Przepisy unijne dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Laura PÉREZ ÁLVAREZ – Wydział D5 – Dobrostan Zwierząt
Znaki informacyjne.
Problemy i perspektywy w transporcie drogowym zwierząt
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
System nawigacji satelitarnej
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Fizjologia i zachowanie indyków. Logistyka transportu i dobrostan
IDENTYFIKACJA KONIOWATYCH W UE
Logistyka transportu i dobrostan zwierząt.
Fizjologia i zachowanie świń
Fizjologia i zachowanie
Przerwy pomiędzy regularnymi kontrolami
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Podstawowe warunki ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Pytania konkursowe.
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
SPOŁECZNA SŁUŻBA INSTRUKTORSKA RODZINNYCH OGRODÓW DZIAŁKOWYCH
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
Wpływ czasu trwania transportu i wielkości dostępnej przestrzeni na wygląd stłuczeń u wołów (Thesis A. Valdés, 2002; I. Mencarini, 2002) 3 godz. 16.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Przepisy unijne dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu Prezentacja opracowana przez Komisję Europejską

Konsumenci europejscy coraz bardziej troszczą się o warunki dobrostanu zwierząt hodowlanych.

Dzięki staraniom Unii Europejskiej ewoluują przepisy dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu. 1977: pierwsza dyrektywa europejska. W grudniu 2004 r. Unia Europejska przyjęła nowe rozporządzenie, które wejdzie w życie dnia 5 stycznia 2007 r.

Przepisy te dotyczą wyłącznie transportu zwierząt na trasach ponad 50 km. Nie dotyczą one transportu na wypas sezonowy .

1- Stan fizyczny zwierząt podlegających przewozowi

Czy stan zdrowia zwierząt przewożonych w samochodach ciężarowych jest wystarczająco dobry? Czy wśród przewożonych zwierząt znajdują się zwierzęta chore lub zranione?

Niezdolne do transportu są: Zwierzęta poważnie chore lub zranione.

Kiedy zwierzę jest poważnie chore lub zranione? Jeśli zwierzę nie jest w stanie poruszać się samodzielnie bez bólu. Jeśli zwierzę jest ciężko zranione lub cierpi na wypadanie narządów rodnych.

Za niezdolne do przewożenia uznaje się: Zwierzęta w stanie zaawansowanej ciąży i zwierzęta ciężarne, co do których istnieje prawdopodobieństwo, że urodzą młode podczas transportu. Zwierzęta, które urodziły w ciągu ostatnich 48 godzin.

Za niezdolne do przewożenia uznaje się: Zwierzęta nowo narodzone, u których pępek jeszcze się nie zagoił.

W razie potrzeby należy wezwać lekarza weterynarii w celu zapewnienia zwierzętom chorym lub zranionym koniecznej opieki. Weterynarz może podjąć decyzję o ewentualnym uśpieniu lub uboju zwierzęcia. Jeśli lekarz weterynarii jest wezwany przez władze, koszty ponosi przewoźnik.

Zwierzę można przewieźć do najbliższej ubojni pod warunkiem, że nie stanowi to dodatkowych cierpień dla zwierzęcia.

Krowy dojne muszą być dojone w odstępach około 12 godzin, nie dłuższych jednak niż 15 godzin.

2- Przystosowanie pojazdów

A) Podróż trwająca krócej niż 8 godzin Wystarczająca przestrzeń między głowami zwierząt a poziomem znajdującym się powyżej.

Pojazdy muszą być zabezpieczone przed wydostaniem się zwierząt. Pojazdy muszą być skonstruowane w taki sposób, aby uniknąć zranienia lub zbędnego cierpienia zwierząt.

Podłoga musi być pokryta ściółką lub wyposażona w system zapewniający wchłanianie odchodów zwierząt.

Do załadunku i wyładunku zwierząt należy używać odpowiednich pomostów, ramp i trapów.

Pojazdy muszą być tak skonstruowane, aby ochraniać zwierzęta przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i znacznymi różnicami w warunkach klimatycznych.

Nie należy zatem transportować zwierząt pomiędzy osiami.

Jeśli czas transportu przekracza 8 godzin, zwierzęta należy napoić, nakarmić i w razie potrzeby wyładować przed dotarciem do miejsca przeznaczenia.

