Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Advertisements

MATEMATYKA-ułamki zwykłe
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
1.
Gimnazjum im. ks. Zdzisława Peszkowskiego w Krążkowach
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
„Zbiory, relacje, funkcje”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PROCENTY I PROMILE.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Ułamki zwykłe Przygotowali: Przemek Konopko i Piotr Szydłowski
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych
Działania na ułamkach zwykłych
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Dane INFORMACYJNE grupa 1
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
PORÓWNYWANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH.
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
DODAWANIE, ODEJMOWANIE,
Opracowała: Iwona Kowalik
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwy szkół: ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. KAROLA MARCINKOWSKIEGO
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ułamki zwykłe.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Ułamki Zwykłe.
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Opracowała: Anna Mikuć
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
MATEMATYKA Ułamki zwykłe.
Rzymski system liczbowy
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Ułamki Z humorem :D.
Ułamki.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 17 ID grupy: 98/5_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Liczby wymierne są ok Semestr/rok szkolny: 2/2010-2011

Liczby wymierne Liczba wymierna jest to liczba, którą można wyrazić w postaci ułamka zwykłego, w którym licznik jest liczbą całkowitą i mianownik jest liczbą całkowitą różną od zera. Zbiór liczb wymiernych oznaczamy literą W

Przykłady liczb wymiernych: 0/3=0; 6/3=2; 1/2; 0,5; -8/9; 0,333… Liczby wymierne Przykłady liczb wymiernych: 0/3=0; 6/3=2; 1/2; 0,5; -8/9; 0,333…

Liczby wymierne Liczby wymierne to ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne skończone i dziesiętne nieskończone okresowe oraz liczby całkowite.

Na ułamkach można wykonywać działania takie jak dodawanie, Działania z ułamkami zwykłymi Na ułamkach można wykonywać działania takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie.

Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych Aby dodać do siebie dwa ułamki zwykłe o tych samych mianownikach dodajemy do siebie liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmiany. Np. 1/7 + 3/7 = 4/7 6/12 - 1/12 = 5/12

Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych Aby dodać lub odjąć ułamki zwykłe o różnych mianownikach należy sprowadzić je do wspólnego mianownika. Np. 2/5 +1/3 = 6/15 + 2/15 = 8/15 5/3 – 2/7 = 35/21 – 6/21 = 29/21

DODAWANIE I ODEJMOWANIE

Mnożenie ułamków zwykłych Aby pomnożyć ułamki zwykłe mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik. Np. 1/3 ∙ 2/5 = 2/15 Aby pomnożyć liczby mieszane należy najpierw zamienić je na ułamki niewłaściwe (licznik większy od mianownika)

Mnożenie ułamków zwykłych

Dzielenie ułamków zwykłych Aby podzielić dwa ułamki zwykłe należy pierwszy z nich pomnożyć przez odwrotność drugiego. Np. 1/6 : 2/5 = 1/6 ∙ 5/2 = 5/12 Jeśli dzielimy liczby mieszane należy zamienić je na ułamki niewłaściwe.

Dzielenie ułamków zwykłych

MNOŻENIE I DZIELENIE

Potęgowanie i pierwiastkowanie

SYSTEM RZYMSKI M Wartość ZNAK I V X L C D M WARTOŚĆ 1 5 10 50 100 500 1000

SYSTEM RZYMSKI Nie istnieją znaki dla liczb większych od 1000, choć można zapisywać większe liczby poprzez zapisanie liczby mniejszej 100 razy i umieszczenie jej między '|' np.: |MD| = 1500 * 100 = 150 000 |XL| = 40 * 100 = 4000 (zamiast MMMM) Innym znakiem pełniącym podobną funkcję jest nadkreślenie oznaczające pomnożenie przez 1000 np.: XL = 40 * 1000 = 40 000

SYSTEM RZYMSKI Za pomocą systemu rzymskiego zapisujemy numery liceów, czasem numery klas i lata studiów, wieki, tomy dzieł, numery pięter, numery wydziałów w instytucjach. Zwyczajowo zapisuje się czasami również: miesiące, rok powstania budowli (na ich frontonach).

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne Aby przedstawić ułamek zwykły w postaci dziesiętnej, można podzielić jego licznik przez mianownik lub jeśli to możliwe rozszerzyć lub skrócić tak, aby jego mianownikiem była jedna z liczb 10, 100, 1000 itd., a następnie zapisać go bez kreski ułamkowej.

SZACOWANIE WARTOŚCI. Zadanie 1: Długość jednego spinacza - 3,7 cm Leszek połączył 59 spinaczy, tworząc łańcuszek. Oszacuj, czy długość łańcuszka przekracza 2,4 m. Długość jednego spinacza - 3,7 cm

Rozwiązanie: 59-ilość spinaczy 3,7cm-długość jednego spinacza 59∙3,7cm=218,3cm=2,183m≈ 2,2m Długość łańcuszka nie przekracza 2,4 m Odp. Wystarczy.

SZACOWANIE WARTOŚCI. Zadanie 2: Baton ,,Pawełek'' - 0,69 zł Czekolada - 1,95 zł Śliwki w czekoladzie - 2,53 zł/100 g Landrynki - 3,54 zł/kg

Szacowanie wartości a) Oszacuj, czy 1,50 zł wystarczy na dwa batony Pawełek. b) Czy 10 zł wystarczy na 40 dag śliwek w czekoladzie? c) Co jest droższe: 20 dag landrynek czy baton Pawełek? d) Wybierz trzy rodzaje słodyczy, które możesz kupić, płacąc za wszystkie mniej niż 5 zł, ale więcej niż 4 zł.

Rozwiązanie: a) 2∙ 0,69zł=1.38zł≈1,40 [Wystarczy] b)100g = 10dag 4∙2,53zł=10.12zł≈10,20zł [Nie wystarczy] c) 3,54zł:5=0,708zł≈0,71zł -20 dag landrynek 0,69zł -baton "Pawełek" Droższe jest 20 dag landrynek d) I - 0,5kg landrynek (3,54zł:2=1,7zł≈1,80zł) II -jedna czekolada (1,95zł) III - baton "Pawełek" (0,69zł) 1,80zł+1,95zł+0.69zł=4,44zł≈4,50zł

ZAOKRĄGLANIE LICZB Głównie liczby niewymierne, ale także inne często zaokrąglamy, to znaczy odrzucamy część cyfr końcowych (lub zastępujemy zerami).      Zaokrągleń używamy w życiu codziennym. Dla przykładu jeżeli cena towaru wynosi 12 zł 02 gr., często powiemy, że coś kosztuje po prostu 12 złotych, uznając 2 grosze za mało istotne.

Jeżeli odrzucaną cyfrą (zastępowaną zerem) jest 0,1,2,3,4, to ostatnia zachowana cyfra nie zmienia się. Przy zaokrąglaniu znak równości zmienia się na znak zaokrąglenia "≈" Jeżeli odrzucaną cyfrą (zastępowaną zerem) jest 5,6,7,8,9, to ostatnia zachowana cyfra jest zwiększana o 1.

482,45 ≈ 482,5 ≈ 483 ≈ 480 ≈ 500 12,8992 ≈ 12,899 ≈ 12,9 ≈ 13 ≈ 10 19,99 ≈ 20 178,9899 ≈ 178,99 ≈ 179 ≈ 180 ≈ 200 9.999 ≈ 10

Ciekawostki Zaokrąglenia są bardzo istotne w pomiarach różnych wielkości fizycznych i chemicznych. Zaokrąglanie polegające na określeniu liczb po przecinku, szczególnie bardzo małych wielkości może generować względnie duży błąd. Stosuje się tutaj zaokrąglanie do liczby cyfr znaczących ( w zależności od mierzonej wielkości liczby te są różne).

bibliografia www.medianauka.pl www.interklasa.pl www.math.edu.pl http://pl.wikipedia.org Matematyka z plusem- podręcznik dla klasy 1 gimnazjum