PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE · metoda tworzenia oprogramowania · obiekt odwzorowanie wycinka rzeczywistości · obiekt zawiera: – dane – struktury danych – operacje ( funkcje ) · klasa definicja obiektów o takiej samej budowie
double Wartosc ( double Liczba, double Cena) { return Liczba * Cena; } // double wartosc, liczba = 45, cena = 12.7; wartosc = Wartosc ( liczba, cena ); // ok double brutto, netto = 248.4, tara = 23.4; brutto = Wartosc ( netto, tara ); // ???
Konto · hermetyzacja danych numer typ wlasciciel kwota stan wplata ( ) wyplata ( ) blokada ( ) oprocentowanie ( ) · hermetyzacja danych
· relacja całość – część Samochod Nadwozie Silnik Wyposazenie kolor cena
· relacja generalizacji – specjalizacji PojazdyKolowe PojazdySilnikowe PojazdyElektryczne PojazdySpalinowe
streamIO:57 Autobus Trolejbus LiczbaKol LiczbaKol MocSilnika NapiecieZasilania Autobus LiczbaKol MocSilnika RodzajPaliwa streamIO:57
· klasa składowe klasy : dane, struktury danych, funkcje atrybuty metody · definicja klasy class identyfikator_klasy { treść_klasy } ;
class Prostokat { public: float Szerokosc ; float Wysokosc ; float Powierzchnia ( ) return Szerokosc * Wysokosc ; } } ;
class identyfikator_klasy ; · deklaracja klasy class identyfikator_klasy ; · prawa dostępu do składowych klasy – public : – private : – protected :
class Pojemnik { private: int Zawartosc ; public: int Pozostalo ( ) { return Zawartosc ; } void Dodaj ( ) { ++ Zawartosc ; } void Zabierz ( ) { -- Zawartosc ; } } ;
class Abazur { private: ....... //składowe prywatne public: ....... //składowe powszechne };
class Baklazan { ....... //składowe prywatne public: ....... //składowe powszechne private: } ; · definiowanie składowych – dane ( bez wartości początkowych ) – funkcje : w treści klasy lub poza klasą
class Towar { private: char *Nazwa ; float Cena ; int Liczba ; public: float Wartosc ( ) { return Cena * Liczba ; } void Przecena ( int ) ; } ; void Towar :: Przecena (int Procent ) { if ( Cena > CENA_ZAKUPU && Liczba > MAKSYMALNY_ZAPAS) Cena *= ( 100 Procent ) / 100 ; }
· funkcje różnych klas mogą mieć takie same identyfikatory class Osoba { char *Imie ; public: void Wyswietl ( ) ; ................. } ; class Rura { int Dlugosc ; void Wyswietl ( );
void Osoba :: Wyswietl ( ) { printf( " %s", Imie ) ; .......................... } // void Rura :: Wyswietl ( ) printf ( " %d cm", Dlugosc); ....................................
· wartości domyślne argumentów funkcji class Cement { private: float Masa ; // kg public: float Ciezar ( float = 9.81 ) ; } ; // float Cement :: Ciezar( float Przyspieszenie ) return Masa * Przyspieszenie ; // N }
· rodzaje funkcji składowych – funkcje zarządzające ( konstruktory, destruktory ), – funkcje dostępu, – funkcje przetwarzające, – funkcje pomocnicze.
bool Odpowiednie ( char* ) ; class Konto { private: char *Wlasciciel ; float Depozyt ; bool Blokada ; public: char* CzyjeKonto ( ) { return Wlasciciel ; } bool JestBlokada ( ) { return Blokada ; } float Wyplata ( char*, int ) ; } ;
float Konto :: Wyplata ( char* Haslo , int Kwota ) { if ( Odpowiednie ( Haslo ) ) { Depozyt -= Kwota ; return Depozyt ; } else return 1f ;
· tworzenie obiektów klas – statycznie ( deklaracja ) – dynamicznie ( new ) · inicjowanie składowych powszechnych class Dlugopis { public: char Kolor [ 16 ] ; bool Jednorazowy ; } Pisz1, Pisz2 = { "czarny", true }, Pisz3 = { "niebieski", false } ;
Dlugopis Pisz4, *pPisz5 = &Pisz4 ; Dlugopis &Pisz6 = Pisz2 ; Dlugopis *pPisz7 = new Dlugopis ; Dlugopis Pisz8 = { "czerwony", true } ; · dostęp do składowych obiektu: – poprzez identyfikator, referencję : . – poprzez wskaźnik : –> Odcinek_0
class Ksiazka { public: int Cena; int Przecena ( int Procent ) {Cena = Cena * (100 - Procent) / 100; return Cena; } }; Ksiazka K1 = { 35 }, K2 = { 29 }; Ksiazka *w1 = & K1, *w2 = & K2 ; int Ile; Ile = K1.Cena ; Ile = K2.Cena ; Ile = w1 –> Cena ; Ile = K1.Przecena ( 10 ); // K1.Cena = 31 Ile = K2.Przecena ( 5 ); // K2.Cena = 27 w1 –> Przecena ( 5 ); // K1.Cena = 29 w2 –> Przecena ( 2 ); // K2.Cena = 26
· stosowanie konstruktorów i destruktorów – konstruktor tworzenie obiektu – destruktor usuwanie obiektu · wywoływane automatycznie
#include <string.h> class Ulica { private: char *Nazwa ; float Dlugosc ; public: // konstruktor Ulica ( char *Tekst, float Kilometry ) { Nazwa = new char[strlen ( Tekst ) + 1]; strcpy (Nazwa, Tekst ) ; Dlugosc = Kilometry ; } } ; Ulica Droga1 = Ulica ( "Polna", 3.8 ) ; Ulica Droga2 ( "Rolna", 4.2 ) ; Ulica *pDroga3 = new Ulica ( "Mylna", 2.5 ) ; Ulica Droga4 = { "Dolna", 1.1 } ; // błąd, składowe prywatne
#include <string.h> class Most { float Dlugosc ; char Rzeka [ 32 ], Typ [ 16 ] ; public: Most (float, char*, char* = "przeslowy" ) ; } ; Most :: Most ( float Kilometry, char* Woda = "Warta", char* Rodzaj ) { Długosc = Kilometry ; strcpy ( Rzeka, Woda ) ; strcpy ( Typ, Rodzaj ) ; }
Most Elzbiety( 1.2, "Dunaj", "wiszący" ) ; Most Poniatowskiego ( 1.8, "Wisła" ) ; Most Rocha ( 0.8 ) ; · konstruktor domyślny class Punkt { public: float Rzedna, Odcieta ; } ; Punkt ( ) { } // domyślny Odcinek_1
· lista powiązań class Trojkat { private: int BokA, BokB, BokC ; public: Trojkat ( int, int, int ) ; } ; Trojkat :: Trojkat( int A, int B, int C ): BokA ( A ), BokB ( B ) { BokC = C ; } Trojkat Triak1 ( 3, 12, 8 ) ;
· konstruktory przeciążone #include <string.h> class Tekst { int Dlugosc ; char* Napis ; public: Tekst ( int ) ; // konstruktor I Tekst ( char* ); // konstruktor II Tekst ( ) // konstruktor III { Dlugosc = 0 ; Napis = NULL ; } } ;
Tekst ::Tekst ( int Znaki ) : Dlugosc ( Znaki ) { char* Pomoc = new char [ Znaki ] ; Napis = Pomoc ; for ( int Kolejny = 1 ; Kolejny < Znaki ; ++Kolejny ) *Pomoc++ = 'x' ; *Pomoc = 0 ; } // Tekst :: Tekst ( char *Tek ) { Dlugosc = strlen ( Tek ) ; Napis = new char[ Dlugosc + 1 ] ; strcpy ( Napis, Tek ) ;
Tekst Proza1 ( 17 ) ; // konstruktor I Tekst Proza2 ( "samochód osobowy" ) ; // konstruktor II Tekst Proza3 ; // konstruktor III Tekst Proza4 = Tekst ( ) ; // konstruktor III Tekst Proza5 ( ) ; // błąd - // deklaracja funkcji bezargumentowej // o wyniku typu Tekst Tekst *pProza6 = new Tekst ( 12.7 ) ; // konstruktor I po // standardowej konwersji argumentu Odcinek_2
· destruktor class Pracownik { char *Nazwisko ; float Uposazenie ; public: Pracownik ( char*, float ) ; // konstruktor ~Pracownik ( ) ; // destruktor } ;
Pracownik :: Pracownik ( char *Nazwa, float Pensja ) : Uposazenie ( Pensja ) { Nazwisko = new char[strlen(Nazwa) + 1] ; strcpy ( Nazwisko, Nazwa ) ; } Pracownik :: ~Pracownik ( ) { printf ("\n%s - Panu już dziękujemy.\n", Nazwisko ); delete Nazwisko ; } // Pracownik *Rob1 = new Pracownik( "Wiśniewski", 1500 ); delete Rob1; // Wiśniewski - Panu już dziękujemy.