B) Podróż trwająca dłużej niż 8 godzin Ściółka obowiązkowa. Pojazd musi być wyposażony w wystarczającą ilość paszy dla zwierząt.

Pojazd musi być wyposażony w odpowiedni system wentylacyjny, który może być używany zarówno w czasie postoju pojazdu, jak też w czasie jego poruszania się. Przed wyruszeniem w podróż należy sprawdzić czy wentylacja działa prawidłowo

Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w mechaniczny system wentylacji, w pojeździe musi być utrzymywany zakres tempartur od 5 do 30°C. W tym celu pojazd musi być wyposażony w system kontroli temperatury.

Pojazd musi być wyposażony w przesuwalne przegrody umożliwiające tworzenie oddzielnych przedziałów w zależności od rodzaju, wielkości i ilości przewożonych zwierząt.

W każdej chwili musi być możliwy bezpośredni dostęp do wszystkich transportowanych zwierząt w celu ich inspekcji oraz zapewnienia im odpowiedniej opieki.

Pojazd musi być wyposażony w system umożliwiający pojenie zwierząt, dostosowany do transportowanego gatunku. Pojemność zbiornika do pojenia zwierząt musi być dostosowana do potrzeb zwierząt. Pojazd musi być wyposażony w przyłącza do dostarczania wody w czasie postojów.

Zapotrzebowanie na wodę ? Krowy-osobniki dorosłe: 40 litrów wody/dzień Krowy dojne: 180 litrów wody/dzień Konie w stajni: 36 litrów wody/dzień

Systemy pojenia Trzoda chlewna jest pojona za pomocą smoczków wyposażonych w dźwignię. Trzoda chlewna może również być pojona za pomocą baniek, lecz muszą być one umieszczone na odpowiednim poziomie.

Cielętom należy zapewnić smoczki do ssania.

Konie należy poić za pomocą ruchomych urządzeń do pojenia dostosowanych do ich potrzeb. Należy sprawdzić, czy pojazd jest wyposażony w tego rodzaju urządzenia do pojenia.

Jak sprawdzić czy system pojenia działa? Nacisnąć na smoczek lub na dźwignię bańki, które umieszczone są w czterech narożnikach pojazdu. Upewnić się, że w pojeździe znajdują się ruchome urządzenia do pojenia.

3- Postoje na pojenie i karmienie zwierząt oraz czas na odpoczynek

Jeśli pojazd jest wyposażony w urządzenia pozwalające na długą podróż, zwierzęta mogą podróżować dłużej niż 8 godzin, pod warunkiem że przestrzegane są postoje na pojenie, karmienie i odpoczynek:

Zwierzęta nieodsadzone (cielęta, jagnięta) Pierwsza faza transportu: maksymalnie 9 godzin Co najmniej 1 godzina na odpoczynek i pojenie

Zwierzęta nieodsadzone (cielęta, jagnięta) Druga faza transportu: maksymalnie 9 godzin 24 godziny odpoczynku, wyładunek zwierząt, pojenie i karmienie

Trzoda chlewna Maksymalnie 24-godzinny transport 24 godziny odpoczynku, stały dostęp do wody

Domowe zwierzęta koniowate Maksymalnie 24-godzinny transport Przerwy co 8 godzin, pojenie i w razie potrzeby karmienie

Domowe zwierzęta koniowate Po 24-godzinnym transporcie: 24 godziny odpoczynku, wyładunek zwierząt, pojenie i karmienie

Co najmniej 1 godzina na odpoczynek i pojenie Bydło, owce i kozy Pierwsza faza transportu: maksymalnie 14 godzin Co najmniej 1 godzina na odpoczynek i pojenie

24 godziny odpoczynku, wyładunek zwierząt, pojenie i karmienie Bydło, owce i kozy Druga faza transportu: maksymalnie 14 godzin 24 godziny odpoczynku, wyładunek zwierząt, pojenie i karmienie

Drób, ptactwo domowe i króliki domowe Jeśli czas transportu przekracza 12 godzin, należy zapewnić dostęp do wody i paszy Z wyjątkiem transportu piskląt trwającego krócej niż 24 godziny, pod warunkiem że podróż zakończy się w ciągu 72 godzin od ich wyklucia się.

