Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komisja Dialogu Obywatelskiego 05 września 2013 Poznańskie Centrum Świadczeń
Advertisements

w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Zgromadzenie Ogólne ZPP Ossa 12 kwietnia 2012 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
Stypendium Marii Curie
ORGANIZACJA RODZINNEJ
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Sposób na sukces? Przykład Fundacji Drugi Domek
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Rola gmin w realizacji zapisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011r
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – wnioski oraz przewidywane zmiany (materiał w oparciu o wstępne dane statystyczne) Opole, 30.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
RODZINA 500 PLUS #fakty. CZYM JEST #RODZINA500PLUS? Pierwszy tak szeroki i systemowy program wsparcia polskich rodzin po 1989 r. Świadczenie wychowawcze.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
RODZINA 500 PLUS #fakty.
POMOC SPOŁECZNA.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.) Zmiany w ustawie o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej

Pierwsza nowelizacja ustawy 14 grudnia – 31 grudnia 2011 r. – prace w Sejmie i Senacie nad nowelizacją ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2012 r.; Zmiany w przepisach przejściowych: - art. 226 (wybór z jakich świadczeń chcą korzystać zainteresowani: albo wg. stanu prawnego obowiązującego przed końcem grudnia 2011r., albo po 1 stycznia 2012r.); - art. 229 (korekta niezbędna dla funkcjonowania niepublicznych placówek opiekuńczo – wychowawczych); - art. 240 (uściślenie dotyczące świadczeń dla osób usamodzielnianych się, decyduje dzień opuszczenia placówki);

Druga tzw. mała nowelizacja ustawy Styczeń 2012 – poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – projekt konsumuje znaczną część uwag zgłoszonych przez Związek Powiatów Polskich w tym ograniczenia obowiązku zatrudniania koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej; Projekt trafił do Marszałka Sejmu, pierwsze czytanie podczas sesji sejmowej w dniach 15 – 17 lutego br.; I czytanie, 16 luty 2012r. połączone posiedzenie sejmowych komisji samorządu terytorialnego i rozwoju regionalnego oraz polityki społecznej i rodziny (powołanie podkomisji ds. rozpatrzenia projektu zmiany ustawy o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej; 21 luty posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej ds. rozpatrzenia projektu zmiany ustawy o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej;

Przykładowe poprawki procedowane w trakcie procesu legislacyjnego Zgłoszonych zostało kilkadziesiąt poprawek do obowiązującej ustawy Kolejne posiedzenie podkomisji odbędzie się w dniu 28 lutego br.

Asystent rodziny Projekt zakłada, że pracownik socjalny występuje do kierownika ośrodka pomocy społecznej o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny – tylko jeżeli z analizy sytuacji rodziny wynika taka konieczność.; W okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj. do dnia 31 grudnia 2014 r., kierownik ośrodka pomocy społecznej będzie mógł podjąć czynności zmierzające do zatrudnienia asystenta rodziny; Oznacza to, że w tym okresie zatrudnienie asystenta rodziny będzie zadaniem fakultatywnym gminy. Po tym okresie zakłada się, że zatrudnienie asystenta rodziny będzie zadaniem obligatoryjnym;

Pracownik socjalny Możliwość łączenia pracy asystenta rodziny z wykonywaniem obowiązków pracownika socjalnego, jeżeli zadania te wykonywane są w różnych gminach; Koordynatorem pieczy zastępczej nie może być pracownik socjalny;

Rodziny pomocowe Rodziny zastępcze oraz rodzinne domy dziecka, na ich wniosek, mogą być wspierane przez rodziny pomocowe; Wsparcie rodzin zastępczych przez rodzinę pomocową ma być możliwością, a nie obowiązkiem; Projekt usuwa wątpliwości w tym zakresie;

Jak zostać rodziną zastępczą zawodową? Z rodziną zastępczą niezawodową spełniającą warunki do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, posiadającą opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie jako rodzina zastępcza, prowadzący rodzinny dom dziecka lub pełniący funkcję dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego, starosta zawiera, na wniosek tej rodziny, umowę o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej;

Na remonty dam ile mam! Wysokość i warunki przyznawania środków finansowych na remonty lub pokrycie kosztów związanych ze zmianą lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym ma być prowadzony rodzinny dom dziecka; Warunki te określa umowa jaką proponuje starosta;

Osoba do pomocy rodzinie Ograniczenie środków przysługujących rodzinnym domom dziecka na remonty i pokrycie nieprzewidzianych wydatków związanych z opieką nad dzieckiem do kwoty wskazanej w umowie zawieranej przez starostę i osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka ; Zniesienie obowiązku zatrudniania przez powiat w każdym rodzinnym domu dziecka osoby do pomocy (pozostawiono to jako możliwość); Powiat lub podmiot organizujący rodzinny dom dziecka, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek prowadzącego rodzinny dom dziecka może zatrudnić osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich; Obowiązek zatrudnienia osoby do pomocy istnieć będzie wyłącznie w przypadku, gdy w rodzinnym domu dziecka przebywa powyżej 4 dzieci;

Nie każdy może pomagać Osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich zatrudnia się na podstawie umowy o pracę albo umowy zlecenia; Osobą zatrudnioną do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich może być wyłącznie osoba wskazana lub zaakceptowana przez prowadzącego rodzinny dom dziecka, która: 1) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej ograniczona ani zawieszona; 2) wypełnia obowiązek alimentacyjny; 3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;

Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka obejmuje się, na ich wniosek, opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej; W okresie 3 lat opieką koordynatora objęte zostaną rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka nieposiadające 2 letniego doświadczenia . Objęcie rodzin z dłuższym doświadczeniem opieką koordynatora będzie zadaniem fakultatywnym powiatu; Po 3 letnim okresie przejściowym opieką koordynatora objęte zostaną wszystkie rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka (pod warunkiem złożenia stosownego wniosku);

Bardzo ważna zmiana Pod opieką koordynatora znajdować się będzie mogło do 30 rodzin zastępczych lub rodzinnych domów dziecka (obecnie jest to 15 rodzin); Zadania koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej w stosunku do rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka nieobjętych opieką koordynatora wykonywał będzie organizator rodzinnej pieczy zastępczej: PCPR, MOPS, GOPS oraz organizacja obywatelska lub kościół (wybrani na mocy ustawy po pożytku publicznym i wolontariacie);

Domy dziecka do 14 dzieci art. 230 otrzymuje brzmienie: „Liczba dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w art. 229 ust. 1–3 i 7, po upływie okresu, o którym mowa w art. 229 ust. 8, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2021 r. nie może być wyższa niż 30.” Od 2021 roku maksymalna liczba dzieci w domu dziecka – 14 (wieku powyżej 7 lat);

Wsparcie do wyboru Proponuje się, aby okresie przejściowym, tj. do dnia 31 grudnia 2014 r., rodzinie zastępczej zawodowej, w której przebywa więcej niż 3 dzieci, na jej wniosek, starosta był zobowiązany przyznać jedno z następujących uprawnień: - zatrudnienie osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich albo - przyznanie środków finansowych, na utrzymanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego;

Monitoring ustawy w 2013 roku Do dnia 30 września 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej przedstawi Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy za okres od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 30 czerwca 2013 r. wraz z wnioskami dotyczącymi sposobu i zakresu finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z ustawy;

Gminy płacą za dziecko W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki w wysokości: 1) 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka (1 rok pobytu); 2) 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka (2 rok pobytu); 3) 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka (3 rok i w następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej. Takie same zasady dotyczą umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej (w odniesieniu do średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka);