Zarządzanie pamięcią: ręczne czy automatyczne Łukasz Kosson Tomasz Wasersztrum
Podstawy
Podstawy Stos i sterta
Podstawy Stos i sterta
Podstawy Stos i sterta malloc() i free()
Podstawy Stos i sterta malloc() i free() (implementacja windows)
Podstawy Stos i sterta malloc() i free() (implementacja windows) tablica wolnych bloków
Podstawy Stos i sterta malloc() i free() (implementacja windows) tablica wolnych bloków bloki „zawieszone”
Podstawy Stos i sterta malloc() i free() (implementacja windows) tablica wolnych bloków bloki „zawieszone” schemat algorytmów
Podstawy Stos i sterta malloc() i free() (implementacja windows) tablica wolnych bloków bloki „zawieszone” schemat algorytmów new i delete
Problemy zarządzania pamięcią
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak)
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak) Pseudokod obsługi windy.
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak) Pseudokod obsługi windy. When a button is pressed: Get some memory, which will be used to remember the floor number Put the floor number into the memory Are we already on the target floor? If so, we have nothing to do: finished Otherwise: Wait until the lift is idle Go to the required floor Release the memory we used to remember the floor number
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak)
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak) Nieaktualne referencje (dangling pointers)
Problemy zarządzania pamięcią Wycieki pamięci (memory leak) Nieaktualne referencje (dangling pointers) Fragmentacja
Garbage collector
Garbage collector Czym jest i co robi?
Garbage collector Czym jest i co robi? Jeden z mechanizmów zarządzania zasobami (m.in. pamięcią)
Garbage collector Czym jest i co robi? Jeden z mechanizmów zarządzania zasobami (m.in. pamięcią) Odpowiedzialny za zwalnianie niepotrzebnych zasobów
Garbage collector Czym jest i co robi? Jeden z mechanizmów zarządzania zasobami (m.in. pamięcią) Odpowiedzialny za zwalnianie niepotrzebnych zasobów Często zmniejsza fragmentację (zewnętrzną i wewnętrzną) pamięci
Garbage collector Czym nie jest i czego nie robi?
Garbage collector Czym nie jest i czego nie robi? Nie zwalnia z racjonalnego korzystania z pamięci
Garbage collector Czym nie jest i czego nie robi? Nie zwalnia z racjonalnego korzystania z pamięci Nie służy do wykrywania wycieków
Garbage collector Czym nie jest i czego nie robi? Nie zwalnia z racjonalnego korzystania z pamięci Nie służy do wykrywania wycieków Nie dotyka zewnętrznych zasobów
Garbage collector Czym nie jest i czego nie robi? Nie zwalnia z racjonalnego korzystania z pamięci Nie służy do wykrywania wycieków Nie dotyka zewnętrznych zasobów Nie czyni cudów
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany?
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany? Początki: LISP, 1960
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany? Początki: LISP, 1960 Głównie wykorzystywany do zarządzania pamięcią operacyjną ...
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany? Początki: LISP, 1960 Głównie wykorzystywany do zarządzania pamięcią operacyjną ... ... ale także np. połączeniami, plikami
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany? Początki: LISP, 1960 Głównie wykorzystywany do zarządzania pamięcią operacyjną ... ... ale także np. połączeniami, plikami Środowiska, np: .NET, JVM (także ME)
Garbage collector Gdzie jest wykorzystywany? Początki: LISP, 1960 Głównie wykorzystywany do zarządzania pamięcią operacyjną ... ... ale także np. połączeniami, plikami Środowiska, np: .NET, JVM (także ME) Języki skryptowe, np JavaScript
GC – zasada działania Jakie obiekty sprzątać?
GC – zasada działania Jakie obiekty sprzątać? Optymalne rozwiązanie: kasować obiekty nieosiągalne semantycznie
GC – zasada działania Jakie obiekty sprzątać? Optymalne rozwiązanie: kasować obiekty nieosiągalne semantycznie Problem: zagadnienie równoważne problemowi stopu.