Co robi policja lub żandarmeria, w przypadku gdy zwierzęta nie były odpowiednio pojone, karmione lub nie miały zapewnionego czasu na odpoczynek? Eskortuje pojazd do stacji benzynowej Eskortuje pojazd do zatwierdzonego miejsca odpoczynku Powiadamia lokalne służby weterynaryjne Jeśli w pobliżu pojazdu nie ma żadnego punktu etapowego policja kontaktuje się z lokalnymi służbami weterynaryjnymi, które próbują wyznaczyć inne miejsce właściwe do wyładunku.

4- Pojemność załadunku oraz warunki transportu

Można również zważyć pojazd, aby sprawdzić czy jest on przeładowany Europejska dyrektywa przewiduje maksymalną pojemność załadunku pojazdu dla głównych gatunków zwierząt w zależności od rodzaju środka transportu (transport drogowy, kolejowy, drogą wodną lub lotniczą) oraz średnią wagę zwierząt. Można również zważyć pojazd, aby sprawdzić czy jest on przeładowany

W celu sprawdzenia pojemności trzeba znać: Dostępną dla zwierząt powierzchnię całkowitą w m2 A Liczbę zwierząt N Wagę załadunku w kilogramach L W pojeździe znajduje się 35 sztuk bydła (N), waga załadunku wynosi 12 560 kg (L). Zwierzęta są załadowane na powierzchnię całkowitą wynoszącą 24 m2(A).

POJAZD JEST PRZEŁADOWANY Powierzchnia / zwierzę Y = 24 m2 / 35 = 0,686 m2 Średnia waga / zwierzę W = 12 560 kg /35 = 359 kg Minimalna powierzchnia wymagana na mocy dyrektywy na jedną sztukę bydła o wadze 325 kg wynosi 0,95 m2 POJAZD JEST PRZEŁADOWANY

Trzodzie chlewnej należy umożliwić swobodne przyjęcie naturalnej pozycji stojącej lub leżącej.

Co się dzieje w przypadku gdy pojemność załadunku nie jest przestrzegana? Kierowca może zostać ukarany grzywną. Służby kontrolne zadecydują, czy zwierzęta należy wyładować w pobliżu miejsca kontroli mogą natychmiast kontynuować podróż muszą powrócić do miejsca wyruszenia transportu

Warunki transportu W celu uniknięcia zgniecenia, walk lub poczucia strachu zwierzęta powinny być rozdzielone według gatunku, płci oraz wielkości.

Warunki transportu Zwierzęta dorosłe i młode należy rozdzielić, z wyjątkiem samic podróżujących z młodymi.

Warunki transportu Dorosłe samce należy oddzielić od samic. Dorosłe knury zarodowe oraz ogiery należy oddzielić od siebie nawzajem.

Warunki transportu Zwierzętom należy zapewnić odpowiednią przestrzeń umożliwiającą przyjęcie naturalnej pozycji stojącej lub leżącej.

Warunki transportu Jeśli zwierzęta są przywiązane należy zapewnić im możliwość położenia się oraz jedzenia i napojenia się. Zwierząt nie przywiązuje się za rogi ani za kółka w nosie.

Warunki transportu Zwierzęta koniowate należy pozbawić podków na tylnich kopytach. Zwierząt koniowatych nie należy przewozić w pojazdach posiadających więcej niż jedną skrzynię ładunkową.

5- Dokumenty towarzyszące zwierzętom

Przedsiębiorstwa zajmujące się transportem zwierząt muszą być do tego upoważnione przez dane Państwo Członkowskie Unii Europejskiej. W każdym Państwie Członkowskim istnieje organ odpowiedzialny za wydanie takiego upoważnienia.

Jeśli transport trwa dłużej niż 8 godzin oraz jeśli podczas podróży przekraczana jest granica zwierzętom musi towarzyszyć plan trasy.

Szkolenie kierowców des chauffeurs Przewoźnicy muszą być pewni, że kierowcy, których zatrudniają odbyli specjalistyczne szkolenie lub posiadają równoważne doświadczenie praktyczne, aby umieć obchodzić się z przewożonymi zwierzętami oraz zapewnić im konieczną opiekę.

Kary Każde z Państw Członkowskich wprowadziło sankcje administracyjne i karne w przypadku naruszenia prawodawstwa o ochronie zwierząt podczas transportu. Przewoźnikom może zostać odebrane ich upoważnienie.

Dziękujemy za Państwa uwagę i starania w celu pomocy zwierzętom Zdjęcia udostępnione przez PMAF oraz Animals’Angels