PERCEPCJA I WYOBRAŹNIA PODSTAWY NEUROESTETYKI
POLICZ CZARNE KROPKI NA PRZECIĘCIU BIAŁYCH LINII.
LINIE SĄ RÓWNOLEGŁE CZY UKOŚNE?
NA ULICY
NA ULICY
KTO SPADNIE?
Złudzeniem optycznym nazywamy błędną interpretację obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Złudzenie wynika z mechanizmów działania percepcji, które zazwyczaj pomagają w postrzeganiu. W określonych warunkach jednak mogą powodować pozornie tylko prawdziwe wrażenia.
ZACZARUJ DZIEWCZYNĘ DZIĘKI SILE SWOJEGO UMYSŁU
Ulegamy złudzeniu i jednocześnie wiemy, że mu ulegamy.
MÓZGOWE OKO NASZA PERCEPCJA WIZUALNA OPIERA SIĘ NA ISTNIEJĄCEJ RZECZYWISTOŚCI, RESZTĘ OBRAZU ŚWIATA UZUPEŁNIA MÓZG.
ODBIÓR I WYSYŁANIE SYGNAŁÓW PROCES WZROKOWEGO POSTRZEGANIA ŚWIATA ROZPOCZYNA SIĘ W OKU, KTÓRE PRZEKSZTAŁCA ŚWIATŁO W SYGNAŁY NERWOWE.
SZCZEGÓŁY OBRAZU PRZETWARZANIE SYGNAŁÓW WZROKOWYCH ROZPOCZYNA SIĘ W SIATKÓWCE ZBUDOWANEJ Z KOMÓREK NERWOWYCH.
OKO JAKO UKŁAD OPTYCZNY A - rogówka, B - tęczówka, C - komora przednia, D - źrenica, E - soczewka, F - plamka żółta, G - mięsień gałki ocznej, H - nerw wzrokowy, I - plamka ślepa, J - ciało szkliste, K - naczyniówka, L – siatkówka.
ŚWIADOMOŚĆ WIDZENIA
PRZETWARZANIE BODŹCA WZROKOWEGO KORA CZOŁOWA OBSZAR MONITORUJĄCY PRZESUNIĘCIA UWAGI KORA POTYLICZNA WZROKOWY BUFOR KORA CIEMIENIOWA ROZPOZNANIE WŁASNOŚCI PRZESTRZENNYCH ASOCJACYJNA PAMIĘĆ KORA SKRONIOWA ROZPOZNANIE WŁASNOŚCI OBIEKTÓW OKNO UWAGI PRZETWARZANIE BODŹCA WZROKOWEGO MODEL POWSTAWANIA REPREZENTACJI WZROKOWEJ WEDŁUG KOSSLYNA
CZY WSZYSTKO, CO WIDZIMY, JEST OBRAZEM? JAK W UMYŚLE TWORZĄ SIĘ WYOBRAŻENIA? CZY ISTNIEJE KOD WIZUALNY ANALOGICZNY DO KODU JĘZYKOWEGO? W JAKIEJ MIERZE ROZWÓJ TECHNOLOGII CYFROWEJ WPŁYNĄŁ NA SPOSÓB ODBIERANIA OBRAZÓW?
W POSZUKIWANIU PODSTAW KODÓW WIZUALNYCH KOD WIZUALNY JEST ALTERNATYWNY WOBEC JĘZYKA.
Żyjemy obrazami i rozumiemy świat w obrazach. Hans Belting
JAK BADAĆ OSOBLIWĄ NATURĘ KOMUNIKACJI OBRAZOWEJ? NA ILE KODY OBRAZOWE UZALEŻNIONE SĄ OD KODÓW WERBALNYCH?
