SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Advertisements

Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Ratowanie ludzi i dóbr z rejonu pożaru.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe WOPR-OS OSTROŁEKA
Michał Szczepański Patryk Banasiak
Zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7.
Wypadek drogowy Pierwsza pomoc.
Umocowanie prawne w przepisach wewnętrznych Spółki: IV. Zasady przekazywania informacji przez drużynę trakcyjną w przypadku wykrycia przez urządzenia DSAT.
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
Opracowanie: Anna Paluch LO im K. K. Baczyńskiego w Kozach Opiekun: Iwona Anioła.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP  część 2 Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych,
PODŁOŻENIEM ŁADUNKU WYBUCHOWEGO lub INNĄ FORMĄ RAŻENIA ZBIOROWEGO
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP  część 1 Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych,
Zespół Szkół Szpitalnych
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Program „IV” DZIECI I RUCH DROGOWY.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Skrajnia budowli.
Bezpieczne Hanna Woźniak.
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Elektryczne pojazdy trakcyjne
Numer z klasyfikacji zawodów:
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Ewakuacja szkoły.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Droga z pierwszeństwem.
Środki transportu powietrznego
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH TEMAT : 7. Lokalizacja i wydobywanie zwłok Autor: Janusz Szylar.
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy ustawiony obok przyczepy. NA WYKONANIE ZADANIA OSOBA EGZAMINOWANA MA NIE WIĘCEJ NIŻ 10 MINUT CZYNNOŚCI WYKONYWANE.
Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie gminy OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Środki transportu kolejowego i drogowego
TEMAT 21: Taktyka zwalczania pożarów w transporcie drogowym autor: Szymon Kokot-Góra SZKOLENIE PODSTAWOWE OSP.
TEMAT 30: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych autor: Piotr Fliciński SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
Autor: Łukasz Grzymkowski. str. 2  Elementy organizacji akcji ratownictwa technicznego na drogach;  Rozpoznanie i zabezpieczenie działań ratownictwa.
Autor: Bogdan Grzymowicz SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
WYPADEK DROGOWY PODSTAWOWE ZADANIA RATOWNICZE ROZPOZNANIE
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
34. Działania ratownicze i zabezpieczające podczas powodzi, cz
Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania
Kampania społeczna Bezpieczny przejazd „Szlaban na ryzyko”
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Szkolenie Specjalistyczne Ratownictwa Technicznego dla OSP
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Poznań
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 15: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Bezpieczeństwo działań
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Podstawowe działania ratownicze
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor:
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych Autor: Jacek Gawroński

Tramwaj zbudowany jest z: pudła, wózków trakcyjnych.

Tramwaj Tramwaj do hamowania używa trzech rodzajów systemów hamulcowych: elektrodynamiczne silników elektrycznych – zasadniczy układ hamulcowy wykorzystywany do zwalniania podczas normalnej jazdy, szynowy (elektromagnes) – pomocniczy układ hamulcowy wykorzystywany do wspoma- gania zasadniczego układu hamulcowego, postojowy – utrzymuje wagon na wniesieniach i postoju, włącza się automatycznie poniżej 5km/h.

Dźwignia w wózku trakcyjnym zwalniająca hamulec postojowy

Odbiornik prądu (pantograf) - umieszczony na dachu pojazdu szynowego przekazuje napięcie 600 V prądu stałego od sieci trakcyjnej do zespołu napędowego. Opuszczany jest ręczenie za pomocą linki lub siłownika sterowanego z kabiny motorniczego.

Punkty, w których można bezpiecznie podnosić pojazd szynowy

Dźwignia awaryjnego otwierania drzwi od wewnątrz

Ratownictwo kolejowe - podstawowe definicje Pociągiem - nazywamy skład (zestaw wagonów) sprzęgniętych z pojazdem trakcyjnym. Najczęściej spotykamy: lokomotywy, wagony pasażerskie, wagony towarowe.

Pojazdem trakcyjnym (lokomotywą) - nazywamy pojazd z własnym napędem, przystosowany do jazdy po szynach i ciągnięcia wagonów.

Wagon kolejowy - to pojazd bez własnego źródła napędu, służący do przewozu osób lub ładunków i przystosowany do poruszania się po szynach. Wagon osobowy

Czteroosiowy wagon towarowy serii Roos typ 436 Z, do przewozu drewna i materiałów dłużycowych

Wagon towarowy typu 206Se do przewozu zboża luzem

Cysterna kolejowa do transportu paliw

Autobus szynowy

Zespół trakcyjny (jednostka elektryczna) przeznaczony do przewozu pasażerskich na trasach podmiejskich

Sieć trakcyjna Sieć trakcyjna – jest to linia energetyczna przeznaczona do zasilania pojazdów trakcyjnych w energię elektryczną. Przewody sieci trakcyjnej umieszczone są na wysokości od 4,9 m pod wiaduktami, kładkami nawet do 6,1 m. W elektrowozowni: wysokość normalna to 5,25 metra od główki szyny. Napięcie panujące w sieci ma wartość 3000 V; jest to prąd stały.

Sieć trakcyjna UWAGA: Przewody sieci trakcyjnej i wysięgniki, na których są one zamocowane należy traktować jako urządzenia pod wysokim napięciem.

Katastrofy kolejowe w tunelach Tunel - jest podziemną budowlą, położoną na pewnej głębokości pod terenem, z wyjściami na powierzchnię i służącą do przeprowadzenia linii kolejowej pod powierzchnią terenu. Tunel taki jako liniowy może być usytuowany na szlaku kolejowym lub w dużych miastach. Tunel liniowy wykonywany jest zamiast bardzo głębokich otwartych przekopów. Obudowę tunelu wykonuje się z betonu lub żelbetu. Wyloty tunelu są zakończone obudową portalową.

Katastrofy kolejowe w tunelach Wypadki w tunelach kolejowych są szczególnie niebezpieczne zarówno dla ofiar jak i służb ratowniczych z powodu: problemów z dojazdem, zadymienia, wysokiej temperatury, problemu z zaopatrzeniem wodnym, utrudnioną ewakuacją poszkodowanych.

Zabezpieczenie miejsca zdarzenia na szlaku kolejowym oznakowanie terenu akcji (pojazdy ratownicze z włączonymi lampami błyskowymi, zabezpieczenie strefy taśmą i posterunkami służb ochrony kolei), żądanie wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej i awaryjnego uszynienia sieci trakcyjnej, wstrzymania ruch na szlaku, przygotowanie sprzętu gaśniczego na wypadek pożaru – nawodniona linia gaśnicza z prądownicą pianową, współpraca ze służbą ochrony tunelu lub służbą ratowniczą PKP.

Zasady BHP podczas przebywania na szlaku kolejowym przed wejściem na tor należy zatrzymać się i rozejrzeć na obydwie strony, przechodzić wolno dopiero po stwierdzeniu, że nie grozi nam niebezpieczeństwo, tory kolejowe przechodzić pod kątem prostym, jednocześnie obserwując czy nie nadjeżdża pociąg, podczas przechodzenia przez rozjazdy i zwrotnice nie stawiać stóp na główkach szyn oraz miedzy iglicami i opornicami,

Zasady BHP podczas przebywania na szlaku kolejowym nie wolno chodzić środkiem szyn, należy iść po zewnętrznej stronie toru, w razie zbliżającego się pociągu odsunąć się od toru na odległość ok. 1,5 m, zdwojoną uwagę zachować podczas mgły i opadów śniegu.

Zasady BHP podczas przebywania na szlaku kolejowym Do czasu uszynienia sieci trakcyjnej nie wolno: używać prądu wody, zbliżać się do sieci trakcyjnej na odległość mniejszą niż 2 m. Zerwana sieć trakcyjna jest szczególnie niebezpieczna, gdyż pod tak dużym napięciem przemieszcza się w sposób niekontrolowany. Do zwisającego nad torem lub leżącego przewodu nie wolno się zbliżyć na odległość mniejszą niż 10m.

Zdarzenia z udziałem samolotów i śmigłowców Jedna jednostka może sobie poradzić tylko ze zdarzeniem małego kilkuosobowego samolotu (ultralekkiego lub tzw. taksówki powietrznej), ze względu na wyposażenie i posiadane siły. Podczas rozpoznania musimy ustalić: jaki statek powietrzny uległ katastrofie (samolot pasażerski, ultralekki, szybowiec, śmigłowiec, samolot lub śmigłowiec bojowy), czy są w nim pasażerowie lub załoga.

Zdarzenia z udziałem samolotów i śmigłowców Przeszkodą w dotarciu do poszkodowanych jest kadłub samolotu lub śmigłowca. Jeżeli podczas katastrofy rozpadł się na części to wchodzimy przez powstałe uszkodzenia. Gdy wylądował awaryjnie w całości to musimy sforsować drzwi lub kadłub samolotu. Do jego budowy użyto aluminium i stopów aluminium, a w kadłubie umieszczone kilometry przewodów hydraulicznych i elektrycznych niebezpiecznych dla ratowników i pasażerów.

Zdarzenia z udziałem samolotów i śmigłowców Drzwi samolotów i śmigłowców można otworzyć z zewnątrz dźwigniami oznaczone napisami „RESCUE”. Miejsca, które można ciąć w kadłubie oznaczone są jako kwadrat, którego narożniki lub cały obwód namalowany jest żółtą lub pomarańczową farbą.

Samoloty ultralekkie

Samolot 6 osobowy, tzw. „taksówka powietrzna”

Samolot bojowy

Śmigłowiec bojowy

Samolot lub śmigłowiec bojowy Czynności ratownicze w przypadku samolotów lub śmigłowców bojowych podejmujemy tylko wtedy, gdy mamy pewność, że w środku znajduje się załoga. W sytuacji, gdy podczas rozpoznania ustaliliśmy, że nie ma załogi to wyłącznie zabezpieczamy teren wokół zdarzenia, by nie dopuścić osób postronnych w jego pobliże. Czekamy na przyjazd powiadomionych służb wojskowych, które dezaktywują zagrożenia wynikające z uzbrojenia statku powietrznego.

Wykorzystano: Zdjęcia: www.samoloty.pl www.holmatro.com www.tabor.com.pl

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