Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

I. Definicja ekonomii jako nauki
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Jerzy Wilkin Karolina Jadkowska.
Racjonalność w ekonomii
Racjonalność w ekonomii
FILOZOFIA A EKONOMIA KAROLINA GROMASZEK.
TEORIA PUBLICZNEGO WYBORU
Na podstawie książki: W. Morawski (2001), Socjologia ekonomiczna, PWN
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
W kręgu teorii publicznego wyboru
Podstawy metodologiczne ekonomii
Homo oeconomicus – człowiek – istota racjonalna ?
Założenie o racjonalności
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
P R A W D A K O N T R A P R E C Y Z J A Tomasz Michalak.
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Ekonomia eksperymentalna
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Skąd pochodzą zasady moralne?
Ekonomika przestępczości
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Gnozeologia – epistemologia 2010
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Historia pojęcia umysłu
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Rajonalność Czy zachowania ludzi są racjonalne? Na podstawie:
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Ślady ekonomicznego podejścia do przestępstw u J. Benthama: „zysk z przestępstwa jest.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
POPULARYZACJA NAJNOWSZEJ WIEDZY EKONOMICZNEJ WŚRÓD LUDZI MŁODYCH KRYTYKA KONCEPCJI INSTRUMENTALNEJ RACJONALNOŚCI I ZNACZENIE PSYCHOLOGII W EKONOMII dr.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Prawo jako fakt ekonomiczny
Zasada lojalności.
Zasada lojalności.
Epistemologia jako subdyscyplina
Zapis prezentacji:

Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności. Na podstawie: „Filozofia a ekonomia” J. Miklaszewskiej Warszawa, 10.11.2005r.

Teoria wyboru publicznego Próba przełożenia działań racjonalnej jednostki (homo oeconomicus) na decyzje zbiorowe oraz ocena tych decyzji ze względu na to czy są akceptowane przez jednostkę. Homo oeconomicus: jednostka działająca racjonalnie – zmierzająca do maksymalizacji zysku.

Ekonomia behawioralna Zakwestionowanie pojęcia racjonalności. W działaniach jednostek na rynku widoczne są elementy irracjonalne, które można opisać i sklasyfikować. Pewne zachowania dają się ująć tylko jako myślenie magiczne, np. inwestowanie na giełdzie.

Polemika pomiędzy teorią wyboru publicznego a ekonomią behawioralną. Obrona racjonalności działań jednostek przez ekonomistów i filozofów takich jak: Gary Becker, Jon Elster, Bryan Caplan. Pozornie irracjonalne działania dają się wyjaśnić w sposób naukowy, ponieważ w rzeczywistości są racjonalne. Krytyka ekonomii behawioralnej za stosowanie metod psychologicznych i nienaukowość. Buchanan: postulat stosowania pojęcia homo oeconomicus z przyjęciem warunku, że jest to jedynie teoretyczne uproszczenie.

Amartya Sen „Rational Fools” Analiza koncepcji homo oeconomicus, Nawiązanie do teorii A. Smitha i analiz F.Y.Edgewortha, Nowe podejście: nie chodzi o to dlaczego abstrakcyjne koncepcje powinny być stosowane w teorii ekonomii, ponieważ jest oczywiste, że natura ekonomii tego wymaga, lecz dlaczego wybiera się założenie, o którym z góry wiadomo, że jest fundamentalnie błędne.

A. Sen c.d. Analiza związku pomiędzy egoistycznymi decyzjami jednostki a dobrem ogółu. Występowanie „homo oeconomicus” w wielu teoriach ekonomicznych bez uwzględnienia pojęć takich jak współodczuwanie, zobowiązanie moralne (jako element motywacji do pracy). Krytyka podstaw współczesnej teorii ekonomii: teoria użyteczności, założenie o racjonalności zachowań jednostki oraz ciągłe dążenie jednostki do realizacji własnego interesu.

