Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do Informatyki, część 1
Advertisements

Grafika Wektorowa Bitmapowa.
Kurs języka C++ Paweł Rzechonek Instytut Informatyki
C++ Paweł Rzechonek Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
System graficzny komputera
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Wstęp do Informatyki, WSZ, część 1
Elementy przetwarzania obrazów
A.Skorupski „Podstawy budowy i działania komputerów” (Warszawa 2000)
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Grafika komputerowa Wykład 7 Krzywe na płaszczyźnie
Grafika komputerowa Wykład 2 Wykorzystanie podstawowych usług bibliotecznych (API) w operacjach graficznych.
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Grafika komputerowa Wykład 14 Podstawowe techniki przetwarzania obrazu
Modelowanie symulacyjne
Wykład nr 1: Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
Zaawansowane technologie Javy
Systemy operacyjne Bibliografia:
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
SPECJALNOŚĆ: Interaktywna Grafika Trójwymiarowa
Koordynatorzy: Krzysztof BIKONIS Marek MOSZYŃSKI
Algorytmy i struktury danych
Wstęp do programowania obiektowego
Podstawy grafiki komputerowej wykład I
Podstawy Informatyki zajęcia dla Studentów I-go roku studiów na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH Dr inż. Piotr Gronek Zakład Informatyki Stosowanej.
Grafika wektorowa i bitmapa
Opracował : Przemysław Drzymała
Grafika komputerowa Wykład 6 Podstawowe algorytmy grafiki 2D
GRAFIKA KOMPUTEROWA Co mamy z reklamy?
GRAFIKA W REKLAMIE.
ZASTOSOWANIE RENDERINGU W GRAFICE KOMPUTEROWEJ
Systemy operacyjne.
METODY NUMERYCZNE I OPTYMALIZACJA
Architektura Systemów Komputerowych
Grafika wektorowa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
SPECJALNOŚĆ: Oprogramowanie Systemowe
Algorytm Z-Bufora (bufora głębokości)
Kurs języka C++ – organizacja zajęć ( )
Skalowalność … Obiekty na rysunkach wektorowych możemy dowolnie powiększać bez utraty jakości – nie pojawia się tutaj efekt rozmytych pikseli, a linie.
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Grafika i Komunikacja człowieka z komputerem
XML i nowoczesne technologie zarządzania treścią Wykład monograficzny Semestr zimowy 2008/09 Szymon ZiołoPatryk Czarnik
Podstawowe narzędzia programu Paint
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Lekcje z komputerem, 2006.
Grafika rastrowa - parametry
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Przetwarzanie obrazów
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
Draver/GRK/cw3_result.jpg. Grafika 3D Wprowadzenie.
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Algorytmy i Struktury Danych Algorithms and Data Structures dr inż. Lech Jamroż Wydział Fizyki, Matematyki I Informatyki.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania
Informatyka Zakres rozszerzony. GEOMETRIA - (gr. γεωμετρία; geo – ziemia, metria – miara) dział matematyki badający figury i zależności między nimi.gr.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Kurs języka C++ – organizacja zajęć ( )
Grafika rastrowa i wektorowa
Projektowanie wspomagane komputerem
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie dr inż. Jerzy Sas, e-mail: jerzy.sas@pwr.wroc.pl Informacje dodatkowe: BOARD->Grafika komputerowa 2008 Awaryjnie: http://sun10.ci.pwr.wroc.pl/~sas/

Zakres kursu: Wstęp, zakres zainteresowań grafiki komputerowej, grafika rastrowa i wektorowa, wstęp do modeli fizycznych barwy, architektura sprzętu dla grafiki komputerowej. Elementy API dla grafiki 2D – Windows i java, przykłady w typowych środowiskach deweloperskich, dostęp do pikseli, ustawianie kontekstu, rysowanie linii, tryby rysowania, w tym XOR, wypełnianie obszaru, wypełnianie okna tłem, przykład API do manipulowania obrazem Modele barwy Urządzenie prezentacji obrazu w grafice komputerowej Przekształcenia w układzie jednorodnym, wykorzystanie elementów API do realizacji przekształceń afinicznych Podstawowe algorytmy grafiki komputerowej – wypełnianie obszaru, przycinanie odcinka do okna, podział wielokąta na trójkąty, przynależność punktu do wielokąta, rasteryzacja i interpolacja Krzywe parametryczne w 2D Modelowanie scen 3D, elementy opisu sceny, modelowanie geometrii, składanie przekształceń w 3D, Potok wizualizacji Proste modele oświetlenia, cieniowanie, rzutowanie Algorytmy analizy widoczności Wstęp do OpenGL Algorytmy symulacji oświetlenia i wizualizacja fotorealistyczna Zasady konstrukcji interfejsów graficznych w aplikacjach z zakresu grafiki komputerowej Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych: filtrowanie splotowe i nieliniowe, algorytmy morfologiczne, algorytm unsharp mask Kolokwium