· tablice obiektów klas class Sruba { char *Gwint ; float Dlugosc ; public: Sruba ( char *Mxx, float Dlg = 0 ) : Dlugosc( Dlg ) { Gwint = new char [ strlen ( Mxx ) + 1 ] ; strcpy ( Gwint, Mxx ) ; } Sruba ( ) { } } ;
Sruba TablicaSrub [ 10 ] ; // Sruba *WykazSrub = new Sruba [ 10 ] ; delete [ ] WykazSrub ; // Sruba Zestaw1 [ ] = { "M6", "M5", "M3", "M8" } ; // 4 elementy Sruba Zestaw2 [ 2 ] = { Sruba( "M4", 3.5 ), Sruba( "M8", 10 ) }; Sruba Zestaw3 [ 3 ] = { "M10", Sruba ( "M12", 12 ), Sruba ( "M22" ) } ; Podwyżka
· obiekty jako składowe innych obiektów class Kaseta { float Pojemnosc ; public: char *Producent ; float JakaPojemnosc ( ) { return Pojemnosc ; } } ; class Nagranie { Kaseta nosnik ; char *Film ; void Wyswietl ( ) { ......... } } ;
// w funkcji Wyswietl dostępne składowe Pojemnosc Producent Film 120 // w funkcji Wyswietl dostępne składowe Producent i Film, składowa Pojemnosc jedynie przez funkcję JakaPojemnosc
· wskaźnik this float Poj_1 = Kaseta_1.JakaPojemnosc(); float Poj_2 = Kaseta_2.JakaPojemnosc(); // wskaźnik obiektu aktualnego this float JakaPojemnosc ( ) { return this -> Pojemnosc ; } // nadmiarowe
class Plansza { char Pola [ 16 ] [ 16 ] ; char Wiersz, Kolumna ; public: Plansza& UstalWiersz ( char ) ; Plansza& UstalKolumne ( char ) ; Plansza& UstalPole ( char ) ; };
Plansza& Plansza :: UstalWiersz ( char Numer ) { Wiersz = Numer ; return *this; } Plansza& Plansza :: UstalKolumne ( char Numer ) { Kolumna = Numer ; return *this; } Plansza& Plansza :: UstalPole ( char Zawartosc ) { Pola [ Wiersz ] [ Kolumna ] = Zawartosc ; return *this; }
Plansza Gra; Plansza *pGra = new Plansza ; Gra . UstalWiersz ( 10 ) . UstalKolumnę ( 3 ) . UstalPole ( 'A' ); Gra . UstalPole ( 'K' ) . UstalWiersz ( 7 ) . UstalKolumnę ( 0 ); pGra > UstalWiersz ( 15 ) . UstalKolumnę ( 15 ) . UstalPole ( 'J' ) ;
· statyczne składowe klas class Polaczenia { static int LicznikPolaczen ; char *Nadawca ; char *Odbiorca ; public: Polaczenia ( char*, char* ) ; ~Polaczenia ( ) ; static int LiczbaPolaczen ( ) { return LicznikPolaczen ; } } ; int Polaczenia :: LicznikPolaczen = 0 ;
Polaczenia :: Polaczenia ( char *Nad, char *Odb) { ............. // Nadawca, Odbiorca ++ LicznikPolaczen ; } Polaczenia :: ~Polaczenia ( ) { -- LicznikPolaczen ; int Zwiazki = Polaczenia :: LiczbaPolaczen ( ) ; // Związki == 0
Polaczenia Lacze1( "Gniezno", "Poznań" ) ; Połączenia *pLacze = Polaczenia Lacze1( "Gniezno", "Poznań" ) ; Połączenia *pLacze = new Polaczenia ( "Ełk", "Radom" ) ; // Zwiazki = Lacze1.LiczbaPolaczen ( ) // Związki == 2 Zwiazki = pLacze -> LiczbaPolaczen ( ) ; // Związki == 2 delete pLacze ; Zwiazki = Polaczenia :: LiczbaPolaczen( ); // Związki == 1
· funkcje i klasy zaprzyjaźnione class Podatek { private: float Stopa ; float Podstawa ; float Ulgi ; public: friend void Zmiana ( Podatek&, float ) ; Podatek ( float, float, float ) ; } ;
