Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pole i obwód figury – przypomnienie i utrwalenie wiadomości
Advertisements

Alicja Prus Szkoła Podstawowa nr 5 W Nowym Dworze Mazowieckim
Pola wielokątów Wykonawca : Weronika Jakubowska.
W królestwie czworokątów
Pytanie 1.     Co to za trójkąt, który ma jeden kąt prosty?
POLA FIGUR PŁASKICH.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Jednostki objętości.
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Matematyka w przyrodzie.
Pola i obwody figur płaskich
MATEMATYKA.
Pola trójkątów i czworokątów
Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętości.
Wzory skróconego mnożenia Klikaj....
TROJKĄTY Trójkąty dzielimy na: Trójkąt równoboczny Trójkąt prostokątny
CZWOROKĄTY ZADANIA.
KWADRAT PROSTOKĄT ROMB RÓWNOLEGŁOBOK TRAPEZ TRÓJKĄT.
Jakie jest pole kwadratu?
Pole prostokąta i kwadratu
ZASTOSOWANIE GRANIASTOSŁUPÓW NA CO DZIEŃ
Prostokąt i kwadrat.
Prezentacja A.Burghardt
Graniastosłupy proste i nie tylko
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
Pola figur.
Pola figur.
Twierdzenie Pitagorasa
POLA FIGUR PŁASKICH.
Pola figur płaskich Stanisława Kalita.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur. Temat: Pole trójkąta.
Jednostki pola powierzchni.
Jednostki długości i ich zamiana
1.Pole kwadratu jest równe 50cm2. Oblicz długość jego przekątnej pkt
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Pola figur.
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Matematyka wokół nas.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
GEOMETRIA.
Geometria BRYŁY.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
„Opole matematycznie”
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole trapezu.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcja liniowa Temat: Pole czworokąta a funkcja liniowa.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole rombu.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Prezentację opracowała mgr inż. Krystyna krawiec
Prostokąt to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. Przekątne w prostokącie przecinają się w połowie i są tej samej długości. a b.... b a.
Zamiana jednostek długości i pola
P=ab Pole prostokąta jest równe iloczynowi długości dwóch sąsiednich boków.
OBJĘTOŚĆ PROSTOPADŁOŚCIANU. PROSTOPADŁOŚCIAN Prostopadłościan to równoległościan, którego każda ściana jest prostokątem. Ta definicja jest równoważna.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Zadania prowadzące do rozwiązania równania kwadratowego
Pierwiastek kwadratowy i sześcienny.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Jednostki pola powierzchni.
Zapis prezentacji:

Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole prostokąta i kwadratu

Pole prostokąta wyrażamy wzorem: P = a · b P – pole powierzchni prostokąta a, b – długości sąsiednich boków prostokąta

Pole kwadratu obliczamy na podstawie wzoru: P = a · a Pole kwadratu obliczamy na podstawie wzoru: P = a · a lub P = a² P – pole kwadratu a – długość boku kwadratu

Pola figur możemy wyrażać w różnych jednostkach: 1 milimetr kwadratowy 1 mm² 1 centymetr kwadratowy 1 cm² 1 decymetr kwadratowy 1 dm² 1 metr kwadratowy 1 m² 1 kilometr kwadratowy 1 km² 1 mm² to kwadrat o boku długości 1 mm 1 cm² to kwadrat o boku długości 1 cm itd.

Ćwiczenie 1. Oblicz pola powierzchni prostokątów i kwadratów przedstawionych na rysunkach:

A. B. C. 80 mm 45 mm 110 mm 4 cm 5 cm

Rozwiązanie: W przykładzie pamiętamy o jednakowych jednostkach. A Rozwiązanie: W przykładzie pamiętamy o jednakowych jednostkach. A. P = 45 mm · 80 mm P = 3 600 mm² B. P = 5 cm · 5 cm P = 25 cm² C. P = 110 mm · 4 cm P = 11 cm · 4 cm P = 44 cm²

Ćwiczenie 2. Oblicz pola powierzchni prostokątów o wymiarach: 3 m x 4 m 2,5 cm x 4 cm 4,4 dm x 16 dm 15 mm x 8 mm 160 mm x 0,16 m 2,4 dm x 0,8 m

Rozwiązania: P = 3 m · 4 m P = 12 m² P = 2,5 cm · 4 cm P = 10 cm² P = 4,4 dm · 16 dm P = 70,4 dm² P = 15 mm · 8 mm P = 120 mm² P = 160 mm · 0,16 m P = 160 mm · 160 mm lub P = 16 cm · 16 cm lub P = 0,16 m · 0,16 m P = 25 600 mm² lub P = 256 cm² lub P = 0,0256 m² P = 2,4 dm · 0,8 m P = 2,4 dm · 8 dm lub P = 24 cm · 80 cm P = 19,2 dm² lub P = 1 920 cm²

Ćwiczenie 3. Oblicz pole powierzchni kwadratu o obwodzie 20 cm Ćwiczenie 3. Oblicz pole powierzchni kwadratu o obwodzie 20 cm. Ćwiczenie 4. Oblicz długość boku kwadratu o powierzchni 100 m. Ćwiczenie 5. Oblicz obwód kwadratu o polu 49 dm. Ćwiczenie 6. Dane są dwa kwadraty, jeden o boku 20 cm, drugi o boku 10 cm. Ile razy jest większe pole pierwszego prostokąta niż pole drugiego? O ile większe jest pole pierwszego prostokąta?

Rozwiązanie ćwiczenia 3: Należy obliczyć długość boku kwadratu na podstawie obwodu a = 20 cm : 4 a = 5 cm P = a² P = 5² P = 25 cm² Odp. Pole kwadratu wynosi 25 cm². Rozwiązanie ćwiczenia 4: P = 100 m² P = a² a² = 100 m² a = 10 m Odp. Kwadrat ma bok długości 10 m.

Rozwiązanie ćwiczenia 5: P = 49 dm². a² = 49 dm². a = 7 dm Ob = 4 · a Rozwiązanie ćwiczenia 5: P = 49 dm² a² = 49 dm² a = 7 dm Ob = 4 · a Ob = 4 · 7dm Ob = 28 dm Odp. Kwadrat ma obwód równy 28dm. Rozwiązanie ćwiczenia 6: Pierwszy prostokąt: P = 20² P = 400 cm² Drugi prostokąt: P = 10² P = 100 cm² 400 cm² : 100 cm² = 4 400 cm² – 100 cm² = 300 cm² Odp. Pole pierwszego prostokąta jest 4 razy większe, niż pole drugiego prostokąta. Pole pierwszego prostokąta jest o 300 cm² większe niż pole drugiego prostokąta.

Rozwiązanie: Rys. pomocniczy x 4 cm

2 · x = 24 cm – 8 cm 2 · x = 16 cm x = 16 cm : 2 x = 8 cm P = 4 cm · 8 cm P = 32 cm² Odp. Pole powierzchni wynosi 32 cm².

Zadanie domowe Zmierz długość i szerokość swojego pokoju. Oblicz powierzchnię i koszt odnowienia podłogi, gdybyś chciał ją wyłożyć wykładziną po 54 zł za metr kwadratowy. Narysuj plan podłogi w skali 1:100. Oblicz powierzchnię narysowanego planu.

Opracowanie: Janina Morska Giżycko 2006 www.scholaris.pl