Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

Sztuka i architektura baroku
FIGURY PRZESTRZENNE.
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE.
Najwspanialsze zabytki Bogatyni
3rd High School of Katerini Militou 1, Katerini History tells us our story Wielostronny Projekt Comenius Nuestra Senora de la Asuncion 2012.
Moja okolica Konin– miasto na prawach powiatu w środkowej Polsce, położone w Dolinie Konińskiej nad rzeką Wartą, we wschodniej części województwa wielkopolskiego.
Ścieżka dydaktyczna – ,,Szlak Bocianich Gniazd”. Przystanek piąty.
ELEMENTY ARCHITEKTURY GOTYCKIEJ Z GEOGEBRĄ
Architektura i sztuka gotyku
FIGURY GEOMETRYCZNE I ZASTOSOWANIE ICH W ARCHITEKTURZE
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
w codziennym życiu DAWID ŁUBIK
Napory na ściany proste i zakrzywione
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
Charakterystyka i klasyfikacja połączeń gwintowych. Budowa gwintu.
Temat: Opis prostopadłościanu.
Zabytki Kłodzka ~ Kościół Wniebowzięcia NMP ~
Wielościany.
Graniastosłupy i Ostrosłupy
Zabytki Maszewa Kościół parafialny pw. Matki Boskiej Częstochowskiej
Architektura renesansowa w Polsce
MOJE MIEJSCE W KROTOSZYNIE RYNEK
Geometria maswerków gotyckich
SZTUKA ROMAŃSKA Paulina Szkoda.
ŚREDNIOWIECZE STYL ROMAŃSKI - XI – XII WIEK
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE
ARCHITEKTURA GOTYCKA.
Kąty w wielościanach ©M.
Mój Kościół – Moja parafia
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Historia architektury
Sztuka romańska.
Architektura renesansu
FIGURY GEOMETRYCZNE.
Metody wytwarzania odlewów
DZIEŁO SZTUKI OŁTARZ GŁÓWNY Z OBRAZEM ŚW. BARTŁOMIEJA W ŁOPIENNIKU GÓRNYM.
KATEDRY GOTYCKIE.
Bryły geometryczne Wielościany Wielościany_foremne Bryły obrotowe
Gdańszczanie i ich domy w czasach historycznych (XV-XVIII w.)
1. Najczęstszy budulec katedr. 2. Typowa cecha budowli gotyckich. 3
Złota Brama w Gdańsku Tomasz Cecot, 2007 Witam Państwa.
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
STARE I NOWE WZORCE W SZTUCE ŚREDNIOWIECZNEJ
ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Katedra Notre-Dame budowla gotycka.
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Bryły ostrosłupy graniastosłupy bryły obrotowe.
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Sztuka średniowiecza Gotyk i romanizm.
Gotyk XII-XV wiek.
Guangzhou International Finance Center Jarosław Budniak TOB4.
Kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym trójkątnym Opracował: Jerzy Gawin.
opracowania arkusza nr 2
Kościół św. Franciszka w Świebodzicach
BRYŁY.
S H D C a O A a B. Kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym.
Prostopadłościan Bryły.
PODSTAWY STEREOMETRII
Analiza konstrukcji.
 Drzwi główne wejściowe od strony zachodniej są dwuskrzydłowe, drewniane o konstrukcji płycinowej, wzmocnione stalowymi śrubami z półokrągłym łbem. Górą.
Od stylu romańskiego do klasycyzmu
Graniastosłup jest to wielościan, którego wszystkie wierzchołki są położone na dwóch równoległych płaszczyznach, zwanych podstawami graniastosłupa i.
PAL TRADE COMPANY ŻALUZJE LAMELOWE
Jodłowa - Nasza Mała Ojczyzna.
Sztuka Romańska.
Śladami zabytków Starego Konina część 1
opracowała Elżbieta Anioła
Zapis prezentacji:

Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami L - Z

Lizena - pionowy pas muru wystający nieznacznie z lica ściany, stosowany jako wzmocnienie ścian lub ozdoba, zwykle w rytmicznym układzie.

Maszkaron - rzeźbiarski detal architektoniczny w formie ludzkiej, zwierzęcej lub fantazyjnej głowy, często o groteskowych rysach. Stosowany jako ozdoba.

Nadświetle - małe okno umieszczone powyżej otworu drzwiowego.

Nisza: wnęka, wgłębienie w fasadzie lub w ścianie wewnątrz budynku przeznaczona do celów zdobniczych, kultowych.

Pilaster - element architektoniczny w kształcie płaskiego pionowego występu z lica ściany, zaopatrzonego w bazę i głowicę, spełniający funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną (płaski filar przyścienny).

Skarpa, szkarpa, przypora - mur odchodzący prostopadle na zewnątrz od ściany wysokiego budynku pełniący funkcję konstrukcyjną. Rozszerza się ku dołowi schodkowo lub pochyło. Podtrzymuje ścianę i równoważy siły rozporowe. Umożliwia stosowanie dużych, wysokich okien, zajmujących dużą powierzchnię ścian, które przez to traciły swoją funkcję nośną.

Portal - zazwyczaj bogato zdobione wejście do budynku Portale: gotycki, renesansowy, barokowy

Prezbiterium - wydzielona od nawy głównej balustradą i łukiem tęczowym przestrzeń kościoła, w której znajduje się wielki ołtarz, przeznaczona zasadniczo dla duchowieństwa; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej budowli kościelnej.

Putto - amorek, motyw dekoracyjny w postaci nagiego dziecka, najczęściej chłopca

Rozeta - okrągłe okno wypełnione witrażem i ornamentem maswerkowym umieszczone nad portalem Katedra św. Wita w Pradze

Ryzalit - część budynku wysunięta ku przodowi z lica elewacji i tworząca z nim ograniczoną całość na wysokości wszystkich kondygnacji (może być środkowy lub boczny).

Sklepienie krzyżowe - sklepienie zbudowane na planie kwadratu z dwóch, przenikających się sklepień kolebkowych. Postawione jest na czterech filarach lub słupach usytuowanych w czterech wierzchołkach kwadratu (planu pomieszczenia).

Sklepienie kolebkowe (beczkowe) - sklepienie w kształcie połowy leżącego walca przeciętego wzdłuż płaszczyzny poziomej.

Stalle: drewniane lub kamienne ławki ustawione w prezbiterium. Często bardzo bogato zdobione (rzeźbiarsko lub malarsko), poprzedzielane na pojedyncze siedziska. Miały zazwyczaj wysokie oparcia (zaplecki), często z baldachimem, klęczniki obudowane z przodu.

Transept – nawa poprzeczna przecinająca nawę główną w Kościele zbudowanym na planie krzyża, zwykle mieszcząca się między prezbiterium a nawą główną.

Tympanon: w architekturze klasycznej wewnętrzne trójkątne pole frontonu, często wypełnione rzeźbą.

Zwornik (klucz) -jeden z kamieni w łuku arkady, w łuku sklepiennym. Usytuowany w najwyższym punkcie sklepienia lub łęku. Zazwyczaj o nieco większych wymiarach niż pozostałe ciosy kamienne lub cegły. Przenosił siły ściskające. Często był ozdabiany. Określenie klucz częściej stosuje się w odniesieniu do łęku, natomiast zwornik - w odniesieniu do sklepienia.