SZTUKI WIZUALNE OKREŚLA SIĘ JAKO KOD OBRAZOWY LUB IKONICZNY. KOD WIZUALNY JEST ALTERNATYWNY WOBEC KODU JĘZYKOWEGO I NIE MUSI BYĆ OD NIEGO POCHODNY. OBRAZY SĄ KOMUNIKATAMI WYMIENIANYMI MIĘDZY LUDŹMI. KODY OBRAZOWE TWORZĄ SIĘ W PRAKTYCE SPOŁECZNEGO KOMUNIKOWANIA. KONTEKSTY : SYTUACYJNE, KULTUROWE, TECHNICZNE STYMULUJĄ LUB BLOKUJĄ POWSTAWANIE WIZUALNYCJ AKTÓW KOMUNIKACJI. FRUTIGER, BLUM
STANOWISKA TEORETYCZNE: JEDEN KOD REPREZENTACJI POZNAWCZEJ (ZENON PYLYSHYN – DANE WIZUALNE SĄ KODOWANE W MÓZGU /UMYŚLE ZA POMOCĄ SĄDÓW.) TEORIA PODWÓJNEGO KODOWANIA (ALLAN PAIVIO – UMYSŁ KODUJE INFORMACJE NIE TYLKO ZA POMOCĄ SĄDÓW, ALE RÓWNIEŻ ZA POMOCĄ OBRAZÓW.) KOMPUTACYJNY MODEL WYOBRAŹNI (STEPHEN KOSSLYN – TEORIA WYOBRAŹNI – UMYSŁ KODUJE INFORMACJE DZIĘKI WYOBRAŹNI)
OBRAZY SĄ KOMUNIKATAMI WYMIENIANYMI MIĘDZY LUDŹMI OBRAZY SĄ KOMUNIKATAMI WYMIENIANYMI MIĘDZY LUDŹMI. KODY OBRAZOWE TWORZĄ SIĘ W PRAKTYCE SPOŁECZNEGO KOMUNIKOWANIA. KONTEKSTY SYTUACYJNE, KULTUROWE, TECHNICZNE I WIELE INNYCH STYMULUJĄ LUB BLOKUJĄ POWSTAWANIE WIZUALNYCH AKTÓW KOMUNIKACJI.
KOD WIZUALNY OBIEKT WIZUALNY
OBIEKT WIZUALNY TO KSZTAŁT, CZYLI DOSTĘPNY ZMYSŁOM SPOSÓB ZORGANIZOWANIA MATERII.
CECHY OBIEKTÓW WIZUALNYCH MORFOLOGIA STRUKTURA KONTEKST NATURALNY WYGLĄD, INFORMUJE, Z CZEGO ZBUDOWANA JEST RZECZ. INFORMUJE, NA CO PATRZYMY, ZASADA ZORGANIZO WANIA KSZTAŁTU. DOPOWIADA I DOOKRESLA NASZE ROZPOZNA NIE OBIEKTU.
FENOMEN ODBIORU ZJAWISKA ARTYSTYCZNEGO CECHY KSZTAŁTÓW OBIEKTÓW WIZUALNYCH: POJEDYNCZOŚĆ, PRYNCYPIALNOŚĆ, INTEGRALNOŚĆ.
CZYM JEST NEUROESTETYKA NEUROESTETYKA JEST JEDNĄ Z NOWOPOWSTAŁYCH DYSCYPLIN KOGNITYWNYCH, KTÓREJ CELEM JEST NAUKOWE WYJAŚNIANIE ZJAWISK SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA PERCEPCJĘ (LUB SZERZEJ POZNANIE) DZIEŁA SZTUKI. AUTOREM TERMINU JEST SEMIR ZEKI, WSPÓŁCZESNY NEUROBILOG ZAJMUJĄCY SIĘ BADANIAMI EKSPERYMENTALNYMI TAK ZWANEGO „MÓZGU WZROKOWEGO”.
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ NEUROESTETYKA INTERDYSCYPLINARNOŚĆ PSYCHOLOGIA FIZJOLOGIA NEUROBIOLOGIA
PYTANIA NEUROESTETYKI: JAKIE PRAWA RZĄDZĄ ODBIOREM SZTUKI, SZCZEGÓLNIE PERCECJĄ DZIEŁA SZTUKI? CZYM JEST I JAK DZIAŁA TAK ZWANY „UMYSŁ ESTETYCZNY”? CZY SĄ TO TE SAME PRAWA, KTÓRE KIERUJĄ PERCEPCJĄ JAKO TAKĄ? CZYM RÓŻNI SIĘ PRZEŻYCIE RÓŻNYCH DZIEŁ SZTUKI? CZYM SĄ EMOCJE TOWARZYSZĄCE ODBIOROWI DZIEŁA SZTUKI?
