Raport o sytuacji i perspektywach rozwoju mikro i małych firm w województwie opolskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Opole, 10 kwietnia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Stan sektora w regionach
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Raport „Adapting to Change”
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Sytuacja mikro i małych firm w województwie zachodniopomorskim w roku 2011 oraz perspektywy na rok 2012 Szczecin, 3 kwietnia 2012 Tomasz Kierzkowski Departament.
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie dolnośląskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Wrocław, 13 marca.
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie pomorskim Jakub Fulara Departament Klienta Biznesowego Gdańsk, 20 marca 2013.
Sytuacja mikro i małych firm w województwie warmińsko- mazurskim w roku 2011 oraz perspektywy na rok 2012 Olsztyn, 17 maja 2012 Tomasz Kierzkowski Departament.
Sytuacja mikro i małych firm w roku 2011 oraz perspektywy na rok 2012 Warszawa, 19 stycznia 2012 Grzegorz Piwowar Wiceprezes Zarządu.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Kielce r. BADANIE PLANOWANYCH ZMIAN W STRUKTURZE ZATRUDNIENIA ORAZ POTRZEB INFORMACYJNYCH PRACODAWCÓW POWIATU PIŃCZOWSKIEGO, SKARŻYSKIEGO I MIASTA.
Raport o sytuacji mikro i małych przedsiębiorstw w roku 2010 Województwo kujawsko-pomorskie.
Raport o sytuacji mikro i małych przedsiębiorstw w roku 2010 Województwo lubelskie.
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Sytuacja mikro i małych firm w województwie małopolskim w roku 2011 oraz perspektywy na rok 2012 Kraków, 11 kwietnia 2012 Jakub Fulara Departament Klienta.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
7 tysięcy wywiadów z właścicielami firm,
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie świętokrzyskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Kielce, 25 marca.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Już po raz trzeci na początku roku Bank Pekao przedstawia raport o sytuacji mikro i małych firm Dostarczenie unikalnej wiedzy o mikro i małych firmach,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Mikro, małe i średnie firmy – prognoza
Raport o sytuacji i perspektywach rozwoju mikro i małych firm w województwie podkarpackim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Rzeszów, 17.
Już po raz trzeci na początku roku Bank Pekao przedstawia raport o sytuacji mikro i małych firm Dostarczenie unikalnej wiedzy o mikro i małych firmach,
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie śląskim Jakub Fulara Departament Klienta Biznesowego Katowice, 14 marca 2013.
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie łódzkim Dariusz Chrastina Departament Klienta Biznesowego Łódź, 19 kwietnia 2013.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Raport o sytuacji i perspektywach rozwoju mikro i małych firm w województwie kujawsko-pomorskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Bydgoszcz,
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie zachodniopomorskim Jakub Fulara Departament Klienta Biznesowego Szczecin, 26 marca.
Sytuacja mikro i małych firm w województwie podkarpackim w roku 2011 oraz perspektywy na rok 2012 Rzeszów, 10 maja 2012 Jakub Fulara Departament Klienta.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
W DUŻYCH FIRMACH Roman Mizerny Prezes Zarządu „HOLDING – ZREMB Gorzów” S.A.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Analiza rentowności wybranych banków komercyjnych w Polsce
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Paczków dnia r..
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Raport o sytuacji i perspektywach rozwoju mikro i małych firm w województwie opolskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Opole, 10 kwietnia 2013

1 Już po raz trzeci na początku roku Bank Pekao przedstawia raport o sytuacji mikro i małych firm  Dostarczenie unikalnej wiedzy o mikro i małych firmach, które odgrywają znaczącą rolę w gospodarce (1,7 mln firm, 4,5 mln zatrudnionych, 37% PKB),  Reprezentatywne wyniki na poziomie krajowym i lokalnym na bazie 7 tysięcy wywiadów z właścicielami firm,  Lepsze rozumienie potrzeb mikro i małych firm oraz poznanie problemów i barier związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,  Temat specjalny – e-gospodarka, czyli wykorzystanie technologii informacyjnych w mikro i małych firmach,  Jak co roku - 16 konferencji regionalnych (w każdym województwie w marcu-kwietniu 2013 roku),  Raport w wersji polskiej i angielskiej udostępniony na stronie Mikro firmy – przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników, Małe firmy – przedsiębiorstwa zatrudniające do 49 pracowników,

2 Obniżenie Ogólnego Wskaźnika Koniunktury Mikro i Małych Firm spowodowane głównie przez znaczący spadek oceny sytuacji gospodarczej i sytuacji branży Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm syntetyczna miara nastrojów właścicieli firm Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza „dużo gorzej”, 75 – „gorzej”, 100 – „ani lepiej, ani gorzej”, 125 – „lepiej”, 150 – „dużo lepiej” 8 obszarów wchodzących w skład Ogólnego Wskaźnika Koniunktury Poprzednie 12 miesięcy Następne 12 miesięcy +~4 -7,6 -4,5 -1,4 -0,9 -0,8 -0,2 -1,0 -0,7 R/R