Pojęcie racjonalności Starożytna Grecja: Filozofia stoicka (Diogenes): racjonalność jako „rozum wybierający”. Filozofia poznania (Arystoteles i Platon). Marek Aureliusz: racjonalność jako umiejętność dokonywania rozumnych wyborów, etyka jest narzucana przez wspólnotę polityczną a nie wynika z procesów poznawczych.

Pojęcie racjonalności w tradycji filozofii Jest to sfera odrębna od rozumu i wiąże się z przede wszystkim z działaniem człowieka a nie z samym poznaniem. Czasem ludzkie decyzje nie są racjonalne (psychoanaliza, pozytywizm, socjologizm, społeczny darwinizm). Kartezjusz nadał nowożytnej filozofii orientację racjonalistyczną: badał rozum jako władzę poznawczą , zaś rozróżnienie prawdy i błędu było ważniejsze od kwestii określenia dobra i zła.

Przydatność koncepcji zdrowego rozsądku do rozstrzygnięcia problemu praktycznej racjonalności Immanuel Kant Wskazanie na ograniczony charakter sądów zdrowego rozsądku, Protest przeciw sądom zdrowego rozsądku, które przekraczają zakres doświadczenia, Zdrowy rozsądek nie ma żadnego zastosowania w metafizyce, odnosi się on do kwestii praktycznych i zachowuje ważność w obrębie doświadczenia.

David Hume – zdrowy rozsądek nie jest kategorią poznawczą (zdolność pozaintelektualna), znajduje wykorzystanie tylko w etyce i polityce. Thomas Reid – zdrowy rozsądek (common sense) przysługuje wszystkim istotom racjonalnym. Michał Wiszniewski – utożsamienie zdrowego rozsądku z inteligencją praktyczną, wręcz z zaradnością życiową, która jest cechą niektórych ludzi, niezbyt wybitnych pod względem intelektu.

Zdrowy rozsądek a współczesna filozofia polityczna Ekonomia, dzięki upowszechnieniu teorii liberalnych, stała się dominującą nauką społeczną, w znacznym stopniu zmatematyzowaną. Powszechne stosowanie założenia o racjonalności jednostki jako homo oeconomicus, chociaż nie opisuje ono w pełni natury ludzkiej. A.Sen („Racjonalni głupcy”) dochodzi do wniosku, że koncepcja ta powinna zostać wzbogacona o wymiar etyczny. Poszukiwanie nowych ujęć, by wyjść z pułapki nadmiernie zracjonalizowanych koncepcji.

Philip Pettit „The Virtual Reality of Homo Economicus” Pettit jako filozof rozwijający liberalną, indywidualistyczną teorię twierdzi, że wszelkie struktury i ciała zbiorowe dają się opisać jako wynik decyzji podejmowanych przez jednostki. „Ekonomiczny umysł” jest wirtualnie obecny przy generowaniu działań, nawet takich, na które aktualnie nie wpływa. Zdrowy rozsądek – potoczny sposób myślenia i postrzegania świata. Umysł ekonomiczny – założenia przyjmowane przez ekonomistów w odniesieniu do umysłów jednostek, których zachowania opisują.

Zdaniem Pettita teoria nie jest rzeczywistym obrazem umysłu ludzkiego, uproszczeniem, które jest sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem. Istnieje również inny sposób rozwiązania tej sprzeczności: model wirtualnej obecności umysłu ekonomicznego. Zaproponowany przez Pettita model został zakwestionowany na gruncie ekonomii. Zaproponowano teorie odwołujące się do psychologii.

Ucieczka od racjonalności nie jest dobrym rozwiązaniem w żadnej teorii naukowej. Paradoks racjonalności ekonomicznej daje się poprzez zmianę pojęcia użyteczności. Zdrowy rozsądek dostarcza pojęcia racjonalności jako dokonywania wyborów, w których korzyść własna nie jest absolutem.

Przedstawiciele wielu odmian teorii ekonomii oraz liberalni filozofowie zgodnie uważają, że chociaż na podstawie koncepcji zdrowego rozsądku nie da się zbudować metafizyki ani antropologii, to jednak pojęcie to ma walor metodologiczny. Za jego pomocą można tłumaczyć wszelkie ludzkie zachowania.