OŚRODKI W MÓZGU ODPOWIEDZIALNE ZA PERCEPCJĘ DZIEŁ SZTUKI: POBUDZANE SĄ ODMIENNE OBSZARY KORY MÓZGOWEJ: PEJZAŻ – ZAKRĘT POTYLICZNO – SKRONIOWY PRZYŚRODKOWY, PORTRET – ZAKRĘT WRZECIONOWATY, MARTWA NATURA – ZAKRĘT POTYLICZNY BOCZNY, SZTUKA KINETYCZNA – POLE V5 ZWIĄZANE Z PERCEPCJĄ RUCHU.
DZIEŁO SZTUKI JAKO BODZIEC: MUSI WZBUDZAĆ (SKUPIAĆ UWAGĘ WIDZA), WYWOŁYWAĆ NIEKONWENCJONALNY ODBIÓR, WYWOŁYWAĆ EMOCJE ESTETYCZNE.
WZBUDZANIE UWAGI: Artystycznie spreparowany bodziec skupia uwagę odbiorcy na niektórych cechach obrazowanego przedmiotu, P. Picasso, Stary Żyd
NIEKONWENCJONALNY ODBIÓR: DZIEŁO SZTUKI POBUDZAJĄCE SYSTEM PERCEPCYJNY ODBIORCY RÓŻNI SIĘ OD ZWYKŁYCH PRZEDMIOTÓW ZAZWYCZAJ TYM, ŻE JEGO TREŚĆ WIZUALNA NIE JEST NASTAWIONA NA KONWENCJONALNY ODBIÓR. S. DALI, UPORCZYWOŚĆ PAMIĘCI
WYWOŁANIE EMOCJI ESTETYCZNEJ: ZADANIEM ARTYSTY JEST SPREPAROWANIE BODŹCA, BY WYWOŁAŁ ON OKREŚLONE EMOCJE, KTÓRE WZMOCNIĄ PRZEKAZ WIZUALNY. EFEKT „AHA”
PERCEPCJA PRZEDMIOTU ARTYSTYCZNEGO: DZIEŁO SZTUKI WYBIÓRCZO SKUPIA UWAGĘ NA NIEKTÓRYCH CECHACH MALOWANEGO OBIEKTU, ARTYŚCI POSŁUGUJĄ SIĘ PRZERYSOWANIAMI, POMINIĘCIAMI I PRZESUNIĘCIAMI KOMPOZYCYJNYMI, NIEKIEDY NIE UDAJE SIĘ ZIDENTYFIKOWAĆ OD RAZU PRZEDSTAWIONEGO PRZEDMIOTU, WIDZ TWORZY HIPOTEZY NA TEMAT BODŹCA, INFORMACJA PRZENOSZONA PRZEZ BODZIEC MOŻE ZOSTAĆ NACECHOWANA EMOCJONALNIE.
TYPOLOGIA ARTYSTYCZNYCH BODŹCÓW WIZUALNYCH: BODZIEC ILUZYJNY, BODZIEC NIEJEDNOZNACZNY, BODZIEC WYOLBRZYMIONY, BODZIEC RELACYJNY, BODZIEC EMPATYZUJĄCY.
WIZUALNE BODŹCE NIEJEDNOZNACZNE NATHAN COHEN
WIZUALNE BODŹCE NIEJEDNOZNACZNE SZEŚCIAN NECKERA MICHAEL POL
PRZYKŁAD I VICTOR VASERLEY
ARTYSTYCZNE BODŹCE ILUZYJNE ANDREA MANTEGNA VICTOR VASARELY, SUPERNOWA
ARTYSTYCZNE BODŹCE ILUZYJNE
SCHODY. W GÓRĘ CZY W DÓŁ?
SCHODY. DOKĄD PROWADZĄ?
MAURITS CORNELIS ESCHER
POKÓJ DLA LALEK?
