Mechanizm dopłat samochodowych w kontekście ochrony środowiska Marta Cieślikowska Justyna Zduńczyk Aleksandra Truś Michał Gołacki Adrian Kondaszewski Witold Kadenaci Tomasz Piotrowski Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Sytuacja rynku samochodowego w Polsce Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kraje, które m.in. stosowały dopłaty: 14 państw Unii Europejskiej (Austria, Cypr, Dania, Hiszpania, Francja, Wielka Brytania, Grecja, Włochy, Irlandia, Luksemburg, Portugalia, Słowacja, Rumunia, Węgry) Norwegia Stany Zjednoczone Turcja Korea Południowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Maksymalna wysokość dopłaty Kraj Maksymalna wysokość dopłaty Austria 1500 € Cypr 1800 € Francja 700 € Grecja 2 800 € Hiszpania 2000 € Holandia 1750 € Irlandia Luksemburg 2500 € Niemcy Portugalia 1250 € Rumunia 950 € Słowacja Wielka Brytania 2000 £ Włochy 6500 € Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Co udało się osiągnąć dzięki dopłatom? zmniejszenie zanieczyszczeń wymiana starych aut na nowe, a dużych na małe i ekologiczne poprawa bezpieczeństwa kierowców podtrzymanie dobrej koniunktury w przemyśle motoryzacyjnym Ale... …..zbyt wysoki koszt? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Co z Polską? w pierwszej kolejności systemem dopłat powinny być objęte auta starsze niż 14 lat dopłaty tym wyższe, im starszy jest pojazd oddawany do utylizacji w ramach systemu dopłat możliwość zakupu samochodu używanego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Co z Polską? dopłaty powinny trafiać do osób kupujących samochody małolitrażowe z segmentu A i B zakupiony samochód powinien mieć mniejszą pojemność silnika od auta utylizowanego dodatkowe bonifikaty za zakup samochodu z silnikiem elektrycznym Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Mechanizm dopłat samochodowych w kontekście ochrony środowiska Raport przygotowali (pod kierunkiem dr B. Czarnego): Marta Cieślikowska Michał Gołacki Witold Kadenaci Adrian Kondaszewski Tomasz Piotrowski Aleksandra Truś Justyna Zduńczyk Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego