Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie Niniejszy materiał szkoleniowy jest tłumaczeniem prezentacji dostępnej na stronie dramonline.org.
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Życiorys mgr inż. Waldemar Korłub Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia II stopnia.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Programowanie genetyczne (Genetic Programming)
Internet Czyli wirtualny świat.
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Sztuczna Inteligencja Analiza języka naturalnego Tłumaczenie maszynowe
Cześć! Chciałabym się nauczyć tworzyć matematyczne gry komputerowe. My umiemy robić takie gry, a więc z chęcią nauczymy Cię je tworzyć.
Adamczyk, Piechota, Tokarzewska, Skrzypiec, Piasecka, Topolski
Joanna Okoń, Maciej Kulczycki
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Sposoby wykorzystania sieci
Podstawy metodologiczne ekonomii
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II: sieci semantyczne
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Twórczość, Mózgi i Komputery
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
Dokąd zmierza świat? Technologia - człowiek - społeczeństwo, nadzieje i zagrożenia Andrzej Zybertowicz, Edwin Bendyk, Włodzisław Duch Instytut Socjologii.
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
Twórczość, Intuicja, Mózgi i Komputery
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Przyszły rozwój inteligencji
Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.
Inteligentne Systemy Informacyjne
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
mgr inż. Krzysztof Kluczek Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
Możliwości biblioteki logiczno-fizycznej opartej na systemie masa-sprężyna jako środowiska modelowania rzeczywistości wirtualnej. Projekt systemu Seminarium.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Gry komputerowe Dla kogo i po co ?.
PORZĄDEK WŚRÓD INFORMACJI KLUCZEM DO SZYBKIEGO WYSZUKIWANIA
Fizyka i Informatyka: Nowy, Wspaniały Świat
John LENNON IMAGINE (Jeśli chcesz, by tekst odpowiadał piosence pozwól, aby prezentacja przebiegała automatycznie)
Podstawy grafiki komputerowej
Numerical Literacy Terminy używane zamiennie: Numeracy / Mathematical Literacy. Pojęcie po raz pierwszy użyte w 1959 roku w Wielkiej Brytanii przed Komitet.
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Systemy operacyjne.
Język czy żargon?.
płynie w rytm naszych serc,
KINECT Jakub Hossa Microsoft Student Partner. KINECT Jakub Hossa Microsoft Student Partner.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Gospodarka oparta na danych. Przyszłość zaawansowanej.
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
Institute of Computer Science PAS Warsaw, The Project is co-financed by the European Union from resources of the European Social Found.
Wydział Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji.
Jak ujarzmić burzę mózgów?
Pięć Kroków Pani Rej Urszula Rej.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
W W W Łukasz Stochniał.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Poczta elektroniczna "electronic mail") A.Ś.
Komputerowe wspomagania nauczania w Nanyang Technological University, Singapur Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Nanyang Technological.
