Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
Kompilacja przechodnia
Podstawy programowania
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Wstęp do programowania obiektowego
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Podprogramy.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
ALGORYTMY.
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy programowania
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy programowania
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Ogólna struktura programu w TP
Projektowanie stron WWW
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy programowania
Algorytmika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy programowania
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek

Proces tworzenia programu składa się z kilku etapów. 1. Planowanie – tworzenie algorytmu rozwiązywania zadania 2. Kodowanie – zapis algorytmu w języku programowania, powstaje program w tzw. języku źródłowym 3. Kompilacja – przetłumaczenie programu zapisanego w języku źródłowym na rozkazy w języku maszynowym, kompilacji dokonuje komputer (kompilator) 4. Konsolidacja (łączenie) – połączenie wszystkich części programu w jeden ciąg rozkazów dla procesora (w tym dołączenie wykorzystywanych w programie procedur i funkcji standardowych). Proces konsolidacji jest często połączony z kompilacją 5. Testowanie – uruchamianie skompilowanego programu dla wybranych zestawów danych i sprawdzanie poprawności działania programu 6. Optymalizacja – doskonalenie działań programu zmierzające np. do szybszego wykonywania obliczeń lub efektywniejszego wykorzystania pamięci komputera Uwaga! Na każdym etapie mogą wystąpić błędy lub niepoprawne działanie programu, należy wtedy wrócić do etapów wcześniejszych.

PASCAL Niklaus WIRTH opisał ten język w artykule The programming language Pascal w czasopiśmie Acta Informatica nr 1 w 1971 roku. Najważniejsze cechy tego języka to: - język wysokiego poziomu, imperatywny - następca języka programowania ALGOL 60 - posiada zalety dydaktyczne (wymusza programowanie systematyczne i strukturalne metodą zstępującą od ogółu do szczegółu ) - dobrze udokumentowany opis w notacji BNF - szeroka dziedzina stosowalności - język publikacji algorytmów w pracach naukowych - dziś ma elementy obiektowości Dwie, najbardziej znane wersje Pascala to: - Turbo Pascal (1983, Borland International) - szybki kompilator dla rodziny komputerów zgodnych z IBM PC - Object Pascal osadzony w Delphi (Borland International) – obecnie najpopularniejsza wersja obiektowa języka.

Zapisując algorytm w języku programowania (także w języku PASCAL) trzeba przestrzegać wielu zasad, które określają budowę i znaczenie poszczególnych konstrukcji programu. Program w Pascalu ma następującą strukturę: program nazwa-programu (parametry); {definicje i deklaracje} begin {instrukcje} end. Definicje i deklaracje opisują używane w programie obiekty. Instrukcje opisują działania (czynności) wykonywane na obiektach, które mają prowadzić do uzyskania dla podanych danych stosownych wyników. Zestaw elementów postaci: {definicje i deklaracje} begin {instrukcje} end nazywa się niekiedy blokiem. nie zapominać!

Program w Object Pascalu (w Delphi) może występować w dwóch wariantach jako: - program tekstowy, dla którego w środowisku Windows otwierane jest tekstowe okno DOSa. Programy te są obsługiwane przez bibliotekę modułów standardowych RTL (Run-Time Library) zawierającą moduły System, SysUtils, Math, Windows. Struktura tego programu (generowana automatycznie po wybraniu z menu File/New/Other/Console Application) ma postać: program nazwa-programu (parametry); {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; {dalsze definicje i deklaracje} begin {instrukcje} end. - program okienkowy (graficzny), przeznaczony dla środowiska Windows i obsługiwany przez bibliotekę VCL (Visual Component Library).

program trojmian_kwadratowy; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var delta, x1, x2 : real; var a, b, c : real; begin writeln ('Podaj wspolczynniki a, b, c trojmianu kwadratowego: '); readln (a, b, c); delta := b*b-4*a*c; if delta 0 then begin x1 := (-b-sqrt(delta))/(2*a); x2 := (-b+sqrt(delta))/(2*a); writeln ('X1 = ', x1); writeln ('X2 = ', x2); end else begin x1 := -b/(2*a); writeln ('X1 = ', x1); end; end.

Zapisując programy w Pascalu możemy stosować tylko symbole z alfabetu tego języka. Alfabet (symbole podstawowe) tworzą: Litery: duże i małe litery alfabetu łacińskiego oraz A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z (poza łańcuchami duże i małe litery nie są rozróżniane) Znak podkreślenia _ (zaliczany do liter) Cyfry : 10 cyfr arabskich: Znaki specjalne: 23 znaki specjalne: + - * / = ^ ( ) [ ] { }., : ; # $ Odstęp – znak niewidoczny Znaki sterujące: 32 znaki sterujące o kodach ASCII od 0 do 31 Operator przypisania: := Operatory relacji:<> = Operator zakresu:.. Nawiasy kwadratowe:(..) (zamiennie zamiast [ ]) Nawiasy klamrowe:(* *) (zamiennie zamiast { })

Słowa kluczowe W skład alfabetu wchodzą także wybrane słowa języka angielskiego. Są integralną częścią języka i nie mogą być definiowane przez programistę (są zastrzeżone). Najczęściej stosowane słowa kluczowe: andarraybegincaseconst divdodowntoelseend fileforfunctiongotoif inlabelmodnilnot oforprocedureprogramrecord repeatsetstringthento typeunituntilusesvar whilewithxor

Algorytm obliczania pola działki w postaci programu START czytaj dł, szer pole := dł * szer pisz pole STOP program dzialka; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var dl, szer, pole : integer; begin write (podaj dlugosc: ); readln (dl); write (podaj szerokosc: ); readln (szer); pole := dl*szer; write (pole wynosi:, pole); readln; end.

Algorytm znajdowania większej z dwóch podanych liczb START czytaj a, b max := b pisz max STOP a > b max := a TAK NIE

Program znajdowania większej z dwóch podanych liczb program wieksza; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var a, b, max : integer; begin write (podaj a: ); readln (a); write (podaj b: ); readln (b); if a>b then max := a else max := b; write (wieksza z liczb to:, max); readln; end.

Algorytm znajdowania iloczynu il = 1*2*3*…*n dla danego n START czytaj n il := il * i pisz il STOP i n TAK NIE il := 1; i := 1 i := i + 1

Program znajdowania iloczynu il = 1*2*3*…*n dla danego n program iloczyn; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var n, i, il : integer; begin write (podaj n: ); readln (n); il := 1; for i:=1 to n do il := il*i; write (iloczyn =, il); readln; end.