GIMNASTYKA KOREKCYJNO KOMPENSACYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ośrodek powstał w marcu 1973 roku jako jeden z pierwszych w Polce.
Advertisements

USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Kącik Logopedyczny.
WADY POSTAWY.
Wady postawy profilaktyka i leczenie
Leczenie skolioz To złożony proces, który wymaga indywidualnego podejścia do każdego przypadku. Leczenie wymaga ciągłej obserwacji pacjenta i wieloaspektowego.
KLINIKA ORTOPEDII DZIECIĘCEJ PAM
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10. Główne wejście do placówki.
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI POSTAWY CIAŁA
Sposoby zapobiegania wadom postawy
Problem społeczny Dr W.Szwarczyk
SKOLIOZY.
PLECY WKLĘSŁE (Dorsum concavum).
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
CELE GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
PLECY OKRĄGŁE (Dorsum rotundum).
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
WADY POSTAWY.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym.
WADY POSTAWY - INFORMACJE DLA RODZICÓW
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
WADY POSTAWY U DZIECI. Czym jest prawidłowa postawa ciała? Postawą ciała nazywamy indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych jego odcinków,
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
ĆWICZENIA KOREKCYJNO- -KOMPENSACYJNE
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Zdrowy kręgosłup…… szczęśliwe dziecko !
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Reedukacja posturalna
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
Profilaktyka wad postawy ćwiczenia dla klasy I szkoły podstawowej
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Rodzaje wad postawy ciała
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
„Lżejszy tornister na wagę złota”
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
PROBLEM SPOŁECZNY Informacje dla rodziców mgr Anna Furdzik
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Ty też możesz mieć wadę – Nawet o tym nie wiesz
Ergonomia pracy przy komputerze.
I. To odchylenia od głównie przyjętych cech postawy prawidłowej, właściwej danej kategorii wieku, płci i typu budowy. Wady postawy możemy podzielić na.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH
Wady w Gimnastyce Korekcyjnej
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
TRYB ŻYCIA DZIECI Z WADAMI POSTAWY
WADY POSTAWY.
„Kondycja psychofizyczna bialskich 5-latków”
PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
Ukształtowanie postawy ciała Rozkład obciążeń stóp
Co rodzic wiedzieć powinien !
Przedmiot programu Założeniem programu jest realizacja 3-letniego programu profilaktyki wad postawy i schorzeń narządu ruchu w grupie dzieci uczęszczających.
Zapis prezentacji:

GIMNASTYKA KOREKCYJNO KOMPENSACYJNA Sprawozdanie semestralne z gimnastyki korekcyjno kompensacyjnej w Przedszkolu Niepublicznym „BAJKA” w Bydgoszczy. Przygotował: mgr Marcin Matysiak Marcin Nowak

Tygodniowy schemat zajęć z gimnastyki kompensacyjno – korekcyjnej z podziałem na grupy

Główne zadania i cele testu Celem badania było opisanie sylwetki dziecka. Posłużyłem się TPC (testem postawy ciała). Narzędzie to pozwoliło opisać ewentualne odchylenia w postawie dziecka. Zauważone odchylenia a także ich brak, zaznaczane były na 18 rycinach zawartych w teście. Opisane zaobserwowane wady, przekazane zostały rodzicom w formie pisemnej.

Przed przeprowadzeniem diagnozy, rodzice zostali poinformowani jak będzie przebiegało badanie. Każdy z rodziców podpisał zgodę na przeprowadzenie badania przez nauczyciela gimnastyki korekcyjnej. Samo badanie odbywało się w sali w obecności nauczycielki. Dzieci stawały w wyznaczonym miejscu, w pozycji habitualnej.* * Pozycja naturalna, swobodna

Badanie metodą oglądową odbywało się w trzech płaszczyznach:

Podsumowanie Badaniem objęte zostały wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola, których rodzice wcześniej wyrazili zgodę na przeprowadzenie badania. Łącznie w opisie postawy ciała uczestniczyło 240 dzieci. Przeprowadzenie diagnozy zostało zaplanowane na okres wrzesień/październik – co udało się zrealizować.