INTERNET jako „ocean informacji”
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Cele Republiki Marzeń są jasno określone : Cele społeczne czyli misja * społeczna i zawodowa reintegracja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, *
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Kreatywne Komputery Włodzisław Duch KRON, Białystok, 3/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II: sieci semantyczne
Twórczość, Mózgi i Komputery
Twórczość, Intuicja, Mózgi i Komputery
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Kreatywne Komputery Włodzisław Duch KRON, Białystok, 3/2017
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II: sieci semantyczne
Zapis prezentacji:

Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym Umysł i sztuka w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Kreatywny sztuczny mózg. Wirtualny świat fikcji, sztuki i fantazji. prof. Urszula Żegleń, Zakład Teorii Poznania i Metodologii Nauk, Instytut Filozofii UMK, moderator prof. Ewa Grabska, Instytut Informatyki Uniwersytet Jagieloński, prof. Włodzisław Duch, Katedra Informatyki Stosowanej UMK, prof. Wojciech Bruszewski, Wydział Sztuk Pięknych UMK. mgr Marek Kasperski, Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Plan Twórczość plastyczna: sztuka genetyczna, ewolucja obrazów, Aaron Twórczość muzyczna Słowotwórczość: poezja i nowe słówka. Twórczość naukowa: patenty, projekty Pytania: Czy proces twórczy jest algorytmizowalny? Czy sztucznej inteligencji da się przypisać zdolności twórcze? Czy tworzona dzięki zastosowaniu programów komputerowych grafika, muzyka itp. formy należą do sztuki? Jaki jest wirtualny świat sztuki? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

O czym mówimy? Jak zdefiniować kreatywność? Bink & Marsh (2001): Liczba fachowych definicji pojęcia „kreatywność” równa jest liczbie podejść do studiowania tego zjawiska. M. Boden (1991): kreatywność to „a matter of using one’s computational resources to explore, and sometimes to break out of, familiar conceptual spaces.” Według niej można wyróżnić: H-creativity, twórcze idee nieznane dotąd w historii ludzkości; P-creativity, twórcze idee nowe dla agenta, który je wygenerował. E-creativity, twórczość opartą na eksploracji przestrzeni koncepcyjnych, inkrementalną, kombinatoryczną. T-creativity, transformacje podstaw koncepcyjnych, zmiany paradygmatu. Sternberg (Handbook of Human Creativity, 1998): „działania kreatywne wynikają ze zdolności znajdywania rozwiązań nowatorskich i stosownych do sytuacji”, a więc nie tylko nowych teorii i wynalazków, lecz również codziennych decyzji, rozumienia języka, interakcji między ludźmi. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Aaron – malarz Harold Cohen zadał pytanie: Jakie minimalne wymagania musi spełniać zbiór znaków graficznych by funkcjonować jako obraz? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Aaron – malarz Liberty & Friends, 1985 Mural, Capitol Childrens Atrament i barwniki na papierze Museum 1980 (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Aaron – malarz Meeting On Gauguin's Beach, Aaron, with Decorative Panel, Olej, 1988 Olej 1992 (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Sztuka generatywna „Generative art” ma swoją stronę w Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Generative_art http://www.random-art.org http://www.solaas.com.ar/dreamlines/p5/ http://www.jhlabs.com/java/art.html Yuki Terai, śpiewająca animka, jest idolem w Japonii! http://www.teraiyuki.net/index1.html (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Muzyka z komputera „Popcorn”, przebój Hot Butter, 1969, melodia powstała za pomocą komputerowej analizy wpadających w ucho melodii. Kompozytor uczy się słuchając i analizując. Czemu komputer nie mógłby zrobić tego samego? Muzyka algorytmiczna: John Cage, Iannis Xenakis ... http://en.wikipedia.org/wiki/Algorithmic_music Lucasfilm Games' gra Ballblazer (1982) używała komputerowej improwizacji jazzowej, Xbox improwizuje na zadane tematy. Muzyka generatywna: Brian Eno od 1975 roku! http://en.wikipedia.org/wiki/Generative_music Przykłady muzyki generatywnej: http://jmusic.ci.qut.edu.au/jmMusic.html (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Muzyka z obrazów Czy można komponować muzykę w odpowiednim nastroju do obrazów? Przykład: fiński metakompozytor Lauri Gröhn: http://www.synestesia.fi/ „Dlaczego to robię? Chcę pokazać, że w przyszłości komputery będą komponować nie gorzej niż ludzie ... „ Turku Archipelago, Fog, Sakura – całkiem interesujące kompozycje! Czy komputer może „czuć” muzykę? Greta próbuje ... (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Reklama