Ja też! reżyseria: Antonio Naharro Hiszpania 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzimierz Puchalski
Advertisements

Latawce reżyseria: Beata Dzianowicz Polska 2007
Rytm to jest to! reżyseria: Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch.
Wielki wyścig reż. André F. Nebe Irlandia/Niemcy 2009
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Logarytmy.
Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom Przyjazna Szkoła.
Spowodowane trisomią chromosomów
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Richard Lucas Komitet Honorowy - Światowy Tydzień Przedsiębiorczości.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Billy Elliot reż. Stephen Daldry Francja/Wielka Brytania 2000.
Krokodyle z przedmieścia
Klasa KLASA reż. Laurent Cantent Francja jak powstała Klasa? a fabularność a ktorzy nieprofesjonalni a utobiografizm i mprowizacja p aradokument.
Przeznaczone do burdelu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Projekt konkursowy "Wyspa nauki i zabawy" jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
15 czerwca 2012 r. Gimnazjum nr 132 z Oddziałami Integracyjnymi
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
Billy Elliot Reż. S. Daldry Francja, W. Brytania 2001.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
opracowanie: Katarzyna Sielska, SP28 w Rybniku, nauczyciel informatyki
Miłość i smutek w świecie ptaków Historia głęboko przejmująca
Chociaż młodość i starość ulotne to ważki,
Marcel Cohen prezentuje swoją wystawę fotografii
STOWARZYSZENIE RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM PRZYJAZNA SZKOŁA.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Historyczna tajemnica
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Zespół Szkół Ogólnokształcących
Szkoła Promująca Zdrowie
Grek Zorba reż. M. Kakogiannis Grecja, USA, W. Brytania 1964
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Wydział Stosowanych Nauk Społecznych APS Zaprasza na PSYCHOLOGIĘ.
Osoba niepełnosprawna
Publiczny wizerunek starości
Zawód Fotograf.
Felinoterapia.
DOWN JESTEM PRZECIW.
Konkurs rozstrzygnięty!!! zwycięstwo ANNY JAKUBOWSKIEJ.
Pan Bałagan i jego biurko
Powiększenie reż. Michelangelo Antonioni Wielka Brytania 1966.
Pan od muzyki reż. Ch. Barratier Francja, Szwajcaria 2004.
COMENIUS ECO&ART PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Kochankowie z Księżyca reż. Wes Anderson USA 2012.
Podziel się z nami swymi marzeniami
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Magiczne święta Kacpra i Emmy reż. A. L. Naess Norwegia 2014.
-nasz niewidzialny wróg
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
W każdej lustrzance, czyli aparacie fotograficznym z wymiennymi obiektywami i lusterkiem kierującym promienie świetlne do celownika optycznego, znajduje.
Zmienia życie, otwiera umysły. eTwinning jest platformą współpracy dla pracowników szkół z krajów europejskich, które komunikują się, współpracują.
Marcel Cohen prezentuje swoją wystawę fotografii
A one wciąż trwają… ostańce w czterech porach roku.
Zapis prezentacji:

Ja też! reżyseria: Antonio Naharro Hiszpania 2010 Wyobraźmy sobie taką sytuację: mamy problemy z PITem. Idziemy do urzędu skarbowego. Urzędnik, który ma nam pomóc to człowiek z Zespołem Downa. Co wtedy pomyślimy? Wyobraźmy sobie taką sytuację: chłopak/dziewczyna zostawia mnie dla osoby z ZD. Co wtedy czuję, co myślę? - Twórcy filmu (Antonio Naharro, Alvaro Pastor) opowiadają, że pomysł na film zrodził się w ich głowach w momencie poznania Pabla Pinedy, jedynego Europejczyka z zespołem Downa, który ukończył wyższe studia (mało tego, po zakończeniu zdjęć Pineda zaczął studiować na kolejnym kierunku). - Pablo Ponda gra w filmie główną rolę – podobnie jak grana przez niego postać - Daniel - także pracuje w Biurze Osób Niepełnosprawnych, świetnie zna angielski, wygłasza przemówienia na konferencjach. Twierdzi, że swoje wykształcenie zawdzięcza matce, która dostrzegłszy dla syna szansę rozwoju zrobiła wszystko, by ją maksymalnie wykorzystać. - Pablo Pineda uczestniczył w pracach nad filmem już na etapie powstawania scenariusza, który na bieżąco konsultował, traktując pracę nad produkcją jak dalszy ciąg swej życiowej misji.