Podatek :: Podatek ( float St, float Po, float Ul ) : Stopa( St ), Podstawa ( Po ), Ulgi ( Ul ) { } ; void Zmiana ( Podatek& podatek, float St ) { podatek . Stopa = St ; } // zaprzyjaźnionej wolno
class Alfa { int Zmiana(Otwarta&); float Inna(Otwarta&); ..... }; class Beta { double Mod_1(Otwarta&); char Mod_2(Otwarta&); class Otwarta { friend int Alfa::Zmiana(Otwarta&); friend class Beta; ...... }
· konwersja obiektów – operatory konwersji operator typ ( ) { blok } (typ : nazwa typu podstawowego lub nazwa klasy) – konstruktor jako operator konwersji
class Odcinek // operator { public: int Poczatek, Koniec; Odcinek (int x, int y): Poczatek(x), Koniec(y) { } operator int ( ) { return Koniec - Poczatek; } }; Odcinek o1(5, 12); int dd; dd = (int)o1; dd = o1 + 5;
class Okrag // konstruktor { public: Punkt Centrum; // X, Y double Promien; Okrag ( Punkt pp) Centrum = pp; Promien = 1.0; } };
bool JestPonizejX (Okrag a) { return a.Centrum.X < 0; } Punkt P1( 1.3, 5.6 ), P2( -4.8, 2.9 ); bool k = JestPonizejX ( P1 ), l = JestPonizejX ( (Okrąg) P2 );
· przeciążanie operatorów Obiekt1 . Rowny ( Obiekt2 ) Obiekt1 == Obiekt2 1 + 2 1.5 + 2.5E7 – operatory istniejące w C++ ( poza kilkoma ) – jeden z argumentów obiekt klasy – zachowuje arność i priorytet
class Beczka { char *Plyn ; float Pojemnosc, Zapas ; public: Beczka (char*, float, float ) ; friend float operator - (Beczka&, float ) ; float operator + ( float Dolano ) { return Zapas += Dolano ; } // this -> Zapas } ;
float operator - ( Beczka& beczka, float Pobrano ) { return beczka . Zapas -= Pobrano ; } Beczka beczka1543 ( "ocet", 150, 150 ) ; float Pozostalo = beczka1543 - 12.4 , NowaIlosc = beczka1543 + 5.3 ;
– operatory unarne i binarne – operatory = i [ ] class Strona { int Numer ; char *Tekst ; public: Strona& operator = ( Strona ) ; char operator [ ] ( int NrZnaku ) { return Tekst [ NrZnaku ] ; } int DajNumer( ) { return Numer; } } ;
Strona& Strona::operator = ( Strona org ) { Numer = org . Numer + 1000 ; Tekst = new char [ strlen ( org . Tekst ) + 1 ] ; strcpy ( Tekst, org . Tekst ) ; return *this ; } // Kopia_Strony = Strona_Oryginalna ; // this org
Strona Aktualna ( 15, "Rozdział 3" ) ; Strona Pomocnicza ( 0, " " ) ; int NumerKopii; Pomocnicza = Aktualna; NumerKopii = Pomocnicza . DajNumer ( ) ; // 1015 Strona Robocza ( 234, "Zakończenie" ) ; char ZnakWybrany = Robocza [ 4 ] ;
· wprowadzanie i wyprowadzanie danych – klawiatura i monitor iostream cin // strumień wejściowy (klawiatura) cout // strumień wyjściowy (monitor) cerr // strumień diagnostyczny (monitor) #include <iostream> using namespace std;
char Znak ; int Srednia ; float MaloDokladna ; double Dokladna ; char *Tekst = new char [ 32 ] ; // cin >> Znak ; cin >> Srednia >> MaloDokladna >> Dokladna >> Tekst ;
