Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Test zgodności c2.
BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Rangowy test zgodności rozkładów
Statystyka Wojciech Jawień
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Przygotowała Sylwia Zych
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
STATYSTYCZNA ANALIZA DANYCH
Statystyka stanowi nie tylko podstawę funkcjonowania opieki zdrowotnej w każdym rozwiniętym państwie. Znajomość jej podstawowych prawideł i zasad jest.
Analiza współzależności
Wykład 4 Przedziały ufności
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
przygotowała mgr Sylwia Zych
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
STATYSTYCZNA ANALIZA DANYCH
WPŁYW PALENIA NA NARZĄDY CZŁOWIEKA
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
Rozkład t.
Hipotezy statystyczne
Podstawy układów logicznych
Konstrukcja, estymacja parametrów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Analiza współzależności cech statystycznych
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
Własności funkcji liniowej.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Testy nieparametryczne
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Magdalena Nowosielska
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
dla klas gimnazjalnych
Hipotezy statystyczne
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
Funkcje Autorzy: Piotr Romanowski Marcin Warszewski kl. III b
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Co to jest dystrybuanta?
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Metody Matematyczne w Inżynierii Chemicznej Podstawy obliczeń statystycznych.
Prezentacja dla klasy II liceum
Statystyka w doświadczalnictwie Wydział Technologii Drewna SGGW Studia II stopnia Wykład 3.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 9 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Człowiek – najlepsza inwestycja
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Statystyka matematyczna
Statystyka matematyczna
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
Zapis prezentacji:

Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np. ustalenie wpływu określonego leku na skuteczność leczenia określonej choroby. Przy planowaniu analizy statystycznej należy sformułować hipotezę badawczą, np. lek zwiększa skuteczność leczenia.

Statystyka Parametr Próba (zbiorowość próbna) Populacja (zbiorowość generalna) (selekcja) (opis) (obliczenie) (szacowanie) Statystyka Parametr

populacja próba Statystyka, jako wartość liczona z próby, zmienia się za każdym razem, gdy wybieramy inną próbę.

Jednostki statystyczne będące elementami składowymi zbiorowości charakteryzują się określonymi właściwościami, które nazywamy cechami statystycznymi. Najogólniej rzecz ujmując, cechy statystyczne można podzielić na stałe i zmienne. Cechy stałe (rzeczowe, przestrzenne i czasowe) są wspólne dla wszystkich jednostek zbiorowości. Taką zbiorowość nazywamy wówczas jednorodną. Cechy stałe nie podlegają badaniu statystycznemu a jedynie umożliwiają zaliczanie jednostek do określonych zbiorowości. Właściwości, które różnicują jednostki statystyczne między sobą, nazywa cechami zmiennymi. Przedmiotem badania statystycznego są zbiorowości składające się z jednostek posiadających jedną lub kilka cech wspólnych (stałych) oraz jedną lub wiele cech (zmiennych) je różnicujących.

Cechy, których warianty podawane są w sposób opisowy, nazywamy cechami niemierzalnymi (jakościowymi). Cechy, których warianty są wyrażane za pomocą liczb, określa się mianem cech mierzalnych (ilościowych). Wśród cech ilościowych wyróżnia się cechy skokowe i ciągłe. Pierwsze z nich przyjmują warianty zmieniające się skokowo (bez wartości pośrednich), w postaci liczb całkowitych (np. liczba studentów w poszczególnych grupach ćwiczeniowych). Cechy ilościowe ciągłe mogą przyjmować każdą wartość z różną dokładnością (np. wiek, wzrost, BMI).

Tabela

Diagram kolumnowy

Diagram kołowy

Diagram pierścieniowy

Diagram punktowy

(występowanie udarów mózgu w zależności od pory roku i pory dnia) OBRAZKOWY WYKRES ROZRZUTU (występowanie udarów mózgu w zależności od pory roku i pory dnia) zaczerpnięte z wykładów M. Sobolewskiego

(udział w badaniach profilaktycznych związanych z pewnym schorzeniem) WYKRES MAPKOWY (udział w badaniach profilaktycznych związanych z pewnym schorzeniem) zaczerpnięte z wykładów M. Sobolewskiego

Znamy już sposoby przedstawiania danych statystycznych Znamy już sposoby przedstawiania danych statystycznych. Ale czy potrafimy odczytywać dane z wykresów ???

Oto wyniki klasówki w klasach 1a i 1b: klasa 1a (wykres kolumnowy) klasa 1b (wykres kolumnowy)

Wyniki klasówki klasy 1a i 1b (połączony wykres kolumnowy)

Nie dajmy się oszukać!

Dochody firmy „M&M” 200 tys. 400 tys. 1999 r. 2000 r. Liczby zamieszczone przy obrazkach mówią, że dochód w 2000 r. był dwa razy większy niż w roku poprzednim. Patrząc na ten rysunek odnosimy jednak wrażenie, że dochody w roku 2000 są znacznie większe niż dwa razy większe od dochodów z roku poprzedniego. Banknot reprezentujący rok 2000 jest co prawda dwa razy wyższy od banknotu reprezentującego rok 1999, ale ma od niego cztery razy większe pole. A wielkość obrazka nieświadomie oceniamy według pola, a nie wysokości!

Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Ćwiczenie 1. Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Kobiety z podziałem na palące i niepalące, wykres kolumnowy Mężczyzn z podziałem na palących i niepalących, wykres kolumnowy Wszystkich z uwzgl. płci i faktu palenia papierosów, wykres kolumnowy Wszystkich z podziałem wg płci, wykres kołowy Wszystkich z podziałem ze względu na palenie, wykres kołowy KOBIETY MĘŻCZYŹNI RAZEM PALĄCY 24 36 60 NIEPALĄCY 62 32 94 86 68 154

Ćwiczenie 2. Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Studentów dziennych wg grup dochodu, wykres kolumnowy Studentów zaocznych wg grup dochodu, wykres kolumnowy Studentów dziennych i zaocznych łącznie wg grup dochodu, wykres kolumnowy Wszystkich ze względu na typ studiów, wykres kołowy Wszystkich ze względu na poziom dochodu, wykres kołowy DOCHÓD STUDIA < 1000 ZŁ 1 000- 2 000 > 2 000 RAZEM DZIENNE 14 16 26 56 ZAOCZNE 45 37 32 114 59 53 58 170