CZY ZNASZ TEGO DOWNA? film.wp.pl 1. Dlaczego osoby z ZD stają się społecznym pośmiewiskiem? Do języka potocznego weszły już określenia „ty downie”, „korki”, „korek” (imienia Corky’ego, jednego z bohaterów popularnego przed laty serialu „Dzień za dniem”  „językowa panika” neutralnie nacechowane słowo „down” zaczęło funkcjonować jako obelga. Jak się czuć muszą osoby z ZD, kiedy często słyszą śmiech? 2. Wyobraź sobie, że Twój kolor włosów staje się synonimem idioty (swoją drogą, kolejne słowo przechwycone z innego rejestru językowego), ludzi widząc Ciebie wybuchają śmiechem, pokazują palcami itd. 3. Maciuś z „Klanu” (nie da się uniknąć ;-) Pierwotnie postać miała charakter terapeutyczny i edukacyjny, z czasem stała się obiektem kpin. Problem tkwi w nieumiejętności pokazania dojrzałego bohatera z ZD, Maciek Lubicz ma ponad 20 lat i jest pokazywany/traktowany jak uczeń podstawówki. 4. „Ósmy dzień” http://www.filmweb.pl/film/%C3%93smy+dzie%C5%84-1995-592 film.wp.pl

ZESPÓŁ DOWNA Nazwa, XIX wiek : od nazwiska Johna Langdona Downa MONGOLIZM, ze względu na wygląd osób dotkniętych ZD: fałda nad powieką, krótsze kończyny, dodatkowo: wystający język, TRISOMIA, NAZWA XX WIEK: Ze względu na ten dodatkowy chromosom zespół Downa nazywa się także trisomią. Dodatkowy chromosom całkowicie rozbija strukturę psychiczną i fizyczną organów znajdujących się w ludzkim ciele. 1961: oficjalna zmiana nazwy z „idiotyzmu mongolskiego” na ZD Zespół Downa jest chorobą genetyczną wynikającą z nieprawidłowej budowy 21. pary chromosomów (to tzw. trisomia - zamiast dwóch chromosomów znajdują się w tej parze trzy). To najczęściej występująca wada ludzkiego genotypu, obecna we wszystkich rasach i grupach społecznych. Szacuje się, że z zespołem Downa rodzi się średnio jedno na 800 dzieci.

zakazana miłość? Można znów wyjść od „Klanu” i wątku Maciusia i jego ukochanej Martynki (kobiety z ZD). Uczucie młodych wzbudza duże poruszenia, nie pozwala im się na zaręczyny i wspólne zamieszkanie. Problem 1: niepełnosprawność umysłowa a popęd seksualny – jak sobie z nim radzić? Czy należy farmakologicznie go zmniejszać/nawet zredukować czy postawić na antykoncepcję i edukację seksualną. Osoby z ZD i tak w większości są bezpłodne, więc nie „grozi im” nieplanowana ciąża, dziecko, którym nie są w stanie się zająć itd. Czy można im odmawiać przyjemności cielesnej miłości? Problem 2: dorosłe osoby z ZD, czy są w stanie żyć same, bez opieki rodziców? Nauka w szkołach specjalnych trwa do 23 roku życia. Później raczej nie podejmą pracy, nie zamieszkają same. Pojawia się również kwestia psychologiczna – życie bez ludzi. 2. „Ja też” historia miłosna - niezwykła, bo opowiada o uczuciu rodzącym się między doświadczoną przez życie kobietą a mężczyzną cierpiącym na zespół Downa. Film w bardzo dojrzały, subtelny i mądry sposób podejmuje trudny temat relacji między światem ludzi zdrowych i chorych.  można się odwołać do filmu „Tim” z Melem Gibsonem, będącym również opowieścią o niepełnosprawnym mężczyzną i dojrzałą kobietą

niepełnosprawności Niepełnosprawność – długotrwały stan występowania pewnych ograniczeń w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka. Ograniczenia te spowodowane są na skutek obniżenia sprawności funkcji fizycznych, psychicznych bądź umysłowych. Wyróżniamy m.in. niepełnosprawność ruchową i obniiżona sprawność intelektualną. Zacząć można od „praktyki”: dla kogo przeznaczone są miejsca parkingowe przed centrami handlowymi? Dla osób niepełnosprawnych fizycznie, ruchowo. Często osoby niedowidzące, poruszające się na wózkach inwalidzkich, traktowane są ze szczególnym zrozumieniem. A co z ludźmi wykazującymi obniżoną sprawność intelektualną? Czy nie są one traktowane gorzej, czy nie stają się obiektem kpin. Zespół Downa wiąże się z występowaniem wielu wad wrodzonych. Typowe dla niego jest upośledzenie umysłowe, pojawiające się jednak w różnym nasileniu. Ponadto dzięki odpowiedniej stymulacji rozwoju dziecka obciążonego tą chorobą często można znacząco poprawić jego możliwości intelektualne, rozwinąć umiejętności pomagające w samodzielnym życiu, a także pasje i zainteresowania. zubetschool.zgora.pl