3 Firmy dużo lepiej oceniają obszary, na które mają wpływ. W porównaniu z ostatnim badaniem, gorsze perspektywy na kolejny rok. Zdecydowanie najniższa ocena - oba czynniki poza zasięgiem wpływu firmy Dużo lepsza ocena. Ostatnie 12 miesięcy ocenione wyżej niż rok temu Najwyższa ocena i najmniejsze zmiany w stosunku do ubiegłorocznych badań Odniesienie do ubiegłorocznego badania

4 Najbardziej stabilna sytuacja firm produkcyjnych, widoczne pogorszenie koniunktury w budownictwie  Produkcja - stabilnie, dostosowywanie się do sytuacji rynkowej, innowacyjność, rozwój eksportu,  Usługi – najwyższy poziom wskaźnika, chociaż spowolnienie ma wpływ na nastroje przedsiębiorców,  Handel – najniższy poziom wskaźnika, często firmy lokalne – wyzwaniem konkurencja dużych firm,  Budownictwo – zmniejszanie się portfela zamówień, wzrost opóźnień w terminowym ściąganiu należności Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm

5 Najbardziej obniżył się wskaźnik dla firm lokalnych o długim stażu, najwyższy poziom optymizmu mają „młode firmy” Obszar działania firmyCzas istnienia Lokalizacja siedziby firmy Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm Zmiana wskaźnika YoY  Ocena zwiększa się wraz z rozwojem i poszerzaniem obszaru działania firmy  Najwyższy i najbardziej stabilny poziom wskaźnika wśród młodych firm działających do 3 lat.  Po raz pierwszy mierzono poziom wskaźnika w zależności od lokalizacji w mieście lub na obszarach wiejskich i nie odnotowano istotnej różnicy w poziomie wskaźnika

6 Województwo opolskie – trochę oficjalnej statystyki Źródło: Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w roku 2010, Główny Urząd Statystyczny Liczba mikro i małych firm Aktywne mikro firmy (2,1%) Aktywne małe firmy1 295 (2,5%) Aktywne mikro i małe firmy na 1000 mieszkańców 35,3 (Polska 44,7) Zatrudnienie Mikro firmy (2,2%) Małe firmy (2,4%) Inwestycje Średnie nakłady (tys. PLN) mikro firmy 15,3 (Polska 15,0) Średnie nakłady (tys. PLN) małe firmy 217,1 (Polska 320,9) Przychody Średnie przychody (tys. PLN) mikro firmy 416 (Polska 435) Średnie przychody (mln PLN) małe firmy 6,8 (Polska 8,5)

7 Opolskie: Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm wyższy niż średnia krajowa Opolskie:  Ocena poprzednich i kolejnych 12 miesięcy wyższa niż średnio w Polsce Podregiony:  Ostatnie 12 miesięcy najlepiej ocenione w podregionie nyskim (90,6),  Perspektywy na kolejne 12 miesięcy najlepsze w podregionie opolskim (92,1),  Duży spadek Wskaźnika r/r w podregionie opolskim.

8 Ocena sytuacji w poprzednich 12 miesiącach – dużo lepsza w stosunku do średniej krajowej, zwłaszcza przy ocenie sytuacji gospodarki, branży i wyniku finansowego firmy +0,5 +1,8 +3,0 +2,3 +2,2 +3,2 -0,2 +0,1 Opolskie vs Polska Opolskie

9 Firmy z województwa opolskiego z większym optymizmem niż firmy z innych regionów patrzą na kolejne 12 miesięcy +0,5 +0,1 -0,2 +0,1 +1,3 -0,3 +1,8 +0,4 +0,6 Opolskie vs Polska Opolskie

10  Stopniowo zwiększa się wykorzystanie zewnętrznego finansowania działalności bieżącej i inwestycji  Skłonność do korzystania ze źródeł zewnętrznych rośnie wraz z wielkością firmy (co piąta firma mikro oraz co druga firma mała korzysta z finansowania zewnętrznego) Polska: rosnący udział zewnętrznego finansowania działalności bieżącej i inwestycji Finansowanie inwestycji* *Możliwa była więcej niż jedna odpowiedź Finansowanie działalności bieżącej +2 p.p.

