Konstruktywizm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Teoria Stosunków Międzynarodowych
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Liberalizm.
Racjonalizm.
Teoria krytyczna.
Przestrzeń przepływów
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Przygotował Witold Przychoda
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Prawa Człowieka Roksana Szuba.
Konstruktywizm w dydaktyce
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Szkoła wspólnota osób zanurzonych w kulturze
Pedagogika ogólna.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Duże dzieci – wielkie sprawy
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Argumentacja jako proces poznawczy
wyjazdów turystycznych
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Zamek królewski w Warszawie – DZIŚ
o roli państwa w gospodarce
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Przyrzeczenie harcerskie
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
…– myślę o najbliższych
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Człowiek jako istota społeczna
Międzynarodowe stosunki kulturalne
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Grupy interesu a kapitał społeczny
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
TEORIA I FILOZOFIA PRAWA mgr małgorzata szymańska
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
KLASA Społeczno-prawna
Materiały dla studentów NSP
Kultura polityczna.
Kultura współczesnego świata
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Zapis prezentacji:

konstruktywizm

Zainteresowanie świadomością ludzką i jej miejscem w polityce światowe Konstruktywiści uważają, że nie ma zewnętrznej, obiektywnej społeczności jako takiej-świat społeczny i polityczny nie są bytami fizycznymi ani obiektami materialnymi pozostającymi poza ludzką świadomością. System międzynarodowy to zestaw idei, zbiór myśli, system norm opracowany przez określonych ludzi w określonym czasie i miejscu.

Teoretycy: Peter Katzenstein Friedrich Kratochwil Nicholas Onuf Alexander Wendt

Tezy konstruktywizmu: Stosunki międzyludzkie, w tym stosunki międzynarodowe składają się z myśli i idei, a nie z uwarunkowań i sił materialnych Podstawowym elementem ideacyjnym są intersubiektywne przekonania (idee, koncepcje, założenia…) podzielane przez ludzi Te wspólne przekonania, tworzą i wyrażają interesy i tożsamości ludzi, np. sposób, w jaki ludzie postrzegają samych siebie w relacjach z innymi Konstruktywiści skupiają uwagę na sposobach kształtowania i wyrażania relacji

Światy społeczny i polityczny nie należą do świata przyrody Światy społeczny i polityczny nie należą do świata przyrody. Nie istnieją naturalne prawa społeczne, ekonomiczne, ani polityczne. Historia nie jest ewoluującym procesem zewnętrznym, który pozostaje niezależny od ludzkich myśli i idei. Socjologia, ekonomia i nauki polityczne czy studia historyczne nie mogą być „obiektywną” nauką w ścisłym, pozytywistycznym znaczeniu tego słowa.

Świat społeczny: Stworzony przez ludzi Sfera intersubiektywna Ma sens dla ludzi, którzy go stworzyli

Konstruktywistyczna koncepcja struktur społecznych wg Wendta Struktury społeczne składają się z 3 elementów: wspólnej wiedzy, środków materialnych i praktyk. Struktury społeczne są częściowo definiowane przez wspólne oczekiwania, interpretację lub wiedzę. Konstytuują one aktorów w danej sytuacji oraz określają naturę ich stosunków, które są oparte albo na współpracy, albo na konflikcie.

Podstawowy element ideacyjny to intersubiektywne przekonania powszechnie podzielane przez ludzi.

Dla konstruktywistów konflikt nie jest zderzeniem rozmaitych sił czy bytów, ale raczej sporem, kontrowersją, nieporozumieniem… Konflikt to zawsze spór umysłów i zaangażowanie stron.

Dla konstruktywistów celem badań jest raczej interpretacja niż wyjaśnienie

Alexander Wendt o istocie konstruktywizmu: „anarchia jest tym, czym uczynią ją państwa”