Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Operatory.
Język C/C++ Funkcje.
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Część II
Operatory.
UKŁADY ARYTMETYCZNE.
Języki programowania C++
WYKŁAD 2 SYSTEMY EKSPERTOWE cz.2.
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
(c) 1999, Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej Rozdział 2: Język bazy danych - SQL Proste zapytania.
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Typy standardowe Typ Boolean Typ Integer Typ Float Typ Character Operacje wejścia-wyjścia.
ARCHITEKTURA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Wyrażenia Wyrażenie w Fortranie jest poprawną syntaktycznie kombinacją zmiennych, stałych, operatorów i funkcji. Wyrażenia są jednozdaniowymi przepisami.
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE PRAC BADAWCZYCH FORTRAN 90/95 – cz II Adam FIC INSTYTUT TECHNIKI CIEPLEJ.
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Structured Query Language
Bramki Logiczne.
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Instrukcje sterujące część 1
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Funkcje logiczne i ich realizacja. Algebra Boole’a
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Podstawy programowania
I. Informacje podstawowe
Programowanie obiektowe III rok EiT
STEROWANIE Ale nie tylko
Instrukcja warunkowa i wyboru
Elżbieta Fiedziukiewicz
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Wykład 3 przykłady operacje na tekstach wyrażenia logiczne
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
schemat tworzenia kodu liczby dwójkowej z dziesiętnej
Podstawy programowania
Algorytmika.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Instrukcje wyboru.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Algebra Boola i bramki logiczne
Zasady arytmetyki dwójkowej
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
INFORMATYKA Algorytmy
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Wykład 5 Informatyka MPDI 3 semestr Język JavaScript.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Sposoby zapisu algorytmu
Pojęcia podstawowe Algebra Boole’a … Tadeusz Łuba ZCB 1.
Technika Mikroprocesorowa 1
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Visual Basic w programie Microsoft Excel
Opisy funkcji Adres strony WWW :
Dane, zmienne, instrukcje
Instrukcja warunkowa if
SHA1 – Secure Hash Algorithm
Zapis prezentacji:

Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka © Jan Kaczmarek

Wyrażenia i operatory Wyrażenie to zapis prostego algorytmu pozwalającego obliczyć pewną wartość. Wyrażenie występuje zawsze po prawej stronie symbolu := w instrukcji podstawiania. Wyrażenia zbudowane są z operatorów określających, jakie działania mamy wykonać i operandów (argumentów), na których te działania przebiegają. Najprostsze operatory to: - operatory arytmetyczne - operatory relacyjne (porównania) - operatory logiczne - operator konkatenacji

Operatory arytmetyczne Operatory Typy argumentówTyp wyniku , – (jednoargumentowy) całkowitycałkowity rzeczywistyrzeczywisty +, –, * całkowitycałkowity rzeczywistyrzeczywisty / całkowityzawsze rzeczywistyrzeczywisty div, mod całkowitycałkowity div wylicza iloraz z dzielenia dwóch liczb całkowitych, np. 13 div 3 = 4 mod wylicza resztę z dzielenia dwóch liczb całkowitych, np. 13 mod 3 = 1

Operatory relacyjne (porównania) = (równe) <> (różne) (większe) >=(większe lub równe) Wszystkie operatory relacyjne są dwuargumentowe, argumenty mogą być różnych typów (liczbowych, znakowego lub łańcuchowego), tak dobranych, aby można było dokonać porównania. Wynik porównania jest zawsze typu Boolean. Przykłady: a 0{wynik true, gdy x 0} abc < bc{wynik true}

Operatory logiczne Operator Typy argumentówTyp wyniku not (negacja, operator jednoargumentowy) or (alternatywa),całkowitycałkowity and (koniunkcja)BooleanBoolean xor (różnica symetryczna) Tabela operacji logicznych na argumentach typu całkowitego (operacje przebiegają dla odpowiadających sobie bitów obu argumentów) x y not x x and y x or y x xor y

Operator konkatenacji + Odpowiada operacji sklejania łańcuchów. Wynikiem operacji jest łańcuch.

Priorytety operatorów Działania wykonywane są od lewej do prawej strony z uwzględnieniem priorytetów operatorów. Kolejność działań mogą zmieniać nawiasy ( i ). Operator Priorytet , –, not4 (najwyższy, jednoargumentowe) *, /, div, mod, and3 (operatory multiplikatywne) +, –, or, xor2 (operatory addytywne) =, <>,, >=1 (najniższy, operatory relacyjne) Przykłady: a+b*c a+(b*c) kolejność działań dla operatorów o różnych priorytetach a-b+c (a-b)+c reguła lewej strony (a<b) or (c<d) muszą być nawiasy, bo or ma wyższy priorytet od < Uwaga: umieszczanie nawiasów czyni kod programu bardziej czytelnym.

Funkcje standardowe W wyrażeniach mogą wystąpić także predefiniowane funkcje nazywane funkcjami standardowymi. Ich obliczanie ma najwyższy priorytet. abs(x) – wartość bezwzględna argumentu x chr(x) – znak o kodzie ASCII równym x (argument x jest typu byte) cos(x) – cosinus argumentu x exp(x) – wartość e x (e podstawa logarytmów naturalnych) length(łańcuch) – długość łańcucha będącego argumentem ln(x) – wartość logarytmu naturalnego argumentu x ord(z) – kod ASCII argumentu z (argument z jest typu char) round(x) – wartość argumentu x zaokrąglona do najbliższej liczby całkowitej sin(x) – sinus argumentu x sqr(x) – kwadrat argumentu x sqrt(x) – pierwiastek kwadratowy argumentu x trunc(x) – wartość argumentu x z obciętą częścią ułamkową Przykład: x1 := (-b-sqrt(delta))/(2*a) x2 := (-b+sqrt(delta))/(2*a)

Instrukcje Instrukcje opisują działania (czynności) wykonywane w programie. Instrukcje dzielimy na proste (np. instrukcja podstawiania) i strukturalne (np. instrukcja złożona, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne). Osobną grupę instrukcji stanowią instrukcje wejścia-wyjścia. Należy pamiętać, że każdą instrukcję winien kończyć średnik (;).

Instrukcja podstawiania Instrukcja podstawiania (przypisania) ma następującą postać zmienna := wyrażenie; Wykonanie tej instrukcji powoduje, że dotychczasowa wartość zmiennej podanej po lewej stronie symbolu := zostaje zastąpiona wartością otrzymaną w wyniku obliczenia (wartościowania) wyrażenia stojącego po prawej stronie. Przykłady: a := 11; b := a+22; c := tekst; d := false; e := a=b; f := 2*a+b/5;

Instrukcja złożona Instrukcja złożona ma następującą postać, która pozwala traktować kolejno wykonywane po sobie instrukcje, jak jedną (złożoną): begin instrukcja-1; instrukcja-2; …………… instrukcja-n; end; Wykonanie instrukcji złożonej polega na sekwencyjnym (w porządku zgodnym z zapisem) wykonaniu instrukcji wchodzących w jej skład. Przykład: begin a := 2; b := 3; end;

Instrukcje warunkowe (selekcje) Instrukcje warunkowe pozwalają zapisać fakt rozgałęziania obliczeń i mają jedną z dwu postaci: if wyrażenie then instrukcja; if wyrażenie then instrukcja-1 else instrukcja-2; Wartością wyrażenia musi być jedna z dwóch wartości logicznych TRUE lub FALSE. Jeśli wartością wyrażenia jest TRUE, wykonywana jest instrukcja występująca po then, w przeciwnym przypadku (gdy wartością wyrażenia jest FALSE), wykonywana jest instrukcja występująca po else (jeśli występuje). Instrukcja, instrukcja-1 lub instrukcja-2 mogą być kolejnymi instrukcjami warunkowymi (mogą być zagnieżdżone). Przykłady: if a<>0 then x:= x/a; if a<>0 then x:= x/a else x:= x+a; if a -10 then x:= x-a else x:= x+a;

wyrażenie TRUE FALSE wyrażenie TRUE FALSE instrukcja Instrukcja-1 instrukcja-2 if wyrażenie then instrukcja; if wyrażenie then instrukcja-1 else instrukcja-2;

