WIDMO CZYLI ŚWIATŁO ROZSZEPIONE NA KOLORY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Laser.
Advertisements

ATOM.
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
PROMIENIOWANIE X, A ENERGETYCZNA STRUKTURA ATOMÓW
Fale t t + Dt.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Efekt cieplarniany.
Wykład 10.
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Podstawowe treści I części wykładu:
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Wędrówka po planetach Układu Słonecznego
Fotony.
Prążki w widmach kwazarów
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Autor: Michał Gendek III GA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
1.
Dane informacyjne 18 Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie ID grupy- 97/15_mf_g1 Kompetencja- matematyczno- fizyczna Temat projektowy- Zjawiska optyczne.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
„W świecie origami” Barbara Szyszko
Bukiet róż Na Dzień Nauczyciela.
Gwiazdowy kod kreskowy.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lini
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rodzaje żarówek.
Album mody ekologicznej
do żarówki energooszczędnej
Optyka Czyli nauka o świetle..
O B W Ó D E L K T R Y C Z N.
nasz najbliższy sąsiad w przestrzeni
Temat: O promieniowaniu ciał.
Zielona Energia Radio Słoneczne.
WYKŁAD 12 INTERFERENCJA FRAUNHOFERA
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
Widzialny zakres fal elektromagnetycznych
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Zjawiska optyczne w atmosferze Instytut Astronomiczny UWr Tomasz Andel.
Efekt cieplarniany Lekcja 7.
Optyczne metody badań materiałów – w.2
Temat jednego ze spotkań: Astronomia, światło, technologie wykorzystujące światło Wykładowca: Aleksandre Costa Relacja Hanny Smolińskiej z uczestnictwa.
Amelia H. kl. IIIb. Naturalny satelita Ziemia ma jedynego naturalnego satelitę, którym jest Księżyc.
SŁOŃCE Nasza najbliższa gwiazda.. Słońce jest gwiazdą centralnego Układu Słonecznego. Krąży wokół niej Ziemia, inne planety tego układu, planety karłowate.
WIDMO FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
Temat: Księżyc nasz naturalny satelita.
Zapis cyfrowy. Technika cyfrowa W technice cyfrowej sygnał przetwarzany jest z naturalnej postaci do reprezentacji numerycznej, czyli ciągu dyskretnych.
Promieniowanie ciał.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Promieniowanie rentgenowskie
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Elementy fizyki kwantowej i budowy materii
Zjawiska optyczne Autor: Magdalena Drąg.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Co widać na niebie?.
Promieniowanie Słońca – naturalne (np. światło białe)
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
OPTYKA FALOWA.
  FASCYNATOR INSTRUKTAŻ Autor: Aga Ostrowska.
KÓŁKO I KRZYŻYK INSTRUKTAŻ Autor: K. Zaborowska.
Zapis prezentacji:

WIDMO CZYLI ŚWIATŁO ROZSZEPIONE NA KOLORY

Jak rozszczepić światło?

Czym różnią się widma żarówka zwykła nowoczesna jarzeniówka lampa energooszczędna jarzeniówka tradycyjna

Czym różnią się widma żarówka zwykła Widmo ciągłe powstaje gdy źródłem światła jest coś bardzo gorącego. Kolor świecenia zależy od temperatury ciała.

Widmo Słońca linie Fraunhofera Na ciągłe widmo odpowiadające świeceniu ciała o temperaturze ~6000K nałożone są ciemne linie absorpcyjne, ich źródłem jest gaz tworzący atmosferę Słońca

Widmo Słońca linie Fraunhofera

Linie emisyjne i absorpcyjne Atmosfera słoneczna pochłania tylko wybrane kolory. Energia pochłanianych fotonów przekazywana jest atomom poszczególnych pierwiastków chemicznych. Układ linii informuje nas zatem o składzie chemicznym Słońca. Linie absorpcyjne powstają gdy poprzez prześwitującą warstwę gazu obserwujemy źródło widma ciągłego.

Linie emisyjne i absorpcyjne Linie emisyjne powstają, gdy obserwujemy gaz pobudzony do świecenia poprzez podgrzanie, pole elektryczne itp.

Linie emisyjne i absorpcyjne Linie emisyjne powstają, gdy obserwujemy gaz pobudzony do świecenia poprzez podgrzanie, pole elektryczne itp.

Przykłady naturalnego rozszczepienia światła

To też tęcza

Halo

Halo

Tęcza

„Zielony” zachód Słońca i Księżyca

Zielony czy niebieski?

Gloria wokół cienia samolotu w chmurach

Gloria wokół cienia samolotu w chmurach

Gloria ale bez cienia...

Widmo z Brocken

Widmo z Brocken

Widmo z Suhory

Budujemy spektroskop Materiały: rura z twardej tektury dwa kawałki tektury do wycięcia krążków o średnicy rury - siatka dyfrakcyjna (np: kawałek płyty CD) czarna taśma klejąca taśma dwustronna - nożyczki i nożyk do wycinania

Budujemy spektroskop Wyciąć z tektury dwa denka, które zostaną wklejone na końcach tuby. Przy pomocy taśmy zrywamy z płyty CD nadruk i wycinamy kwadrat płyty 2 x 2 cm.

Budujemy spektroskop W jednym krążku wycinamy kwadrat np 1 x 1 cm Taśmą dwustronną przyklejamy siatkę dyfrakcyjną Drugi krążek przecinamy na pół

Budujemy spektroskop Za pomocą czarnej taśmy przyklejamy dwie połówki krążka na końcu tuby, tak by utworzyła się wąska szczelina (ok 0.5 mm)

Budujemy spektroskop Krążek z siatką przyklejamy z drugiej strony tuby. Przed klejeniem sprawdzić jak wygląda obraz widma! Jeśli tak: to krążek należy obrócić aby uzyskać taki widok:

Budujemy spektroskop Wyciąć z tektury dwa denka jakie zostaną wklejone na końcach tuby. W jednym wyciąć okienko do którego wkleimy siatkę W drugim okienko zasłonimy dwoma paskami tektury tworząc wąską szczelinę

Dziękuję za uwagę. więcej informacji na stronach: www. as. up. krakow Dziękuję za uwagę! więcej informacji na stronach: www.as.up.krakow.pl/edu www.pl.euhou.net