Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Oznaczanie zawartości cukrów w sokach
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
DENATURACJA BIAŁKA POD WPŁYWEM KWASU OCTOWEGO
Tajemnicze pismo z mąki
Wykrywanie skrobi w produktach spożywczych
WYNIKI BADAŃ PRZEPROWADZONYCH NA PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH
Sprawozdanie z doświadczenia
Informacje Podstawowe
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
Temat lekcji: Wykrywamy związki organiczne w pokarmach.
Doświadczenia chemiczne
CUKRY.
Biologia jako nauka eksperymentalna
Temat: Reakcje strąceniowe
Wycieczka w chemię żywności
Biologia to opowieść o fenomenie i cechach życia.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Różnobarwny świat chemii
Woda i roztwory wodne.
Sok z czerwonego buraka
SUBSTANCJE O ZNACZENIU BIOLOGICZNYM
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zapraszam do oglądania prezentacji
Zdrowe odżywianie w słowie, liczbie i praktycznym działaniu.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Agnieszka Jędrzejowska
Autorzy: Beata i Jacek Świerkoccy
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Doświadczenie z atramentem
WĘGLOWODORY.
Autorzy: Beata i Jacek Świerkoccy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Fenole.
Polisacharydy.
Było to niezbędne do badania zachowania substancji …
SubstanCje O znaczeNiu biologIcznym- Białka
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Zajęcia dydaktyczo-wyrównawcze z geografii Jadwiga Kacprzak
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia Pozalekcyjno – Pozaszkolne Z Chemii CZŁOWIEK.
Zajęcia pozalekcyjno – pozaszkolne z chemii
Kwasy.
Peptydy i białka Reakcja kondensacji α-aminokwasów Peptydy
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Próba zastosowania metody Lowry’ego do oznaczania białka w sokach surowych dr Bożena Wnuk.
Skład: Produkt wieprzowy, homogenizowany, wędzony, parzony, bez osłonki Skład: Mięso wieprzowe z szynki 93%, sól, białko wieprzowe, aromaty, przyprawy.
Białka i ich znaczenie biologiczne.. REAKCJA BIURETOWA Charakterystyczna reakcja chemiczna pozwalająca na wykrywanie wiązań peptydowych w rozmaitych związkach.
Reakcje charakterystyczne w chemii organicznej – identyfikacja związków i grup funkcyjnych -Grupy hydroksylowe, -Grupa aldehydowa, -Grupa ketonowa -Grupa.
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Opracowały: Magdalena Garbera i Żaneta Lis
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
Biochemia.
Powtórka chemia.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza soli
węglowodany, cukrowce, sacharydy
Analiza jakościowa w chemii nieorganicznej – kationy
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Aminokwasy amfoteryczny charakter aminokwasów,
Kwasy Karboksylowe Związki organiczne których cząsteczki składają się z grupy węglowodorowej oraz grupy karboksylowej.
Zapis prezentacji:

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii dr Małgorzata Bartosz CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL 09.01.02-10-158/13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny

Wykrywanie substancji organicznych w produktach spożywczych i przemysłowych Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy Badanymi materiałami są :różne gatunki mąki, owoce i warzywa, śmietana, mleko, kremy i maseczki kosmetyczne oraz suplementy diety stosowane przy wspomaganiu odbudowy chrząstki stawowej.

Białka zbudowane są z aminokwasów Cząsteczki aminokwasów zawierają dwie grupy funkcyjne: grupę aminową -NH2 i grupę karboksylową -COOH.                          

Wiązanie peptydowe

Aminokwasy egzogenne

Reakcja biuretowa Rozcieńczyć roztwór biała solą fizjologiczną Do 1ml roztworu białka dodajemy 1 ml roztworu 10% NaOH i parę kropli roztworu 0,5% roztworu CuSO4. Pojawia się barwa fioletowa. Próba kontrolna 1ml soli fizjologicznej + 1ml 10% NaOH + kilka kropli CuSO4 . Reakcja biuretowa pozwala wykryć dopiero trójpeptydy. Nie ma pozytywnej reakcji z aminokwasami wolnymi i dwupeptydami. (Dodatnią reakcję biuretową dają także produkty hydrolizy białek i dwuamidy)

Reakcja biuretowa – wykrywanie białka Jasny :kontrola i roztwór glukozy, ciemnoniebieski roztwór białka

Do wykrywania białek służy także reakcja ksantoproteinowa ze stężonym kwasem azotowym HNO3  Obserwujemy pojawienie się żółtego zabarwienia zmieniającego się na pomarańczowe po wpływem działania amoniaku. Reakcja ta polega na nitrowaniu pierścieni aromatycznych występujących w łańcuchach bocznych niektórych aminokwasów

Skrobia - budowa

Skrobia - wykrywanie Skrobię wykrywamy płynem Lugola lub jodyną. Są to roztwory zawierające JOD. Z jodem reaguje amyloza dając niebieskie zabarwienie a amylopektyna –fioletowo-czerwone. Aby zaszła reakcja z jodem skrobia musi mieć kształt helisy. Jeżeli próbkę ogrzejemy zabarwienie znika ponieważ rozkręca się helisa

Zegar skrobiowy Do wody dodajemy kilka kropel jodyny i trochę octu. Kolor ma przypominać herbatę. Przygotowujemy roztwór witaminy C i powoli dolewamy do roztworu jodyny aż do jej odbarwienia. (zachodzi reakcja redoks i jod się odbarwia) Dodajemy kleik skrobiowy (1:1) mieszamy i dodajemy pewną ilość H2O2 . Obserwujemy zmiany .

Wybarwione ziarna skrobi obserwowane w mikroskopie

Zdjęcie (z mikroskopu) wykonane na zajęciach: barwienie ziaren skrobi płynem Lugola

Glukoza

Wykrywanie glukozy Należy przygotować odczynnik: Płyn Fehlinga I wodny roztwór siarczanu miedziowego Płyn Fehlinga II wodny roztwór winianu sodowo - potasowego (sól Seignette'a) i dodajemy do niego NaOH.

Wykrywanie glukozy Zmieszać odczynniki Fehlinga w stosunku 1:1 i dodać roztwór glukozy 1% ( 1ml +1ml) Kontrola 1ml wody. Próbkę ogrzać. Wytrąca się czerwony osad tlenku miedzi Cu2O. Reakcję redukcji miedzi prowadzą ją wszystkie cukry mające zdolność do redukcji czyli mające wolną grupę aldehydową lub ketonową Obecność białka w próbce może maskować obecność cukru i reakcja nie zachodzi

Ogrzewanie próbek na zajęciach

Próbki po ogrzaniu – próba Fehlinga wykrywająca glukozę Niebieska – kontrola, czerwona glukoza i sok z winogron

Próbki badane (identyfikujemy 4 roztwory o nieznanym składzie) Dostajemy 4 probówki z bezbarwną cieczą. Wiemy , że w jednej z nich znajduje się glukoza, w innej białko, w kolejnych woda i sól fizjologiczna. Planujemy doświadczenia z tymi roztworami tak aby odróżnić jaką substancję mamy w każdej probówce. Uwzględniamy próby kontrolne i badane. Zapisujemy wyniki. Wyciągamy wnioski. Jak możemy biologicznie odróżnić w której probówce mamy sól fizjologiczną a w której wodę destylowaną?

CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękujemy za uwagę ! BIURO PROJEKTU: Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny www: projekt-lobrzeziny.pl; e-mail: projekt.lobrzeziny@gmail.com tel/fax: 0-46 874-28-27 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL 09.01.02-10-158/13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny