Strefa środkowa Strefa północno-zachodnia Strefa północno-wschodnia Strefa wschodnia Strefa południowa
wyraźna dominacja metrum trójdzielnego i rytmiki mazurkowej obecność tempa rubato szeroki ambitus melodii urozmaicona, pełna dynamizmu melodyka dwutaktowa budowa fraz szybkie i bardzo szybkie tempo taneczna funkcja folkloru NvY-o NvY-o
dominacja temp wolnych i metr dwudzielnych duży udział rytmiki walcerkowej (jamby i trocheje) dominacja śpiewu zespołowego skromna rola przyśpiewki tanecznej szeroki ambitus melodii średnie i niskie pozycje głosu w śpiewie przewaga tonalności dur-moll Obszerny repertuar pieśni balladowych
melodyka oparta na skalach pentachordalnych i pentatonicznych szeptany przedtakt Interiekcja wąski ambitus melodii śpiew bogaty w melizmatykę rozciągłe i powolne, nie posługujące się manierą tempo rubato
tonalność na skalach chordalnych wąskiego zakresu zespół archaicznych melodii obrzędowych - żniwne, weselne, sobótkowe (cecha wyróżniająca region) melodie weselne powolne, pełne figur melizmatycznych zwrotka złożona z trzech wersów słowno- muzycznych wykorzystanie techniki parlando w śpiewie (śpiew zbliżony do mowy)
supremacja metrum parzystego naturalny wielogłos duża rola śpiewu męskiego dominacja dwumiaru forma pięciotaktowa rytmy synkopowane wolne tempo śpiew na otwartej przestrzeni