MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Advertisements

Zasadnicza Szkoła Zawodowa
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
„TWÓJ ZAWÓD – TWOJA PRZYSZŁOŚĆ”
1 1.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych NR 2 w Brzezinach Zaprasza do zapoznania się z ofertą szkoły.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Hotelarsko Turystycznych
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
EDUKACJA – PRACA - KARIERA
lecz dla życia się uczymy”
Technik Ekonomista „Sztuka ekonomii polega na tym, by spoglądać nie tylko na bezpośrednie, ale i na odległe skutki danego działania czy programu; by śledzić.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Zdruzena Stredna Skola Hotelowych Siuzieb a Obchodu Centre Consulaire de Formation Professionnelle/ CECOF/ de LAin w Amberieu en Bugey CEDEX Euro Train.
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Zespół Szkół w Zabrodziu
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
ZAWÓD DLA MŁODZIEŻY, KTÓRA LUBI LUDZI ORAZ CHCE LEPIEJ POZNAĆ ŚWIAT
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach ul. Techników 26, Jelcz-Laskowice tel ,
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
V Turniej Zawodów m. st. Warszawy 1 i 2 kwietnia w Zespole Szkół Nr 21 odbył się V Turniej Zawodów m. st. Warszawy pod hasłem „Świadomy wybór zawodu -
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Technikum nr 3 w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej Technik Górnictwa Podziemnego
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
ANIMEX PRZEPIS NA PRACĘ.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Noblistów Polskich Szkoła praktycznych umiejętności Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 dla absolwentów.
1 Rola Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP w kształtowaniu pomorskiego rynku pracy
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Oferta szkół zawodowych prowadzonych przez Miasto Łódź na rok szkolny 2016/17.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO W ŁODZI Oferta edukacyjna Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich 91 – 845 Łódź, ul. Franciszkańska.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Nauka zawodu.
Staże europejskie drogą do sukcesu
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
Zapis prezentacji:

MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH „Z doświadczeń szkół uczestniczących w badaniu losów absolwentów” Joanna Kośka Kamila Niewiadomska Andrzej Żelasko

ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO- TURYSTYCZNO-HOTELARSKICH Kształci w zawodach: Technik ekonomista Technik hotelarstwa Technik obsługi ruchu turystycznego Technik eksploatacji portów i terminali

ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO Kształci w zawodach: 1. Cukiernik 2. Piekarz 3. Wędliniarz 4. Operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego 5. Technik technologii żywności

ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH Kształci w zawodach: Technik pojazdów samochodowych Technik mechatronik Mechanik pojazdów samochodowych Elektromechanik pojazdów samochodowych Blacharz samochodowy Lakiernik Technik mechatronik pojazdów samochodowych – po wyrażeniu zgody przez MEN na eksperyment pedagogiczny

Organizacja i potrzeba badania losów absolwentów Celem badania losów absolwentów jest znalezienie odpowiedzi na pytania: Co dzieje się z absolwentami szkół zawodowych z punktu widzenia rynku pracy i systemu edukacji? Jak absolwenci radzą sobie na rynku pracy? Jakie napotykają problemy w nowych środowiskach? Jak absolwenci i pracodawcy oceniają jakość kształcenia?

Jak przygotować szkołę do badania losów absolwentów? Zebranie informacji o ścieżce zawodowej absolwenta, o problemach związanych z poszukiwaniem pracy, o stopniu przygotowania absolwenta do podjęcia pracy. Wyjaśnienie uczniom potrzeby prowadzenia badań przez szkołę. Problemy szkoły dotyczące przeprowadzenia badania losów absolwentów (zgromadzenie oświadczeń, stworzenie aktualnej bazy danych, terminy, koszty, osoby odpowiedzialne za badanie itp.)

Korzyści dla szkoły dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb rynku pracy poprawa jakości kształcenia w obszarach wymagających wsparcia motywowanie uczących się do podnoszenia swoich umiejętności zawodowych rozpoznanie potrzeb pracodawców, rozwijanie współpracy z pracodawcami budowanie wizerunku szkoły reagującej na potrzeby kadrowe pracodawców

Zagrożenia dla szkoły brak reakcji na potrzeby pracodawców niedostateczne przygotowanie uczniów do poruszania się po rynku pracy brak motywacji uczących się do nabywania umiejętności zawodowych i rozwoju osobistego negatywna ocena szkoły przez absolwentów na skutek problemów ze znalezieniem zatrudnienia zmniejszenie zainteresowania kierunkiem kształcenia oferowanym przez szkołę

Badania losów absolwentów … powinny pomagać w budowaniu relacji zwrotnych szkoła - pracodawca mają służyć doskonaleniu procesów uczenia się, nie powinny być wykorzystywane do oceny pracy szkół to informacja zwrotna dla szkoły o tym jak absolwenci odnajdują się na rynku pracy, na co należy zwrócić uwagę w procesie kształcenia, aby absolwenci sprostali wymaganiom rynku pracy prowadzą te szkoły, które troszczą się o jakość kształcenia.

Współpraca szkół z pracodawcami Formy współpracy szkół z pracodawcami: na poziomie technikum  miesięczne praktyki zawodowe na poziomie szkoły zawodowej  cotygodniowe praktyki w zakładach pracy w ramach projektów unijnych kilkutygodniowe staże u pracodawców wycieczki zawodoznawcze nowe kierunki kształcenia uruchamiane są w ścisłej współpracy z pracodawcami

Współpraca z pracodawcami ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO - TURYSTYCZNO- HOTELARSKICH Hotele, biura podróży, biura turystyczne Urzędy skarbowe, banki, biura rachunkowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO Piekarnie, cukiernie, zakłady mięsne ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH Liczne zakłady branży motoryzacyjnej Firmy branży lakierniczej – Auto Color, PPG Polska, Blowtherm Polska i 3M.

Oczekiwania szkół Doposażenia szkół w niezbędny sprzęt, urządzenia i pomoce dydaktyczne wspierające proces uczenia się. Transfery informacji o najnowszych rozwiązaniach technicznych i technologicznych w zawodzie. Organizowanie spotkań uczniów z ludźmi wykonującymi zawód i mogącymi przekazać im rzetelną praktyczną wiedzę. Wskazanie oczekiwanych efektów kształcenia szczególnie ważnych w zawodzie. Wsparcie w trakcie opracowywania programów nauczania.

Złe praktyki Brak zainteresowania wsparciem szkół na etapie przygotowania programu nauczania. Nierealizowane programy praktyk zawodowych. Oczekiwanie od absolwenta szkoły biegłości w wykonywaniu zadań zawodowych. Stosowanie powszechne bezpłatnych staży. Zatrudnianie na tzw. umowach śmieciowych. Niskie płace zniechęcające absolwentów do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie.

Dziękujemy za uwagę! Joanna Kośka Kamila Niewiadomska Andrzej Żelasko