RELACJE PACJENT-PERSONEL MEDYCZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Advertisements

Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Zagadnienia na zaliczenie
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
w nowej podstawie programowej
SPOŁECZNY KONTEKST ZDROWIA I CHOROBY.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Podstawy metodologiczne ekonomii
Internet jako źródło informacji dla pacjenta na temat schorzeń i leków
Normy praktyki zawodowej
11. 2 Lekarz jako źródło wiedzy o szczepieniach dla dzieci: czego w komunikacji z lekarzami oczekuje rodzic? Warszawa,
Rola Informacji w procesie decyzyjnym ;]
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Lider- Przywódca.
CO TO JEST PRZESZCZEP?? Transplantologia
Usługa medyczna i jej cechy
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Rozwiązywanie konfliktów
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
w praktyce pedagogicznej
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Idea oceniania kształtującego
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Dr n med. n biol Nadia Bryl
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Relacja prawnik - klient
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Świadome decyzje okołoporodowe
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Przykłady dobrych praktyk
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Relacja prawnik - klient
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Mazowiecka Marka Ekonomii Społecznej
Tryby Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym „TOPSOR”
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

RELACJE PACJENT-PERSONEL MEDYCZNY RELACJE PACJENT-PERSONEL MEDYCZNY. SPOŁECZNE DETERMINANTY SKUTECZNOŚCI TERAPII

PROBLEM PRESTIŻU ZAWODU CZY ZAWÓD LEKARZA CIESZY SIĘ SZACUNKIEM SPOŁECZNYM?!

CBOS O PRESTIŻU ZAWODÓW Od 1993 roku Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) prowadzi badania na temat prestiżu zawodów. W międzyczasie zmieniła się nieco metodologia badania (sposób zadawania pytania) a także poszerzono listę zawodów, o czym na końcu. W 1993 roku niekwestionowanym liderem rankingu był zawód … lekarza, który za prestiżowy uznało 81% badanych. W kolejnych edycjach zawód ten jednak sukcesywnie tracił na prestiżu (liderem został profesor uniwersytecki).

SZACUNEK DLA ZAWODU LEKARZA 1993 – 81% badanych przez CBOS uznało zawód lekarza za prestiżowy 1995 – liderem zostaje profesor uniwersytecki, a dla 79% badanych zawód lekarza jest prestiżowy 1996 – dalszy spadek w rankingu prestiżu – tym razem 77% badanych uznało zawód lekarza za prestiżowy 1999 – 75% badanych uznało zawód lekarza za prestiżowy 2009 – badanie zostało wznowione po 10 latach. Za prestiżowy zawód lekarza uznało 73% W TYM SAMYM BADANIU Z 2009 R. ZAWÓD PIELĘGNIARKI DOCENIŁO … 77% BADANYCH.

AUTORYTET LEKARZA Właściwie można wyróżnić dwa źródła autorytetu lekarza w relacjach z pacjentami: Pierwsze sprowadza się do wiedzy eksperckiej, jaką lekarz posiada, która jednocześnie daje podstawy do podejmowania (i w jakimś stopniu egzekwowania) decyzji. Innymi słowy, lekarz buduje swój autorytet opierając się na kompetencjach merytorycznych (wiedzy i umiejętnościach) Drugie to społeczne postrzeganie autorytetu: legitymizacja przekonanie o uczciwości uznawanie orzeczeń (miarodajność) zasięg miarodajności (jaki wycinek życia może być objęty uznanymi orzeczeniami) trwałość autorytetu

RELACJA LEKARZ-PACJENT Dwa modelowe ujęcia relacji lekarz-pacjent: biologiczne – jest nastawione na zachowania instrumentalne, psychospołeczne – koncentruje się na zachowaniach społecznych. W codziennej praktyce jednak zachowania instrumentalne, nastawione na konkretny cel (zwalczanie choroby) przeplatają się z tymi o charakterze psychospołecznym. Zatem można sformułować tezę, że relacja pomiędzy lekarzem a pacjentem wpływa istotnie na skuteczność terapii, a tym samym dotyka samego sedna zawodu lekarza.

TRZY TEORETYCZNE UJĘCIA Teoretyczne modele relacji pomiędzy lekarzem (szerzej personelem medycznym) a pacjentem stanowią doskonałą ilustrację zmian, jakie dokonują się w zakresie medycyny jak i socjologii medycyny. Począwszy od modeli określanych mianem „paternalistycznych”, poprzez „konfliktowe” po „partnerskie”. To historia stopniowej emancypacji pacjenta, który ulega upodmiotowieniu i przestaje być jedynie nośnikiem jednostki chorobowej.

LEKARZ PO PROSTU WIE LEPIEJ W wersji „twardej” (Parsons): Relacja ma charakter asymetryczny. Lekarz ma autorytet wynikający z wiedzy i kompetencji, ale także silną legitymizację społeczną (Wykład 2.) W centrum uwagi nie znajduje się pacjent, ale jego choroba. Lekarz podejmuje decyzje autorytatywnie, wiedząc najlepiej, co jest dobre dla pacjenta. W wersji „miękkiej” (Szasz, Hollender): Aktywność-bierność (dorosły - niemowlę), aktywność-dominacja (dorosły – nastolatek), kierowanie-współpraca (dorosły – dorosły).

CO ON MI TU BĘDZIE KAZAŁ Model konfliktowy zwraca uwagę na elementy eksponowane we wcześniejszych ujęciach, ale jako źródło potencjalnych konfliktów: Asymetryczność relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem wynika z autorytetu tego pierwszego, ale także ze struktury społecznej. Pojawia się różnica interesów lekarza i pacjenta. Lekarz kontroluje dostęp do świadczeń medycznych. Pełni rolę nie tylko eksperta, ale także „gatekeepera”. Lekarz stara się chronić przed oceną swojej działalności, strzeże „tajników” swojej wiedzy. „Lekarz wykorzystuje część swego autorytetu, aby sprostać oczekiwaniom pacjenta, natomiast zależy mu przede wszystkim na utrzymaniu swej zinstytucjonalizowanej dominacji” - B. Tobiasz- Adamczyk, Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny, UJ, Kraków 2002, s. 35

CZYM MOGĘ SŁUŻYĆ? Model oparty na partnerskiej relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem zakłada zerwanie z asymetrycznością relacji. Autorytet nadal pełni istotną rolę, niemniej jednak pacjent staje się bardziej konsumentem. Obie strony uczą się wzajemnie własnych relacji, aby móc negocjować. Aktywizacja pacjenta polega także na dokonywaniu wyborów: lekarza, terapii itp. Działalność obu stron poddawana jest ocenie. Lekarz stanowi „jedynie” instytucję wspierającą, staje się doradcą.

KRYTYKA Założenie o równości obu stron w relacjach pacjent-lekarz, położenie akcentu na konsumencko-kontraktowy charakter, spotkało się jednak z krytyką. Oto główne jej argumenty (www.biesaga.info): Następuje dehumanizacja relacji, która nacechowana jest nieufnością. Założenie co do autonomii obu stron wcale nie niweluje różnic w wiedzy i kompetencjach, a może stanowić pretekst do swoistego „umycia rąk” przez lekarza. W relacjach konsumenckich istnieje możliwość zaniku moralnych aspektów działalności. Proponuje się podejście określane mianem „dobroczynności w działaniu”. Celem nadrzędnym nie jest autonomia każdej ze stron, ale dobro pacjenta, osiągane dzięki wzajemnemu zaufaniu.