Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Krótkookresowa równowaga gospodarcza i stopa procentowa: model IS, LM
Opracowano na podstawie książki: „Metodologia ekonomii” M. Blaug
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Ku nowej ekonomii politycznej
Blok zajęć 4 – prawda kontra precyzja w ekonomii, metodologia wybranych teorii ekonomicznych głównego nurtu Teoria firmy na podstawie Mark Blaug, Metodologia.
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Nowa ekonomia rodziny - wprowadzenie
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Struktura wyjaśniania naukowego
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Założenie o racjonalności
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
M. Blaug, Metodologia ekonomii Ewelina Cichocka
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Ekonomia eksperymentalna
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Hipotezy statystyczne
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
istotne cechy kryterium:
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Teoria kapitału ludzkiego Agnieszka Filipiuk. „Ojcowie teorii kapitału ludzkiego”  rok narodziny teorii ogłoszone przez Theodora Schultza  Rok.
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Krajowy fundusz szkoleniowy
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zapis prezentacji:

Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy Spojrzenie metodologiczne Ewa Maj

Plan Prezentacji Naukowy Program Badawczy: wstęp teoretyczny Koncepcja „twardego rdzenia” i „pasa ochronnego” teorii Teoria kapitału ludzkiego jako program badawczy Ocena końcowa

Postulaty Lakatosa (węgierski filozof matematyki i nauki) Metodologia zajmuje się logiką oceniania, tworząc zbiór reguł służących ocenianiu teorii Próba wypracowania kompromisu między falsyfikacjonizmem Poppera a teorią rewolucji naukowych głoszoną przez Kuhna

Lakatosa Naukowe Programy Badawcze Pojedyncze teorie nie powinny być przedmiotem naukowych ocen, oceniać należy: Naukowe Programy Badawcze (NPB) Małe grupy mniej lub bardziej powiązanych ze sobą teorii Zamiast sprawdzać, czy hipoteza jest prawdziwa czy fałszywa, należy rozważyć, czy program badawczy jest postępowy czy się degeneruje

Ocena NPB według Lakatosa NPB jest teoretycznie postępowy jeśli kolejne sformułowania tego programu zawierają „nadwyżkę treści empirycznej”, która zostaje potwierdzona „nowy, dotąd nieoczekiwany fakt” NPB jest degenerujący się, gdy dodaję się bez końca uzupełnienia ad hoc

Postępowy NPB, Hands, 1991 W sposób mniej lub bardziej ciągły odnosi sukcesy: Produkuje nowe predykcje i systematycznie wyjaśnia nowe dane obserwacyjne Wychodzi ponad wyjaśnienie zjawisk już znanych oraz tylko tych, dla których został zaprojektowany

Wszystkie NPB można scharakteryzować określając ich twardy rdzeń i pas ochronny (Lakatos) Twardy rdzeń (paradygmat, Kuhn) Zbiór czysto metafizycznych przekonań Wierzenia niemożliwe do obalenia na drodze konfrontacji z danymi empirycznymi Pas ochronny (nauka normalna, Kuhn) Zmienne części NPB Tu twardy rdzeń łączy się z hipotezami pomocniczymi, aby utworzyć konkretne testowalne teorie NPB zawdzięcza im swą naukową reputację

Cechy programu badawczego Program badawczy zawiera reguły metodologiczne: które wskazują w jakich kierunkach nie prowadzić badań (Lakatos nazwał to heurystyką negatywną) jak i takie, które sugerują w jakim kierunku badania prowadzić (heurystyka pozytywna)

Teoria Kapitału Ludzkiego Powstała w latach ’60 dzięki pracom Schultza i Beckera Czy teoria sprostała ambitnym oczekiwaniom swych twórców? Czy rozwijała się, coraz głębiej wnikając w naturę problemów, które musiała rozwiązać, czy też może pojawiły się oznaki stagnacji i marazmu? Czy jest postępowa czy degenerująca się?