Wyniki badań

Wyniki badań ogólnie: PŁASKOSTOPIE – 57% KOŚLAWOŚĆ KOLAN – 33% OSŁABIONE MIĘŚNIE BRZUCHA – 27% POGŁĘBIONA KIFOZA PIERSIOWA – 23% POGŁĘBIONA LORDOZA LĘDŹWIOWA – 12% ODSTAJĄCE ŁOPATKI – 8% PLECY WKLĘSŁO-OKRĄGŁE – 5% SZPOTAWOŚĆ KOLAN – 3% KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA - 2% ASYMETRIA ŁOPATEK – 2% SKOLIOZA – 2% BRAK KRZYWIZN FIZJOLOGICZNYCH – 1%

Prawidłowy układ kręgosłupa z zaznaczeniem fizjologicznym krzywizn kręgosłupa

Powyższy slajd ukazuje zestawienie wad fizjologicznych we wszystkich grupach wiekowych. Wykres potwierdza, że wymienione wady fizjologiczne, bezpośrednio związane z rozwojem dziecka, zanikają wraz z wiekiem.

Wyniki zawarte w drugim wykresie ukazują postępującą wraz z wiekiem pogłębioną kifozę piersiową. Analizując powyższe wyniki, zakładamy, że procentowy spadek wady dla dzieci sześcioletnich może być spowodowany interwencją świadomych rodziców i ich reakcją na pewnego rodzaju nieprawidłowości i błędy występujące w postawie dziecka. Więcej informacji dadzą nam wyniki badań kontrolnych – porównawczych na przełomie maja i czerwca.

Wnioski W wyniku przeprowadzonych badań, wszystkie dzieci zostały zakwalifikowane na zajęcia z gimnastyki kompensacyjno- korekcyjnej. Zarówno dzieci z określonymi wadami w celu ich zniwelowania, jak i te dzieci u których badanie wykazało prawidłową postawę, w celu wzmocnienia układu mięśniowego i wyrobienia nawyku przyjmowania postawy prawidłowej – skorygowanej.

Dzięki diagnozie, dzieci zostały podzielone w swoich grupach na podgrupy liczące maksymalnie 10 osób. Początkowo były to grupy dyspanseryjne – podział ze względu na wady. Jednak ze względu na to, że frekwencja przedszkolaków na zajęciach podlega znacznym wahaniom indywidualnym i sezonowym prowadzenie zajęć z podziałem na grupy dyspanseryjne było utrudnione. Trudno przewidzieć, które dzieci będą uczestniczyły w zajęciach w danym dniu stąd zajęcia kompensacyjno korekcyjne na etapie przedszkolnym mają przede wszystkim charakter profilaktyczny.

FREKWENCJA

Frekwencja w I semestrze spośród wszystkich dzieci uczestniczących na zajęcia z gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej wyniosła: 76%

Uwzględniając osobno dziewczynki i chłopców liczby wyglądają następująco: = 71 % = 78 %

Frekwencja w poszczególnych grupach:

GRUPA I – 85% 92% 75%

GRUPA II – 65% 61% 69%

GRUPA III – 73% 60% 80%

GRUPA IV – 80% 75% 90%

GRUPA V – 74% 78% 71%

GRUPA VI – 80% 89% 72%

GRUPA VII – 84% 83% 86%

GRUPA VIII – 65% 68% 61%

GRUPA IX – 76% 75% 79%

Założenia na II semestr: Badania porównawcze na przełomie maja i czerwca. Prowadzenie zajęć w obszarach ćwiczeń: kształtujących nawyk postawy prawidłowej, rozciągające mięśnie klatki piersiowej, zginaczy stawu biodrowego, wzmacniające mięśnie grzbietu, brzucha i pośladków, ćwiczenia wyprostne i antygrawitacyjne ćwiczenia przeciw płaskostopiu ćwiczenia oddechowe