int LiczbaKomorek ; float SredniaKomorka ; char Napis[20] = "Koniec programu."; // cout << "\n Liczba komórek : " << LiczbaKomorek ; cout << "\n Wielkość średniej komórki : " << SredniaKomorka ; cout << Napis << endl; // iomanip.h OperOd
– dla obiektów klas class Buty { int Rozmiar ; float Cena ; char Kolor [ 32 ] ; public: friend istream& operator >> (istream&, Buty&); friend ostream& operator << (ostream&, Buty); } ;
istream& operator >> ( istream& klawiatura, Buty& buty ) { cout << "\nRozmiar butów : " ; klawiatura >> buty . Rozmiar ; cout << "\nProponowana cena : " ; klawiatura >> buty . Cena ; cout << "\nKolor butów : " ; klawiatura >> buty . Kolor ; return klawiatura ; }
ostream& operator << ( ostream& monitor, Buty buty ) { monitor << "\nRozmiar butów : " ; monitor << buty . Rozmiar << endl ; monitor << "Proponowana cena : " ; monitor << buty . Cena << endl ; monitor << "Kolor butów : " ; monitor << buty . Kolor << endl ; return monitor ; } Buty Pantofle231 ; cin >> Pantofle231; cout << Pantofle231;
– pliki dyskowe fstream #include <fstream> using namespace std; char *Tekst = "Aktualna wiadomość" ; double P = 124.57; ofstream PlikPierwszy("plik1.txt") ; ofstream PlikDrugi ; PlikDrugi . open("plik2.txt", ios::out ) ; PlikPierwszy << Tekst << '\t' << P << endl; PlikDrugi << P << " " << Tekst << "\n"; PlikPierwszy . close ( ) ; PlikDrugi . close ( ) ;
char *Bufor[128]; int Liczba; double Dana; ifstream PlikWe1; PlikWe1.open( "Dane.txt", ios::in ); PlikWe1 >> Bufor >> Liczba >> Dana ; PlikWe1 . close( ); // ifstream archiwum ; archiwum . open( "ArchiwumPodstawowe.doc", ios::in | ios::nocreate ) ;
Flaga ios::app Dopisuj dane na końcu pliku ios::ate Znaczenie ios::app Dopisuj dane na końcu pliku ios::ate Przesuń wskaźnik na koniec pliku ios::in Otwarcie do odczytu ios::out Otwarcie do zapisu ios::binary Otwarcie w trybie binarnym ios::trunc Zapisuj na dotychczasową zawartość pliku ios::nocreate Nie twórz, jeżeli plik nie istnieje ios::noreplace Nie otwieraj, jeżeli plik już istnieje, chyba, że zadano ate lub app
– dla obiektów klas class Buty { int Rozmiar ; float Cena ; char Kolor [ 32 ] ; public: friend ifstream& operator >> (ifstream&, Buty&); friend ofstream& operator << (ofstream&, Buty); } ;
ifstream& operator >> ( ifstream& plikwe, Buty& buty ) { plikwe >> buty . Rozmiar ; plikwe >> buty . Cena ; plikwe >> buty . Kolor ; return plikwe ; }
ofstream& operator << ( ofstream& plikwy, Buty buty ) { plikwy << buty . Rozmiar << ' '; plikwy << buty . Cena << ' ' ; plikwy << buty . Kolor << ' '; plikwy << endl ; return plikwy ; }
ifstream Magazyn; Magazyn . open ("MagazynButow.txt", ios::in); Buty Nowe, Inne, Ladne; Magazyn >> Nowe; Magazyn >> Inne >> Ladne; Magazyn.Close();
Magazyn . open ("MagazynButow.txt", ios::out); ofstream Magazyn; Magazyn . open ("MagazynButow.txt", ios::out); Buty Nowe, Inne, Ladne; // ........... Magazyn << Nowe; Magazyn << Inne << Ladne; Magazyn.Close(); UseCir ,Telewizor