Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np. ustalenie wpływu określonego leku na skuteczność leczenia określonej choroby. Przy planowaniu analizy statystycznej należy sformułować hipotezę badawczą, np. lek zwiększa skuteczność leczenia.
Statystyka Parametr Próba (zbiorowość próbna) Populacja (zbiorowość generalna) (selekcja) (opis) (obliczenie) (szacowanie) Statystyka Parametr
populacja próba Statystyka, jako wartość liczona z próby, zmienia się za każdym razem, gdy wybieramy inną próbę.
Jednostki statystyczne będące elementami składowymi zbiorowości charakteryzują się określonymi właściwościami, które nazywamy cechami statystycznymi. Najogólniej rzecz ujmując, cechy statystyczne można podzielić na stałe i zmienne. Cechy stałe (rzeczowe, przestrzenne i czasowe) są wspólne dla wszystkich jednostek zbiorowości. Taką zbiorowość nazywamy wówczas jednorodną. Cechy stałe nie podlegają badaniu statystycznemu a jedynie umożliwiają zaliczanie jednostek do określonych zbiorowości. Właściwości, które różnicują jednostki statystyczne między sobą, nazywa cechami zmiennymi. Przedmiotem badania statystycznego są zbiorowości składające się z jednostek posiadających jedną lub kilka cech wspólnych (stałych) oraz jedną lub wiele cech (zmiennych) je różnicujących.
Cechy, których warianty podawane są w sposób opisowy, nazywamy cechami niemierzalnymi (jakościowymi). Cechy, których warianty są wyrażane za pomocą liczb, określa się mianem cech mierzalnych (ilościowych). Wśród cech ilościowych wyróżnia się cechy skokowe i ciągłe. Pierwsze z nich przyjmują warianty zmieniające się skokowo (bez wartości pośrednich), w postaci liczb całkowitych (np. liczba studentów w poszczególnych grupach ćwiczeniowych). Cechy ilościowe ciągłe mogą przyjmować każdą wartość z różną dokładnością (np. wiek, wzrost, BMI).
Tabela
Diagram kolumnowy
Diagram kołowy
Diagram pierścieniowy
Diagram punktowy
(występowanie udarów mózgu w zależności od pory roku i pory dnia) OBRAZKOWY WYKRES ROZRZUTU (występowanie udarów mózgu w zależności od pory roku i pory dnia) zaczerpnięte z wykładów M. Sobolewskiego
(udział w badaniach profilaktycznych związanych z pewnym schorzeniem) WYKRES MAPKOWY (udział w badaniach profilaktycznych związanych z pewnym schorzeniem) zaczerpnięte z wykładów M. Sobolewskiego
Znamy już sposoby przedstawiania danych statystycznych Znamy już sposoby przedstawiania danych statystycznych. Ale czy potrafimy odczytywać dane z wykresów ???
Oto wyniki klasówki w klasach 1a i 1b: klasa 1a (wykres kolumnowy) klasa 1b (wykres kolumnowy)
Wyniki klasówki klasy 1a i 1b (połączony wykres kolumnowy)
Nie dajmy się oszukać!
Dochody firmy „M&M” 200 tys. 400 tys. 1999 r. 2000 r. Liczby zamieszczone przy obrazkach mówią, że dochód w 2000 r. był dwa razy większy niż w roku poprzednim. Patrząc na ten rysunek odnosimy jednak wrażenie, że dochody w roku 2000 są znacznie większe niż dwa razy większe od dochodów z roku poprzedniego. Banknot reprezentujący rok 2000 jest co prawda dwa razy wyższy od banknotu reprezentującego rok 1999, ale ma od niego cztery razy większe pole. A wielkość obrazka nieświadomie oceniamy według pola, a nie wysokości!
Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Ćwiczenie 1. Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Kobiety z podziałem na palące i niepalące, wykres kolumnowy Mężczyzn z podziałem na palących i niepalących, wykres kolumnowy Wszystkich z uwzgl. płci i faktu palenia papierosów, wykres kolumnowy Wszystkich z podziałem wg płci, wykres kołowy Wszystkich z podziałem ze względu na palenie, wykres kołowy KOBIETY MĘŻCZYŹNI RAZEM PALĄCY 24 36 60 NIEPALĄCY 62 32 94 86 68 154
Ćwiczenie 2. Na podstawie poniższych danych, proszę przedstawić: Studentów dziennych wg grup dochodu, wykres kolumnowy Studentów zaocznych wg grup dochodu, wykres kolumnowy Studentów dziennych i zaocznych łącznie wg grup dochodu, wykres kolumnowy Wszystkich ze względu na typ studiów, wykres kołowy Wszystkich ze względu na poziom dochodu, wykres kołowy DOCHÓD STUDIA < 1000 ZŁ 1 000- 2 000 > 2 000 RAZEM DZIENNE 14 16 26 56 ZAOCZNE 45 37 32 114 59 53 58 170