Instrukcje iteracyjne (pętle) Instrukcje iteracyjne powodują wielokrotne wykonywanie jednej lub grupy instrukcji, przy czym liczba powtórzeń może być z góry znana lub jest nieznana i ma prowadzić do załamania (fałszu) względnie osiągnięcia (prawdy) pewnego warunku. Instrukcja dla (for...) for z:=w1 to w2 do instrukcja; for z:=w1 downto w2 do instrukcja; z to zmienna typu porządkowego (tzw. zmienna sterująca); w1, w2 to wyrażenia typu porządkowego, wyliczane na początku wykonania instrukcji jeden raz; instrukcja to dowolna instrukcja prosta lub strukturalna (nie może zmieniać wartości zmiennej sterującej) Minimalna liczba wykonań instrukcji powtarzanej w pętli wynosi 0 razy. Maksymalna liczba wykonań instrukcji w pętli ustalona jest w momencie rozpoczęcia pętli.

z:= w1 z := z+1z <= w2 instrukcja TAK NIE z:= w1 z := z-1z >= w2 instrukcja TAK NIE for z:=w1 to w2 do instrukcja; for z:=w1 downto w2 do instrukcja;

Instrukcja dopóki (while...) while wyrażenie do instrukcja; Wartością wyrażenia musi być TRUE lub FALSE. Instrukcji dopóki używamy wtedy, gdy w wyniku iteracji chcemy doprowadzić do tego, aby warunek był fałszywy. Minimalna liczba wykonań instrukcji w pętli wynosi 0 razy. Wykonanie instrukcji dopóki ilustruje następujący fragment schematu blokowego: wyrażenie instrukcja TRUE FALSE

Przykład: program suma1; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var x, i : integer; begin x := 0; i := 1; while i<=5 do begin x := x+i; readln (i); {nieznana liczba wykonań zależna od wartości i} end; writeln ('x= ',x); readln; end.

Instrukcja powtarzaj (repeat...) repeat ciąg-instrukcji until wyrażenie; Wartością wyrażenia musi być TRUE lub FALSE. Instrukcji powtarzaj używamy wtedy, gdy w wyniku iteracji chcemy doprowadzić do tego, aby warunek był prawdziwy. Minimalna liczba wykonań ciągu-instrukcji w pętli to 1 raz. Wykonanie instrukcji powtarzaj ilustruje następujący fragment schematu blokowego: ciąg-instrukcji TRUE FALSE wyrażenie

Przykład: program suma2; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var x, i : integer; begin x := 0; i := 1; repeat x := x+i; readln (i); {nieznana liczba wykonań zalezna od wartosci i} until i>5; writeln ('x= ',x); readln; end.

Instrukcje wejścia-wyjścia Instrukcje wejścia-wyjścia są odpowiedzialne za wprowadzanie danych do obliczeń i wyprowadzanie wyników tych obliczeń, Najprostsze z nich to: readln (zmienna); – umożliwia wprowadzenie z klawiatury danej takiego typu, jak podana zmienna i zapamiętanie tej danej jako wartości tej zmiennej. Wpisywanie danej musi zostać zakończone naciśnięciem klawisza ENTER. writeln (lista-wyrażeń); – umożliwia obliczenie wartości podanych wyrażeń (oddzielonych przecinkami) i wyprowadzenie ich na ekran monitora po czym przejście na ekranie do nowego wiersza. Postać każdego wyniku może zostać sformatowana w następujący sposób: wyrażenie : liczba-znaków-wyniku : liczba-miejsc-po-kropce Przykłady: readln (n); writeln (x1, x2); writeln (wynik : 10 : 3);

program wieksza; {program znajdowania większej z dwóch podanych liczb} {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var a, b, max : integer; begin write (podaj a: ); readln (a); write (podaj b: ); readln (b); if a>b then max := a else max := b; write (wieksza z liczb to:, max); readln; end. Jakie instrukcje występują w tym programie?

program iloczyn; {program znajdowania iloczynu il = 1*2*3*…*n dla danego n} {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var n, i, il : integer; begin write (podaj n: ); readln (n); il := 1; for i:=1 to n do il := il*i; write (iloczyn =, il); readln; end. Jakie instrukcje występują w tym programie?