Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Historia idei komunikacji
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Festiwal Nauki w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Metodologia nauk ekonomicznych
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Nowa ekonomia rodziny - wprowadzenie
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
1 Czy tradycyjna ekonomia pozwala zrozumieć tzw. Nową gospodarkę Tekst Andrzeja Wojtyny (2001)
„Sukcesy i niepowodzenia w transformacji ekonomii”
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Metodologia badań społecznych Wykłady I-III
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Angelika Kruszewska Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego Mark Blaug: Metodologia ekonomii Część III. Metodologiczna ocena neoklasycznego.
Metodologia nauk ekonomicznych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Źródła wiedzy biologicznej.
Zapis prezentacji:

Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy

Plan prezentacji Teorie jako struktury: Lakatos Kuhn Anarchistyczna teoria wiedzy: Freyerabend

Uzasadnienie podejścia strukturalnego Powody: Analizy historyczne Zależność obserwacji od teorii Spójnie ustrukturyzowane teorie nadają pojęciom naukowym ścisłego znaczenia Potrzeba rozwoju nauki – teorie jako struktury otwarte

Lakatos: programy badawcze Metodologia naukowych programów badawczych – ujęcie teorii jako zorganizowanej struktury. Program badawczy jest strukturą, która kieruje przyszłymi badaniami naukowymi w sposób pozytywny jak i negatywny.

Lakatos: programy badawcze Negatywna heurystyka: Podstawowe założenia programu -> twardy rdzeń. ( Przed falsyfikacją chroni go pas ochronny założeń pomocniczych, warunków początkowych, itp.) Heurystyka pozytywna: Wskazówki, w jaki sposób program badawczy można rozwijać

Lakatos: programy badawcze Program badawczy powinien: charakteryzować się takim stopniem spójności, który zapewnia wypracowanie określonego projektu badań przyszłych prowadzić do odkryć nowych zjawisk

Lakatos: programy badawcze Praca w ramach jednego programu: - rozszerzanie i modyfikowanie pasa ochronnego - formułowanie hipotez (o ile nie są one ad hoc)

Lakatos: programy badawcze Programy badawcze: Postępowe (udaje się doprowadzić do odkrycia nowych zjawisk) Degenerujące się Względną wartość dwóch programów można oszacować dopiero post factum.

Kuhn: teorie jako struktury pre-nauka nauka normalna kryzys rewolucja nowa nauka normalna nowy kryzys Rewolucyjny charakter postępu naukowego.

Kuhn: teorie jako struktury PRE-NAUKA A NAUKA NORMALNA Paradygmat: –Jasno sformułowane prawa i założenia teoretyczne Anomalie: –Łamigłówki, które nie dają się rozwiązać – nie falsyfikują paradygmatu

Kuhn: teorie jako struktury KRYZYS I REWOLUCJA Kryzys anomalie podrywają zaufanie do paradygmatu (np. uderzają w same podstawy paradygmatu) Rewolucja porzucenie paradygmatu przez większość uczonych

Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy Żadna z dotychczasowych teorii nie odniosła sukcesu Nauki nie da się wyjaśnić kilkoma prostymi zasadami metodologicznymi Uczonego nie należy ograniczać regułami metodologa Nie jest prawdą, że w nauce wszystko wolno

Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy NIESWPÓŁMIERNOŚĆ Nie można porównywać teorii konkurencyjnych Zależność obserwacji od teorii Istotna rola czynnika subiektywnego

Pytania i komentarze