GC – zasada działania Jakie obiekty sprzątać? Optymalne rozwiązanie: kasować obiekty nieosiągalne semantycznie Problem: zagadnienie równoważne problemowi stopu. Prostsze rozwiązanie: osiągalność syntaktyczna
GC – zasada działania Jakie obiekty sprzątać? Optymalne rozwiązanie: kasować obiekty nieosiągalne semantycznie Problem: zagadnienie równoważne problemowi stopu. Prostsze rozwiązanie: osiągalność syntaktyczna Praktyka: rozwiązanie pośrednie
GC – zasada działania Algorytm naiwny (mark and sweep):
GC – zasada działania Algorytm naiwny (mark and sweep): Dla każdego obiektu trzymamy bit osiągalności
GC – zasada działania Algorytm naiwny (mark and sweep): Dla każdego obiektu trzymamy bit osiągalności Zaczynając od obiektów bezpośrednio osiągalnych przeglądamy strukturę obiektów
GC – zasada działania Algorytm naiwny (mark and sweep): Dla każdego obiektu trzymamy bit osiągalności Zaczynając od obiektów bezpośrednio osiągalnych przeglądamy strukturę obiektów Zwalniamy obiekty do których się nie udało dojść
GC – zasada działania Wady algorytmu naiwnego:
GC – zasada działania Wady algorytmu naiwnego: Wymaga wstrzymania procesu
GC – zasada działania Wady algorytmu naiwnego: Wymaga wstrzymania procesu Przeglądanie całej pamięci
GC – zasada działania Wady algorytmu naiwnego: Wymaga wstrzymania procesu Przeglądanie całej pamięci Duża fragmentacja pamięci
GC – zasada działania Modyfikacje algorytmu mark-and-sweep:
GC – zasada działania Modyfikacje algorytmu mark-and-sweep: Stop-and-copy: redukuje fragmentację, ale zwiększa dwukrotnie wymagania pamięciowe
GC – zasada działania Modyfikacje algorytmu mark-and-sweep: Stop-and-copy: redukuje fragmentację, ale zwiększa dwukrotnie wymagania pamięciowe Mark-and-compact: redukuje fragmentację
GC – zasada działania Obserwacja: Im obiekt młodszy, tym szybciej staje się niedostępny
GC – zasada działania Obserwacja: Im obiekt młodszy, tym szybciej staje się niedostępny Wniosek: Nie traktować wszystkich obiektów jednakowo
GC – zasada działania Obserwacja: Im obiekt młodszy, tym szybciej staje się niedostępny Wniosek: Nie traktować wszystkich obiektów jednakowo Pomysł: Algorytmy pokoleniowe
GC – zasada działania Obserwacja: Im obiekt młodszy, tym szybciej staje się niedostępny Wniosek: Nie traktować wszystkich obiektów jednakowo Pomysł: Algorytmy pokoleniowe Efekt: Szybsze zwalnianie pamięci
GC – zasada działania Współczesne GC: Rozróżnienie na obiekty młode i stare (dwie lub trzy klasy)
GC – zasada działania Współczesne GC: Rozróżnienie na obiekty młode i stare (dwie lub trzy klasy) JVM: Obiekty młode odzyskiwane przez stop-and-copy Obiekty stare – przez mark-and-sweep
GC – zasada działania Współczesne GC: Rozróżnienie na obiekty młode i stare (dwie lub trzy klasy) JVM: Obiekty młode odzyskiwane przez stop-and-copy Obiekty stare – przez mark-and-sweep Możliwość wymuszenia użycia innego algorytmu (w tym: współbieżnego)
GC – zasada działania Współczesne GC: Rozróżnienie na obiekty młode i stare (dwie lub trzy klasy) JVM: Obiekty młode odzyskiwane przez stop-and-copy Obiekty stare – przez mark-and-sweep Możliwość wymuszenia użycia innego algorytmu (w tym: współbieżnego) .NET: Wszystkie pokolenia obsługiwane przez mark-and-compact
GC – jak mu pomóc
GC – jak mu pomóc Weak reference:
GC – jak mu pomóc Weak reference: Działa jak zwykły wskaźnik ...
GC – jak mu pomóc Weak reference: Działa jak zwykły wskaźnik ... ... ale nie jest traktowany przez GC jako referencja
GC – jak mu pomóc Weak reference: Działa jak zwykły wskaźnik ... ... ale nie jest traktowany przez GC jako referencja Szczególnie przydatny przy implementowaniu pamięci podręcznej
GC – jak sobie pomóc
GC – jak sobie pomóc Finalizacja:
GC – jak sobie pomóc Finalizacja: Mechanizm zastępujący destruktory
GC – jak sobie pomóc Finalizacja: Mechanizm zastępujący destruktory Kwestia wydajności
GC – jak sobie pomóc Finalizacja: Mechanizm zastępujący destruktory Kwestia wydajności A co gdy korzystamy z zewnętrznych zasobów?
GC – środowiska hybrydowe Co się dzieje w sytuacji, gdy mamy wskaźniki na obiekty?
GC – środowiska hybrydowe Co się dzieje w sytuacji, gdy mamy wskaźniki na obiekty? unsafe { Bitmap img = Image.FromFile(„pict.jpg”); BitmapData data = img.LockBits(); byte* pixels = data.Scan0; Process(pixels); img.UnlockBits(data); }
GC – środowiska hybrydowe Co się dzieje w sytuacji, gdy mamy wskaźniki na obiekty? unsafe { Bitmap img = Image.FromFile(„pict.jpg”); BitmapData data = img.LockBits(); byte* pixels = data.Scan0; Process(pixels); img.UnlockBits(data); } Odpowiedź: fixed (byte* pixels = data.Scan0) ...
