NIM gra Beata Maciejewska Monika Mackiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
TRÓJKĄTY Karolina Szczypta.
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Dariusz Odejewski Krzysztof Wójcik
Dodawanie i odejmowanie wektorów
1.
SYSTEMY LICZBOWE.
Liczby całkowite.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Matematyka.
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
O relacjach i algorytmach
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
opracowanie: Agata Idczak
Wyrażenia algebraiczne
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
TABLICE C++.
Cyfrowe układy logiczne
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
System dwójkowy (binarny)
Systemy liczbowe.
Autorzy: Magda Jóźwik Adrianna Prokop
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Opracowała: Iwona Kowalik
Sygnały cyfrowe i bramki logiczne
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Posługiwanie się systemami liczenia
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Matematyka i system dwójkowy
schemat tworzenia kodu liczby dwójkowej z dziesiętnej
Liczby Naturalne.
Matematyka z Informatyką w parze
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
WYKŁAD 3 Temat: Arytmetyka binarna 1. Arytmetyka binarna 1.1. Nadmiar
UŁAMKI ZWYKŁE.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dwójkowy system liczbowy
Działania w systemie binarnym
Własności bramek logicznych RÓZGA DARIUSZ 20061
Działania na ułamkach dziesiętnych
Zasady arytmetyki dwójkowej
NIM Krzysztof Ostrowski Mateusz Remus. WPROWADZENIE NIM należy do „gier w zabieranie” (ang. take-away games). Są to dwu-osobowe gry z „idealną” informacją,
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Autor: Michał Salewski
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
i jego magiczny kwadrat
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Zapis prezentacji:

NIM gra Beata Maciejewska Monika Mackiewicz

Zasady gry Nim jest starą chińską grą dla dwóch osób z użyciem pionków w ilości od 15 do 60. Pionki dzieli się na kupki dowolnej wielkości (ale różnych dla dwóch różnych kupek), następnie gracze zabierają na zaminę od 1 pionka do całej kupki. W zależności od wersji, przegrywa lub wygrywa gracz, która zabiera ostatni pion.

Warianty gry Marienbad 16 pionków ustawiamy w 4 rzędach: 1 rząd- 1 pion, 2 rząd- 3 piony, 3 rząd- 5 pionów, 4 rząd- 7 pionów. Ruch polega na wzięciu 1 pionka od całego rzędu. Przegrywa gracz, która zabiera ostatni pion.

Wythoff Piony dzielimy na dwie różnoliczne kupki, bierzemy co najmniej 1 pion z 1 kupki. Można brać piony z obu kupek w jednym ruchu, ale bierzemy wówczas tę samą ilość pionków z jednej i drugiej kupki. Kayles Ustawiamy 13 pionków w następujący sposób: Ruch polega na wzięciu 1 lub 2 pionków, ale gdy bierzemy 2 piony, musimy pamiętać aby się stykały ze sobą. Wygrywa ten, kto bierze 1 lub 2 ostatnie piony.

Kubo 27 pionków ustawiamy w kwadrat 3x3 po trzy na sobie. Gracz może zabrać 1, 2 lub 3 pionki z jednej z 9 kupek lub po jednej z sąsiadujących pionowo, bądź poziomo kupek. Dziewiętnaście 19 pionków ustawia się w sześciokąt foremny, wolno brać jeden kamień, dwa sąsiadujące lub trzy sąsiadujące (ale kazdy z każdym- mały trójkącik).

Taktix 16 pionków ustawiamy w kwadrat 4x4 , wolno zbierać dowolną ilość kaminie byle tylko z jednej kolumny lub wiersza.

Gra Nim- zasady Gra polega na wykonywaniu ruchów na przemian przez komputer i gracza wybieramy jeden z trzech rzędów usuwamy z niego dowolną liczbę serduszek różną od zera wygrywa/ przegrywa ten kto zbiera ostatnie serduszko

Tradycyjna wersja gry Nim

Sekret gry Nim

Liczby binarne Dla opisania strategii wygrywającej posłużymy się zapisem binarnym, tzn. zapisem liczb w systemie dwójkowym. W celu dodania dwóch liczb zapisujemy je w systemie dwójkowym. Następnie dodajemy odpowiednie cyfry znajdujące się jedna pod drugą, stosując operacje XOR (alternatywy wykluczającej). To działanie będzie inne od zwykłego dodawania liczb i będzie nazwane sumą Nim.

Operacja XOR Przykłady p q p xor q 1 100 111 11 101 110 011 1 10 11 1 Przykłady 100 111 11 101 110 011 1 10 11 100 101 001

Przykład Dodajemy dwie liczby 41 i 27 To oznacza, że otrzymaliśmy 110010 = 25 + 24 + 2 = 50 101001 11011 110010

Nimliczby Jest to klasa właściwa, określająca wielkość stosów w grze, ale zastosowana do szerszej klasy gier dzięki zastosowaniu twierdzenia Sprague- Grundy. Dodawanie nimliczb definiujemy następująco: gdzie mex- najmniejsza liczba porządkowa nieobecna w danym zbiorze

Co trzeba wiedzieć o dodawaniu nimliczb- reguła dodawania Suma dwóch identycznych liczb nieujemnych wynosi 0 Jeżeli większa z dwóch nimliczb odpowiada potędze dwójki (1,2,4,16,...) to dodaje się je według takich zasad, jak zwykłe liczby

Przykład Nimarytmetyka (5 ⊕ 6)=(4 ⊕ 1) ⊕(4 ⊕ 2)=(4 ⊕ 4) ⊕ (1 ⊕ 2) = 0 ⊕ 3=3 B. (41 ⊕ 27) = (32 ⊕ 8 ⊕ 1)⊕ (16 ⊕ 8 ⊕ 2 ⊕ 1) = 32 ⊕ 16 ⊕ 2 = 50 Można tez prościej! Stosując tabele dodawania określona w następujący sposób.

Tabela dodawania

Jak wygrac ? Wystarczy aby, suma nimliczb była równa zero, czyli a ⊕ b ⊕ c…=0 gdzie: a, b, c- liczba elementów w poszczególnych wierszach

Czy zawsze można wygrać? Twierdzenie W normalnej grze Nim, pierwszy gracz wygra tylko wtedy gdy suma nimliczb jest różna od zera, w przeciwnym razie wygrywa drugi gracz.

Dowód:  

Źródła Wikipedia: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nim http://pl.wikipedia.org/wiki/Nimliczby http://www.csm.astate.edu/secret.html J. H. Conway, R. K. Guy, Księga liczb