stereotypy osoby z ZD są miłe i spokojne X nieprawda średnia długość życia osób z ZD: 49 lat + prawda Mężczyźni z ZD są bezpłodni +prawda (bardzo rzadko zdarza się, aby zostali ojcami) dzieci z ZD rodzą się dojrzałym i starym rodzicom Podwójna rola stereotypu: porządkowanie i zubożanie rzeczywistości. Interesujący tekst o stereotypach w kontekście upośledzenia fizycznego i psychicznego http://otwarteserca.pomocmaltanska.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=186&Itemid=23

estetyka dokumentu Sposób realizacji filmu: estetyka kina dokumentalnego; kamera jest bardzo ruchliwa, zdjęcia kręcone są z ręki, a aparat często porusza się wraz z bohaterami (tańczący niepełnosprawni w szkole Santiego), obraz gubi ostrość. Zabiegi te nie tylko kreują wrażenie autentyzmu, ale mają budzić w widzu szczególnie silne emocje.

toleruję, ale pokojitolerancja.pl Ambiwalencja pojęcia „tolerancja”. Często uznajemy, że jeśli jesteśmy „tolerancyjni”, to dobrze o nas świadczy. Czy chcielibyśmy, aby ktoś <tolerował> nasze poglądy, nasze zachowania? Pojęcie tolerancji zakłada, że znajdujemy się na marginesie akceptowalności. 2. O tolerancji “normalnych” Poczucie, że w ciągu ostatnich dziesięcioleci dokonała się wielka przemiana w stosunku zdrowych do osób niepełnosprawnych intelektualnie i że czyni się wiele, by uczestniczyły one w życiu społecznym, sprawiło, że przestaliśmy się przyglądać obliczu naszej tolerancji. Jesteśmy z niej „dumni”, a nie dostrzegamy, że często kryje się za nią wygodna uniformizacja: „Wszyscy chorzy są tacy sami” – przykłady traktowania Daniela przez otoczenie „automatycznie” z litością i pobłażliwością, bo przecież ma zespół Downa – (to nic, że jest inteligentny). Chorych na downa traktuje się jak dzieci a nie dorosłych, mimo osiągnięcia odpowiedniego wieku. Litość i nadopiekuńczość wobec nich to ograniczanie ich rozwoju i poczucia wolności.  Automatyczne dzielenie świata na nasz – zdrowych i ich - chorych, odmawianie nie spełniającym naszych kryteriów „normalności” praw do uczuć, które nam, zdrowym, wydają się oczywiste (przykłady z filmu, np. Luisa i jej matka). twórcy filmu zwracają nam uwagę na fakt, że co prawda zmienił się sposób patrzenia na niepełnosprawność, że bycie tolerancyjnym wpisuje się w pewnego rodzaju poprawność polityczną, ale tak naprawdę niewiele się zmieniło w tej kwestii, bo w konfrontacji z osobą niepełnosprawną ludzie i tak okazują swoje obawy wobec ich, nie traktują ich na równi z innymi ludźmi (można dodatkowo poprosić, aby po filmie widzowie porównali parę głównych bohaterów – Daniela i Laurę w kilku kwestiach np. wykształcenie, sytuacja rodzinna, życie zawodowe, sposób spędzania wolnego czasu, stosunek do innych ludzi, cele, dążenia). Jakie wnioski wyłaniają się z takiego porównania. Które z nich jest osobą „lepiej” radzącą sobie z życiem - stawiającą czoła problemom, dążącą do postawionych sobie celów, mającą większą wiedzę o świecie?) pokojitolerancja.pl

„DOWNTOWN” Oiko Petersen (ur. 1983) – młody, polski artysta. Jego fotograficzny debiut wystawowy „Guys. From Poland with love” okazał się zaskakującym sukcesem. Jego pierwsza wystawa, wybrana spośród ponad 400 zgłoszeń, została pokazana podczas Szóstego Fotofestiwalu w Łodzi. Oiko Petersen znalazł się także w gronie piętnastu najciekawszych młodych, polskich fotografów, zakwalifikowanych do projektu PhotoPoland przygotowanego wspólnie z Instytutem Mickiewicza. Na zdjęcia Petersena i jego rozumienie fotografii, nieustannie wpływa jego druga pasja – teatr. „Downtown” – projekt Oiko Petersona, obejmujący sesje zdjęciowe oraz film dokumentalny. Motywem przewodnim i inspiracją okazała się piosenka Petuli Clark „Downtown”, żartobliwie zinterpretowania jako przestrzeń życiowa/mentalna ludzi z ZD. transfotografia.com integracjatyija.pl

zapraszamy na film www.nhef.pl znajdź nas na facebooku! 10