Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy
Plan prezentacji Teorie jako struktury: Lakatos Kuhn Anarchistyczna teoria wiedzy: Freyerabend
Uzasadnienie podejścia strukturalnego Powody: Analizy historyczne Zależność obserwacji od teorii Spójnie ustrukturyzowane teorie nadają pojęciom naukowym ścisłego znaczenia Potrzeba rozwoju nauki – teorie jako struktury otwarte
Lakatos: programy badawcze Metodologia naukowych programów badawczych – ujęcie teorii jako zorganizowanej struktury. Program badawczy jest strukturą, która kieruje przyszłymi badaniami naukowymi w sposób pozytywny jak i negatywny.
Lakatos: programy badawcze Negatywna heurystyka: Podstawowe założenia programu -> twardy rdzeń. ( Przed falsyfikacją chroni go pas ochronny założeń pomocniczych, warunków początkowych, itp.) Heurystyka pozytywna: Wskazówki, w jaki sposób program badawczy można rozwijać
Lakatos: programy badawcze Program badawczy powinien: charakteryzować się takim stopniem spójności, który zapewnia wypracowanie określonego projektu badań przyszłych prowadzić do odkryć nowych zjawisk
Lakatos: programy badawcze Praca w ramach jednego programu: - rozszerzanie i modyfikowanie pasa ochronnego - formułowanie hipotez (o ile nie są one ad hoc)
Lakatos: programy badawcze Programy badawcze: Postępowe (udaje się doprowadzić do odkrycia nowych zjawisk) Degenerujące się Względną wartość dwóch programów można oszacować dopiero post factum.
Kuhn: teorie jako struktury pre-nauka nauka normalna kryzys rewolucja nowa nauka normalna nowy kryzys Rewolucyjny charakter postępu naukowego.
Kuhn: teorie jako struktury PRE-NAUKA A NAUKA NORMALNA Paradygmat: –Jasno sformułowane prawa i założenia teoretyczne Anomalie: –Łamigłówki, które nie dają się rozwiązać – nie falsyfikują paradygmatu
Kuhn: teorie jako struktury KRYZYS I REWOLUCJA Kryzys anomalie podrywają zaufanie do paradygmatu (np. uderzają w same podstawy paradygmatu) Rewolucja porzucenie paradygmatu przez większość uczonych
Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy Żadna z dotychczasowych teorii nie odniosła sukcesu Nauki nie da się wyjaśnić kilkoma prostymi zasadami metodologicznymi Uczonego nie należy ograniczać regułami metodologa Nie jest prawdą, że w nauce wszystko wolno
Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy NIESWPÓŁMIERNOŚĆ Nie można porównywać teorii konkurencyjnych Zależność obserwacji od teorii Istotna rola czynnika subiektywnego
Pytania i komentarze