z komputera? Reklamy utworzone dzięki algorytmom opartym na schematach zostały ocenione na równi z najlepszymi działami ekspertów i znacznie wyżej od amatorów polegających na nieskrępowanej mocy twórczej. Algorytmy stosowane są przez duże firmy przemysłowe w projektowaniu. Przykłady tak wygenerowanych reklam: Przyjazne komputery Apple: terminale komputerowe oferujące kwiaty. World Cup Tennis Tournament w Jerozolimie: Meczet Skały z teksturą piłki tenisowej. Zegar z samolotem zamiast kukułki reklamujący linie lotnicze które zawsze dolatują na czas ... Dwa Jeepy porozumiewające się językiem migowym, reklamujące ciche silniki w samochodach terenowych. Pocisk zamieniający się w szybki samochód. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Tworzenie słów List od kolegi szukającego dobrej nazwy dla firmy: I am looking for a word that would capture the following qualities: portal to new worlds of imagination and creativity, a place where visitors embark on a journey discovering their inner selves, awakening the Peter Pan within. A place where we can travel through time and space (from the origin to the future and back), so, its about time, about space, infinite possibilities. FAST!!! I need it sooooooooooooooooooooooon. Przykłady komputerowo utworzonych słów: creatival (creativity, portal), używany creatival.com discoverity = {disc, disco, discover, verity} (discovery, creativity, verity) digventure ={dig, digital, venture, adventure} nowe! imativity (imagination, creativity); infinitime (infinitive, time) infinition (infinitive, imagination), nazwa firmy journativity (journey, creativity), nowe! learnativity (używany http://www.learnativity.com) portravel (portal, travel); sportal (space, sport, portal), używany timagination (time, imagination); timativity (time, creativity) tivery (time, discovery); trime (travel, time) (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Polskie słówka Jeśli przeanalizujemy fonetyczne własności różnych słów i nauczymy się regularności to możemy szukać skojarzeń do grupy słów; duża "gęstość semantyczna" oznacza wiele interesujących skojarzeń, interesujące słowa. Przykład pośredniego etapu radosnego słowotwórstwa sieci neuronowej: ardyczulać ardychstronnie, ardywialić ardyklonnie, ardywializować ardywianacje, argadolić argadziancje, arganiastość arganastyczna, arganianalność arganiczna, argasknie argasknika, argulachny argatywista, argumialent argumiadać argumialenie argumialiwić argumowny argumofon argumował argumowalność Czy "argumiadać" to nie piękne słowo? Kojarzy się z kimś, kto argumentuje tak intensywnie, że ujada. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Query Semantic memory Applications, eg. 20 questions game Humanized interface Store Part of speech tagger & phrase extractor verification On line dictionaries Parser Manual (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Generator zagadek Czy wymyślanie zagadek to działanie twórcze? Jeśli tak to mamy twórczy system! Przykład automatycznie wygenerowanych zagadek: Jest pomarańczowy, ma czarne plamki, jest płazem. Co to za zwierz? Salamandra. Ma powab, spin i ładunek. Co to jest? Zapytajcie Google! Strona o kwarkach będzie na poczatku … (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Komputerowe wynalazki Co roku przyznawane są nagrody rzędu 10.000$ za opatentowane wynalazki i odkrycia naukowe konkurujące z ludzką inwencją dokonane przez komputerowe programy. http://www.genetic-programming.org 2005: główna nagroda za projekt „Kryształy fotonowe z dużą przerwą energetyczną”, Applied Physics Letters 86 (2005), o 12% lepszy niż najlepsze projekty ekspertów. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Komputerowe wynalazki Strona http://www.genetic-programming.com/humancompetitive.html zawiera 36 rezultatów znalezionych przez programy, konkurencyjnych w stosunku do rozwiązań ekspertów, w większości opatentowanych. Przyszłość? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Przyszłość? Podłączymy komputery do mózgów? Co naprawdę dzieje się w mózgu kiedy tworzymy lub kiedy odbieramy dzieła sztuki? Na to pytanie odpowiedzieć może tylko neuroestetyka, która poszukuje neurobiologicznych podstaw przeżyć estetycznych. Tworzenie i przyjemność obcowania ze sztuką jest możliwe tylko dzięki istnieniu wspólnych wszystkim ludziom struktur mózgu. The Institute of Neuroesthetics, Univ. College London. Semir Zeki: artyści podobnie jak neurolodzy, badają zachowania mózgu swoimi specyficznymi metodami. Podłączmy człowieka do skanera i jego reakcje emocjonalne będizemy znali lepiej niż on sam! (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved