Słowniczek case_statement_alternative – alternatywa instrukcji wyboru discrete_choice_list – dyskretna lista wyboru choice – wybór component_simple_name – nazwa składowej discrete_range – zakres dyskretny subtype_indication – nazwa podtypu (dyskretnego)

Instrukcje 13 Reguły Zbiory określone przez listy wyboru muszą być wzajemnie rozłączne Suma tych zbiorów musi być całym zbiorem wartości typu selektora Wariant others musi być umieszczony na końcu Wszystkie wyrażenia określające listy wyboru muszą być statyczne Przykład Instrukcje_003_Musztra, Instrukcje_004_Dni_Tygodnia_Case, Instrukcje_005_Czytanie_Znakow

Instrukcje 14 Definicja Skalarnym typem danych (scalar data type) nazywamy typ, w którym wartości są uporządkowane i każda jest niepodzielna. Definicja Dyskretnym typem danych (discrete data type) nazywamy typ skalarny, w którym każda wartość (z wyjątkiem pierwszej) ma jednoznacznie określony poprzednik i każda wartość (z wyjątkiem ostatniej) ma jednoznacznie określony następnik.

Instrukcje 15 Zalecenia Jeżeli istnieją tylko dwie możliwości to używaj instrukcji if Jeżeli decyzja wyboru nie bazuje na wartości jednego wyrażenia dyskretnego, to używaj instrukcji if Jeżeli jest wiele możliwości bazujących na wartości jednego wyrażenia dyskretnego, używaj instrukcji case Jeżeli istnieje kilka możliwości bazujących na wartości jednego wyrażenia dyskretnego używaj case, albo if tak, aby uzyskać bardziej czytelny program Instrukcję wyboru należy stosować tylko wtedy, gdy podzbiory wartości określone listami wyboru ściśle do siebie przylegają. Jeżeli tak nie jest, to często lepiej stosować instrukcję if Część others powinna być wykonywana w przypadkach szczególnych tzn. takich, które rzadko mogą wystąpić.

Instrukcje 16 Pętle

Instrukcje 17

Instrukcje 18

Instrukcje 19 Pętle z warunkiem początkowym występują tak często, że istnieje specjalna instrukcja do realizacji takich pętli. Jest to instrukcja, albo pętla while while Warunek loop... end loop; Przykład Instrukcje_006_Odliczanie Przykład Instrukcje_007_Najwiekszy_Wspolny_Dziel nik

Instrukcje 20 Warto zwrócić uwagę na następujące zagadnienia: 1. Wykonanie każdego ciągu instrukcji pętli powinno powodować zbliżanie się do spełnienia warunku zakończenia pętli. Oznacza to, że na warunek zakończenia powinny mieć wpływ powtarzane obliczenia. 2.Jeżeli warunek reprezentowany wyrażeniem logicznym nie jest początkowo spełniony, to instrukcja while jest pusta. 3.Dobrym zwyczajem programistycznym jest sformułowanie zależności nazywanej niezmiennikiem pętli, która pozwala kontrolować stan iteracji. 4.Należy unikać powtarzania tych samych obliczeń. Oznacza to, że wewnątrz pętli nie należy stosować wyrażeń, w których żadna ze zmiennych nie zmienia swojej wartości. Przykład Instrukcje_008_Niezmiennik_Petli

Instrukcje 21 Typy pętli Pętle sterowane zdarzeniem (event driven loops) – wykonanie pętli odbywa się do zaistnienia pewnego zdarzenia wewnątrz pętli Pętle sterowane licznikiem (counter driven loops) – for – wykonanie pętli odbywa się określoną liczbę razy Przykład Instrukcje_009_Odliczanie_For

Instrukcje 22 Zalecenia 1.Teoretycznie każdą instrukcję while i for można wyrazić jako instrukcję loop zawierającą jedną instrukcję exit. W praktyce prowadziłoby to do niejasnych programów. Należy używać while i for tam gdzie jest to możliwe, a loop gdy nie ma innej możliwości. 2.Instrukcja loop jest wygodna, gdy zakończenie procesu iteracyjnego powodowane jest przez spełnienie jednego z kilku niezależnych warunków.

Zadania. Literatura podstawowa Zadania Ada_Zadania_05_Instrukcje.pdf Literatura podstawowa Morawski, M., i Zajączkowski, A. M. (2003). Wstęp do programowania w języku Ada95. Rozdział 4.