WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA Techniki Wytwarzania TEMAT: OBRÓBKA SKRAWANIEM
UZASADNIENIE POWIĄZAŃ TRANSPORT Zastosowanie Mechanizm pracy Warunki eksploatacji Mechanizmy zużycia Wymogi i normy Hggg INŻYNIERIA MATERIAŁOWA Materiał i jego własności Technologia produkcji
TRANSPORT… ZASTOSOWANIE: Hggg ZASTOSOWANIE: Nowoczesne zestawy kołowe w transporcie szynowym
TRANSPORT… WARUNKI EKSPLOATACJI: Zmienna temperatura Zróżnicowana wilgotność Cykliczna zmiana obciążeń Zmienne warunki tarcia (tarcie toczne i ślizgowe) Prędkość ruchy Hggg
TRANSPORT… Hggg
TRANSPORT… WYMOGI I NORMY: Własności mechaniczne zgodne z PN-84/H-84027/06 oraz PN-93/K-91042 Jednorodne własności materiału na całym przekroju wyrobu oraz ich powtarzalność podczas produkcji seryjnej i masowej Odporność warstwy wierzchniej na zużycie ścierno-adhezyjne Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa przy zmiennych warunkach eksploatacji Cichobieżność Hggg
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA… MATERAIAŁ I JEGO WŁASNOŚCI: Gatunku stali Stan obróbki cieplnej Własności mechaniczne Rm [MPa] A5[%] KCU[J/cm2] Twardość HB min. P54 Normalizowany 700÷820 14 20 201 Ulepszany cieplnie 750÷880 15 30 221 P55A 12 800÷920 233 P60 920÷1050 262 Hggg Wymagane własności mechaniczne stali na obręcze kolejowe wg PN-84/H-84027/06
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA… UWARUNKOWANIA MIĘDZYNARODOWE: Stale na obręcze kolejowe wg PN-84/H-84027/06 Odpowiednik oznaczenia wg UIC 810 -1 P54 - B2 P55A - B5 P60 - B6 Hggg
WPŁYW TECHNOLOGII NA JAKOŚĆ WYROBU: Dokładność wymiarowo - kształtowa Chropowatość powierzchni Własności mechaniczne przed i po obróbce Własności fizyczne warstwy wierzchniej JAKOŚĆ TECHNOLOGICZNA J A K O Ś Ć W Y R O B U Odporność na ścieranie Własności cierne i podatność na smarowanie Wytrzymałość zmęczeniowa Odporność na korozję Obciążalność Estetyka i ergonomia Odporność na uszkodzenia mechaniczne Odporność chemiczna JAKOŚĆ UŻYTKOWA Uszkodzenia powierzchniowe Odporność na erozję i kawitację Hggg
OBRÓBKA CIEPLNA OBRĘCZY Normalizowanie: Proces normalizowania w obecnej sytuacji rynkowej jest zabiegiem mało konkurencyjnym. Większość odbiorców, ze względu na wzrost prędkości trakcyjnej pociągów, wymaga wyrobów o wytrzymałości i twardości niemożliwej do uzyskania w procesie normalizowania, jedynie zabiegi ulepszania cieplnego gwarantują ten poziom własności. Schemat normalizowania obręczy kuto-walcowanych