11 Polska: przyczyny niekorzystania z finansowania zewnętrznego wynikają przede wszystkim z polityki firm  Dostępność do finansowania zewnętrznego nie jest problemem – poziom korzystania z kredytu wynika z polityki samych firm,  Potencjał do dalszego wzmocnienia rozwoju polskich przedsiębiorstw poprzez większe wykorzystanie finansowania zewnętrznego,  Planowane zmiany w sposobie dystrybucji środków unijnych dla firm (zwrotne instrumenty finansowe), powinny zwiększyć zainteresowanie finansowaniem zewnętrznym

12 W roku 2013 opolskie firmy znacznie częściej będą korzystać z zewnętrznego finansowania bieżącej działalności  Udział finansowania zewnętrznego w ostatnich 12 miesiącach o 2 pp. wyższy od średniej krajowej – w podregionie opolskim 28% firm korzystało z finansowania zewnętrznego,  W roku 2013 znaczący wzrost popytu na zewnętrzne finansowanie, szczególnie w podregionie opolskim.

13 W roku 2013 odsetek inwestujących firm z województwa opolskiego znacznie wyższy od średniej krajowej  Odsetek firm inwestujących w ostatnich 12 miesiącach taki sam jak w Polsce (43%),  W roku 2013 odsetek inwestujących firm w województwie opolskim aż o 11 pp. wyższy od średniej krajowej.

14 W roku 2013 opolskie firmy w większym stopniu niż firmy z innych regionów korzystać będą z kredytów inwestycyjnych i leasingu  Największy popyt na zewnętrzne źródła finansowania inwestycji w podregionie opolskim,  Duże zapotrzebowanie na środki unijne w podregionie nyskim.

15 Polska: Rosnące znaczenie eksportu mikro i małych firm Odsetek mikro i małych eksporterów Wyniki badania dla firm eksportujących +3 p.p.  Stopniowy wzrost działalności eksportowej mikro i małych firm (wzrost o + 3 p.p. w okresie 2 lat)  Już blisko 200 tysięcy firm deklaruje eksport (12% spośród wszystkich mikro i małych firm),  Wyraźnie lepsza ocena sytuacji firmy i przychodów wśród firm eksportowych w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami,  Przychody z eksportu to jedyny w całym badaniu wskaźnik, którego wartość w roku 2012 przekroczyła poziom z roku 2010.

16 13% mikro i małych firm z województwa opolskiego prowadzi działalność eksportową  Firmy z podregionu opolskiego liderami eksportu, ale spory spadek w stosunku do ubiegłorocznego badania (o 6 pp.),  Planowany wzrost liczby eksportujących firm w obu podregionach w roku 2013.

17 Duże różnice wewnątrzregionalne w ocenie jakości usług świadczonych firmom przez lokalną administrację  Ocena niższa o 2 pp. od średniej krajowej,  Duży spadek r/r w podregionie opolskim.

18 Opolskie: wysoka innowacyjność produktowa mikro i małych firm  Odsetek firm wprowadzających innowacje produktowe wyższy od średniej krajowej,  Najwięcej innowacji wprowadzają firmy z podregionu opolskiego.

19 Bariery rozwoju według mikro i małych firm  Po raz pierwszy w ankiecie pytanie o bariery rozwojowe,  Największe bariery dla mikro i małych firm są związane z zewnętrznymi uwarunkowaniami prowadzenia działalności gospodarczej,  Opolskie – bariery wymieniane częściej niż średnio w Polsce:  Koszty pracy,  Szara strefa,  Zatory płatnicze.  Konkurencja innych firm czy popyt na produkty nie jest takim problemem jak w innych województwach. Właściciele firm byli proszeni o skwantyfikowanie każdej z barier w skali od 1 (brak bariery) do 5 (bardzo ważna bariera)

20 E-gospodarka tematem specjalnym raportu – jak mikro i małe firmy korzystają z technologii informacyjnych?  87% firm wykorzystuje komputery w działalności biznesowej,  Chociaż prawie każda mikro i mała firma ma dostęp do Internetu, nie jest on w pełni wykorzystywany w działalności biznesowej.

21 Firmy z opolskiego nie w pełni wykorzystują potencjał Internetu do prowadzenia działalności gospodarczej Działania reklamowe z wykorzystaniem Internetu Posiadanie strony internetowej  Wyniki dla opolskiego zbliżone do średniej krajowej,  Żadna z przebadanych firm z opolskiego nie posiadała sklepu internetowego Wykorzystanie Internetu do kontaktu z administracją

22 Praktyczne kwestie wykorzystania technologii informacyjnych w mikro i małych firmach – 6 analiz w Raporcie  Nowe technologie informacyjne w zarządzaniu mikro i małymi firmami (Polska Izba Gospodarcza Zaawansowanych Technologii)  Rynek IT w Polsce i perspektywy jego rozwoju (Bank Pekao SA)  Aspekty prawne prowadzenia sprzedaży i promocji w Internecie (dLK Korus Okoń Radcowie Prawni sp.p.)  Tworzenie i zarządzanie stroną internetową (home.pl)  Promocja mikro i małej firmy w Internecie (Google Polska)  Bankowość elektroniczna dla firm (Bank Pekao SA)

23 Raport w polskiej i angielskiej wersji językowej jest dostępny na stronie internetowej Banku Pekao SA pod adresem: Dziękuję za uwagę!