Teoria kapitału ludzkiego doskonałym przykładem NPB Nie sposób zredukować ją do pojedynczej teorii, będącej wynikiem zastosowania standardowej teorii kapitału do analizy pewnych zjawisk społecznych Używa neoklasycznych pojęć do opisu zjawisk wcześniej przez ekonomistów pomijanych Podprogram szerszego neoklasycznego programu badawczego

Twardy rdzeń teorii kapitału ludzkiego Ludzie na różne sposoby wydają na siebie pieniądze mając na uwadze nie tylko swe bieżące przyjemności, lecz również przyszłe zyski o charakt. pieniężnym i niepieniężnym Kształcenie Ochrona zdrowia Poszukiwanie pracy i zdobywanie informacji o rynku pracy Migracje Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez pracę

„Rewolucja w ekonomii związaną z inwestowaniem w ludzi” M.J. Bowman Traktowanie wydatków na dobra publiczne, takie jak ochrona zdrowia, czy oświata analogicznie do inwestycji w kapitał fizyczny Nowe podejście wskazujące na nowatorstwo twardego rdzenia Pas ochronny pełen jest „teorii” kapitału ludzkiego, które wciąż są weryfikowane - ekonomia pracy -

Pas ochronny - założenia pomocnicze kapitał ludzki - edukacja Studenci nie mogą sfinansować obecnych kosztów dodatkowej nauki przy pomocy przyszłych zarobków Niedoskonałości rynku kapitałowego Zdają sobie sprawę z wysokości zarobków, z których zrezygnowali podejmując studia Poziom bezrobocia wśród młodzieży rośnie - Wyższy popyt na studia Oszacowanie zróżnicowania płac za kilka lat możliwe dzięki znajomości różnic płac podczas studiów

Hipotezy pomocnicze Zasoby należy przeznaczać na kolejne lata nauki i osiąganie kolejnych poziomów wykształcenia tak, aby dochodziło do: wyrównania krańcowych społecznych stóp zysku z podejmowanych inwestycji Wyrównany przychód z inwestycji w kształcenie nie powinien spaść poniżej przychodu z alternatywnych inwestycji prywatnych

Indywidualizm metodologiczny teorii Wszystkie zjawiska społeczne należy sprowadzać do ich podstaw, którymi są zachowania jednostek (Schultz, Becker, Mincer) Tworzenie kapitału ludzkiego przedsięwzięcie jednostek, które działają, kierując się własnym interesem

Co wynika z programu? Niemal kompletne wyjaśnienie przyczyn określających wysokość wynagrodzeń za pracę: Doświadczenie nabywane w pracy – tworzenie kapitału ludzkiego Jednostki inwestują w siebie wybierając zawody, które umożliwiają im odbycie szkolenia ogólnego Godzą się na obniżenie wyjściowych wynagrodzeń w zamian za wyższe wynagrodzenia w przyszłości, kiedy koszty szkolenia zaczynają się zwracać

Ocena końcowa programu Aby porzucić program wymagane jest: Istnienie programu - rywala lepiej wyjaśniającego te same fakty Powtarzające się zaprzeczenie tez Rozprzestrzenianie się dostosowań ad hoc, których celem jest uniknięcie tych zaprzeczeń

Hipoteza o selekcji, inaczej teoria uwiarygodniania się – Rywal? Wykształcenie przyczynia się do wzrostu ekonom. Dostarcza instrumentu umożliwiającemu pracodawcom przeprowadzenie selekcji, a pracownikom uwiarygodnienie się (sygnalizacja) W zgodzie z teorią kapitału ludzkiego i prowadzona przez jej zwolenników Nie wyjaśnia nic więcej i używa tych samych teorii do wyjaśnienia popytu na naukę Teorie komplementarne

Degeneracja… Analizy stóp zysku wykazują znaczące różnice poziomu przychodów z inwestowania w różne rodzaje kapitału ludzkiego Mimo tego przy wyjaśnianiu rozkładu zarobków zakłada się, że krańcowe stopy zysku od inwestycji w tworzenie kapitału ludzkiego zostają wyrównane Lata ’80: Powtarzanie tych samych operacji przy zmieniających się zbiorach danych Testy nie prowadzących do żadnych konkluzji

…czy też postęp? Wykazuje, że wynikiem decyzji o poświęcaniu obecnych zysków na rzecz przyszłych jest wiele, wydawałoby się pozbawionych związku zjawisk Wprowadza nadwyżkę treści empirycznej: np. porusza niedoceniany do tej pory temat rozkładu dochodów osobistych Doprowadził do odkrycia nowych faktów: np. związek pomiędzy wykształceniem a wysokością odpowiadających określonemu wiekowi zarobków

Perspektywy Powołanie do życia wielu nowych projektów badawczych, w niemal wszystkich dziedzinach ekonomii i nie tylko: Ekonomia pracy Ekonomia wzrostu gospodarczego Ekonomia zdrowia Ekonomia w połączeniu z geografią, socjologią, psychologią Od 1996 (rok wydania książki Blauga) już dokonał się duży postęp Nowe dane umożliwiają nowe badania empiryczne

Koniec… chyba, że są pytania? Dziękuję za uwagę (i oklaski) 