Literatura: Zabrodzki J. [red] - Grafikia komputerowa, metody i narzędzia, WNT, W-wa, 1994, 2001 Frank Klawonn - Introduction to Computer Graphics using Java 2D and 3D, Springer Verlag, 2008 Herbert Schildt, Java - kompendium programisty, Helion 2005 Jackie Neider, Tom Davis,Mason Woo – OpenGL Programming Guide, Addison-Wesley, pozycja dostępna w Internecie Kukuczka J. - Grafika Komputerowa, Wydawnictow Pracowni Komputerowej J. Skalmierski, 2000 Folley J.D., van Damm A, Feiner S. K., Hughes J. F - Computer Graphics, Principles and Practice, Addison-Wesley, 1993 j / w - polskie tlumaczenie (WNT, W-wa, 1995, 2001) Jankowski M. - Elementy grafiki komputerowej, WNT, W-wa, 1990 Pavlidis T. - Grafika i przetwarzanie obrazów, WNT, W-wa, 1987 Watkins C. D., Sadun A., Marenka S. - Nowoczesne metody przetwarzania obrazu, WNT, W-wa, 1995 Malina W., Ablameyko S., Pawlak W. - Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, W-wa, 2002 Mirkowski J. [tlum.] - Grafika PC bez tajemnic, Intersoftland, 1995 Marciniak A. - Grafika komputerowa w języku Turbo Pascal, NAKOM, 1998 Pastuszak W. - Barwa w grafice komputerowej, PWN, W-wa, 2000 Sanchez J. Canton M. - Direct3D - programowanie grafiki trójwymiarowej w DirectX, Helion, G-ce, 2001 Wilt N. - Ray tracing obiektowo zorientowany z przykładami w języku C++, Wydawnictwo Translator, 1994 Pokuta W., OpenGL – ćwiczenia, Helion, 2003 http://wazniak.mimuw.edu.pl - ogólnopolski portal internetowego zdalnego nauczania informatyki

Obraz a komputer OBRAZ OBRAZ "ULEPSZONY" PRZETWARZANIE OBRAZU Poprawa własności percepcyjnych (wyrazistości) obrazu, przygotowanie do wydobywania cech, zmiana kształtu obrazu, ... OBRAZ "ULEPSZONY" Analiza obrazów Określenie wybranych cech charakterystycznych obrazu Widzenie komputerowe Grafika komputerowa Cechy (atrybuty) charakteryzujące treść obrazu Synteza obrazu na podstawie opisu jego zawartości Przydział obrazu do jednej z klas, wyliczenie obiektów przedstawionych na obrazie (elementów sceny), określenie właściwości tych obiektów Rozpoznawanie obrazów Opis zawartości obrazu (treści sceny)

GW GR Zalety Wady Grafika wektorowa a grafika rastrowa grafika wektorowa - obraz zadany jest zbiorem odcinków i łuków z ich atrybutami wizualnymi grafika rastrowa - obraz zadany jest prostokątną tablicą punktów (pikseli - PIctute ELements) opisanych atrybutami wizualnymi GW GR Zalety zwarty opis strukturalność opisu możliwość łatwej transformacji do obrazu rastrowego o dowolnej rozdzielczości, łatwość transformacji realizm możliwość pokazania szczegółów Wady niewielki realizm obrazu duża objętość trudności z transformacją, brak strukturalności

Atrybuty wizualne piksela: Jasność ({0,1}, {0, 1, ..., 255}, <0.0 , 1.0>) Indeks barwy z określonego zbioru Intensywność składowych koloru R,G,B (zwykle 3x8 bitów)

Architektura sprzętowo-programowa do grafiki komputerowej