RENÉ MAGRITTE
RENÉ MAGRITTE
R. MAGRITTE ZDRADA WIZERUNKÓW
WIZUALNE BODŹCE NIEJEDNOZNACZNE WYŻSZEGO RZĘDU: RENĚ MAGRITTE CARTE BLANCHE
BODZIEC WYOLBRZYMIONY EL GRECO ŚWIĘTY ANDRZEJ I ŚWIĘTY FRANCISZEK
BODZIEC WYOLBRZYMIONY ALBERTO GIACOMETTI, KROCZĄCY CZŁOWIEK
BODZIEC RELACYJNY DIEGO VELĂZQUEZ, LAS MENINAS PABLO PICASSO, LAS MENINAS SALVADOR DALI, OCZEKUJĄCE SŁUŻĄCE
BODZIEC RELACYJNY JACQUES - LOUIS DAVID, MADAME RĒCAMIER RENĒ MAGRITTE, MADAME RĒCAMIER de DAVID
BODZIEC EMPATYZUJĄCY JOHANNES VERMEER, CZYTAJĄCA LIST
BODZIEC EMPATYZUJĄCY MICHELANGELO MERISI DA CARAVAGGIO, JUDYTA I HOLOFERNES
BODZIEC EMPATYZUJĄCY VINCENT VAN GOGH, PIETĀ (ZA DELACROIX)
WYOBRAŹNIA ESTETYCZNA CZY KAŻDY TYP ARTYSTYCZNEGO BODŹCA WIZUALNEGO JEST DŹWIGNIĄ WYOBRAŹNI? JAKĄ FUNKCJĘ PEŁNI WYOBRAŹNIA W PROCESIE ARTYSTYCZNEJ (ESTETYCZNEJ) KOMUNIKACJI WIZUALNEJ?
CO TO JEST WYOBRAŹNIA? WYOBRAŹNIA TO FUNKCJA UMYSŁU, DZIĘKI KTÓREJ GENERUJEMY OBRAZY MENTALNE POD NIEOBECNOŚĆ BODŹCA WZROKOWEGO. WYOBRAŹNIA TO DYSPOZYCJA DO DOSTRZEGANIA WIELOZNACZNOŚCI I WIELOŚCI ROZWIAZAŃ. WYOBRAŹNIA TO OPERACJA DOKONYWANA NA ISTNIEJĄCYM MATERIALE, ZWIAZANA Z TWÓRCZYM PRZETASOWANIEM ELEMENTÓW, NOWYM ICH ZE SOBĄ POŁĄCZENIEM ORAZ „DOPOWIADANIEM” I DODAWANIEM NOWYCH ELEMENTÓW DO ISTNIEJĄCEGO WZORCA.
TYPY WYOBRAŹNI ESTETYCZNEJ: QUASI – WYOBRAŹNIA; PROTOWYOBRAŹNIA; WYOBRAŹNIA WŁAŚCIWA.
TYPY WYOBRAŹNI ESTETYCZNEJ W ASPEKCIE FUNKCJONALNYM TYP WYOBRAŹNI ESTETYCZNEJ FUNKCJE WYOBRAŻENIOWE TYP INICJUJĄCEGO BODŹCA / PRZYKŁAD QUASI - WYOBRAŹNIA 1. GENERUJE OBRAZ MENTALNY CZEGOŚ, CZEGO NIE MA. BODZIEC ILUZYJNY / KRATA HERMANA PROTOWYOBRAŹNIA GENERUJE OBRAZ MENTALNY, UMOŻLIWIA WYKRYCIE WIELOZNACZNOŚCI BODŹCA. BODZIEC NIEJEDNOZNACZNY / SZEŚCIAN NECKERA WYOBRAŹNIA WŁAŚCIWA UMOŻLIWIA WYKRYCIE WIELOZNACZNOŚCI BODŹCA, UMOŻLIWIA MANIPULACJĘ NA CECHACH KOMPOZYCJI OBRAZU. BODZIEC WYOLBRZYMIONY /EL GRECO BODZIEC EMPATYCZNY / VAN GOGH BODZIEC RELACYJNY MAGRITTE - DAVID
PROCES PRZETWARZANIA MA CHARAKTER TOP – DOWN, WYOBRAŹNIA WŁAŚCIWA ODGRYWA SZCZEGÓLNĄ ROLĘ PRZY ODBIORZE DZIEŁ SZTUKI. UJAWNIA SIĘ ONA, GDY: PROCES PRZETWARZANIA MA CHARAKTER TOP – DOWN, WYSTĘPUJĄ ŚWIADOME PROCESY DECYZYJNE W KONTEKŚCIE NIEJEDNOZNACZNOŚCI (SPOWODOWANE PRAWDOPODOBNIE AKTYWACJĄ KORY CZOŁOWEJ), ROZWIĄZANIA NIEJEDNOZNACZNOŚCI NIE SĄ OCZYWISTE I WYMAGAJĄ TWÓRCZEGO WYKORZYSTANIA ELEMENTÓW DZIEŁA SZTUKI. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