Zamiast GC…
Zamiast GC… Zliczanie referencji
Zamiast GC… Zliczanie referencji refcountedstruct , REF() , UNREF() struct refcountedstruct { int refcount; } void REF(void *data) struct refcountedstruct *rstruct; rstruct = (struct refcountedstruct *) data; rstruct->refcount++;
Zamiast GC… Zliczanie referencji refcountedstruct , REF() , UNREF() void UNREF(void *data) { struct refcountedstruct *rstruct; rstruct = (struct refcountedstruct *) data; rstruct->refcount--; if(rstruct->refcount == 0) free(rstruct); }
Zamiast GC… Zliczanie referencji refcountedstruct , REF() , UNREF() użycie w kodzie struct mydata { int refcount; int datafield; }; void dosomething(struct mydata *data) REF(data); /* Process data */ UNREF(data); }
Zamiast GC… Zliczanie referencji
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze Proste w implementacji
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze Proste w implementacji Nie obsługuje poprawnie struktur cyklicznych
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze Proste w implementacji Nie obsługuje poprawnie struktur cyklicznych Spowalnia przypisania
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze Proste w implementacji Nie obsługuje poprawnie struktur cyklicznych Spowalnia przypisania Wymaga ciągłego pamiętania o REF i UNREF
Zamiast GC… Zliczanie referencji Łatwe w obsłudze Proste w implementacji Nie obsługuje poprawnie struktur cyklicznych Spowalnia przypisania Wymaga ciągłego pamiętania o REF i UNREF A jak REF albo UNREF rzuci wyjątek...
Zamiast GC… Zliczanie referencji
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack)
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) struct obstack *global_pool; struct obstack *connection_pool; struct obstack *request_pool; int main() { /* inicjalizacja */ while(1) wait_for_connection(); while(more_requests_available()) handle_request(); obstack_free(request_pool, NULL); } obstack_free(connection_pool, NULL);
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack)
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze Szereg dostępnych implementacji
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze Szereg dostępnych implementacji Szybkie
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze Szereg dostępnych implementacji Szybkie Hermetyczne
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze Szereg dostępnych implementacji Szybkie Hermetyczne Problem w przypadku zmian w kodzie
Zamiast GC… Zliczanie referencji Strefy pamięci (obstack) Łatwe w obsłudze Szereg dostępnych implementacji Szybkie Hermetyczne Problem w przypadku zmian w kodzie A jak pomylisz pulę pamięci przy alokacji...
Konfrontacja Przykład 1 – wyrażenia Vector v1, v2, v3; Scalar s1, s2; v3 = v1 * s1 + v2 * s2;
Konfrontacja Przykład 1 – wyrażenia Lub inaczej: Vector v1, v2, v3; Scalar s1, s2; v3 = v1 * s1 + v2 * s2; Lub inaczej: v3 = v1.mult(s1).add(v2.mult(s2))
Konfrontacja Przykład 1 – wyrażenia Lub inaczej: Vector v1, v2, v3; Scalar s1, s2; v3 = v1 * s1 + v2 * s2; Lub inaczej: v3 = v1.mult(s1).add(v2.mult(s2)) Ile obiektów będzie utworzonych?
Konfrontacja Przykład 1 – wyrażenia Lub inaczej: Vector v1, v2, v3; Scalar s1, s2; v3 = v1 * s1 + v2 * s2; Lub inaczej: v3 = v1.mult(s1).add(v2.mult(s2)) Ile obiektów będzie utworzonych? Kto będzie sprzątał?
Konfrontacja Przykład 2 – formatowanie Kto sprząta? time_t tm; time(&tm); char *str = ctime(&tm); cout << str; delete str; Kto sprząta?
Konfrontacja Przykład 3 – zasoby zewnętrzne, GUI Problem: nie możemy samemu niszczyć obiektów Irytujący przykład: JFrame JFrame frm = new JFrame(); BigModel mdl = new BigModel(); BigComponent cmp = new BigComponent(mdl); frm.add(cmp); frm.show();
Konfrontacja Przykład 4 – wydajność class A { private int x; public A() { x = 0; ++x; } } class Example public static void Main() for (int i = 0; i < 500000000; ++i) { A a = new A(); }
Konfrontacja Wyniki dla linuxie (students)
Konfrontacja Java: real 0m8.555s user 0m8.100s sys 0m0.350s
Konfrontacja Java: Mono: real 0m8.555s user 0m8.100s sys 0m0.350s
Konfrontacja Java: Mono: C++: real 0m8.555s user 0m8.100s sys 0m0.350s
Konfrontacja A jak wyszło na Windows?
Konfrontacja Java: .NET: C++: Kernel: 0.015 User: 0.156 Kernel: 0.031
Konfrontacja Przykład 5 while (true) { Connection conn = GetConnection(); ReadRequest(conn); SendResponse(conn); }
Konfrontacja Przykład 5 while (true) { Connection conn = GetConnection(); ReadRequest(conn); SendResponse(conn); } Pytanie: czy i kiedy połączenia same się będą zamykać?
Konfrontacja Przykład 5 while (true) { Connection conn = GetConnection(); ReadRequest(conn); SendResponse(conn); } Pytanie: czy i kiedy połączenia same się będą zamykać? Odpowiedź: nie wiadomo czy i nie wiadomo kiedy
Konfrontacja Koniec